Verenluovutus

Kuinka usein luovutat verta?

  • Aina kun mahdollista

    Äänet: 8 7,4%
  • Muutaman kerran vuodessa

    Äänet: 10 9,3%
  • Kerran vuoteen

    Äänet: 3 2,8%
  • Harvemmin

    Äänet: 7 6,5%
  • Jäänyt moinen / voisin harkita aloittamista

    Äänet: 26 24,1%
  • En luovuta, vaikka saisin

    Äänet: 26 24,1%
  • En saa luovuttaa

    Äänet: 14 13,0%
  • Olen verenimijä tm hassuttelu-vastaus

    Äänet: 14 13,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    108

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itse olen koettanut luovuttaa säännöllisesti, mutta ei tule aina kahden kuukauden karenssin jälkeen rynnättyä. Jotain 3-4 kertaa vuoteen (naisten karensseillahan tuo olisi maksimi tahti):eek:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Ei ollut täysin sopivaa vaihtoehtoa. Kerran olen luovuttanut. Sen jälkeen ei ole kelvannut. :eek: Liian heikkoa litkua luovutettavaksi, kuulemma. Onneksi se kelpaa omaan käyttöön.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Kerran luovutin, intissä. Sai loppupäiväksi vapautuksen raskaasta palveluksesta eikä kauheasti napannut mennä heittimien kanssa sykkimään.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei ollut täysin sopivaa vaihtoehtoa. Kerran olen luovuttanut. Sen jälkeen ei ole kelvannut. :eek: Liian heikkoa litkua luovutettavaksi, kuulemma. Onneksi se kelpaa omaan käyttöön.
Nykyäänhän mun veressä on niin paljon doping-aineita ettei se kelpaisi.... eiku..
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Työpaikalla järjestetään verenluovutusta pari-kolme kertaa viikossa. Menen aina jos vain suinkin olen toimistolla niinä päivinä. Kerran tänä vuonna olen käynyt vapaa-ajallakin lähimmässä verenluovutuspisteessä
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Aina kun voin. Intian reissun jälkeen veri ei kelvannut puoleen vuoteen, sitten luovutin (vastoin burbin yleisohjetta esim eiliseltä) kerran. Sitten taas työpaikalla järkättiin luovutustilaisuus juuri silloin, kun olin duunireissulla. Sama juttu sitten vielä toistamiseen. Joskus jäänyt väliin krapulan tai lääkekuurin tai sairauden tms (mm.juurihoito, akillesjänteen repeäminen ja leikkaus) takia.

kyllä ne lähettää kutsuja usein muutenkin, mutta se vaan on vaikeempaa vaivautua jonnekin paikanpäälle kuin mennä duunipaikalla kerros alaspäin 'tienaamaan' pullakahvit.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Työpaikalla järjestetään verenluovutusta pari-kolme kertaa viikossa. Menen aina jos vain suinkin olen toimistolla niinä päivinä. Kerran tänä vuonna olen käynyt vapaa-ajallakin lähimmässä verenluovutuspisteessä
Maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin? :doubtful:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Jonkun kerran olen luovuttanut. Mulla kun on O Rh- -verta ja sitä nimenomaan tarvittaisiin. Ongelma on, että urheilen niin paljon ja isompi ongelma että saa heikotuksen tai suoraan sanottuna voin pyörtyä verenluovutuksessa. Faijalla oli sama veri ja taisi olla aikanaan ahkerimpia luovuttajia tässä maassa. En tiedä, pitäisi kokeilla josko vanhemmiten hermo kestäisi veren kanssa läträämistä eikä pahaa tekisi mun verelle hieman ohentuakin- hemoglobiini siellä 170 kieppeillä luulisin.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Pyrin luovuttamaan sitä kun pystyn, vaikka en nyt kalenteristakaan vahtaa, koska seuraavan kerran pääsee. Tällä viikolla oli tarkoitus mennä, mutta oli vähän nuhaa... ehkä ensi viikolla sitten.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tää on vähän kinkkinen juttu.

Olen luovuttanut verta muutamia kertoja, tosin siitä on aikaa jo varmaan kymmenen vuotta. Luovutan varmasti verta, jos sitä joku tarvitsee suoraan, mutta mutta..

Mä en voi ymmärtää sitä, että ihmiset luovuttavat verta korvauksetta yritykselle, siis SPR veripalveluun, joka tekee sillä bisnestä. Se siis ei ole mikään yleis hyödyllinen juttu, vaan sillä tehdään rahaa.

Sairaalat maksavat joka ainoasta veripussista aika suolaiset rahat. Meillä töissä käytetään punaverisoluja, kun tehdään veriarkkeja testisarjoihin. Jo 90-luvun alussa niistä joutui maksamaan 120 markkaa per pussi. Siis kyseessä on vanhentunut punaverisolu pussi, jota ei voi enää ihmiselle antaa ja siten täysin roskis kamaa.

SPR irtisanoi väkeä Suomesta ja siirsi tuotannon jonnekkin Viroon vissiin, kun ei tullut tarpeeksi voittoa. Kukaan ei todennäköisesti osaa edes sanoa, kuinka monta kymmentä miljoonaa euroa on SPR:n omaisuus. Siis rahaahan niillä on ja paljon.

Ja se kaikki on imetty Suomalaisten suonista. :nope::nope:

Vähän samalainen järjestö kun joku Pelastus armeija. Joo, tekee yleishyödyllistä hommaa ja tukee, ketä tukee, mutta paljonko vuodessa.

Omaisuus on aivan järjetön, ja kaikesta päättää perjaatteessa vain yksi henkilö. :rolleyes:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17743
Sijainti
East of Eden
Eipä ole tullut luovutettua vaikka lekurin mielestä vois olla paikallaan.

Viimeksi hemoglobiini oli 178 ja muutenkin mulla on kuulemma veressä joku harvinaisempi ominaisuus, joten lekuri suositteli verenluovutuksessa käyntiä.

Pitääpä harkita, josko sitä kävisikin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tää on vähän kinkkinen juttu.

Olen luovuttanut verta muutamia kertoja, tosin siitä on aikaa jo varmaan kymmenen vuotta. Luovutan varmasti verta, jos sitä joku tarvitsee suoraan, mutta mutta..

Mä en voi ymmärtää sitä, että ihmiset luovuttavat verta korvauksetta yritykselle, siis SPR veripalveluun, joka tekee sillä bisnestä. Se siis ei ole mikään yleis hyödyllinen juttu, vaan sillä tehdään rahaa.

Sairaalat maksavat joka ainoasta veripussista aika suolaiset rahat. Meillä töissä käytetään punaverisoluja, kun tehdään veriarkkeja testisarjoihin. Jo 90-luvun alussa niistä joutui maksamaan 120 markkaa per pussi. Siis kyseessä on vanhentunut punaverisolu pussi, jota ei voi enää ihmiselle antaa ja siten täysin roskis kamaa.

SPR irtisanoi väkeä Suomesta ja siirsi tuotannon jonnekkin Viroon vissiin, kun ei tullut tarpeeksi voittoa. Kukaan ei todennäköisesti osaa edes sanoa, kuinka monta kymmentä miljoonaa euroa on SPR:n omaisuus. Siis rahaahan niillä on ja paljon.

Ja se kaikki on imetty Suomalaisten suonista. :nope::nope:

Vähän samalainen järjestö kun joku Pelastus armeija. Joo, tekee yleishyödyllistä hommaa ja tukee, ketä tukee, mutta paljonko vuodessa.

Omaisuus on aivan järjetön, ja kaikesta päättää perjaatteessa vain yksi henkilö. :rolleyes:
Paljonka SPR sitten sinun lähteitten mukaan tienaa, kun menot vähennetään?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
SPR sanoi:
Veripalvelu on taloudellisesti riippumaton ja toiminnallisestikin erillinen osa Suomen Punaista Ristiä. Emme tavoittele toiminnallamme voittoa vaan potilaan parasta. Sairaalat maksavat meille tilaamistaan valmisteista ja palveluista, ja näillä tuloilla katamme toimintamme kulut ja välttämättömät investoinnit. Vuonna 2007 Veripalvelun liikevaihto oli 70,4 miljoonaa euroa.
SPR valehtelisi?
 
Ylös