Hyvää yksittäistä ns. kaiken koostavaa tilastosivua en ainakaan ite tiedä (kiitos sarjan hyvin mutkikkaan historian - järkevää aloituspistettä statistiikoille on hankala löytää), mutta tuohon kysymykseen grid-koosta osaan vastata:
Joo ja ei. Joo sikäli, että sarjassa on vuodesta 2012 eteenpäin ollut "engine lease" -systeemi, joka rajoittaa entryjen määrän tasan siihen numeroon, montaako moottoria Chevy ja Honda suostuvat ajattamaan (ja pitää ruudukon minimimäärän 20:ssä, koska kummankin pitää ajattaa väh. 10 autoa). Ja nehän tekevät persnettoa per jokainen myyty moottori (tosin saavat sitten takaisin mainostusmahdollisuuksina), joten mistään 40 auton grideistä ei ole oikein vaaraa...
Ennenhän tuota ei ollut, ja kisaan pääsi mukaan kunhan oli auto, joka täytti säännöt - isot tiimit myi vanhat autonsa pikkutiimeille, ja ne ajattivat sitten niitä. Se mahdollisti valtavat määrät yrittäjiä Indy 500-kisaan. Indycar-faneille on perinteisesti ollut tärkeää erityisesti Indy 500 -kisan osalta tuo karsiminen, "bumping": hyvin pitkään, jo 40-luvulta ysärille oli niin, että jo kisaan pääseminen oli suoritus sinänsä - silloinhan koko perinteisen "Month of Mayn" ajan oli panosta. Sen muistanee esim. Penske, joka dominoi vuoden '94 kisaa ja heti seuraavana vuonna karsiutui molemmilla autoilla samalla, kun yhden kisan pikkutiimit vuotta vanhoilla autoillaan virittivät usein autonsa hyvässä aika-ajotrimmissä itse spektaakkeliin. (Tony Georgen seikkailut kummasti vähensivät tiimien määrää, mutta niinkin vähän aikaa sitten kuin 2011 vielä nähtiin tätä Bump Dayn taikaa, kun 40 auton aika-ajoissa Andretti ei millään saanut autojaan kulkemaan ja sekä Hunter-Reay että Conway karsiutuivat kisasta. Andretti joutui sitten ostamaan Foytiltä Junqueiran kisaan viemän auton ja laittamaan Ryanin siihen, ettei RHR:n sponsori DHL olisi kaikonnut kokonaan...)
Tämä nostalgia elää vielä hyvinkin vahvana erityisesti indy-puritaanipiireissä ja IndyCarkin tiedostaa sen: sikäli siis vastaus on myös ei, sillä siellä tehdään varmasti kaikki mahdollinen, että saisivat kenties taas kolmannenkin moottorinvalmistajan mukaan, mikä vähentäisi Hondan ja Chevyn kuluja ja kenties mahdollistaisi tulevaisuudessa suuremmat lähtöruudukot, ja karsiminen mahdollisesti palaisi mukaan.