Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5131
Hallik

Vai täällä toistellaan sinun nimeä? Kun jaksat kelata vaikkapa viikon verran taakse, huomaat kuinka soppaa keittelet täällä osittain täysin faktattomilla asioilla. Itse tuot itseäsi esille ja täysin erehtymätöntä luonnetasi esiin. Kun olet "hävinnyt" asian, siirrät asian toisaalle. Perusteena on se, että sinä tiesit, että Russell siirtyy Mersulle ja Schumi saa potkut. Muilla ei luonnollisesti käryä noista ollut.
Jollet ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt Russell Mersulle pointtia niin se on siinä että täällähän oli puoliforumia (lähinnä fanclub) poikkiteloin kertomassa millainen hourailija ja trolli olen. Loppujen lopuksi hourailut ja "trollailut" osoittaututuivat oikeaksi. Edelleen en tiedä mistään mitään. Ymmärrätkö pointin? Minua saa ihan vapaasti pilkata, mutta odotan vastapuolilta myös jonkinlaista nahkaa jos pilkka kosahtaa omaan nilkkaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jollet ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt Russell Mersulle pointtia niin se on siinä että täällähän oli puoliforumia (lähinnä fanclub) poikkiteloin kertomassa millainen hourailija ja trolli olen. Loppujen lopuksi hourailut ja "trollailut" osoittaututuivat oikeaksi. Edelleen en tiedä mistään mitään. Ymmärrätkö pointin? Minua saa ihan vapaasti pilkata, mutta odotan vastapuolilta myös jonkinlaista nahkaa jos pilkka kosahtaa omaan nilkkaan.
En ymmärrä ponttiasi kun en sitä huomaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5490
Bottaksen kommentit kaudesta. Ihan validit ajatukset:
Valtteri Bottaksen pahat aavistukset osoittautuivat todeksi – kertoo nyt Iltalehdelle vaatimuksensa tallilleen
Valtteri Bottas kertoo, mistä Alfa Romeon keskikauden romahdus johtui.
Valtteri Bottas nauttii roolistaan Alfa Romeon ykköskuljettajana. Se vaatii myös vaikeiden asioiden sanomista ääneen.
Valtteri Bottas nauttii roolistaan Alfa Romeon ykköskuljettajana. Se vaatii myös vaikeiden asioiden sanomista ääneen.

Valtteri Bottas nauttii roolistaan Alfa Romeon ykköskuljettajana. Se vaatii myös vaikeiden asioiden sanomista ääneen. ALFA ROMEO F1 TEAM ORLEN
Tekijän kuva
Juuso Taipale

juuso.taipale@iltalehti.fi
Eilen klo 6:02
Valtteri Bottas pelasti viime hetkillä tallilleen lähemmäs kymmenen miljoona euroa.
Vaikka kaikki päättyi lopulta hyvin, jäi sinivalkoisella F1-tähdellä kaudesta paljon hampaankoloon. Se on vain hyvä asia ensi kautta ajatellen.

Synkkyyksiä horisontissa
Merkit tämän kauden ongelmista olivat nähtävillä jo helmikuun talvitesteissä.
Merkit tämän kauden ongelmista olivat nähtävillä jo helmikuun talvitesteissä.

Merkit tämän kauden ongelmista olivat nähtävillä jo helmikuun talvitesteissä. AOP
Kaksijakoinen. Sillä sanalla Bottas kuvailee ensimmäistä vuottaan Alfa Romeolla.
Erinomaisesti alkanut kausi kääntyi puolivälissä pitkäksi pisteettömäksi taaperrukseksi, kunnes loppukaudesta vauhtia jälleen löytyi.
– Kausi alkoi hyvin suorituskyvyn, mutta ei luotettavuuden kannalta. Saimme kuitenkin hyviä tuloksia, kun muilla oli enemmän vaikeuksia, Bottas muistelee Iltalehdelle.
Bottas ajoi pisteille seitsemän kertaa kauden yhdeksässä ensimmäisessä kilpailussa. Seuraavat kymmenen GP:tä tuottivat nolla pistettä.
– Se oli haastavaa aikaa. Oli paljon luotettavuusongelmia eikä vauhtikaan ollut kunnossa.
Bottas paljastaa uumoilleensa jo helmikuussa keskikauden romahduksen olevan edessä.
Emme saaneet luotettavuusongelmien vuoksi talvitesteissä alle yhtä paljon kilometrejä kuin muut tallit. Moni ongelmakohta jäi silloin huomaamatta. Jouduimme sitten keskittymään niihin kauden edetessä, Bottas kertoo.

Taloudellinen lilliputti
Bottas kannatteli Alfa Romeota. Suomalainen oli loppupisteissä selvästi tallikaveriaan parempi.
Bottas kannatteli Alfa Romeota. Suomalainen oli loppupisteissä selvästi tallikaveriaan parempi.

Bottas kannatteli Alfa Romeota. Suomalainen oli loppupisteissä selvästi tallikaveriaan parempi. AOP
Lisähaasteen heittää Alfa Romeoksi brändätyn Sauber-tallin kuuluminen formuloiden lilliputtisarjaan. Vaikka tallien rahankäyttöä suitsitaankin tätä nykyä säännöillä, ei sillä ole Bottaksen työnantajalle merkitystä.
Toisin kuin Ferrari, Mercedes tai Red Bull, ei Alfa Romeon tarvitse murehtia kulukaton ylittämistä.
Jouduimme käyttämään paljon resursseja luotettavuuden korjaamiseen ja sen takia auton kehitystyö jäi vähemmälle. Annoimme siinä paljon tasoitusta muille, Bottas toteaa.
Bottaksen ja tallin onneksi luotettavuutta saatiin parannettua sen verran, että kauden kolmanneksi viimeiseen kilpailuun talli sai tuotua uusia päivitysosia autoonsa.

Vauhti parani heti. Bottas ajoi Meksikossa ja Brasiliassa pisteille. Näiden pisteiden ansiosta Alfa Romeo sijoittui valmistajien sarjassa kuudenneksi.
Aston Martin kiri loppukaudesta tasapisteisiin, mutta Bottaksen Imolan kisan viides sija takasi paremman sijan Alfalle.
Bottas ajoi tallin 55 pisteestä peräti 49.

– Kuudes sija oli ennen kauden alkua tavoitteemme, joten siinä mielessä voimme olla tyytyväisiä. Mutta tästä täytyy parantaa, Bottas toteaa.
"Tästä parannettava”
Bottas tuo Alfa Romeolle arvokasta tietotaitoa Mercedekseltä.
Bottas tuo Alfa Romeolle arvokasta tietotaitoa Mercedekseltä.

Bottas tuo Alfa Romeolle arvokasta tietotaitoa Mercedekseltä. ALFA ROMEO F1 TEAM ORLEN
Vaikka tallin rajalliset resurssit tuottivat päänvaivaa tämän kauden auton kehitystyössä, ei sillä ollut Bottaksen mukaan vaikutusta kauden 2023 kilpuriin.
Ensi vuoden auton kehitystyö on alkanut jo kauan aikaa sitten. Sitä varten työskentelee kokonaan tämän vuoden autosta erillinen ryhmä, Bottas kertoo.
Toiseen kauteensa Alfa Romeolla valmistautuva Bottas pääsee vaikuttamaan ensi kauden auton kehitystyöhön
.
33-vuotias kymmenen osakilpailun voittaja tuo tallilleen arvokasta tietotaitoa voittavasta organisaatiosta. Kausilla 2017–2021 Mercedeksellä ajaneena hän pääsi näkemään läheltä, mistä kaiken voittava F1-organisaatio rakentuu.
– Aina välillä tiimin kanssa keskustellessa tulee eteen tilanteita, joissa pääsen kertomaan miten asioita hoidettiin Mercedekseltä. Tällaisia puheenvuoroja talli minulta odottaakin, roolistaan tallin ykköskuskina nauttiva Bottas kertoo.
LUE MYÖS
Valtteri Bottaksen asemassa merkittävä muutos – kertoo nyt Mercedeksen ja Alfa Romeon suurimman eron: "Ensimmäistä kertaa urallani"
Uuden auton suorituskyvystä ollaan viisaampia helmikuussa, kun F1-autot palaavat radalle talvitesteissä.

Ensimmäiset tuulitunneli- ja simulaattoritestit kauden 2023 autosta ovat vakuuttaneet Bottaksen.
Löysäilyyn ei ole kuitenkaan varaa. Alfa Romeon suomalaistähdellä on tallilleen vaatimus.
– Nyt täytyy saada paljon kilometrejä alle talvitesteissä. Tiiminä meidän täytyy tähdätä rohkeammin korkeammalle. Emme voi tyytyä ensi vuonna samanlaisiin tuloksiin kuin tällä kaudella, Bottas motivoi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5131
Uncle-Ralf jatkaa horinalinjalla. Nyt on vaarassa Bottaksen tuoli.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ralf-schumacher-vihjailee-valtteri-bottaksen-tulevaisuudella-saksasta-jymatettiin-villi-skenaario/8591748#gs.kmntpm
– Sauberilla on nyt aikaa laittaa kaikki kuntoon ennen Audiin liittymistä. Odotan uteliaana, millaisia ideoita Andreasilla on kuljettajille. Guanyu Zhou on enemmän tai vähemmän järkähtämättömässä asemassa. Hän tuo myös paljon rahaa, mikä ei ole vuoteen 2026 saakka Sauberille merkityksetöntä. Valtteri Bottaksen ei puolestaan pysyne tallissa liian pitkään, Ralf Schumacher kommentoi Saksan Sky Sportille.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Ferrarin pataa piti ajaa pienemmällä teholla kauden aikana ja vaikutti varsinkin Alfaan

Ferrari customers also paid a price for the fact that Ferrari had upgraded its engine over the winter without considering losses and had to step on the brakes after a series of defects in the second half of the season. Valtteri Bottas and Guanyu Zhou stopped more often than their Ferrari colleagues. The Alfa-Sauber drivers did not see the checkered flag twelve times.
That hit the Swiss racing team hard, as the year before they were still in third place. A cooler epidemic cost a lot of points. With five accidents, it was only surpassed by the Williams drivers. Good news for teams with Ferrari engines: the damage has been repaired. Next year you will again benefit from the power advantage.

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/f1-zuverlaessigkeit-defekte-saison-2022-mercedes-w13-besonders-standfest/
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5490
Ferrarin pataa piti ajaa pienemmällä teholla kauden aikana ja vaikutti varsinkin Alfaan.
Mutta kun forumin asiantuntijat aka heitterit, sanoi että Bottas taantui, eikä auto, niin puppupuhetta tällaiset ongelmat moottorin kanssa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3528
Mutta kun forumin asiantuntijat aka heitterit, sanoi että Bottas taantui, eikä auto, niin puppupuhetta tällaiset ongelmat moottorin kanssa.
Kyllähän se absoluuttisen taantumisen lisäksi taantui suhteessa Zhouhin. Sen lisäksi oli vuoden surkein starttaaja, mutta siinäkin varmaan vika oli autossa, kun Zhoukin oli aika huono lähtijä?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6184
Mutta kun forumin asiantuntijat aka heitterit, sanoi että Bottas taantui, eikä auto, niin puppupuhetta tällaiset ongelmat moottorin kanssa.
Bottas häsivi Zhou'ta vastaan aika-ajoissa keskikauden paikkeilla Azerbaijanista eteenpäin 10 aika-ajoa lukemin 6-4, sen jälkeen kun oli alkukauden ensimmäiset kisat voittanut puhtaasti 7-0.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5490
Bottas häsivi Zhou'ta vastaan aika-ajoissa keskikauden paikkeilla Azerbaijanista eteenpäin 10 aika-ajoa lukemin 6-4, sen jälkeen kun oli alkukauden ensimmäiset kisat voittanut puhtaasti 7-0.
Paljonko oli moottorirankkuja ja muita niskoilla, ettei edes kannattanut vetää riskillä?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Paljonko oli moottorirankkuja ja muita niskoilla, ettei edes kannattanut vetää riskillä?
Belgiassa ainakin oli paljon rankkuja 15+5 kertoo netti. Zhoulla oli vain 10. Tosin muiden rankkujen takia Bottas starttasi 13. ruudusta ja Zhou ruudusta 18. Varsinaisessa aika-ajossa Bottas oli viimeinen ja Zhou 13. Kumpi tuohon listaan nyt sitten tulee? Aika-ajon tulos vai lopullinen lähtöjärjestys?

Mä en loppujen lopuksi oikein ymmärrä tuota aika-ajosijoitusten jatkuvaa esille tuomista. Kisatuloksistakin näkee, ettei huonompi aika-ajo ole kauheasti vaikuttanut siihen miten kisoissa meni suhteessa Zhouhin. Eli Bottas ajoi kisoissa paremmin aika-ajosijoituksista huolimatta eikä suinkaan niiden ansiosta. Mitä jos Valtterin auto oli vain säädetty enemmän kisapainotteisesti tosin kuin Zhoulla?

Tuohon absoluuttiseen taantumaan. (buahhahah mikä termi btw) Se voi hyvinkin olla mainittu moottoriongelma ja epäsopivat päivitysosat. Niiden osuus huonoihin tuloksiin on ihan yhtä todennäköinen kuin polkupyörän ketjujen rasvaisuudella tai ylikunnolla. Me emme tiedä totuutta. Me vain arvailemme ja mun arvaus on ihan yhtä oikeassa kuin muidenkin arvaus. Suhde Zhouhun voi selittyä niin yksinkertaisella asialla kuin Zhoun kehittymisellä. Juippi ajoi sentään ensimmäistä kauttaan. Tämäkin arvaus on ihan yhtä oikeassa kuin muiden arvaukset. Totuutta emme saa tietää.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5490
Joo, Zhou kyllä ajoi hyvin kun pääsi sisään hommaa. Epäkiitollista nykytulokkailla kun on niin vähän testiaikaa. Verraten miten Räikkönen ja Alonso ovat saaneet aikoinaan testata. Puhumattakaan Villeneuvesta. Sen paremmin ei ykkösiin tuloon voi valmistautua.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5131
Belgiassa ainakin oli paljon rankkuja 15+5 kertoo netti. Zhoulla oli vain 10. Tosin muiden rankkujen takia Bottas starttasi 13. ruudusta ja Zhou ruudusta 18. Varsinaisessa aika-ajossa Bottas oli viimeinen ja Zhou 13. Kumpi tuohon listaan nyt sitten tulee? Aika-ajon tulos vai lopullinen lähtöjärjestys?

Mä en loppujen lopuksi oikein ymmärrä tuota aika-ajosijoitusten jatkuvaa esille tuomista. Kisatuloksistakin näkee, ettei huonompi aika-ajo ole kauheasti vaikuttanut siihen miten kisoissa meni suhteessa Zhouhin. Eli Bottas ajoi kisoissa paremmin aika-ajosijoituksista huolimatta eikä suinkaan niiden ansiosta. Mitä jos Valtterin auto oli vain säädetty enemmän kisapainotteisesti tosin kuin Zhoulla?

Tuohon absoluuttiseen taantumaan. (buahhahah mikä termi btw) Se voi hyvinkin olla mainittu moottoriongelma ja epäsopivat päivitysosat. Niiden osuus huonoihin tuloksiin on ihan yhtä todennäköinen kuin polkupyörän ketjujen rasvaisuudella tai ylikunnolla. Me emme tiedä totuutta. Me vain arvailemme ja mun arvaus on ihan yhtä oikeassa kuin muidenkin arvaus. Suhde Zhouhun voi selittyä niin yksinkertaisella asialla kuin Zhoun kehittymisellä. Juippi ajoi sentään ensimmäistä kauttaan. Tämäkin arvaus on ihan yhtä oikeassa kuin muiden arvaukset. Totuutta emme saa tietää.
Jos Zhou kehittyi kauden puolivälin jälkeen lähes Bottaksen tasolle niin eikö se ole jo vähän huolestuttavaa että on kädet täynnä töitä pitääkseen maksukuski aisoissa? Bottakselle sattui nyt se monivuotinen sopimus hyvään saumaan. Jos kauden puolivälissä olisi pitänyt ajaa sopimuksesta niin olisi siinä ollut vähän selittämistä miksi yhtäkkiä kiinalaiselle maksukuskille ei pärjätäkkään aika-ajoissa ja kisoissakaan Alfan puikoissa näyttäisi olevan kaksi vaatimatonta maksukuskia kun alkukausi Bottakselta oli sarjan näyttävintä näytöstä suhteessa tallikaveriin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos Zhou kehittyi kauden puolivälin jälkeen lähes Bottaksen tasolle niin eikö se ole jo vähän huolestuttavaa että on kädet täynnä töitä pitääkseen maksukuski aisoissa? Bottakselle sattui nyt se monivuotinen sopimus hyvään saumaan. Jos kauden puolivälissä olisi pitänyt ajaa sopimuksesta niin olisi siinä ollut vähän selittämistä miksi yhtäkkiä kiinalaiselle maksukuskille ei pärjätäkkään aika-ajoissa ja kisoissakaan Alfan puikoissa näyttäisi olevan kaksi vaatimatonta maksukuskia kun alkukausi Bottakselta oli sarjan näyttävintä näytöstä suhteessa tallikaveriin.
Jos ja jos ja jos. Sun tekstistä kun jossittelun jättää pois, niin ei paljoa jää.

Loppukauden kisat menivät myös ihan hyvin. Myös keskivaiheilla Bottas tuli usein miten Zhoun edellä maaliin, vaikka lähti taaempaa kisaan ja se on asia millä on lopulta merkitystä.

Sulla täytyy olla joku ongelma tai vähintään päässä vikaa, kun sä et tunnu millään pääsevän tämän asian yli. Sä ja sun kaverit jatkuvasti takerrutte muutamaan aika-ajoon, vaikka niistäkin suurimmassa osassa Bottas sijoittui kisassa paremmin.
 
Ylös