Luin ja kommentoin.OoPee sanoi:Lisäsin tonne yhden kappaleen loppuun, lue sekin vielä. Oliskohan tuosta kyse?
Hitsi, nyt vaivaa mieltä. Taidan ottaa aika tosissani tän forumin nyt.
Luin ja kommentoin.OoPee sanoi:Lisäsin tonne yhden kappaleen loppuun, lue sekin vielä. Oliskohan tuosta kyse?
Joo, mutta ei ne jälleenmyyjät kuitenkaan oo pakoitettuja perumaan niitä kauppoja, olettaen siis, että kyseessä ei oo minkäänmoinen etäkauppa, tekevät sen sitten vapaaehtoisesti.Moe Szyslak sanoi:Eiku ihan jälleenmyyjä on niitä myynnyt, asiakas peruu kaupan, ja jälleenmyyjä ilmoittaa että kauppa peruuntui.
Paneppa tupakiksi, niin selvittelen asiaa. Toki mulla muitakin velvollisuuksia välillä, joten menee nyt aikaa. Eli polta toinenkin ja kolmas...OoPee sanoi:Joo, mutta ei ne jälleenmyyjät kuitenkaan oo pakoitettuja perumaan niitä kauppoja, olettaen siis, että kyseessä ei oo minkäänmoinen etäkauppa, tekevät sen sitten vapaaehtoisesti.
Eli me tehdään tota vaan 'hyväntahdoneleenä' ja yhteistyön nimissä. :nope: :thumbfh:Kuluttajakauppa: Tavaran palautusoikeus
Onko kuluttajankaupassa lakisääteinen tavaran palautusoikeus?
Usein kuvitellaan, että liikkeiden tulee ottaa myös ehyitä tavaroita takaisin. Missään ei ole kuitenkaan määrätty, että liikkeillä olisi tällaista yleistä velvollisuutta ottaa virheettömiä tavaroita takaisin. Lain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus koskee vain ja ainoastaan koti- ja etämyyntiä.
Löyty jo! Olin väärässä! (onneksi!).jps sanoi:OoPee on täysin oikeassa, ei myyjällä ole mitään velvollisuutta ottaa myytyä tavaraa takaisin, ellei kaupankäyntitilanteessa ole toisin sovittu.
Moelle tiedoksi, jälleenmyyjälläsi on tietysti oikeus purkaa kauppa oman asiakkaansa kanssa. Sulla taas ei ole mitään velvollisuutta ottaa jälläriltäsi sitä takaisin (voi kyllä usein olla fiksua suostua vaatimukseen.
Moella menee kyllä tovi jos toinenkin lakipykälän etsimiseen.
OoPeelle tiedoksi, että kyllä Moella on helppo etsiä pykälää, mitä ei ole, löytäminen on kyllä taas vaikeaa, varsinkin jos ahdasmielisesti pitäytyy Suomen laissa.
http://www.laki24.fi/kulu-kuluttajakauppa-tavaranpalautusoikeus.htmlUsein kuvitellaan, että liikkeiden tulee ottaa myös ehyitä tavaroita takaisin. Missään ei ole kuitenkaan määrätty, että liikkeillä olisi tällaista yleistä velvollisuutta ottaa virheettömiä tavaroita takaisin. Lain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus koskee vain ja ainoastaan koti- ja etämyyntiä.
Virheetön kauppa sitoo siten aina ostajaa, eikä ostaja voi purkaa sitä ilman myyjän suostumusta. Monesti ostaja menee kotiinsa ja katuu ostostaan, jolloin hän kuvittelee, että hän saa siitä rahat takaisin. Hän menee kiireesti kauppaan ja ilmoittaa myyjälle jonkin virheen ja halukkuutensa kaupan purkuun. Tavallisesti myyjä sitten kieltäytyy maksamasta rahoja takaisin ja ehdottaa esimerkiksi tuotteen vaihtoa johonkin toiseen tuotteeseen. Kaupat antavat usein tällaisen vaihto- ja palautusoikeuden tuotteilleen, mikäli ne ovat ehyitä ja myyntikuntoisia. Viisas ostaja säilyttää kuitin aina. Ilman kuittia on lähes mahdotonta saada asianmukaista hyvitystä.
Etkä löytäny, sä löysit pykälän joka on just päinvastainen kuin etsimäsi.Moe Szyslak sanoi:Löyty jo! Olin väärässä! (onneksi!).
Mutta esmes vaatteiden, vähänkin kalliimpien, ostokuitissa on pääsääntöisesti maininta palautus- ja vaihto-oikeudesta. Ihan pyytämättä ja yllätyksenä. Päinvastaisessa tilanteesta ilmoitetaan vielä tarkemmin- esimerkiksi alennustuotteiden ja alusvaatteiden osalta. Vissiin se on kauppiaan valinta sitten?jps sanoi:OoPee on täysin oikeassa, ei myyjällä ole mitään velvollisuutta ottaa myytyä tavaraa takaisin, ellei kaupankäyntitilanteessa ole toisin sovittu.
Moelle tiedoksi, jälleenmyyjälläsi on tietysti oikeus purkaa kauppa oman asiakkaansa kanssa. Sulla taas ei ole mitään velvollisuutta ottaa jälläriltäsi sitä takaisin (voi kyllä usein olla fiksua suostua vaatimukseen.
Moella menee kyllä tovi jos toinenkin lakipykälän etsimiseen.
OoPeelle tiedoksi, että kyllä Moella on helppo etsiä pykälää, mitä ei ole, löytäminen on kyllä taas vaikeaa, varsinkin jos ahdasmielisesti pitäytyy Suomen laissa.
Sama se on Citymarketeissakin, 14 päivää palautusoikeutta tietyin rajoituksin ihan vaan asiakaspalvelun nimissä. Varmasti muissakin hypermarketeissa sama käytäntö.Moe Szyslak sanoi:Eli me tehdään tota vaan 'hyväntahdoneleenä' ja yhteistyön nimissä. :nope: :thumbfh:
Sitähän se on.KnowHow sanoi:Vissiin se on kauppiaan valinta sitten?
Kyllä, just näin.KnowHow sanoi:Vissiin se on kauppiaan valinta sitten?
No niin niin! :mad_old:jps sanoi:Sitähän se on.
Vittuiletsä?jps sanoi:Etkä löytäny, sä löysit pykälän joka on just päinvastainen kuin etsimäsi.
Miten nyt se sitten on? Onko se niin?:doubtful:burb sanoi:No niin niin! :mad_old:
Kyllä se on just niin.Moe Szyslak sanoi:Miten nyt se sitten on? Onko se niin?:doubtful:
Moe Szyslak sanoi:Olin väärässä!