Verizon Indycar Series 2016

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Näin tosiaan on, että nykyisen yhdistyneen Indycarin yhden osan edeltäjäsarjan eli IRL:n ensikilpailusta tuleekin jo 20 vuotta!

Niin se aika menee kuin iltamissa ja aika ihme, että noin vähäisellä käytöllä tuota ensikilpailun ovaalirataa ei ole suljettu ja hajotettu jo aiemminkin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8577
Sijainti
Helsinki
Neil Alberico liittyy Carlin-talliin Indy Lights:ssa.

Ironista IRL-sarjassa oli Tony Stewart, vuoden -97 mestari. Tämän jälkeen Nascar-autoihin ja kolme mestaruutta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos järjestäjillä on halu saada IndyCar leikkikentälleen hinnasta riippumatta, niin silloin se menee noin. Mutta todennäköisempänä tulevaisuuden IndyCar-ratana pitäisin tätä:

Formula 1 race in Texas looks less likely

Olen jo aikaisemmin sanonut, että F1:sten jättäessä Yhdysvallat jälleen kerran, IndyCar menee tuonne. Testejähän siellä on jo tehtykin.
Sääli, että itse IndyCar ei Laguna Secaan aluesopimusten vuoksi pääse, 100 mailin säteellä San Franciscosta ei voida järjestää kahta kisaa.
Sama ongelma koskee myös CotA:a, eiköhän SMI blokkaa sen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Sama ongelma koskee myös CotA:a, eiköhän SMI blokkaa sen.
Hyvä huomio, viestit kun laittaa rinnakkain, näkee ristiriidan. Ekassa puhun mahdollisesta CotAan menosta, toisessa Secan blokkauksesta.

Ovaalien määrää ei soisi enää vähennettävän. Yleisökato rinkuloilla kun on osittain ollut enempi kalenterin syytä. Päiväkisa Fontanassa kesäkuussa oli melkoisen harkitsematon virhe. Toivottavasti tänä vuonna Iowalle ei käy samoin, heinäkuun päivälämmöt sisämaassa sijaitsevassa Iowassa siinä +35.

E: Toisaalta Indyn yleisömäärät ovaaleilla ovat olleet vähintäänkin kohtuulliset, jos vertaa ALMS:n muinaisiin rovaalikisoihin. Esim. kaudella 2000 NASCAR-pyhättö Charlotte Motor Speedwaylla ajetun kisan näki miellyttävästä aprillipäivän kelistä huolimatta muutama sata silmäparia.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Nyt on sitten Chiltonilla se lopullinen näytön paikka. Menestymättömyyttä kun ei voi tiimin piikkiin laittaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Iowan voitto vakuutti Chipin Chiltonin palkkaamisesta.
Täälläkin kiinnostavaa nähdä miten Chilton tulee pärjäämään.

ESPN player näyttää muuten taas tänä vuonna kaikki 16 kisaa suorana.
49.99€ hintana tänä vuonna. Onko tuo hieman viime vuodesta pudonnut? Muistaakseni oli jotain 70€ viime vuonna.
Tuli tuo ostettua.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Täälläkin kiinnostavaa nähdä miten Chilton tulee pärjäämään.

ESPN player näyttää muuten taas tänä vuonna kaikki 16 kisaa suorana.
49.99€ hintana tänä vuonna. Onko tuo hieman viime vuodesta pudonnut? Muistaakseni oli jotain 70€ viime vuonna.
Tuli tuo ostettua.
Minäkin muistelisin 70 € maksaneeni. Taisi ESPN antaa hinnan vielä euroina.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Menee yleisemmän höpinän puolelle, mutta F1:ssa monesti puhutaan tiimien historiasta, mistä maasta / kaupungista ovat, mikä on koti- tai testirata, jne. Onko Indycar tiimeistä olemassa vastaavaa listaa, missä osavaltiossa / kaupungissa on tallin HQ, onko varsinaista koti/testirataa, jne? Vai onko kaikki Indytiimit keskittäneet toimintonsa johonkin samaan kaupunkiin?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Andretti - Indianapolis
Penske - Pohjois-Carolina
Ganassi - Indianapolis
KV - Indianapolis/Kalifornia
Foyt - Teksas
Rahal - Ohio
Herta - Indianapolis..?
Schmidt - Indianapolis/Nevada
ECR - Indianapolis
DRR - Indianapolis
Lazier - Colorado
Coyne - Illinois

Lights-tiimeistä Juncos rakentaa pytinkiään myös Indyyn, ja Carlin on majoittunut Dyson Racingin vanhoihin tiloihin New Yorkiin.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Thanks. Näemmä tiimitoiminta on siis erittäin keskittynyttä Indianapolisin lähelle, joten ei ihme että siellä ajetaan nykyisin 2 kilpailua ja Dallaran factory siellä. Pensken sijaintia määrittää varmaan nascartoiminta. Carlinin paikan valinnasta en ole lukenut, mutta voisin olettaa sen johtuneen tarpeesta hyvälle liikennöinnille UK/US välillä? Myös Foyt ja Lazier kaukana Indianapolisista. Voisin kuvitella, että jos jatkossa tulee uusia tiimejä niin sijoittuvat vain Indianapolisiin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Pensken sijainti on todennäköisimmin NASCARin vuoksi. Suurin osa ko. sarjan tiimeistä kun on sijoittanut toimintansa Charlotten ympärille.

Voisin kuvitella, että jos jatkossa tulee uusia tiimejä niin sijoittuvat vain Indianapolisiin.
Jo siitäkin syystä, että Dallaran rungot eivät tule Italiasta, vaan Indianapolisissa on Dallaralla myös tehdas

Dallara IndyCar factory
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Max Chiltonin ajopeli tulee näyttämään tältä tällä kaudella. Pääsponsorina siis Gallagher&Co.

 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jatkan vielä näillä yleisasioilla, kun mitään "Indycar" yleistopiciakaan ei ole olemassa.

Onko "american open wheelista" olemassa jotain hyvää tilastolähdettä, jopa sellaista joko osaisi yhdistää ja käsitellä USAC-CART-IRL-jne epäjatkumot yhtenäisenä tilastona sarjojen osittaisesta rinnakkuudesta huolimatta?

Tämän lisäksi kiinnostaisi ymmärtää paremmin sarjojen "rejects osasto", eli esim. ketkä kuljettajat ja tallit ovat karsiutuneet eniten kisoista (etenkin indy 500 ulkopuolisista)? Max gridikoko per kisa per kausi vs. toteutunut? Mikä on ollut suurin kisaan yrittänyt osallistuja määrä indy500 / muut? Entä kuljettamäärällisesti suurin kausi? Näyttäisi siltä, että menneinä aikoina on ollut jotain kausia huimilla osallistujamäärillä, mutta osallistumisen ollessa vahvasti vain yhden tai muutaman kisan mittaista. Rajoitetaanko gridiä jotenkin keinotekoisesti sarjaorganisaattorin tai tiimien toimesta jottei karsimisesta ole vaaraa jatkossa?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Hyvää yksittäistä ns. kaiken koostavaa tilastosivua en ainakaan ite tiedä (kiitos sarjan hyvin mutkikkaan historian - järkevää aloituspistettä statistiikoille on hankala löytää), mutta tuohon kysymykseen grid-koosta osaan vastata:

Joo ja ei. Joo sikäli, että sarjassa on vuodesta 2012 eteenpäin ollut "engine lease" -systeemi, joka rajoittaa entryjen määrän tasan siihen numeroon, montaako moottoria Chevy ja Honda suostuvat ajattamaan (ja pitää ruudukon minimimäärän 20:ssä, koska kummankin pitää ajattaa väh. 10 autoa). Ja nehän tekevät persnettoa per jokainen myyty moottori (tosin saavat sitten takaisin mainostusmahdollisuuksina), joten mistään 40 auton grideistä ei ole oikein vaaraa...

Ennenhän tuota ei ollut, ja kisaan pääsi mukaan kunhan oli auto, joka täytti säännöt - isot tiimit myi vanhat autonsa pikkutiimeille, ja ne ajattivat sitten niitä. Se mahdollisti valtavat määrät yrittäjiä Indy 500-kisaan. Indycar-faneille on perinteisesti ollut tärkeää erityisesti Indy 500 -kisan osalta tuo karsiminen, "bumping": hyvin pitkään, jo 40-luvulta ysärille oli niin, että jo kisaan pääseminen oli suoritus sinänsä - silloinhan koko perinteisen "Month of Mayn" ajan oli panosta. Sen muistanee esim. Penske, joka dominoi vuoden '94 kisaa ja heti seuraavana vuonna karsiutui molemmilla autoilla samalla, kun yhden kisan pikkutiimit vuotta vanhoilla autoillaan virittivät usein autonsa hyvässä aika-ajotrimmissä itse spektaakkeliin. (Tony Georgen seikkailut kummasti vähensivät tiimien määrää, mutta niinkin vähän aikaa sitten kuin 2011 vielä nähtiin tätä Bump Dayn taikaa, kun 40 auton aika-ajoissa Andretti ei millään saanut autojaan kulkemaan ja sekä Hunter-Reay että Conway karsiutuivat kisasta. Andretti joutui sitten ostamaan Foytiltä Junqueiran kisaan viemän auton ja laittamaan Ryanin siihen, ettei RHR:n sponsori DHL olisi kaikonnut kokonaan...)

Tämä nostalgia elää vielä hyvinkin vahvana erityisesti indy-puritaanipiireissä ja IndyCarkin tiedostaa sen: sikäli siis vastaus on myös ei, sillä siellä tehdään varmasti kaikki mahdollinen, että saisivat kenties taas kolmannenkin moottorinvalmistajan mukaan, mikä vähentäisi Hondan ja Chevyn kuluja ja kenties mahdollistaisi tulevaisuudessa suuremmat lähtöruudukot, ja karsiminen mahdollisesti palaisi mukaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4420
Sijainti
Salo
Penske, joka dominoi vuoden '94 kisaa ja heti seuraavana vuonna karsiutui molemmilla autoilla samalla
Varmasti monen mielestä paha sai palkkansa. Pensken ylivoima '94 kisassahan perustui taitavasti laskelmoituun porsaanreiän hyödyntämiseen. Säännöt kun sallivat työntötankokoneille 3,4 litraa iskutilavuutta (moniventtiilikoneilla 2,65) ja kovemmat ahtopaineet. Säännön oli tarkoitus laskea pikkutiimien osallistumiskynnystä, kun sääntö mahdollisti tuolloin halpojen siviiliauton V6:sten hyödyntämisen. Säännössä tosin ei sanottu, että lohkon pitää olla siviiliautosta...

Joten Ilmorin kanssa - lopputuote Mersuksi brändättynä - salassa kehittivät vain ja ainoastaan yhtä kisaa varten 3,4-litraisen työntötanko-V8:n ja tempun varmistamiseksi jättivät 500:seen ilmoittautumisenkin viime tinkaan, jotta ennakkoprotesteja ei ehdittäisi käsitellä. Penske-museon nettisivujen mukaan tuon myllyn maksimitehoksi oli dynotettu 1024 hp :cool:
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8577
Sijainti
Helsinki
Jatkan vielä näillä yleisasioilla, kun mitään "Indycar" yleistopiciakaan ei ole olemassa.

Onko "american open wheelista" olemassa jotain hyvää tilastolähdettä, jopa sellaista joko osaisi yhdistää ja käsitellä USAC-CART-IRL-jne epäjatkumot yhtenäisenä tilastona sarjojen osittaisesta rinnakkuudesta huolimatta?

Tämän lisäksi kiinnostaisi ymmärtää paremmin sarjojen "rejects osasto", eli esim. ketkä kuljettajat ja tallit ovat karsiutuneet eniten kisoista (etenkin indy 500 ulkopuolisista)? Max gridikoko per kisa per kausi vs. toteutunut? Mikä on ollut suurin kisaan yrittänyt osallistuja määrä indy500 / muut? Entä kuljettamäärällisesti suurin kausi? Näyttäisi siltä, että menneinä aikoina on ollut jotain kausia huimilla osallistujamäärillä, mutta osallistumisen ollessa vahvasti vain yhden tai muutaman kisan mittaista. Rajoitetaanko gridiä jotenkin keinotekoisesti sarjaorganisaattorin tai tiimien toimesta jottei karsimisesta ole vaaraa jatkossa?
Tilastoista kiinnostuneille: http://www.champcarstats.com/
 
Ylös