Verizon Indycar Series 2016

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Mitä taas tulee tiimien halukkuuteen kisata Venäjällä epäilisin että kaikilla fyffet riittävät meren yli lähtemiseen
Muistan lukeneeni, että jotain muitakin luokkia on Moskovan radalle lennätetty kisajärjestäjän kustannuksella. Eiköhän se tuossakin tapauksessa niin menisi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Muistan lukeneeni, että jotain muitakin luokkia on Moskovan radalle lennätetty kisajärjestäjän kustannuksella. Eiköhän se tuossakin tapauksessa niin menisi.
Jos järjestäjillä on halu saada IndyCar leikkikentälleen hinnasta riippumatta, niin silloin se menee noin. Mutta todennäköisempänä tulevaisuuden IndyCar-ratana pitäisin tätä:

Formula 1 race in Texas looks less likely

Olen jo aikaisemmin sanonut, että F1:sten jättäessä Yhdysvallat jälleen kerran, IndyCar menee tuonne. Testejähän siellä on jo tehtykin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tehdääns pikku päivitys ensi kauden kuskitilanteesta. Kysymysmerkkien matala määrä reflektoi huhun todennäköisyyttä, vahvistetut vahvistettu.

Jotain 21 autoa odotettavissa koko kaudeksi. Sadanteen Indy 500:n odotetaan juhlakisan vuoksi enemmän pyrkijöitä kuin viimevuotinen minimi 33 - eli kummaltakin valmistajalta vähintään 17, mahdollisesti 18 mutta enintään 19 autoa.

Chevrolet
Penske: 2 Juan Pablo Montoya, 3 Helio Castroneves, 12 Will Power, 22 Simon Pagenaud
Ganassi: 9 Scott Dixon, 10 Tony Kanaan, 83 Charlie Kimball, 8 Briscoe?/Karam?/Larson??? (ainakin Indy 500, mahdollisesti muitakin kisoja)
CFH: 67 Josef Newgarden, 20 Ed Carpenter (ovaalit), Filippi?/Hildebrand?? (mutkaradat), 21 Hildebrand? (Indy 500)
KV: 11 Sebastien Bourdais, 4? Karam?/Saavedra??
Murray (yht. KV:n kanssa): 61 Matthew Brabham (Indy GP & Indy 500)
DRR: 22 Bell?/Servia??/x?, 24?
Lazier: 91? Lazier (Indy 500)

Honda
Andretti: 26 Carlos Munoz, 27 Marco Andretti, 28 Ryan Hunter-Reay, 25/29 de Silvestro??/Frijns??/Blackstock??? (jotain yksittäisiä kisoja, luultavasti joku nelosautossa ainakin Indyssä)
SMP: 5 James Hinchcliffe, 7 Mihail Aljošin, 77 Briscoe?/Harvey?/Bell??/Enerson?? (ainakin Indy, mahdollisesti muitakin kisoja)
Rahal: 15 Graham Rahal, 16 Spencer Pigot (St. Pete & Indyn kisat, mahd. enemmän jos rahoitus löytyy)
Coyne: 18 Conor Daly, 19 Luoja tietää, 63/19 Pippa Mann (Indy 500)
Byrd (yht. Coynen kanssa): 88 Bryan Clauson
Herta: 98 Chaves
Foyt: 14 Takuma Sato, 41 Jack Hawksworth, 48? (ei huhuja, mutta Foyt jostain sen ekstra-auton viissataseen aina löytää)

Erinäisiä muita projekteja/huhuja (jotka saattavat helposti sulautua/yhdistyä yllämainittuihin..):
Carlin (se GP2-talli) liittyi Indy Lightseihin viime vuonna, tarkoitus oli siirtyä isoihin autoihin täksi vuodeksi mutta suunnitelmia on viivästetty. Indy-kisat yhä mahdollisuuksien rajoissa, todennäköisesti kuskina Max Chilton tai Ed Jones. Chilton on jutellut myös muiden tiimien kanssa, mutta aivan täyttä budjettia ei tältä taida löytyä.

Pelkästään naisista koostettava uusi tiimi Grace Autosport aikoo ajattaa Katherine Leggeä Indy 500:ssa http://www.racer.com/indycar/item/116785-indycar-grace-autosport-launches-all-female-team-for-2016-indy-500, projekti vissiin yhä elossa mutta paljoa enempää ei ole vielä kuulunut. Luultavasti Legge jossain muodossa 500:ssa mukana on, riippumatta toteutuuko Grace Autosport sitten lopulta.

Marotti Racing http://www.marottiracing.com/ on vissiin jonkun pastorin pystyyn rykäisemä kisatalli, joka pyrkii myös ruudukkoon. Eurooppalaisesta kuulostaa humoristiselta, mutta vastaava http://www.kingdomracing.net/ konsepti on ennenkin päässyt mukaan. Vain Amerikassa...

http://www.nationalspeedsportnews.com/indy/verizon-indycar/pri-notes-sachs-has-indy-500-dreams/ Edesmenneen Eddie Sachsin ja https://www.gofundme.com/u573svd8 elossaolevan Dick Simonin pojat ettivät rahoitusta kanssa.

Saavedraa ei varsinaisesti ole kehenkään yhdistetty, mutta sponsori sillä edelleen jostain syystä on. Sponsorit on kovaa valuuttaa.

http://www.racer.com/indycar/item/122470-indycar-stefan-wilson-aims-to-make-indy-debut-focal-point-for-think-solar-campaign Stefan Wilson aikoo mukaan viissataseen. Ja eiköhän Davison, Tagliani ja Servia löydy autoista jälleen kerran.

Lopuksi enemmän tai vähemmän sataprosenttiset hassutteluhuhut, joista kuitenkin odotan vähintään yhden toteutuvan:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/120323 Kevin Magnussen
http://beta.autosport.com/news/report.php/id/122224/ Felix Rosenqvist
http://www.foxsports.com/motor/story/indycar-alex-zanardi-indianapolis-500-chip-ganassi-jimmy-vasser-073115 Alex Zanardi
http://www.1070thefan.com/blogs/ride-jmv/kyle-busch-winning-nascar-championship-and-running-indy-500 Kyle Busch
http://sports.yahoo.com/blogs/nascar-from-the-marbles/sam-hornish-not-returning-to-no--9-car-in-2016-183645725.html Sam Hornish jr
http://autoweek.com/article/indycar/aj-foyt-said-he-would-consider-giving-jeff-gordon-and-tony-stewart-rides-indy-500 Tony Stewart & Jeff Gordon
http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/13166610/fernando-alonso-not-ruling-future-indy-500-drive Fernando Alonso ;)
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Budjetin kokoon saaminen tuntuu olevan aina vaan entistä haasteellisempaa. Millainen Indycarin kustannuspuoli on nykyisin, eli paljonko yksittäisen road tai oval kisan ajaminen keikkakuskille about maksaa? Oletan, että Indy 500 on huomattavasti kalliimpi? Entä mitä luokkaa on IndyLights kisa?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Budjetin kokoon saaminen tuntuu olevan aina vaan entistä haasteellisempaa. Millainen Indycarin kustannuspuoli on nykyisin, eli paljonko yksittäisen road tai oval kisan ajaminen keikkakuskille about maksaa? Oletan, että Indy 500 on huomattavasti kalliimpi? Entä mitä luokkaa on IndyLights kisa?
Tiimille kustansi vuonna 2012 noin 5-6 miljoonaa dollaria per kokonainen kausi. IndyCar maksaa edellisen kauden top 22:lle puolisentoista miljoonaa ja sitten erinäiset palkintorahat siihen päälle, eli kolmisen miljoonaa jos kelpo kuski löi pöytään niin pääsi kyllä ajamaan. Nyt kustannukset koko kauden osalta ovat arviolta siinä kahdeksan, yhdeksän miljoonan paikkeilla koska aerohärpäkkeet, eli kuski saa usein tuoda sen hyvän 4-5 miljoonaa dollaria vaikka tiimin omistaja pistäisi osan omasta pussistaankin. Nythän tilanne on se että jopa Roger Penske maksaa osan kustannuksista ihan omista säästöistään.

Keikkakuskeilu jollekin KV:lle tekisi ehkä jotain 400-500 tonnia per kisa. Dale Coynelle voisi päästä halvemmallakin jos kuski on tosi hyvä: sen bisnesmalli menee siten että välillä autossa on täysin kyvytön Dracone tai Gonzalez jolta nyhdetään törkeää ylihintaa, ja sitten välillä ajaa kyvykkäämpi kuski joka tuo rahaa vähemmän (tai Wilsonin tapauksessa kuski sai jopa palkkaa).

Lazierin budjetti Indy 500:ssa oli sen 600 tonnia, millä saa yhden aika-ajovedon ennen kisaa; hyvän auton ajattaminen maksaa vähintään miljoonan. Lightsit varmaan sitten maksaa sen sata tonnia kisa ja miljoonan kausi, en ole niihin tarkemmin perehtynyt.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kiitos tiedoista. Ei nuo summat luulisi olevan tekemätön paikka rahavaltioista tuleville kuljettajille. Pohdin myös tiimin automäärän skaalautuvuusvaikutuksia kustannuksiin? Eikö voisi olettaa, että 1 auton tiimin ajamisessa kausi on huomattavasti kalliimpi kuin 2-3 auton, jossa osia, henkilökuntaa jne voi jakaa useamman auton käyttöön tarvepohjalta, vai ollaanko Indyssa niin hyviä kavereita tiimien kesken, että koko varikko on yksi tiimi?

Entä millä selittyy IndyLightsin ja Indyn noin suuri kustannusero? Muistelen jostain lukeneeni, että IndyLights kisa voisi olla jopa reilusti alle tuon 100k. Ei ihme jos tätä viimeistä "road to indy" harppausta on monelle mahdoton tehdä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kiitos tiedoista. Ei nuo summat luulisi olevan tekemätön paikka rahavaltioista tuleville kuljettajille. Pohdin myös tiimin automäärän skaalautuvuusvaikutuksia kustannuksiin? Eikö voisi olettaa, että 1 auton tiimin ajamisessa kausi on huomattavasti kalliimpi kuin 2-3 auton, jossa osia, henkilökuntaa jne voi jakaa useamman auton käyttöön tarvepohjalta, vai ollaanko Indyssa niin hyviä kavereita tiimien kesken, että koko varikko on yksi tiimi?

Entä millä selittyy IndyLightsin ja Indyn noin suuri kustannusero? Muistelen jostain lukeneeni, että IndyLights kisa voisi olla jopa reilusti alle tuon 100k. Ei ihme jos tätä viimeistä "road to indy" harppausta on monelle mahdoton tehdä.
EJ Viso oli ajaessaan koko Indycarin kovapalkkaisin kuski, kun Venezuelasta tuli niin paljon öljyrahaa että auton ajattamisen jälkeen jäi vielä herralle itselleenkin sivuun 9 miltsiä vuodessa :cool:

Ja juu, varmasti on halvempaa ja kannattavampaa pitää isompia tiimejä. Esim. Carpenterin ja Fisherin tallit yhdistyivät juuri tästä syystä.

Indy Lightsin kustannuksista http://www.thestar.com/business/sportonomics/2014/07/21/sportonomics_indy_lights_racers_chase_fast_times_profitability.html löytyi nopeasti tuollainen, elikkäs se onkin vielä edullisempaa lystiä kuin kuvittelin. Ei ihme että euroopasta mennään tuonne tiheään, kun tuolla ajaa neljä kautta siinä missä GP2:ssa yhden. Ainakin nuo moottorit kestävät koko vuoden, mikä varmasti halventaa kustannuksia + ovaaleita on tarkoituksella vähän jotta autoja ei niitata joka kisassa palasiksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
AER:n koneitahan oli ALMS:n puolella jo jokunen vuosi ajatettu, joten IndyLightsin kolmen vartin lähdöt tuskin tuntuvat missään.

Olisikohan tällä kaudella kiinnostusta kisaveikkaukseen? Kokeeksi voisi ottaa St. Petersburgin kisan kerrasta poikki-menetelmällä. Pistelasku jenkkimalliin dollareina?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Kauden pääkisasta puheen ollen, jos on muita forumilaisia tänä vuonna matkaamassa sadanteen Indy 500:seen, nakatkaapa privaviestiä. Tai jos Indy 500 kiinnostaa muuten, niin vinkkinä että Finnairin suorat lennot Chicagoon alkavat tänä vuonna jo toukokuussa. Lentojen päivän hinta vaihtelee melkoisen jyrkästi, omani nappasin 465 eurolla.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ja sitä autoa tulee ajamaan Sage Karam.
Yrittää DRR alkuperäisen linkin mukaan vielä toistakin autoa saada mukaan, todnäk Servian tai Bellin ajamana sitten.

Jotain huhuja on myös ilmennyt että Chevrolet olisi kosiskellut Kurt Buschia osallistumaan uudestaan, tällä kertaa tosin CFH:n kalustolla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Tänään tulee kuluneeksi 20 vuotta Walt Disney World Speedway -radalla ajetusta ensimmäisestä IRL-kilpailusta.

Ensimmäinen linkki vie Wikipediaan ja toinen YouTubeen.
Tuo paikka käsittääkseni pisti viime vuonna lapun luukulle.

Kun nyt peli avattiin vanhojen IRL-kisojen osalta, pistänpä tällaisen. IRL Loudon 1998
Siinä on oikein protestisarjan mallia. Typerän kuuloiset äänet noissa autoissa. Silmät kiinni kun katsoo, voisi kuvitella että siellä on erään toisen sarjan kisa käynnissä...
 
Ylös