Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5396
Mesellä oli vissiin jarrutusmerkit jotenkin väärin, kun kumpikin kuski menetti paljon aikaa itse varikkosuoralla. Hsmi vissii n vielä huomattavasti Valea enemmän. 3 sek johto luultavasti kuivui siihen ja Max pyyhälsi ohi.
Pöljässä paikkaa oli myös varikkopaikka. Aika jyrkkä kaarros oikeaan siinä ruutuun tulemisessa.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Riippumatta siitä, olisiko Hamiltonin pitänyt ehtiä Verstappenin eteen, tuntuu turhalta riskinotolta jatkaa radalla Bottaksen stopin jälkeen. Oli koko lailla varmaa, että Verstappen oli tulossa sisään puolustautumaan Bottaksen undercuttia vastaan. Näin ollen, jos Hamilton olisi tullut samalta kierrokselta sisään kuin Verstappen, hänellä olisi ollut se kolmen sekunnin marginaali varikkosähläykseen, kun kierros pidempään odottamalla se olisi varmasti lyhyempi (ja kuten nähtiin, ei riittänyt edes ilman varikkosähläystä). Olisihan tuossa ollut tietysti se vaihtoehto, että Verstappen olisi kokeillut jotain ihan muuta ja jatkanut radalla kun Hamilton olisi tullut sisään, mutta ei vaikuta kovin todennäköiselle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5396
Mercedeksellä oli kuitenkin tuo paikka valittuna. Vaihtoehtoisesti olisivat voineet ottaa varikkosuoran viimeisen paikan.
Noinkohan laskevat että pääsee nopeammin varikkosuoralle ja ”estää” näin toisen tallin launchin varikkoruudusta? Viimeisellä paikalla voi just käydä niin.
Eikä nyt yllätä jos Mersu munisi tällaisenkin asian.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Edellisvuoden valmistajien maailmanmestari saa tosiaan valita aina paikkansa joko varikkosuoran ensimmäisestä tai viimeisestä pilttuusta. Muut tallit lyödään edelliskauden MM-taulukon mukaiseen järjestykseen saman orientaation mukaisesti. Se on kuitenkin lähes automaattinen päätös, että hallitseva mestari valtsee varikkosuoran ensimmäiset pilttuut. Muistan hämärästi selostajan kertoneen joskus hyyyyvin kauan sitten, että yhdellä tietyllä radalla oli kuitenkin jotain etua valita varikkosuoran viimeiset boksit. En saa päähäni, että mikä tuo rata oli tai mitä etua siitä valinnasta sitten sai.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Tuolla videolla Hamiltonin kisainssi sanoo, että Verstappenin pitäisi olla puolitoista sekuntia perässä Hamiltonin poistuessa varikolta. Ja kymmenen sekuntia myöhemmin Verstappen meni ohi. Aika karkea virhearvio.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tuolla videolla Hamiltonin kisainssi sanoo, että Verstappenin pitäisi olla puolitoista sekuntia perässä Hamiltonin poistuessa varikolta. Ja kymmenen sekuntia myöhemmin Verstappen meni ohi. Aika karkea virhearvio.
Eihän Hamilton sitten missannut kiihdytyksessä jotain eli kun laitetaan lappulattiaan?

EDIT: Silmämääräisesti katottuna ei tehnyt mitään outoa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2775
Eikö ne vaan aliarvioinut sen miten kovaa uusilla renkailla pääsee. Ainakik Verstappenin osalta.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Ricciardo oli hyvä esimerkki että undercut oli erittäin voimakas viime kisassa. Oli tarkoitus että Gasly ohitetaan undercutilla mutta menivät myös Sainzista ohi. Mersulla ei nyt oltu vaan hereillä. Valen aikainen stoppi varmaan sekotti suunnitelmat täysin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4199
Eikö ne vaan aliarvioinut sen miten kovaa uusilla renkailla pääsee. Ainakik Verstappenin osalta.
Kierrosajat on käytännössä aivan identtiset. Eikä stopillakaan mennyt kovin erilailla, mutta varikon kokonaisajoissa on eroa. Hami menetti sen sijan vissiin omituisesti ihan varikkosuoralla. Myös Valen ajat on hitaampia, kuin RBn.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5043

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5043
En kyllä oikein ymmärrä Russelin hehkutusta.
Miksi se on niin hyvä?
Miksi ylipäätänsä tehdään kuljettajavaihdoksia? Eihän sitä koskaan 100varmana tiedä suoriutuuko seuraava kuski paremmin, mutta pyritään saada parempi tulos. Jos Mersu häviää tallimestaruuden tänä kautena niin haluaisin nähdä Hamiltonin perustelemassa kantansa miksi haluaisi pitää toisen kuskin jonka pistepotti on lähempänä keskikastia kuin kärkeä, kuski josta kaikki potentiaali on jo puristettu täysin irti viidessä vuodessa ja se riitti tähän.

Nää on aina näitä läpinäkyviä bluffeja; Kovalainen ja Bottas pitää "hyvänä asiana" että tallikaveri on mahdollisimman kova joka tarkoittaa että joutuu tyytymään jälkiliukkaille, eikä tietenkään kukaan halua olla voittamatta mestaruutta. Sitten on Hamiltonin kaltaiset, jotka ajattelevat tallin "parasta" suosittelemalla kuskia joka ei torpedoi mestaruusjahtejaan. Verstappen sen sijaan taas halusi paremman tallikaverin että saisi tulitukea kärkeen ja näin parantaisi taktiikoita joka tietäisi itselleen enemmän pisteitä.

Niin joo meinasi unohtua, tuohon sun kysymykseen niin katsoitko viime vuoden Bahrain Sakhirin GP:n?
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4199
Niin joo meinasi unohtua, tuohon sun kysymykseen niin katsoitko viime vuoden Bahrain Sakhirin GP:n?
Katoin, se oli ihan hieno suoritus. Tosin rata on hyvinkin spesiaali, kun siellä on tyyliin neljä mutkaa koko radalla.
Kuitenkin Russell on ajanut Williamsilla vuosia ja joka ikinen vuosi tallikaveri on päihittänyt lopputuloksissa. Oletko seurannut Russellin startteja? Ehkä pitkiin aikoihin surkein starttaaja radalla, lähes poikkeuksetta siitä menee takanaolijat ohi tallikaveriaan myöten. Toki tosi nopea yhdellä kierroksella, mutta onko siinä tarpeeksi suuren tallin kuskille, mun mielestä ei.
Yuki, Vandoorne, Albin ym on esittäneet myös huimia eroja kisoja, mutta sitten iskenyt hyytyminen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Joo se viime vuoden 1 Bahrain oli vain 1 kisa. Ehkä Lewis olisi mennyt kärjessä maisemaan. Ehkä Russellilla natsasi siellä heti hyvin vauhdillisesti, eikä olisi paljoa siitä kehittynytkään. Itse radan pituuteen nähden siellä oli kyllä aika normimäärä mutkiakin.
Mutta mutta, Russellin Williams-ajot nyt ovat antaneet laajaa ja kattavaa kuvaa miehen kyvyistä ja virheherkkyydestä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5043
Katoin, se oli ihan hieno suoritus. Tosin rata on hyvinkin spesiaali, kun siellä on tyyliin neljä mutkaa koko radalla.
Kuitenkin Russell on ajanut Williamsilla vuosia ja joka ikinen vuosi tallikaveri on päihittänyt lopputuloksissa. Oletko seurannut Russellin startteja? Ehkä pitkiin aikoihin surkein starttaaja radalla, lähes poikkeuksetta siitä menee takanaolijat ohi tallikaveriaan myöten. Toki tosi nopea yhdellä kierroksella, mutta onko siinä tarpeeksi suuren tallin kuskille, mun mielestä ei.
Yuki, Vandoorne, Albin ym on esittäneet myös huimia eroja kisoja, mutta sitten iskenyt hyytyminen.
Viime vuonna Russelli keräsi 3 pojoa, Latifi 0. 2019 Kubica ja Russell tulivst peräkanaa maaliin ja Kubica sai siitä pojon Saksan kaaoskisasta jossa keskeytti 1/3 autosta. En tekisi siitä yhdestä Kubican pisteestä niin suurta johtopäätöstä. Noin surkealla autolla ei kuulukaan katsoa kuka saa tuuripisteen ja kuka ei vaan jos katsoo aika-ajoja niin Russell ylivoimaisimpia suorittajia sarjassa vuodesta toiseen.

Russellin startteja en ole seurannut, mutta jos peilaa Bottaksen startteihin niin ei sekään häntä mairittele. Toinen ajaa kummiskin Williamsilla ja toinen Mersulla, olen lopettanut laskemisen kuinka monta kertaa Bottas on löytänyt startin jälkeen itsensä painimassa keskipakan autojen kanssa. Kuten Button sanoi että Bottakselta ei nykyään tule kuin huonoja kisoja, ja ehkä niitä tuli ennenkin mutta niitä ei vaan huomattu auton ylivoimaisuuden takia ja pienempi puristus riitti kakkostilaan tai voittoon.

Kun kerran olet niin kovin sitä mieltä että Bottaksen pitäisi jatkaa niin perustelisitko miksi Mersun ei kannattaisi hakea uusia tuulia? Tallimestaruus karkaamassa, Bottas ei pysty taistelemaan voitoista hyvälläkään päivällä, koska Mersu ei ole enää paras talli. Jos Mersu on ensi vuonna vieläkin enemmän Red Bullia jäljessä niin Bottaksella viides kausi jo tallissa, että vieläkö muka löytyy potentiaalia vaikka suorituskäyrä on kohti alaspäin? Enää ei riitä pelkkä yhteistyökyky kun pelkällä hyvällä ja mukavalla meiningillä mestaruuksia tuoda.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5043
Joo se viime vuoden 1 Bahrain oli vain 1 kisa. Ehkä Lewis olisi mennyt kärjessä maisemaan. Ehkä Russellilla natsasi siellä heti hyvin vauhdillisesti, eikä olisi paljoa siitä kehittynytkään. Itse radan pituuteen nähden siellä oli kyllä aika normimäärä mutkiakin.
Mutta mutta, Russellin Williams-ajot nyt ovat antaneet laajaa ja kattavaa kuvaa miehen kyvyistä ja virheherkkyydestä.
Aina pitää myös mieittiä korvattavankin ominaisuuksia, plussat ja miinukset. Tällä hetkellä Bottaksen plussat pelkästään yhteistyökyky ja suht ok aika-ajot. Miikkarit onkin sitten vähän isompi lista. Ja se on ihan totta että Russellin plussat ja miinukset vielä vähän arvoitus koska ei ole kuin yhden kisan ajanut Mersulla, mutta eihän tallit koskaan vaihtaisi kuskeja jos aina pelkäisivät miten uusi kuski tulisi pärjäämään uudessa autossa. Se nyt vaan kuuluu asiaan että jokainen kuljettajanvaihdos sisältää pienen riskin.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Viime vuonna Russelli keräsi 3 pojoa, Latifi 0. 2019 Kubica ja Russell tulivst peräkanaa maaliin ja Kubica sai siitä pojon Saksan kaaoskisasta jossa keskeytti 1/3 autosta. En tekisi siitä yhdestä Kubican pisteestä niin suurta johtopäätöstä. Noin surkealla autolla ei kuulukaan katsoa kuka saa tuuripisteen ja kuka ei vaan jos katsoo aika-ajoja niin Russell ylivoimaisimpia suorittajia sarjassa vuodesta toiseen.

Russellin startteja en ole seurannut, mutta jos peilaa Bottaksen startteihin niin ei sekään häntä mairittele. Toinen ajaa kummiskin Williamsilla ja toinen Mersulla, olen lopettanut laskemisen kuinka monta kertaa Bottas on löytänyt startin jälkeen itsensä painimassa keskipakan autojen kanssa. Kuten Button sanoi että Bottakselta ei nykyään tule kuin huonoja kisoja, ja ehkä niitä tuli ennenkin mutta niitä ei vaan huomattu auton ylivoimaisuuden takia ja pienempi puristus riitti kakkostilaan tai voittoon.

Kun kerran olet niin kovin sitä mieltä että Bottaksen pitäisi jatkaa niin perustelisitko miksi Mersun ei kannattaisi hakea uusia tuulia? Tallimestaruus karkaamassa, Bottas ei pysty taistelemaan voitoista hyvälläkään päivällä, koska Mersu ei ole enää paras talli. Jos Mersu on ensi vuonna vieläkin enemmän Red Bullia jäljessä niin Bottaksella viides kausi jo tallissa, että vieläkö muka löytyy potentiaalia vaikka suorituskäyrä on kohti alaspäin? Enää ei riitä pelkkä yhteistyökyky kun pelkällä hyvällä ja mukavalla meiningillä mestaruuksia tuoda.
Tuohon sun paatokseen ota sen enempää kantaa, mutta niin se trullikin oli aikoinaan hyvä aika-ajoissa. Se ei vain riittänyt silloin eikä riitä nytkään. Kimi taasen ei ole yhden kierroksen ihme, mutta kisat sujuu ja se on tuntunut riittävän aika pitkälle. Gio on suoriutunut lauantaisin Kimiä paremmin jo pidemmän aikaa, mutta niin vaan kisassa usein miten järjestys on muuttunut toiseksi.
 
Ylös