Bottaksen kommentit kaudesta. Ihan validit ajatukset:
Valtteri Bottaksen pahat aavistukset osoittautuivat todeksi – kertoo nyt Iltalehdelle vaatimuksensa tallilleen
Valtteri Bottas kertoo, mistä Alfa Romeon keskikauden romahdus johtui.
Valtteri Bottas nauttii roolistaan Alfa Romeon ykköskuljettajana. Se vaatii myös vaikeiden asioiden sanomista ääneen. ALFA ROMEO F1 TEAM ORLEN
Juuso Taipale
juuso.taipale@iltalehti.fi
Eilen klo 6:02
Valtteri Bottas pelasti viime hetkillä tallilleen lähemmäs kymmenen miljoona euroa.
Vaikka kaikki päättyi lopulta hyvin, jäi sinivalkoisella F1-tähdellä kaudesta paljon hampaankoloon. Se on vain hyvä asia ensi kautta ajatellen.
Synkkyyksiä horisontissa
Merkit tämän kauden ongelmista olivat nähtävillä jo helmikuun talvitesteissä. AOP
Kaksijakoinen. Sillä sanalla Bottas kuvailee ensimmäistä vuottaan Alfa Romeolla.
Erinomaisesti alkanut kausi kääntyi puolivälissä pitkäksi pisteettömäksi taaperrukseksi, kunnes loppukaudesta vauhtia jälleen löytyi.
– Kausi alkoi hyvin suorituskyvyn, mutta ei luotettavuuden kannalta. Saimme kuitenkin hyviä tuloksia, kun muilla oli enemmän vaikeuksia, Bottas muistelee Iltalehdelle.
Bottas ajoi pisteille seitsemän kertaa kauden yhdeksässä ensimmäisessä kilpailussa. Seuraavat kymmenen GP:tä tuottivat nolla pistettä.
– Se oli haastavaa aikaa. Oli paljon luotettavuusongelmia eikä vauhtikaan ollut kunnossa.
Bottas paljastaa uumoilleensa jo helmikuussa keskikauden romahduksen olevan edessä.
–
Emme saaneet luotettavuusongelmien vuoksi talvitesteissä alle yhtä paljon kilometrejä kuin muut tallit. Moni ongelmakohta jäi silloin huomaamatta. Jouduimme sitten keskittymään niihin kauden edetessä, Bottas kertoo.
Taloudellinen lilliputti
Bottas kannatteli Alfa Romeota. Suomalainen oli loppupisteissä selvästi tallikaveriaan parempi. AOP
Lisähaasteen heittää Alfa Romeoksi brändätyn Sauber-tallin kuuluminen formuloiden lilliputtisarjaan. Vaikka tallien rahankäyttöä suitsitaankin tätä nykyä säännöillä, ei sillä ole Bottaksen työnantajalle merkitystä.
Toisin kuin Ferrari, Mercedes tai Red Bull, ei Alfa Romeon tarvitse murehtia kulukaton ylittämistä.
–
Jouduimme käyttämään paljon resursseja luotettavuuden korjaamiseen ja sen takia auton kehitystyö jäi vähemmälle. Annoimme siinä paljon tasoitusta muille, Bottas toteaa.
Bottaksen ja tallin onneksi luotettavuutta saatiin parannettua sen verran, että kauden kolmanneksi viimeiseen kilpailuun talli sai tuotua uusia päivitysosia autoonsa.
Vauhti parani heti. Bottas ajoi Meksikossa ja Brasiliassa pisteille. Näiden pisteiden ansiosta Alfa Romeo sijoittui valmistajien sarjassa kuudenneksi.
Aston Martin kiri loppukaudesta tasapisteisiin, mutta Bottaksen Imolan kisan viides sija takasi paremman sijan Alfalle.
Bottas ajoi tallin 55 pisteestä peräti 49.
– Kuudes sija oli ennen kauden alkua tavoitteemme, joten siinä mielessä voimme olla tyytyväisiä. Mutta tästä täytyy parantaa, Bottas toteaa.
"Tästä parannettava”
Bottas tuo Alfa Romeolle arvokasta tietotaitoa Mercedekseltä. ALFA ROMEO F1 TEAM ORLEN
Vaikka tallin rajalliset resurssit tuottivat päänvaivaa tämän kauden auton kehitystyössä, ei sillä ollut Bottaksen mukaan vaikutusta kauden 2023 kilpuriin.
–
Ensi vuoden auton kehitystyö on alkanut jo kauan aikaa sitten. Sitä varten työskentelee kokonaan tämän vuoden autosta erillinen ryhmä, Bottas kertoo.
Toiseen kauteensa Alfa Romeolla valmistautuva Bottas pääsee vaikuttamaan ensi kauden auton kehitystyöhön.
33-vuotias kymmenen osakilpailun voittaja tuo tallilleen arvokasta tietotaitoa voittavasta organisaatiosta. Kausilla 2017–2021 Mercedeksellä ajaneena hän pääsi näkemään läheltä, mistä kaiken voittava F1-organisaatio rakentuu.
– Aina välillä tiimin kanssa keskustellessa tulee eteen tilanteita, joissa pääsen kertomaan miten asioita hoidettiin Mercedekseltä. Tällaisia puheenvuoroja talli minulta odottaakin, roolistaan tallin ykköskuskina nauttiva Bottas kertoo.
LUE MYÖS
Valtteri Bottaksen asemassa merkittävä muutos – kertoo nyt Mercedeksen ja Alfa Romeon suurimman eron: "Ensimmäistä kertaa urallani"
Uuden auton suorituskyvystä ollaan viisaampia helmikuussa, kun F1-autot palaavat radalle talvitesteissä.
Ensimmäiset tuulitunneli- ja simulaattoritestit kauden 2023 autosta ovat vakuuttaneet Bottaksen.
Löysäilyyn ei ole kuitenkaan varaa. Alfa Romeon suomalaistähdellä on tallilleen vaatimus.
– Nyt täytyy saada paljon kilometrejä alle talvitesteissä. Tiiminä meidän täytyy tähdätä rohkeammin korkeammalle. Emme voi tyytyä ensi vuonna samanlaisiin tuloksiin kuin tällä kaudella, Bottas motivoi.