https://www.rally-maps.com/Hankiralli-1979
Vuonna 1979 Hankiralli oli uuden äärellä: ensimmäistä kertaa ajettiin ilman tupakkamainoksia ja kisan pitkä tauko vietettiin sekin Helsingissä. Poikkeuksellisesti kisa ajettiin kokonaisuudessaan Uudenmaan läänin alueella, ja vuoden 1980 juhlakisaan jo valmistautuessa kisa oli myöskin totuttua lyhyempi; ek-kilometrejä kertyi vain reilut 300. Joskin lukumääräisesti pätkiä oli ihan totuttuun mallin (42, joista kolme peruttiin). Lähtölista ei sekään ollut ihan paras mahdollinen. Poissa olivat Ford-miehet Mikkola ja Vatanen, edellisvuoden voittaja Airikkala kuin myös kisan tuossa vaiheessa neljästi voittanut Blomqvist. Fordin värejä kisassa puolusti Kyösti Hämäläinen, saaden tulitukea Lasse Lammelta ja "Nakke" Valtaharjulta. Autonovon ajattamilla tehtaan Fiateilla olivat viivalla Alen ja Grönholm, ja ruotsalaisten mainetta oli saapunut puolustamaan Per Eklund. Autona ei tosin ollut tuttu Saab, vaan Hankiksen reitille ehkä hieman heikosti sopiva Porsche. Näiden lisäksi kärkikamppailuihin olisi ennalta laskettava mukaan Henkka Toivonen Talbotilla, sekä kaksi edellistä SM-rallia jo tuolloin museoautoksi tuomitulla Saab 96:lla voittanut Antero Laine.
Tällä kertaa reitti ei suuntautunutkaan aluksi länteen vaan Mäntsälä-Pukkila-Askola-Sipoo suunnalle. Rajuimmin aloittavat hurjaan ajovireeseen yltynyt Laine (jonka kotikulmilla reitti toki tuolloin liikkui) ja vähemmän yllättäen Alen. Viiden pätkän jälkeen Antsa oli kuusi sekuntia Markun edellä, mutta kutoselle kellokoskelainen kiskaisi 11 sekunnin pohjat ja johtomarginaalia olikin hetkessä 17 sekuntia. Markku ei tietenkään moista hyvällä katsonut, ja iski EK7:lla vielä entistäkin hurjemmin. Tuloksena neljän minuutin nostotalkoot ja putoaminen kauas kärjestä.
Menin ulos ihan omaa hulluttani, Markku kommentoi.
Mutta kyllä se tästä vielä. Hetkeksikään ei hellätä. Kun kymmenen pätkän jälkeen ynnäiltiin tuloksia Orimattilan kokoomatauolla, todettiin Laineen johtavan kisaa jo lähes kahdella minuutilla ennen Henkka Toivosta. Kyösti Hämäläinen oli kolmantena ennen bensansyöttöhäiriöiden hidastamaa Grönholmia. Paljon ehtisi kuitenkin vielä loppuyön aikana tapahtua. Ensin vaikeuksiin joutui Toivonen, joka menetti aikaa EK11:lla vaihdelaatikkomurheiden takia. Laatikko oli pakko vaihtaa pätkän jälkeen huollossa, ja AT-pisteet juoksivat uhkaavasti. Tästä sisuuntuneena Henkka vetäisi huimia pohjia pätkille 12, 13, 14 ja 16, mutta sitten kuvaan astuikin ylitsepääsemättömiä ongelmia. Annetaan Pekka Toivosen kisaraportin kertoa, mitä EK16:n jälkeisellä siirtymällä tapahtui:
Henkka ja Juha Paajanen tutkiskelivat ja laskivat tilannetta sisällä autossa, kun tien ohessa vilahti ohi tiekirjan tiedoista poikkeava nopeusrajoitusmerkki. 200 metrin päässä oli tutka, joka ilmoitti poikien ajaneen 82 km:n tuntinopeudella. Järjestäjien puolustukseksi tiekirjan paikalle osoittamaan 80 km:n nopeusrajoitukseen on sanottava, että tietyö, jonka vuoksi 60 km:n nopeusrajoitus oli asetettu, oli tullut paikalle vasta tiekirjan valmistumisen jälkeen. Palkintotuomaristo käsitteli asian Kalastajatorpan tauolla, ja tuomio oli armoton: kilpailijapari numero 3 Toivonen/Paajanen suljettiin kilpailusta. Yhtään sen paremmin ei käynyt Laineelle; toiseksi viimeisellä pätkällä ennen taukoa (HS ja jopa VM raportoivat virheellisesti tämän tapahtuneen taukoa edeltäneellä pätkällä) Saabin alatukivarsi napsahti poikki ns. täydestä laulusta ja täysin ylivoimainen usean minuutin johtoasema vaihtui silmänräpäyksessä täystuhoon. Muutamaa pätkää aiemmin (EK13) omat mahdollisuutensa oli sössinyt myös Suurajo-voittaja Hämäläinen.
Minä olin jo valmis keskeyttämään, Kyösti kertoi.
Makasimme oikein tosi syvällä penkassa ja ehdin jo vaihtaa pieksut ajotossujen sijaan, kun aktiiviset isännät kantoivat auton puoliväkisin takaisin tielle. Eihän sitä siihen kehdannut jäädä, kun toiset olivat tehneet niin paljon nostotöitä. Lähdettiin jatkamaan. Minuuttikaupalla lumitöitä oli tehnyt myös Eklund Porschellaan, sijoitus taukotilanteessa vasta 24. Eklundilla oli myös terveisiä järjestäjien suuntaan:
Olisiko mitenkään mahdollista, jos ensi vuonna vaikka noin muodon vuoksi auraisitte hieman enemmän kuin kaksi erikoiskoetta? Muiden koheltaessa kärkeen oli noussut kuin varkain Grönholm, jonka taukojohto kirjattiin lukemin minuutti ja 21 sekuntia. Toisena vaani hurjan nousun ulosajonsa jälkeen tehnyt Alen. Tauolla Markku huikkasi sangen markkumaiset kommentit:
Nyt mennään kaikki tai ei mitään.
Edessä olisi mielenkiintoinen voittokamppailu, suuntautuisihan reitti ensin Markulle kovin tutulle Karkkilan seudulle ja sieltä sitten läntiselle Uudellemaalle, jonka tiedettiin olevan lähtökohtaisesti Uffen heiniä. Markku aloitti tauon jälkeen vahvasti. Kahdella ensimmäisellä pätkällä Uffen johdosta suli 12 sekuntia pois. Mutta sitten EK23:lla mentiin taas turhan vauhdikkaasti.
Joo, me tultiin hullun kovaa. Se oli sellainen oikealle taittuva kaarre, johon pitäisi mennä kakkosella. Minä yritin sinne nelonen silmässä. Tietäähän sen, ulos meni niin että rytisi. Markun onneksi suistuminen tapahtui paikassa, jossa oli reippaasti nostoväkeä paikalla. Aikatappiota tuli vain minuutin verran. Kun samanaikaisesti lähestyttiin Karkkilaa, ei Markulla ollut syytä luovuttaa. Esimakua saatiin jo Haimoon pätkällä (EK26, viiden sekunnin pohjat), mutta seuraavalla Ahmoon pätkällä vasta kunnolla tärähtikin. Markku raivosi vajaan kahdeksan kilometrin osuuden 20 sekuntia nopeammin kuin kukaan muu! Ja kun seuraavaksi ohjelmassa oli Markun läpikotaisin tuntema Antiainen, tiedettiin jo odottaa toista rajua aikaa. Kello pysähtyi Antiaisissa aikaan 9:06 - se tiesi 29 sekunnin pohja-aikaa!
Kiiki ehti jo jossain vaiheessa kysyä, että onko mulla taas kaikki kaverit katsomassa kun pitää koko ajan näyttää. Tuskin kesämökkitietä on koskaan laskettu menemään sillä tahdilla. Grönholm onnistui vielä hetken puolustamaan johtoaan, mutta Hyönölässä (EK30) kärkipaikka lopulta vaihtui. Markku ehti kelata noin puolen minuutin johdon ennen EK37:ää, mutta juuri kun oltiin lähestymässä Uffen kotinurkkia, inkoolainen ratkaisi pelin itse; Fiatia kaivettiin penkasta yli kolme minuuttia ja Markku sai körötellä rauhassa maaliin. Hallitseva FIA-Cupin mestari ja Suomen mestari kuittasi näin vihdoin myös Hankiksen nimiinsä. Myös Hämäläinen ja Eklund nostivat itsensä lopulta kympin sakkiin. Tauon jälkeen reitin länsipuolen isoilla teillä Eklund kiskaisi Porschella jopa viidesti pohja-ajan.
Markkua nostetaan EK7:lla. Taistelu kärkipaikasta vaihtuu neljän minuutin takaa-ajoasemaan.
EK37 ja kilpailun lopullinen ratkaisu yön pimeydessä; Grönholm on ajanut ulos ja nostotalkoisiin hukkuu kolme ja puoli minuuttia. Markku karkaa vastustamattomasti voittoon.
Kyllä nyt kelpaa Kalastajatorpan illassa nostaa maljaa (kuva:
https://www.ewrc-results.com/image/383213/)