Verizon Indycar Series 2017

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Tuli katseltua kilpailu uusintana. Alkupuolella oli ajoittain hyvää kisailua kärkipaikasta, mutta viimeinen 100 kierrosta oli melko kaoottista. Hieman jo asettaa kyseenalaiseksi IndyCarin tulevaisuuden TMS:n tyylisillä ovaaliradoilla; hintalappu kalustovaurioille on sarjan tämän hetken pienimmille tiimeille kova ja yhdeksän auton kilpailut tuskin ovat organisaationkaan toivomus.

Will Powerin suoritus hakee vertaistaan, johdettujen kierrosten määrän ollessa 180 248:sta. Lopussa kilpailusta ulos kolaroinut Scott Dixon ei säilytetystä pistejohdosta huolimatta näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä, jo toinen keskeytys ovaalikilpailussa.

Vielä jos palataan ovaalikilpailujen tulevaisuuteen: avopyöräiset olisivat sopivampia litteille ovaaleille. Harmiksi viime vuosina kisat eivät ole houkutelleet maksavaa yleisöä paikalle, Milwaukee milen fanit kiersivät kaukaa traditiosta huolimatta ja New Hampshire katosi kalenterista vain yhden 2010-luvulla käydyn pannukakun jälkeen.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Vielä jos palataan ovaalikilpailujen tulevaisuuteen: avopyöräiset olisivat sopivampia litteille ovaaleille. Harmiksi viime vuosina kisat eivät ole houkutelleet maksavaa yleisöä paikalle, Milwaukee milen fanit kiersivät kaukaa traditiosta huolimatta ja New Hampshire katosi kalenterista vain yhden 2010-luvulla käydyn pannukakun jälkeen.
Onhan tuo nähty, etteivät avopyöräiset sovellu TMS:n kaltaisille kovavauhtisille ja jyrkästi kallistetuille ovaaleille. Vauhtia on liikaa ja homma menee välillä vaaralliseksi. Peukku täältäkin littanaovaaleille Indycarin tapauksessa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Luulisin, että IndyCar ajaa TMS:llä niin kauan kuin TMS haluaa, ellei sitten satu vakavaa onnettomuutta, joka kyseenalaistaisi radan turvallisuuden.

Tänä vuonna oli paras yleisömäärä TMS:llä sitten vuoden 2012, tosin ilmeisesti oli myös ollut jonkinlaista kaksi yhden hinnalla tarjousta. Joten olettaisin, että TMS haluaa pitää IndyCarin.

Texas, ja aiemmin tänä vuonna Phoenix, ovat näyttäneet, miksi IndyCar tarvitsisi enemmän autoja, molemmissa kisoissa kun pajon meni autoja joukkokolareissa. Ja varmastikin oli kallis kisa esim. Coynen tallille, toisaalta ehkä tällaiset kisat tuovat IndyCarille sen kovasti kaipaamaa huomiota. Lauantai-iltana #Rainguard600 oli USA:n Twitter-trendeissä kakkosena, toivottavasti se näkyy myös kisan TV-katsojaluvuissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Luulisin, että IndyCar ajaa TMS:llä niin kauan kuin TMS haluaa, ellei sitten satu vakavaa onnettomuutta, joka kyseenalaistaisi radan turvallisuuden.

Tänä vuonna oli paras yleisömäärä TMS:llä sitten vuoden 2012, tosin ilmeisesti oli myös ollut jonkinlaista kaksi yhden hinnalla tarjousta. Joten olettaisin, että TMS haluaa pitää IndyCarin
IndyCar tuskin on TMS:ltä pois lähdössä, sillä onhan kisa kuitenkin Indy 500:sen jälkeen parhaat yleisömäärät keräävä ovaali. Ja onhan radalla markkinointimielessä etunsa, sijainti kun on himpun alle 60 km Dallasista. Joka ei paikallisilla standardeilla ole matka eikä mikään. Ja onhan kisa nimenomaan se alkuperäinen ja oikea iltakisa.

Mutta alkuperäinen pointti oli siinä, että juuri tuolla ovaalityypillä joka on Speedway Motorsports Inc:n tavaramerkki Etelässä, sattuu ja tapahtuu enemmän kuin vaikkapa litteillä mailin mittaisilla radoilla
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kyllähän puolitoistamailisilla toki tapahtuu, mutta kovin hyvää kilvanajoa ne eivät mielestäni varsinaisesti ole. Vedetään pakassa kaasu pohjassa (mikä on toki jännittävää ja näyttävää), kunnes iso kolari poistaa puolet autoista. Vauhtien ollessa vielä kovia on aina mahdollisuus myös pahoille onnettomuuksille. Yleisö ehkä tykkää, mutta ei ole kovin hyvä juttu kilpailulle ja sarjalle jos alle kymmenen autoa tulee maaliin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kyllähän puolitoistamailisilla toki tapahtuu, mutta kovin hyvää kilvanajoa ne eivät mielestäni varsinaisesti ole. Vedetään pakassa kaasu pohjassa (mikä on toki jännittävää ja näyttävää), kunnes iso kolari poistaa puolet autoista. Vauhtien ollessa vielä kovia on aina mahdollisuus myös pahoille onnettomuuksille. Yleisö ehkä tykkää, mutta ei ole kovin hyvä juttu kilpailulle ja sarjalle jos alle kymmenen autoa tulee maaliin.
Kisan loppu meni turhan villiksi, osin viilenevien olosuhteiden ja osin typerän ajamisen takia. Ja olihan se kallis kisa, 1.8 miljoonaa dollaria vahinkojen arvioitu määrä. Mielenkiintoista vielä nähdä, toiko huomio Twitterissä merkittävästi lisää TV:n katsojia kisalle.

Itsekään en varsinaisesti pack racingistä pidä. Ohituksia nähtiin kyllä, mutta kärkikuski pystyi aika hyvin pitämään paikkansa läpi kisan. Ulommalta linjalta ei päässyt niin paljon kovempaa suoralle, että olisi päässyt kunnolla edelle ennen seuraavaa karretta. Vähemmän downforcea olisi sikäli voinut olla kilvanajon kannalta parempi, että silloin ulomman linja hyöty suhteessa pidempään matkaan on suurempi loivemman kaarteen takia ja tulevalla suoralla on mahdollisuus ohittaa.

Mielenkiintoista nähdä, millaista kilvanajoa ensi vuoden paketti tarjoaa. Airbox poissa ja muutenkin siistimpi design, joten ilmanvastus pienenee, mikä heikentää imua perässä tulevalle. Downforcen tuotto enemmän pohjan kautta helpottaa perässä seuraamista, toisaalta se ei ollut Texasissa nykypaketillakaan ongelma. Joten ehkä ensi kauden paketti auttaa venyttämään letkaa, kun kärkiauto ei kärsi niin paljoa ilmanvastuksesta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Itsekään en varsinaisesti pack racingistä pidä. Ohituksia nähtiin kyllä, mutta kärkikuski pystyi aika hyvin pitämään paikkansa läpi kisan. Ulommalta linjalta ei päässyt niin paljon kovempaa suoralle, että olisi päässyt kunnolla edelle ennen seuraavaa karretta. Vähemmän downforcea olisi sikäli voinut olla kilvanajon kannalta parempi, että silloin ulomman linja hyöty suhteessa pidempään matkaan on suurempi loivemman kaarteen takia ja tulevalla suoralla on mahdollisuus ohittaa.
Autoissa on turhan paljon downforcea tämän kaltaiselle radalle, mutkat menevät liian helposti kaasu pohjassa. Vaikea lähteä ulkoakaan ohi ilman kovaa momentumia. Tämän takia litteämmät ovaalit (sekä lyhyemmät että pidemmät) ovat mielestäni kisailun kannalta parempia.

Mielenkiintoista nähdä, millaista kilvanajoa ensi vuoden paketti tarjoaa. Airbox poissa ja muutenkin siistimpi design, joten ilmanvastus pienenee, mikä heikentää imua perässä tulevalle. Downforcen tuotto enemmän pohjan kautta helpottaa perässä seuraamista, toisaalta se ei ollut Texasissa nykypaketillakaan ongelma. Joten ehkä ensi kauden paketti auttaa venyttämään letkaa, kun kärkiauto ei kärsi niin paljoa ilmanvastuksesta.
Imun heikentyminen on varmastikin hyvä juttu Texasissa. Pohjalla tuotettavan downforcen taas pitäisi parantaa kisailua ovaaleilla, joilla perässä seuraaminen on vaikeaa. Hyvältä vaikuttavia muutoksia nuo siis ovat.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tänään on ajoitukset kohdillaan. F2, Motogp, F1, WTCC ja Indycar kaikki just sopivasti peräkkäin. Vielä kun tämä saataisiin pakettiin ennen Nascarin lähtöä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Dixonille kauden avausvoitto, minkä hän kyllä ansaitsee epäonnisten Indyn ja Texasin jälkeen.

1. Dixon
2. Newgarden
3. Castroneves
4. Pagenaud
5. Power

Seurasin kilpailua sivusilmällä, mut ei hätää. Huomenna Tuubiin tulee 30 minuutin kooste.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Hieno kilpailu Dixonilta. Meni turva-autoepisodin jälkeen uusintastartissa pehmeillä renkailla ohi kovemmilla ajaneesta Newgardenista ja puolusti johtoaan myöhemmin kovemmilla renkailla, vaikka Newgarden pääsikin lopussa lähelle push to passin avulla.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2362
Tänä viikonloppuna kisaavat Iowassa. Tuossa linkki tämän päivän ratatapahtumiin, jotka alkavat klo 18 jälkeen.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Castroneves vei aika vakuuttavasti. Eka voitto melkein kolmeen vuoteen ja yhdeksäs eri voittaja tälle kaudelle. Loppu ei edes tehnyt tiukkaa kun sai laitettua pari kierroksella ohitettavaa itsensä ja Hildebrandin väliin.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2362
Sebastian Saavedra ajaa Mihail Aljošinin sijaan Torontossa toista SPM-tallin autoa.

SAAVEDRA TO DRIVE NO. 7 SCHMIDT PETERSON HONDA IN TORONTO
By INDYCAR | Published: Jul 13, 2017

TORONTO – Schmidt Peterson Motorsports announced today that Verizon IndyCar Series veteran Sebastian Saavedra will drive the team’s No. 7 Honda at this weekend’s Honda Indy Toronto.

Saavedra has driven in 62 races in a Verizon IndyCar Series career that began in 2010, including this year’s Indianapolis 500 presented by PennGrade Motor Oil, where he finished 15th for Juncos Racing. Mikhail Aleshin has driven the No. 7 Schmidt Peterson Motorsports entry in the first 11 races of the 2017, but missed the opening day of practice for the KOHLER Grand Prix on June 23 when visa issues prevented the Russian from re-entering the United States.

The statement from Schmidt Peterson Motorsports – co-owned by Sam Schmidt and Ric Peterson – added that Saavedra will have sponsorship support from longtime supporter Gary Peterson and AFS.

"We welcome the opportunity to compete with Ric and Sam at a venue where Seb and I have had great success in the past," Gary Peterson said.

Saavedra, 27, will be reunited this weekend with Blair Perschbacher, who was his race engineer in Indy Lights presented by Cooper Tires – the top level of the Mazda Road to Indy presented by Cooper Tires development ladder. The duo teamed to win the Indy Lights race at Toronto in 2010 with Andretti Autosport. Saavedra also finished second in the 2012 Indy Lights race at Toronto.

Saavedra’s last Verizon IndyCar Series race on a temporary street course came at Toronto in 2015 when he drove for Chip Ganassi Racing and finished 16th. The Colombian's best finish on a street course was eighth place at Baltimore in 2013, when he drove for Dragon Racing.

Schmidt Peterson Motorsports said Aleshin will be at Toronto this weekend supporting the team, but neither he nor the team will be providing further comment.
Lähde.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2362
Juan Pablo Montoya ja Oriol Servià testaavat ensimmäisen kerran ensi kaudella käyttöön otettavaa aerokittiä kuluvan kuun 25. ja 26. päivänä Indianapoliksessa.

MONTOYA, SERVIA NAMED TO TEST UNIVERSAL AERO KIT
By Jeff Olson | Published: Jul 15, 2017

Oriol Servia celebrated his 43rd birthday Thursday. With experience comes great responsibility.

“I’m not 20 anymore,” Servia joked while discussing his selection – along with fellow Indy car veteran Juan Pablo Montoya – to test the Dallara universal aero kit that will be used by all Verizon IndyCar Series competitors in 2018. On-track testing begins July 25-26 on the Indianapolis Motor Speedway oval and will be followed by sessions at Mid-Ohio Sports Car Course and Iowa Speedway in August, and at Sebring International Raceway in September.

Team Penske is providing the Chevrolet-powered Dallara IR-12 chassis to be driven by Montoya. Servia will drive a Schmidt Peterson Motorsports Dallara with a Honda engine. While the teams are providing crews to service the cars, the testing regimen will be supervised by INDYCAR, the sanctioning organization for the Verizon IndyCar Series.

INDYCAR will maintain control of the test chassis and data, so as not to provide either test team a competitive advantage for the 2018 season. Data and results will be distributed to all teams once testing is complete.

Montoya has six seasons and 93 Indy car races split over two stints in the sport, separated by 13 seasons driving in Formula One and NASCAR. The 41-year-old Colombian won the 1999 CART championship and has a pair of Indianapolis 500 victories (2000, 2015) among his 15 race wins.

Servia, the 1999 Indy Lights champion from Spain, has driven Indy cars since 2000 and notched his 200th career start at the 101st Indianapolis 500 presented by PennGrade Motor Oil in May. He and Montoya were chosen for the aero kit testing due to their lengthy histories in the sport and ability to deliver essential testing feedback.

“I have a little experience, same as Juan,” said Servia, who also holds a degree in mechanical engineering. “If we can help in any small measure to have a great product in 2018, I’ll be honored. It’s great that INDYCAR is doing it to make sure we have good racing. We want to help them accomplish what they want to accomplish.”

The 2018 universal aero kit marks the beginning of a new era. Dallara was named last month to manufacture the kit following a yearlong process at INDYCAR to establish the parameters for a sleeker, bolder bodywork kit whose look is inspired by past favorite chassis that competed in Indy car racing.

Chevrolet and Honda have been supplying aero kits to their contracted teams since 2015, but that will cease at the end of this season. The new universal kit is expected to be more cost-effective, with the intent to draw additional engine manufacturers to the Verizon IndyCar Series since they no longer need to supply aero kits as well.

“I think they did a really good job with it,” said Montoya, who will spend July 24 – the day before the Indy test – in Dallara’s simulator at its U.S. headquarters a few blocks from Indianapolis Motor Speedway. “I think going back to one aero kit for both manufacturers is good for the sport. … It opens the door to other companies to get interested in INDYCAR again.”

The universal kit contains additional safety enhancements and is intended to deliver even greater on-track racing since most of the aerodynamic downforce will be generated from underneath the car. That will create less air turbulence for trailing cars, allowing for more overtaking opportunities.

Another component of the universal kit’s design is a weight redistribution to improve the car’s handling and balance.

“The new car will have more weight on the front,” said Tino Belli, INDYCAR’s director of aerodynamic development. “We’ve removed the (rear) wheel guards and the beam wing, which obviously is quite a bit of weight far back on the car. We’ve introduced side-impact structures beside the driver and moved the radiators forward a bit. We’re anticipating having about 1.6 percent more weight on the front axle, so that could require a small amount of front downforce.”

The Indianapolis Motor Speedway test will mark the public debut of the new car look. Computer-generated images of the universal kit were initially released in January and followed up with more detailed images in May. The response from Verizon IndyCar Series drivers has been overwhelmingly positive, as were the responses of Servia and Montoya to the invitation to be the first to test it.

“To be chosen as one of the guys to test it is exciting,” Montoya said. “It works out really well. Since I’m not running full-time this year, it was a good fit.”

The first hours of on-track testing are expected to be a methodical, step-by-step procedure to establish the basics.

“Once we’re sure the car is in the right window, we’ll move on to reliability testing,” Belli said. “We’ll put the car back to a race-level of downforce, fill it up with fuel and check that we don’t have issues with the exhaust heating the bodywork too much and establish the cooling levels for each engine.

“We’re not really trying to go a certain speed and we’re not trying to check how the car handles in traffic,” emphasized Belli. “Those things won’t be established until we’re able to work ‘in anger’ next year, but we just want to make sure that we haven’t missed on our aero targets specifically.”

The kit will still come in two configurations: one for superspeedways to be tested at IMS and the other for road courses, street circuits and short ovals that will undergo its paces at Mid-Ohio, Iowa and Sebring. The two chassis will be housed at Dallara’s headquarters in Speedway, Indiana, in between tests.

For both veteran drivers, the opportunity to help shape the next generation of chassis is welcome.

“It’s good for many reasons for myself,” said Servia. “It keeps me in the seat. I enjoy every opportunity I can to jump in an Indy car.

“Some drivers do not like to test; I do. I like going testing and trying things and trying to understand the car. I’m looking forward to it.”
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2362
Simon Pagenaud lähtee paalulta huomiseen Toronton osakilpailuun. Graham Rahal oli aika-ajojen toinen ja viime viikonloppuna Iowassa voittanut Hélio Castroneves kolmas.

Epäviralliset tulokset.
 
Ylös