Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
337
Hieman Off topicina menee, mutta omasta mielestäni McLarenin kausien 1996-2001 kuljettajapari oli melko täydellinen pari tiimin kannalta. Häkkinen oli nopeampi, mutta Coulthard täydensi Häkkistä hyvin, ja pystyi myös voittamaan kilpailuja.

Kummatkin olivat myös herrasmiehiä, eivätkä politikoineet tiimin sisällä. Häkkinen toki kaksinkertainen maailmanmestari ja 20×GP voittaja, mutta myös Coulthard teki komean uran. 13×GP-voittaja ja kaksinkertainen Monacon voittaja kuitenkin. Näytä liitetiedosto 624Näytä liitetiedosto 625
Hieman tulee nykyinen mese-kaksikko mieleen kuvauksesta
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
808
Niin meinaatko, ettei kisaviikonloppu olisi kuljettajalle maksimaalinen fyysinen suoritus? Mä taas väitän sen olevan ja sen lisäksi vielä erittäin raskas henkinen suoritus. En kuitenkaan yhtään vähättele muiden urheilulajien henkistä puolta. Huipulla, arvokisoissa on valtavat paineet takana, koska onnistumisen taakka on niin suuri. Samoin kuin formuloissakin.
Toki kuskit on huippukuntoisia urheilijoita, mutta onhan fysiikka nyt ylipäänsä aika toissijainen juttu verrattuna johonkin yleisurheilusuoritukseen, jossa siihen suoritukseen ulosmitataan kehosta kaikki mitä lähtee. Taitoa ja tekniikkaa pääasiassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3427
Edesmennyt Aki Hintsahan sanoi, että 80 % suorituskyvystä on henkistä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3876
Ja Bottaksella on kyllä tappamisen halu ollut kokonaan kateissa viimeiset vuodet. Välillä pilkahduksia parempina päivinä mutta sitten sukeltanut taas manan maille.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3202
Ja Bottaksella on kyllä tappamisen halu ollut kokonaan kateissa viimeiset vuodet.
Minusta Bottaksella on ollut aivan liikaa yritystä. Auto on luistellut ja virheitä on tullut. Pakkoyrittäminen on näkynyt. Kun on ollut yritys voittaa Hamilton, niin autosta on yritetty ottaa irti enemmän kuin mihin se Bottaksen säädöillä pystyy.

Harvemmin kova yritys rallissakaan tulosta tuottaa. Yritys kyllä näkyy leveinä linjoina, mutta ei se nykyaikana hyvää tulosta tuota. Sama se on formuloissa. Ajon täytyy olla kliinistä ja hallittua. Kaikki repiminen vain heikentää tulosta.

Sehän nykyformuloissa tylsää onkin, että asenteella ja yrittämisellä ei voi mitenkään korvata hyvin säädettyä autoa. Kaikki perustuu auton toimiviin säätöihin. Nopein auto on kiskoilla kulkeva auto, jonka meno näyttää tylsältä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
337
Lue koko viesti. Ja ymmärrä. Mainitsin Hamiltonin ja Alonson sellaisina superkykyinä, jotka eivät ole koskaan pudonneet kärjestä kaluston muuttuessa. Heillä on selkeästi muita parempi kyky mukauttaa ajoaan vallitsevaan tilanteeseen. Suurin osa pystyy varmasti tekemään pieniä muutoksia ajoonsa mutta ei ihan yhtä suuria kuin oikeat lahjakkuudet. Luettelemasi joukko surkeita luusereita on hyvä esimerkki tästä.
Hamiltonin sopeutumista ei toisaalta ole kovin hyvin nähty, kun ajanut vain parissa tallissa koko uransa.
Mesellekin siirtyessä, tallissa tiedettiin jo valmiiksi Hamin ajotyyli ja tottumukset säätöjen suhteen, niin niihin oli pystytty varautumaan jo suunnitteluvaiheessa.
Hyvinkin saattaisi mestarikin kontata aikansa, jos vaikka Rellun puikkoihin siirtyisi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
785
Kyllähän ajotyyli on opittu taito. Ja niin on myös kävelykin. Ja totta kai molempia voi muuttaa. Jos ajotyyliä ei voisi muuttaa, niin silloinhan se tarkoittaisi sitä että harjoittelu olisi turhaa, ja samaten sitä että ihminen ei voisi ikinä oppia uusia taitoja. Poisoppiminen on kyllä paljon vaikeampaa kuin uuden oppiminen, mutta täysin mahdollista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
7991
Minusta Bottaksella on ollut aivan liikaa yritystä. Auto on luistellut ja virheitä on tullut. Pakkoyrittäminen on näkynyt. Kun on ollut yritys voittaa Hamilton, niin autosta on yritetty ottaa irti enemmän kuin mihin se Bottaksen säädöillä pystyy.

Harvemmin kova yritys rallissakaan tulosta tuottaa. Yritys kyllä näkyy leveinä linjoina, mutta ei se nykyaikana hyvää tulosta tuota. Sama se on formuloissa. Ajon täytyy olla kliinistä ja hallittua. Kaikki repiminen vain heikentää tulosta.

Sehän nykyformuloissa tylsää onkin, että asenteella ja yrittämisellä ei voi mitenkään korvata hyvin säädettyä autoa. Kaikki perustuu auton toimiviin säätöihin. Nopein auto on kiskoilla kulkeva auto, jonka meno näyttää tylsältä.
Ehkä yliyrittämisen seurauksena renkaat kuluvat nopeammin.. :unsure:
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
207
Säästäminen on oleellinen osa ajamista nykyään. Onko sitten yksinkertaistaen niin, että kun Hamilton ajaa vielä säästäen niin Bottaksen pitää jo riehua täysillä pysyäkseen samassa vauhdissa. Siksi katsojille näkyvä lopputulema on se, että Bottaksen renkaat loppuvat aina ensin, mutta juurisyy on kuitenkin vauhdin puute.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13467
Samasta tuli mieleen, että Elio de Angelis joutui ajamaan enemmän äärirajoilla Lotuksella pysyäkseen Sennan vauhdissa, mutta olikos sitten polttoaineen riittävyys ongelma..
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1044
Samasta tuli mieleen, että Elio de Angelis joutui ajamaan enemmän äärirajoilla Lotuksella pysyäkseen Sennan vauhdissa, mutta olikos sitten polttoaineen riittävyys ongelma..
Seuraavaksi joku toteaa Schumin painostaneen Williamsin pettämään Imolassa -94, kuten Alonso sai painostettua Kimin eturenkaiden ripustuksen Nurrella taannoin.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
642
Sijainti
Vyborg
Ehkä Bottaksen pitäisi alkaa painostaa Hamiltonin keskeyttämään, jotta alkaisi voittojakin tulemaan enemmän;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13393
Samasta tuli mieleen, että Elio de Angelis joutui ajamaan enemmän äärirajoilla Lotuksella pysyäkseen Sennan vauhdissa, mutta olikos sitten polttoaineen riittävyys ongelma..
Tämä on itse asiassa ihan totta.

Elio menetti muun muassa Monzan 1985 kisan kun ajotietokone neuvoi säästämään vauhtia ja kisan lopuksi oli enemmän kuin 20 litraa polttoainetta maalissa.

Eliolla oli aiemmin Lotus-uran aikana tapahtunut sama juttu ainakin Dijonissa 1984.

Sennalla vuorostaan meni ainakin Imola 1985 ja Silverstone 1985 vastoin tallin ohjeita liian kovaa ajamiseen pilalle.

Näistä tosin Silverstonessa myös pienenä erona mestarillisesti Prost härnäsi Sennaa tuhlaamaan polttoainemääränsä ja siten hyötyi maalissa.

Lotuksen autossa tosiaan oli ongelmia polttoainemäärien kanssa puoliväliin asti kautta, mutta Senna usein itse pahensi tuota ongelmaa.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
81
2018 olisi ollut aika erinäköinen, jos olisi saanut pitää sen Venäjän voittonsa, ja ottaa MM-pronssia.
Ja jos ei olisi alkukaudesta 2018 Bakun kisassa renagas puhjennut kärkipaikalta ja Shanghaissa ei olisi nähty turva-auto episodia, mikä pudotti Valen toiseksi kärkipaikalta, niin kuka tietää miten hommat olis mennyt. Nimittäin se -18 kauden aloitus ei varsinaisesti huono ollut. Sama koskee tietysti 2019 kautta. Alku hyvä, sitten useampi "ihan ok/jos jos jos" kisa väliin ja mies katoaa kuvasta. Sitten taas kulkee kun on liian myöhäistä. Epätasaisuus vaivaa miestä. Harmi kyllä. Enemmän olen Mersuajalta odottanut, kuin mitä sieltä sitten tähän mennessä saatiin. Vain 9 gp-voittoa on mielestäni hävettävän vähän.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
337
Tänä vuonna on myös ollut Hamin kaikkien aikojen vahvin kauden aloitus, ainakin ennen Monacoa, joka osaltaan saa tallikaverin näyttämään kehnommalta.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
642
Sijainti
Vyborg
Pienestä se on kiinni lopulta kun yksikin moka tai keskeytys voi muuttaa tilanteen täysin.
Ja lopultahan ne erot on aika pienet kärjessä kun ajattelee miten yksikin keskeytys on ratkaissut mestaruustaistelun, kuten Nicon Mestaruus 2016 ja 2008,2007,2010,1998 mestaruustaistelut, jossa olisi voinut mestaruus mennä kellekin kuskille vain hyvällä säkällä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
337
Olisko Valtterilla sopimus johonkin jo plakkarissa ja nyt odotellaan Mersun päätöstä



Tosin hieman ihmetyttää myös Toton Russell vihjailut. Oliskohan herra jäämässä taas ilman Mesen paikkaa, kun harvoin noista nimillä ääneen puhutaan ennen julkistusta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3538
Olisko Valtterilla sopimus johonkin jo plakkarissa ja nyt odotellaan Mersun päätöstä
Väärennetty uutinen. Bottaksen kommenteista on poimittu vain epäoleelliset asiat ja faktat dumpattu sivuun. Kannattaisi aina etsiä alkuperäinen uutinen ja jättää nämä luokattomat sporttiväärennökset lukematta.

But that time [sopimusneuvottelut] will come, for sure, it hasn’t been yet, but for sure time flies, especially as we’re soon going to go to triple headers. So I would imagine that, naturally, over the next month or so you need to start to speak and I know from previous experiences that the sooner you can sort things out, the better for everyone. It will come soon, but not yet.

Tosin hieman ihmetyttää myös Toton Russell vihjailut. Oliskohan herra jäämässä taas ilman Mesen paikkaa, kun harvoin noista nimillä ääneen puhutaan ennen julkistusta.
Ei ole vihjaillut mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1059
Olisko Valtterilla sopimus johonkin jo plakkarissa ja nyt odotellaan Mersun päätöstä



Tosin hieman ihmetyttää myös Toton Russell vihjailut. Oliskohan herra jäämässä taas ilman Mesen paikkaa, kun harvoin noista nimillä ääneen puhutaan ennen julkistusta.
Tulee jotenkin fiilis , että nyt pusketaan itsetsemppejä vaikka tulevaisuudesta ei ole mitään käryä. Vähän "mihinkään pikkutalliin en mene" tyyliin ala Kovalainen.
 
  • Like
Reaktiot: SJ
Ylös