Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3830
Ehkä Bottas on vähän kuin Hulkenberg, surkeassa autossa takoo huikeita tuloksia mutta kärkiautossa alisuorittaa hieman.
Hülkenberg ei ole koskaan ajanut kärkiautoa. Bottas sen sijaan on ajanut hyviä kisoja myös kärkiautossa mutta vain lähinnä sillä "debyyttikaudellaan" 2017. Olihan hän vahva myös Venäjän GP:ssä 2018, mutta talli määräsi hänet sivuun Hamiltonin tieltä. Kausi 2018 oli todella rikkonainen ja se on mielestäni aiheuttanut Valtsulle pysyviä ongelmia tallissa. Niin henkisellä puolella kuin siinäkin, miten talli suhtautuu hänen palveluksiinsa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13524
2018 olisi ollut aika erinäköinen, jos olisi saanut pitää sen Venäjän voittonsa, ja ottaa MM-pronssia. Nyt oli 5. tiukan nipun, Kimi-Max-Valtteri, viimeinen.
Myös 2019 ja 2020 oli jokunen vahva kisa toki.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1092
Kyllähän Bottaksen suorituksiin on myös väkisinkin vaikuttanut tuo asema tallissa. Sopimusten kanssa kikkailu ja että kohdellaan kuin jotain vuokrafirman työntekijää ja ainakaan julkisuudessa ei näytä että juuri minkaanlaista tukea saisi tiimiltään. Varmasti itseluottamus ja psyyke koetuksella. Ei tietenkään kaikkea selitä, mutta jonkinlainen vaikutus aivan varmasti.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
3934
Ehkä Bottas on vähän kuin Hulkenberg, surkeassa autossa takoo huikeita tuloksia mutta kärkiautossa alisuorittaa hieman.
Ehkä vähän ontuva vertaus kun Bottas on hinannut itsensä podiumille keskikastin autolla. Ainaki 2016 Williams oli heikompi kuin Force India.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Bottaksen tiiliseinä on ehkä vaan hän itse.
Voi se yhtä hyvin olla tallin tukikin. Voi olla vaikea suorittaa, kun ollaan ihan yksikseen ja voiton hetkellä ei kukaan sen enempää siitä jaksa riemuita, kun päätähti on hävinnyt.

Jos Valtteri olisi Häkän asemassa McLarenilla, missä toinen kuski teki 90% promoista ja itse saa kaiken huomion tallilta, niin voisi tulostakin tulla. Eikä kukaan epäilisi henkistä kestävyyttä.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Tuosta tulikin mieleen että olisiko Häkkisestä tullut maailmanmestaria ilman tallinsa tukea?
Kun Mika kävi välissä kuolemanporteissa asti, ja siitä toipuminen tarvitsi taatusti tukea tallin puolelta. Niin miten ura olisi mennyt jos olisi ollut Bottaksen kaltaisessa asemassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1336
Tuosta tulikin mieleen että olisiko Häkkisestä tullut maailmanmestaria ilman tallinsa tukea?
Kun Mika kävi välissä kuolemanporteissa asti, ja siitä toipuminen tarvitsi taatusti tukea tallin puolelta. Niin miten ura olisi mennyt jos olisi ollut Bottaksen kaltaisessa asemassa.

Tottakai tiimin tuki on tärkeää kuljettajalle, mutta tuskinpa yksikään tiimi haluaa, että toinen kuljettaja olisi oleellisesti huonompi kuin toinen. Eli en usko, että yksikään tiimi tahallaan yrittäisi sabotoida toista kuljettajaa esim. huonoilla taktiikoilla tai vastaavalla. Tiimin etuhan on se, että kummatkin kuljettajat sijoittuvat parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Vaikka olisi ykköskuski, jolle pelataan mestaruutta, tiimi haluaa myös toisen kuskinsa sijoittuvan parhaaseen mahdolliseen tulokseen ykköskuskin jälkeen.

Mitä tulee Häkkisen Mikaan, hän kyllä osoitti omilla suorituksillaan heti alusta alkaen, että on mestaruus-tason kuski. Ensimmäisessä McLarenilla ajamassaan aika-ajossa Portugalin Estorilissa kaudella 1993 voitti tiimikaverina ajaneen kolminkertaisen mestarin Ayrton Sennan.

Myös kaudella 1995 tiimikaveriksi tuli mestari, Nigel Mansell, jonka Häkkinen voitti.

David Coulthard ei ollut vauhdillisesti Häkkisen tasolla, ja kun mestaruustaistelussa oli vastassa Ferrarin Michael Schumacher, tottakai tiimi tuki Häkkistä. Mutta ei se tuki ollut koskaan poissa Coulthardilta:kaan. Davidin annettiin myös voittaa kisoja. Häkkisen nopeudesta kertoo myös 11 paalupaikkaa kaudella 1999, toisella mestaruuskaudellaan. David Coulthard ei saavuttanut yhtään paalua tuolla kaudella.

Myös Räikkönen joutui mestaruus-kaudellaan taistelemaan myös tiimikaveri Felipe Massaa vastaan.

Ja tulee mieleen se, miten Ferrari ennen kauden alkua 2019 julisti Vettelin olevan heidän ykköskuskinsa, jota Leclerc tukee. Ääni kellossa muuttui, kun Leclerc osoittautui olevan parempi kuljettaja.

Samalla tavalla jos Bottas olisi ollut parempi kuljettaja kuin Hamilton, tiimi olisi varmasti tukenut Valtteria nähtyä enemmän. 01ASV83E.jpeg9776493ca04a9b01bb5b480622b1eba7.jpg
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7309
Sijainti
Vantaa
Tottakai tiimin tuki on tärkeää kuljettajalle, mutta tuskinpa yksikään tiimi haluaa, että toinen kuljettaja olisi oleellisesti huonompi kuin toinen. Eli en usko, että yksikään tiimi tahallaan yrittäisi sabotoida toista kuljettajaa esim. huonoilla taktiikoilla tai vastaavalla. Tiimin etuhan on se, että kummatkin kuljettajat sijoittuvat parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Vaikka olisi ykköskuski, jolle pelataan mestaruutta, tiimi haluaa myös toisen kuskinsa sijoittuvan parhaaseen mahdolliseen tulokseen ykköskuskin jälkeen.

Mitä tulee Häkkisen Mikaan, hän kyllä osoitti omilla suorituksillaan heti alusta alkaen, että on mestaruus-tason kuski. Ensimmäisessä McLarenilla ajamassaan aika-ajossa Portugalin Estorilissa kaudella 1993 voitti tiimikaverina ajaneen kolminkertaisen mestarin Ayrton Sennan.

Myös kaudella 1995 tiimikaveriksi tuli mestari, Nigel Mansell, jonka Häkkinen voitti.

David Coulthard ei ollut vauhdillisesti Häkkisen tasolla, ja kun mestaruustaistelussa oli vastassa Ferrarin Michael Schumacher, tottakai tiimi tuki Häkkistä. Mutta ei se tuki ollut koskaan poissa Coulthardilta:kaan. Davidin annettiin myös voittaa kisoja. Häkkisen nopeudesta kertoo myös 11 paalupaikkaa kaudella 1999, toisella mestaruuskaudellaan. David Coulthard ei saavuttanut yhtään paalua tuolla kaudella.

Myös Räikkönen joutui mestaruus-kaudellaan taistelemaan myös tiimikaveri Felipe Massaa vastaan.

Ja tulee mieleen se, miten Ferrari ennen kauden alkua 2019 julisti Vettelin olevan heidän ykköskuskinsa, jota Leclerc tukee. Ääni kellossa muuttui, kun Leclerc osoittautui olevan parempi kuljettaja.

Samalla tavalla jos Bottas olisi ollut parempi kuljettaja kuin Hamilton, tiimi olisi varmasti tukenut Valtteria nähtyä enemmän. Näytä liitetiedosto 622Näytä liitetiedosto 623
Mansell oli sponsorin suosikki, talli oli Häkkisen puolella.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Tottakai tiimin tuki on tärkeää kuljettajalle, mutta tuskinpa yksikään tiimi haluaa, että toinen kuljettaja olisi oleellisesti huonompi kuin toinen. Eli en usko, että yksikään tiimi tahallaan yrittäisi sabotoida toista kuljettajaa esim. huonoilla taktiikoilla tai vastaavalla. Tiimin etuhan on se, että kummatkin kuljettajat sijoittuvat parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Vaikka olisi ykköskuski, jolle pelataan mestaruutta, tiimi haluaa myös toisen kuskinsa sijoittuvan parhaaseen mahdolliseen tulokseen ykköskuskin jälkeen.

Mitä tulee Häkkisen Mikaan, hän kyllä osoitti omilla suorituksillaan heti alusta alkaen, että on mestaruus-tason kuski. Ensimmäisessä McLarenilla ajamassaan aika-ajossa Portugalin Estorilissa kaudella 1993 voitti tiimikaverina ajaneen kolminkertaisen mestarin Ayrton Sennan.

Myös kaudella 1995 tiimikaveriksi tuli mestari, Nigel Mansell, jonka Häkkinen voitti.

David Coulthard ei ollut vauhdillisesti Häkkisen tasolla, ja kun mestaruustaistelussa oli vastassa Ferrarin Michael Schumacher, tottakai tiimi tuki Häkkistä. Mutta ei se tuki ollut koskaan poissa Coulthardilta:kaan. Davidin annettiin myös voittaa kisoja. Häkkisen nopeudesta kertoo myös 11 paalupaikkaa kaudella 1999, toisella mestaruuskaudellaan. David Coulthard ei saavuttanut yhtään paalua tuolla kaudella.

Myös Räikkönen joutui mestaruus-kaudellaan taistelemaan myös tiimikaveri Felipe Massaa vastaan.

Ja tulee mieleen se, miten Ferrari ennen kauden alkua 2019 julisti Vettelin olevan heidän ykköskuskinsa, jota Leclerc tukee. Ääni kellossa muuttui, kun Leclerc osoittautui olevan parempi kuljettaja.

Samalla tavalla jos Bottas olisi ollut parempi kuljettaja kuin Hamilton, tiimi olisi varmasti tukenut Valtteria nähtyä enemmän. Näytä liitetiedosto 622Näytä liitetiedosto 623
Niinkuin sanonta on että olet yhtä hyvä kuin viimeinen kisasi niin F1-kuskin on pakko olla hyvä jokaisessa, koska jos feilaat heti niin kuskille tulee heti kriitikkiä medialta.
Ja mitä enemmän tulee heikkoja suorituksia niin arvostuksesi laskee tiimin sisälle jolloin voit joutua helposti kakkoskuskiksi, etenkin jos häviät tallikaverille jatkuvasti mikä on pahinta mitä kuljettajan maineelle voi olla.

Josta on hyvä esimerkki Vettel joka oli Ferrarin ykköskuski vuosia mutta kun ei tullut sitä mestaruutta Ferrarille jota vaadittiin saksalaiselta, niin heti alkoivat paineet kasautua päälle.
Ja Alkoi tulemaan paljon mokia ja keskeytyksiä ja hävisi mestaruuden 2018 Lewisille kauden päätteeksi tosin talli mokasi myöskin paljon.
Mutta pian sen jälkeen alkoi arvostus laskea samantien ja sitten kun seuraavalla kaudella tuli Leclerc talliin ja kun kakkoskuski alkoi kauden mittaan olemaan nopeampi, ja samalla tuli taas noloja kämmejä.
Niin sitten oli kakkoskuskina loppu ajan eikä tukea herunut enää.

Ja lopuksi se osoittaa sen että pitää saada tiimi taakse ja olemaan se tallin nopein kuski, ja sitten hyödyntää tilaisuudet jota on tarjolla tai muuten ura on siinä.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
617
Hülkenberg ei ole koskaan ajanut kärkiautoa. Bottas sen sijaan on ajanut hyviä kisoja myös kärkiautossa mutta vain lähinnä sillä "debyyttikaudellaan" 2017. Olihan hän vahva myös Venäjän GP:ssä 2018, mutta talli määräsi hänet sivuun Hamiltonin tieltä. Kausi 2018 oli todella rikkonainen ja se on mielestäni aiheuttanut Valtsulle pysyviä ongelmia tallissa. Niin henkisellä puolella kuin siinäkin, miten talli suhtautuu hänen palveluksiinsa.
Olihan Valtterilla vahvoja kisoja myös kaudella 2019, varsinkin voitot Melbournessa, Bakussa ja Suzukassa.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Mansell oli sponsorin suosikki, talli oli Häkkisen puolella.
Cuutio oli englanninkielisenä skottina todella suosittu promohommissa ja hoiti siis valtaosan promohommista kisaviikonloppujen aikana. Siis erittäin arvokas kaveri tallille, mutta myös Mikalle, joka pääsi näin paremmin keskittymään itse kisoihin, ja esim. käymään auton säätöjä läpi tallin insinööriensä kanssa. Ei varmaan paljoakaan ollut forumilla keskustelua siitä, mitä tallissa tapahtuu kisaviikonlopun aikana. Siellä on kuitenkin noita kutsuvieraita, jotka maksavat tallin viulut aika pitkälti ja näiden kanssa kuskit 'saa' seurustella ja juuri kuskeja sponsorit haluaa tavata. Mulla on kaveri ollut Ferrarin vieraana NGK:n kautta ja kyllä ne kuskit saa siellä vastailla samoihin kysymyksiin vkl toiseen ja patsastella yhteiskuvissa. Coulthardin eduksi vielä sekin, että oli aikasen hyvä noissa säätöhommissa, ja sitten myös tallin tukena auton kehittämisessä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1336
Cuutio oli englanninkielisenä skottina todella suosittu promohommissa ja hoiti siis valtaosan promohommista kisaviikonloppujen aikana. Siis erittäin arvokas kaveri tallille, mutta myös Mikalle, joka pääsi näin paremmin keskittymään itse kisoihin, ja esim. käymään auton säätöjä läpi tallin insinööriensä kanssa. Ei varmaan paljoakaan ollut forumilla keskustelua siitä, mitä tallissa tapahtuu kisaviikonlopun aikana. Siellä on kuitenkin noita kutsuvieraita, jotka maksavat tallin viulut aika pitkälti ja näiden kanssa kuskit 'saa' seurustella ja juuri kuskeja sponsorit haluaa tavata. Mulla on kaveri ollut Ferrarin vieraana NGK:n kautta ja kyllä ne kuskit saa siellä vastailla samoihin kysymyksiin vkl toiseen ja patsastella yhteiskuvissa. Coulthardin eduksi vielä sekin, että oli aikasen hyvä noissa säätöhommissa, ja sitten myös tallin tukena auton kehittämisessä.
Hieman Off topicina menee, mutta omasta mielestäni McLarenin kausien 1996-2001 kuljettajapari oli melko täydellinen pari tiimin kannalta. Häkkinen oli nopeampi, mutta Coulthard täydensi Häkkistä hyvin, ja pystyi myös voittamaan kilpailuja.

Kummatkin olivat myös herrasmiehiä, eivätkä politikoineet tiimin sisällä. Häkkinen toki kaksinkertainen maailmanmestari ja 20×GP voittaja, mutta myös Coulthard teki komean uran. 13×GP-voittaja ja kaksinkertainen Monacon voittaja kuitenkin. unnamed.jpg58b43f1a9c0478a34bae4dfafec5bc1a.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3225
Ehkä Bottas on vähän kuin Hulkenberg, surkeassa autossa takoo huikeita tuloksia mutta kärkiautossa alisuorittaa hieman.
Ei Bottas alisuorita. Hän ajaa ehkä maailman kaikkien aikojen parasta vastaan, mutta silti pystyy pistämään hanttiin aika-ajoissa. Ongelma on se, että Bottaksen ajotyyli ja renkaat eivät sovi yhteen. Se on taas hyvin paljon sattumaa. Eri aikakaudet suosivat erilaisia kuljettajia, koska renkaiden merkitys on niin suuri.

Sellaista on turha kuvitella, että kuljettaja jotenkin tietoisesti pystyisi muokkaamaan tyylinsä renkaille sopivaksi. Tyyli on sopiva tai ei ole, mutta ajaminen on niin intuitiivista, ettei siihen mikään tietoisuus ehdi väliin.

Bottas saa renkaista parhaimman irti aika-ajoissa ja on sillä tavalla taitava. Sama sitten kääntyy Bottasta vastaan kisoissa, koska hän saa renkaista liikaa irti kisapituutta ajatellen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3830
Ongelma on se, että Bottaksen ajotyyli ja renkaat eivät sovi yhteen. Se on taas hyvin paljon sattumaa. Eri aikakaudet suosivat erilaisia kuljettajia, koska renkaiden merkitys on niin suuri.

Sellaista on turha kuvitella, että kuljettaja jotenkin tietoisesti pystyisi muokkaamaan tyylinsä renkaille sopivaksi. Tyyli on sopiva tai ei ole, mutta ajaminen on niin intuitiivista, ettei siihen mikään tietoisuus ehdi väliin.
Kuljettaja pystyy muokkaamaan ajotyyliään, piste. Sillä ei ole väliä, mikä on taustatekjiänä. Jos yksi ukko voi ajaa autoa nopeasti ja renkaita kuluttamatta, niin ei ole olemassa mitään syytä, miksei joku toinen ukko voisi tehdä samaa, jos taidot riittävät. Matkalla F1:iin kaikki junnusarjat ovat yksityyppiluokkia eli kalusto on kaikille sama. Vain nopeimmat voittavat. Ei siellä voi vinkua, että auto ei sovi räpylään. Minnekä ne kyvyt autoon sopeutumiseksi unohtuvat yhtäkkiä F1:iin noustua?

Hamiltonillahan ei ole koskaan ollut mitään ongelmia sopeuttaa itseään eri autoihin ja rengastuksiin. Hän on ajanut voitoista ja mestaruuksista aina kaluston sen salliessa. Toinen tällainen superkyky on ehkä ollut Fernando Alonso. Hänkin on taistellut voitoista ja mestaruuksista kolmen eri tallin autolla, kolmen eri rengasmerkin aikakaudella ja kolmen eri moottorin vetämänä.

Vanhan ajan tähdistä kuten Schumista ja Häkkisestä on vaikeampi sanoa, kun he jumittivat niin pitkään talleissaan ja säännötkin pysyivät verrattain vakaina.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3225
Kuljettaja pystyy muokkaamaan ajotyyliään, piste.
Kuljettaja pystyy muokkaamaan yhtä paljon ajotyyliään kuin ihminen kävelyään. Motoriset toiminnot ovat niin monimutkaisten ketjujen takana, ettei yksilölle luonnoton toiminta muutu luonnolliseksi, vaikka mitä tekisi. Näytellä tietenkin voi, mutta silloin suoritustaso kärsii.

Esimerkiksi kummallisella epätaloudellisella tyylillä juoksevien huippujuoksijoiden tyyliä on varmasti yritetty monenlaisten ammattilaisten voimin muokata taloudellisempaan suuntaan, mutta kun ihminen ei vain mitään perusmotoriikalleen pysty.

Suomalaisista voisi mainita esimerkiksi Johanna Peiposen ja Annemari Sandellin ja ulkomaalaisista britti Paula Raddcliffin. Parempi tulos tulisi, kun juoksisi taloudellisemmin, mutta minkäs sille voi, kun ei pysty.

Tero Pitkämäkikin yritti välissä muokata heittoaan Jan Zeleznyn oppien mukaisesti, mutta ei siitä seurannut kuin tulosten heikkeneminen. Tulokset paranivat omaan "väärään tyyliin" palaamisen myötä. Kukaan tuskin kiisti, etteikö Pitkämäen omalla tyylillä menisi energiaa hukkaan, mutta kaikkine haittoineenkin sillä tavalla Pitkämäki pystyi heittämään pitemmälle.

Esapekka Lappi ei näytä tällä hetkellä rallin puolella mainioita otteita siksi, että hän olisi yhtäkkiä kehittynyt merkittävästi kuljettajana. Hyvät otteet johtuvat ihan vain siitä, että paketti sopii käteen. Jos Lapille tarjotaan erilainen paketti, hän saattaa taas yhtäkkiä ruveta näyttämäänkin tallitoveriin suhteutettuna heikommalta.

Sama koskee rallissa kestävää ajotyyliä. Joidenkin autot näyttävät hajoavan useammin kuin toisten, mutta useammin autonsa hajoittaville on vähän vaikea mennä neuvomaan, miten autoa säästetään. Ja nyt en siis tarkoita ulosajoja vaan sitä, että joidenkin autot hajoavat tiellä pysyessäkin. Joillain ajotyyli on luonnostaan autoa säästävä ja sitten se vain on niin.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Kuljettaja pystyy muokkaamaan yhtä paljon ajotyyliään kuin ihminen kävelyään. Motoriset toiminnot ovat niin monimutkaisten ketjujen takana, ettei yksilölle luonnoton toiminta muutu luonnolliseksi, vaikka mitä tekisi. Näytellä tietenkin voi, mutta silloin suoritustaso kärsii.

Esimerkiksi kummallisella epätaloudellisella tyylillä juoksevien huippujuoksijoiden tyyliä on varmasti yritetty monenlaisten ammattilaisten voimin muokata taloudellisempaan suuntaan, mutta kun ihminen ei vain mitään perusmotoriikalleen pysty.

Suomalaisista voisi mainita esimerkiksi Johanna Peiposen ja Annemari Sandellin ja ulkomaalaisista britti Paula Raddcliffin. Parempi tulos tulisi, kun juoksisi taloudellisemmin, mutta minkäs sille voi, kun ei pysty.

Tero Pitkämäkikin yritti välissä muokata heittoaan Jan Zeleznyn oppien mukaisesti, mutta ei siitä seurannut kuin tulosten heikkeneminen. Tulokset paranivat omaan "väärään tyyliin" palaamisen myötä. Kukaan tuskin kiisti, etteikö Pitkämäen omalla tyylillä menisi energiaa hukkaan, mutta kaikkine haittoineenkin sillä tavalla Pitkämäki pystyi heittämään pitemmälle.

Esapekka Lappi ei näytä tällä hetkellä rallin puolella mainioita otteita siksi, että hän olisi yhtäkkiä kehittynyt merkittävästi kuljettajana. Hyvät otteet johtuvat ihan vain siitä, että paketti sopii käteen. Jos Lapille tarjotaan erilainen paketti, hän saattaa taas yhtäkkiä ruveta näyttämäänkin tallitoveriin suhteutettuna heikommalta.

Sama koskee rallissa kestävää ajotyyliä. Joidenkin autot näyttävät hajoavan useammin kuin toisten, mutta useammin autonsa hajoittaville on vähän vaikea mennä neuvomaan, miten autoa säästetään. Ja nyt en siis tarkoita ulosajoja vaan sitä, että joidenkin autot hajoavat tiellä pysyessäkin. Joillain ajotyyli on luonnostaan autoa säästävä ja sitten se vain on niin.
Kovalainen kertoi että kun yritti muuttaa ajotyyliään tallikaverin tyyliseksi, niin ero tallikaveriin vain kasvoi eikä edes ajotyylin muuttaminen auttanut yhtään asiaan ja se vain pahensi ongelmaa lopulta.

Se osoittaa sen että pitää yrittää sillä luontaisella tyylillään kilpailla kun tietää että se on sopiva tyyli itselleen, ja on helppo lähteä urheilemaan sillä luontaisella tyylillä.
Jos joudut muuttamaan tyyliäsi vastustajasi tyylin mukaan niin se vaan kasvattaa eroa kärkeen, eikä hyödytä paljoa ja se hyödyttää vain sinun kilpailijoitaisi jotka sitten karkavat sinulta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1092
Kyllähän kaikilla on se luontainen ajotyylinsä, mutta tottahan sitä silti joutuu muuttelemaan jatkuvasti. Eri autoja ajetaan eri tavalla ja vaatii ne omat niksinsä. Ja toiset sopeutuu paremmin kuin toiset. Toki ne asiat on yleensä pientä hienosäätöä. Toisessa ääripäässä sitten joku Alonson Renault Michelineillä verrattuna myöhempiin aikoihin, joissa erilaisen ajotavan näkee paljaalla silmällä suttuisista youtubevideoista maallikkokin. Vertaus yleisurheiluun on ehkä omasta mielestä vähän ontuva, kun mitään maksimaalista fyysistä suoritusta ei kuitenkaan haeta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3830
Kuljettaja pystyy muokkaamaan yhtä paljon ajotyyliään kuin ihminen kävelyään. Motoriset toiminnot ovat niin monimutkaisten ketjujen takana, ettei yksilölle luonnoton toiminta muutu luonnolliseksi, vaikka mitä tekisi. Näytellä tietenkin voi, mutta silloin suoritustaso kärsii.
Lue koko viesti. Ja ymmärrä. Mainitsin Hamiltonin ja Alonson sellaisina superkykyinä, jotka eivät ole koskaan pudonneet kärjestä kaluston muuttuessa. Heillä on selkeästi muita parempi kyky mukauttaa ajoaan vallitsevaan tilanteeseen. Suurin osa pystyy varmasti tekemään pieniä muutoksia ajoonsa mutta ei ihan yhtä suuria kuin oikeat lahjakkuudet. Luettelemasi joukko surkeita luusereita on hyvä esimerkki tästä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1075
Sijainti
EP
Niin meinaatko, ettei kisaviikonloppu olisi kuljettajalle maksimaalinen fyysinen suoritus? Mä taas väitän sen olevan ja sen lisäksi vielä erittäin raskas henkinen suoritus. En kuitenkaan yhtään vähättele muiden urheilulajien henkistä puolta. Huipulla, arvokisoissa on valtavat paineet takana, koska onnistumisen taakka on niin suuri. Samoin kuin formuloissakin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Hieman Off topicina menee, mutta omasta mielestäni McLarenin kausien 1996-2001 kuljettajapari oli melko täydellinen pari tiimin kannalta. Häkkinen oli nopeampi, mutta Coulthard täydensi Häkkistä hyvin, ja pystyi myös voittamaan kilpailuja.

Kummatkin olivat myös herrasmiehiä, eivätkä politikoineet tiimin sisällä. Häkkinen toki kaksinkertainen maailmanmestari ja 20×GP voittaja, mutta myös Coulthard teki komean uran. 13×GP-voittaja ja kaksinkertainen Monacon voittaja kuitenkin. Näytä liitetiedosto 624Näytä liitetiedosto 625
Hieman tulee nykyinen mese-kaksikko mieleen kuvauksesta
 
Ylös