Viimeinen tupakkipäivä kapakoissa

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
joissa se tupakkipuoli oli lähinnä se "takatila" ja se varsinainen baari oli sitten tupakkiosastoa (baaritiskilla ei kai sananu polttaa, mutta heti siinä lähistöllä sitten kyllä). Eli kyllä toi varmaan kuitenkin jossain määrin tuo muutosta entiseen.

Tollanen järjestely on kyllä ollut vanhankin lain aikaan selkeesti laiton. Tupakkatila on lain mukaan ollut sellanen, että sen poikki ei tupakoimaton ole joutunut missään olosuhteissa kävelemään päästäkseen jonnekin muualle ravintolassa. Lisäks tupakkatilan koko on ollut määrätty, joten se on aina ollut pakostakin pienempi kuin muu osa raflaa. Noiden molempien rikkomiset on jo tähän mennessäkin voinut ratkaista yhdellä puhelinsoitolla.

Mitä tohon tarjoiluun tulee, niin Suomessa sellaiset raflat, joissa on pöytiintarjoilu on todella pieni vähemmistö. Kyllä ne tuppaa melkein kaikki olemaan "hae itse juomas baaritiskiltä"-tyyppisiä. Ja sen baaritiskin ja tupakattoman alueen välissä ei siis ole saanut olla lain mukaan tupakkapaikkaa tähänkään asti.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Käytännössä tota ei kai sitten hirveesti oo noudatettu, meinaan kun viime kesänäkin olin Stadissa esim. Mannerheimintiein William K:ssa ja Sports Academyssa, niin millääntavoin niitä savuttomia ja savullisia puoli ei oltu toisistaan eristetty, oli vaan alueet, missä sai polttaa ja missä ei saannut polttaa.

Niin, eli valvontakysymys tässä taas. Ei se, etteikö laki ois ollut riittävän tarkka. Jos tupakinsavu ois tuolla oikeesti jotain häirinyt, niin se puhelinsoitto terveystarkastajalle ois riittänyt asian korjaamiseen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tollanen järjestely on kyllä ollut vanhankin lain aikaan selkeesti laiton. Tupakkatila on lain mukaan ollut sellanen, että sen poikki ei tupakoimaton ole joutunut missään olosuhteissa kävelemään päästäkseen jonnekin muualle ravintolassa. Lisäks tupakkatilan koko on ollut määrätty, joten se on aina ollut pakostakin pienempi kuin muu osa raflaa. Noiden molempien rikkomiset on jo tähän mennessäkin voinut ratkaista yhdellä puhelinsoitolla.
Voi tosiaan olla, että oli laitonta, mutta näin niitä vaan oli ja paljon (mun vähäisen kokemuksen mukaan melkein kaikki ne, joissa olen itse viime vuosina Suomessa käynnyt. Esim. ihan stadin keskustassa. Mikäs se yks baari on siinä Etelä-Espalla melkein Manskun risteyksessä (tollo, soon Sir Eino!). Siellä oli vielä pari vuotta heti se etuosa tupakkipuolta ja ihan takahuone oli savuton. Siellä takahuoneessa ei sillon istunu käytännöllisesti katsottuna kukaan (paitti minä ja kamut ja minä ja yks toinen polttaja sitten juostiin aina siellä yleisöpuolella röökillä :D), kaikki siellä tupakkipuolella.

Mitä tohon tarjoiluun tulee, niin Suomessa sellaiset raflat, joissa on pöytiintarjoilu on todella pieni vähemmistö. Kyllä ne tuppaa melkein kaikki olemaan "hae itse juomas baaritiskiltä"-tyyppisiä.
Siis mä puhuin nyt ravintoloista, joissa syödään. Esim. Rikalassa oli takuuvarmasti pöytiintarjoilu tupakkipuolelle vielä viime kesänä. Se tupakkipuoli oli siellä se ns. kirjasto.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin, eli valvontakysymys tässä taas. Ei se, etteikö laki ois ollut riittävän tarkka. Jos tupakinsavu ois tuolla oikeesti jotain häirinyt, niin se puhelinsoitto terveystarkastajalle ois riittänyt asian korjaamiseen.
Joo mutta siis kumpikaan noista kahdesta mainitusta kuppilasta ei putoo kategoriaan "tuntemattomat pikku kuppilat kaupungin lähiössä". Mä melkein väittäisin, että ketään ei edes kiinnostanut valvoa, takuuvarmasti asia oli niiden viranomaisten tiedossa, joille asia kuului ja jos ei ollu, niin ehkäpä entistä nolompaa heille :eek:

Voihan se olla, että homma jatkuu edelleenkin niin, että käytännössä röökipuolella dokataan, ero entiseen, että se röökiosa on selkeemmin eristetty ja siinä on ainakin seinä välissä. Mistäpä se tarkastusinto siitä yhtäkkiä nousis, alussa tietty muutamat viherpiipittäjäkukkahattutädit käyvät ihan erikseen kattomassa röökipuolella ettei siellä vaan kukaan juo ja jos juo, niin soittavat poliisin, kuten radiossa asiaankuuluvasti ohjeistettiin, mutta eiköhän tuokin kyyläily muutaman kuukauden sisään lopu.

Noh, sen näkee sitte.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Siis mä puhuin nyt ravintoloista, joissa syödään. Esim. Rikalassa oli takuuvarmasti pöytiintarjoilu tupakkipuolelle vielä viime kesänä. Se tupakkipuoli oli siellä se ns. kirjasto.
Niin, Rikalassa voinut olla. Ja yksi se on Salon muutamasta kymmenestä anniskeluravintolasta aika pieni osa. Sekin historiaa siinä mielessä että tupakkipuolelle ois tarjoilu.
Nykysinhän Rikalassa ruokaa saa vain Fransmannin puolelta, jossa ei ainakaan koko tämän vuoden aikana ei ole saanut polttaa missään. Viime kesän tupakkatilanteesta en tiedä.
Cornerin puolella on saanut polttaa, mutta sieltä ei ole saanut ruokaa eikä siellä ole eikö ole ollut pöytiintarjoilua.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Voihan se olla, että homma jatkuu edelleenkin niin, että käytännössä röökipuolella dokataan, ero entiseen, että se röökiosa on selkeemmin eristetty ja siinä on ainakin seinä välissä. Mistäpä se tarkastusinto siitä yhtäkkiä nousis, alussa tietty muutamat viherpiipittäjäkukkahattutädit käyvät ihan erikseen kattomassa röökipuolella ettei siellä vaan kukaan juo ja jos juo, niin soittavat poliisin, kuten radiossa asiaankuuluvasti ohjeistettiin, mutta eiköhän tuokin kyyläily muutaman kuukauden sisään lopu.

Noh, sen näkee sitte.

Tää on myös mun arvaukseni.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin, Rikalassa voinut olla. Ja yksi se on Salon muutamasta kymmenestä anniskeluravintolasta aika pieni osa. Sekin historiaa siinä mielessä että tupakkipuolelle ois tarjoilu.
Nykysinhän Rikalassa ruokaa saa vain Fransmannin puolelta, jossa ei ainakaan koko tämän vuoden aikana ei ole saanut polttaa missään. Viime kesän tupakkatilanteesta en tiedä.
Cornerin puolella on saanut polttaa, mutta sieltä ei ole saanut ruokaa eikä siellä ole eikö ole ollut pöytiintarjoilua.
Äh sori, Fransmanniahan mä tarkotin. Siellä siis jokatapauksessa vielä viime vuonna poltettiin ihan sisätiloissa siellä heidän kirjastossaan (erillinen sali tupakoitsijoille).
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tää on myös mun arvaukseni.
Yleensä tommoset asiat kuitenkin jollaintavalla asettuvat niin, että maalaisjärki voittaa. Toivottavasti tälläkin kertaa (vaikka mulle sinänsä aikalailla sama, kun en edes siellä asu ;))
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mulla on nyt vähän toista mielipidettä edustava raflanomistaja luurin päässä siinä mielessä että on tupakointikieltojen kannalla.
Koitan lennosta kirjata puhelua.

Hänen mukaansa tupakkalaki on suurta pelleilyä. Poket ovat hänen tuttujensa ravintoloissa olleet suurissa vaikeuksissa kun joutuvat valvomaan tupakkapuolta ja edestakaisin juoksevia ihmisiä. Hänen ravintolassaan on ollut jo aiemmin tupakan täyskielto.
On sitä mieltä, että täyskielto tai ei mitään. Välimuodot on pelleilyä jotka tuo vain ongemia, mutta että täyskiellon takana tarttee olla omistajan halu kieltää tupakointi omissa tiloissaan. Ei valtiovallan asettama pakko. Vaikka hänellä on jo ennestään ravintoloissaan tupakan täyskielto, hän kokee tuollaisen pakkolain loukkaavan "itsemääräämisoikeuttaan". Sanoi, että on käsittämätöntä, että jos Suomessa haluaisi perustaa nyt ravintolan nimellä Tupakkaravintola, sekä asiakaskunta että henkilökunta tietävät että siellä altistuu savulle, niin sellaista ei saa perustaa koska osa porukasta haluaa olla muissa ravintoloissa savuttomissa tiloissa.
Hänellä on tupakointikieltoon (vaikka polttaa itse) täysin syynä sekä henkilökunnan toiveet ja diskolaitteiden puhtaus. On kuulemma iso säästö vuositasolla kun laitteet eivät mene rikki tupakansavun aiheuttaman laitteiden sisäosiin kerrostuvan paskan takia.

Sanoi, että tupakkakopin rakentaminen vaatii yhden portsarin paikoissa melkeinpä toisen portsarin palkkaamisen. Sen verran paljon sen vahtimisesta on duunia ja nyt on kuulemma jo kiirinyt parin illan kokemuksella sen verran tietoa (kuten minäkin tuolla toisessa toikissa mainitsen) että sinne jengi kantaa surutta kaupasta ostettuja, mukana tuotuja juomia.

Kertoi Ravintola Jamsista. Siellä on (kuten kuulemma muuallakin) erillinen anniskelulupa terassille. Lupa sallii anniskelu terassille klo 24 asti ja laki kieltää (tämän ravintoloitsijan mukaan) tupakoinnin ravintola Jamsin terassilla terassin rakenteen perusteella. (Joku lietolainen vois vahivstaa tai kumota tämän)

Kertoi Myllysillan pubista. KOKO asiakaskunta istuu terassilla, jossa saa polttaa. Myös tupakoimattomat. Veikkasi, että sateen tullessa paikka tyhjenee. Asiakkaat lähtee joko kotiin dokaamaan tai sitten tupakkakopilliseen paikkaan.

Kertoi että Norjassa hänelle tuttujen ravintolanomistajien (joukahainen vois taasen vahvistaa tai kumota tämän) mukaan on alettu käyttää "ilmanraikastajia" joilla saadaan ravintolaan "ravintolan haju". :D Sanoi, että tämä saattaa olla vitsikin, mutta että näin hänelle on ainakin kaksi norjalaista raflanomistajaa kertonut että erikoisilmanraikastajia käytetään.

Sanoi olevan varmaa, että talven tultua alkaa mennä tupakkakopittomia kapakoita nurin. Sanoi, että edes tupakoiva suomalainen ei ole niin jääräpää että se menee kapakkaan ja juoksee vähän väliä ulkona 25 asteen pakkasessa tupakalla. Mutta suomalainen ei kuulemma suostu myöskään ole ilman tupakkaa koko iltaa. Suomalainen valitsee sellaisen paikan jossa on tupakkakoppi.

Povasi, että Turusta tän takia tunnetuista pubeista menee nurin mm. Hassen pubi, Hannikainen ja Surutoin. Jos eivät siis rakenna tupakkakoppeja. Pitää varmana että tupakkakopittomat ravintolat tulee pikkuhiljaa suurin osa menemään nurin. Niin paljoa ei kuulemma täysin savuttomia ihmisiä riitä, että ne pidemmän päälle ruokkisivat nykyistä määrää tupakkakopittomia ravintoloita. Siinä mielessä pitää tupakkalakia hyvänä, että kun kilpailijoita kuolee, niin pystyyn jäävillä on paremmat edellytykset toimia. Hieman kyllä aprikoi sitä, että mitenkähän hänen ravintoloidensa myynnin käy, kun nyt on mielinmäärin tarjolla muitakin savuttomia ravintoloita, mutta veikkas että kuitenkin pärjää koska vakioasiakaskunta on niin iso ja että liikevaihto tulee nousemaan kun kilpailijoita alkaa kaatua.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Niin, en tiedä oliko tuossa em. postauksessa nyt mitään niin kummallista tai uutta asiaa. Ajattelin vaan lennosta kirjata tuon kaverin ajatuksenjuoksua kun tiesin ennestään ravintolatupakoinnin kieltämisen kannattajaksi.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tulipa käytyä baarissa ekaa kertaa uuden lain aikana, tupakoimattomat kanssakittaajani olivat sitä mieltä että baarin sisäilma oli raikas. Hyvä.
Eikä mullekaan tullut ongelmia, otettiin siinä vaan oluset ja vaihdettiin paikkaa, matkalla poltin tupakan ja seuraava mesta olikin se eduskuntatalon vieressä oleva terassi, siinä tupruttelin estottomasti olutlasin ääressä. Ei tullut poliisi viemään putkaan.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Oli mukava herätä tänä aamuna, kun ei kaikki kuteet haissut röökille baarikierroksen jälkeen. :thumbup: Enkä huomannut tupakointikiellon tuonneen mitään ongelmia, jengi kävi kuppilan pihalla imuttamassa ja tulivat takaisin sisään. Joka ikinen paikka oli ihan täynnä. Tosin, viime yö ei varmaan kertonut täysin totuutta koulujen päättäjäisten takia, jolloin sitä porukkaa on olisi ollut liikenteessä vaikka alkoholikiellon kanssa. Mun kannalta tupakointikielto oli helvetin hyvä juttu, enkä ole havainnut edes tupakoivissa kavereissa muutosvastarintaa. :thumbup:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eilen salon rikalassa jengi poltti tupakkaa ihan missä vain sattui, ettei se kontrolli ekassa testissä ainakaan kunnolla toiminut.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Eilen sai kyllä eräässä paikallisessa tuprutella ihan estotta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Runar ja Kyllikki sanoi:
Oikeesti: En usko että se, että tupakkatiloissa ei saa enää syödä eikä juoda, vaikuttaa työntekijöiiden terveyteen mitenkään.
No miten voi tulla jo puolesta tunnista tupakakansavussa huono olo, mutta duunarilla ei 5x7 tunnissa viikossa. Oikeesti? Jos ne joutuu siellä käymään siivoomassa astioita ja tyhjäämässä tupakkikuppeja?

Vai onko nää röpsöttäjät niin huomaavaisia että tuovat/vievät itse astiansa ja tyhjäävät tuhkakuppinsa?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuopion Henry's Pubissa 2 jätkää sytytti tupakin. Hetken päästä ne oli poissa.

Likvidoitu niskalaukauksella?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sedu Koskisen Sawo oli kokonaan savuton ja samoin Gloria.:thumbup:

Leimasysteemi käytössä niissä paikoissa, missä ei ollut terassia. Eli porukka kävi kadulla spaaderilla.:ahem:

Kaiken kaikkiaan hyvä kokemus oli kapakkakierros. Ei pahanhajuisia vaatteita aamulla ja pääkin vähempi kipeä kuin yleensä. Vaikka känni oli hieman 'pitkäksi' vedetty.:alppu:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyllä se raikas sisäilma oli poikaa:thumbup: Kyllä käsi kävi norttiaskilla ja tuskan hikeä meinasi pukata, mutta kyllä sen kesti. Terassilla sai polttaa, muttei juoda ainaskin Joensuun Palaverissa, mikä oli kyllä vähintään hämärää, kun välissä oli vielä ovikin kiinni. Plussa laille täältä muilta osin:thumbup:
 
Ylös