Ihan pari kommenttia yllämainittuihin:Black Leopard sanoi:
...mutta miehen motivaatio ja asenne, niin ajamiseen, yleensä kehitystyöhön kuin tallin motivoimiseenkin oli huonoa...
...Ferrari on rakennettu Schumin ympärille ja mitkäs ovatkaan tulokset? Aivan, ne eivät jätä sijaa selittelyille...
Ja mitä tulee Buttoniin ja Satoon.Button oli Barrin kuljettajista viime kauden selkeästi parempi joka suhteessa.Keskeytyksiäkään tästä ei parane J.V:n puolelta syyttää, ne kun menevät miesten välillä lähes tasan. T.Sato on puolestaan auton kehittäjänä huippuluokkaa, sen myöntävät kaikki.Mieshän tuli Barille testaajaksi 2003 ja suuri osa Barrin menestyksestä kuuluu Buttonin, Saton ja Hondan ansioksi.
Et kai tosissasi väitä että J.V olisi antanut Bar-Hondan kehitystyölle ja voittajatallin luomiselle 110%? Miksi hän ei kuitenkaan ollut erityisen pidetty tallin sisällä? Miksi ei Bar menestynyt hänen aikanaan? Olisiko niin että päätyö oli kovan palkan nostaminen ja muu ykkösten ulkopuolinen toiminta.Työnteko taisi jäädä vähemmälle.Siihen palkkaan (ja osaomistajuuteen) nähden mitä JV Barrilta nautti, mieheltä oltaisiin voitu odottaa huipputuloksia ja juuri tuota 110% panosta tallin (ja voittaja-auton) kehitystyölle sekä tallin hengen luomiselle.Andy1 sanoi:Ihan pari kommenttia yllämainittuihin:
-Toi on jännä juttu toi motivaatio. Sitä hehkutettiin syynä sille, ettei BAR pärjää, vaikka miehellä oli motivaatio kohdallaan pitkän aikaa. Turhautuneisuus on melko ymmärrettävää jossain vaiheessa kyllä. JV uhrasi tallin kehitystyölle ja motivoinnille monta vuotta. Se ei johtanut mihinkään. Sitä paitsi JV oli tallin kilpakuljettaja, testaamista varten palkattiin ennätysmäärä kuskeja. Nyt Anthony Davidsoniakin pidetään niin loistokuskina. EI pärjännyt Villelle testeissä pienimmässäkään määrin.
-Ferrari on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin tämä maailma. Schumi, Todt, Brawn etc. saivat sen toimimaan sisäisesti. Silti Ferrarilla on voitettu kisoja ja mestaruuksia vuosikymmeniä. Se on ihan pikkiriikkisen eri juttu. Niin, yksi Villeneuve voitti Ferrarilla kisoja jo ennen kuin Schumi oli mopoiässä. Antoi henkensäkin sen puolesta.
-Button ei ollut selkeästi parempi muuten kuin kisoissa. Toi JJLehto-tyylinen spekulaatio asioilla fiilispohjalta voisi loppua. Kahdeksan keskeytystä on lähes kaksinkertainen määrä viiteen nähden. Sato on kisakuskina perseestä. Sitä ovat yrittäneet vakuutella kaikki jo vuosikausia. Taas Monacossa ajoi päin Schumia, onneksi ei sentään siihen loppunut leikki. Monien osalta on aiemmin käynyt näin. Ookoo, ihan nopea, ja taitava kuski, mutta innostus ylittää useimmiten ne taidot eikä hermo näytä tosipaikassa pitävän. Hondan ansiota Barrin nykytilanne on, ei niinkään Buttonin, Saton ehkä vähän, mutta Hondan ansiota oli myös se toivoton rypeminen monta vuotta,kun ritsa ei vaan kulkenut.
kahden huippukuljettajan Buttonin ja Saton?!? Kieltämättä molemamt on vuosien saatossa parantaneet vauhtiaan kummasti, mutta en Buttonia kyllä Schumacheriin vielä vertaisi...Black Leopard sanoi:Hondan ansiota on mensestys suuressa määrin sekä myös kahden edellä luonnehditun huippukuljettajan Buttonin ja Saton.
Eikä todellakaan sovi unohtaa Richardsia ja koko muuta tallia.
Enkä lähtisi pelkästään Hondaa syyttäämään aiemmin huonosta tekniikan kestävyydestä kone oli epäluotettava mutta kuitenkin tehokas.Auto sensijaan oli täydet 4 vuotta (1999, 2001-2003) täydellisen surkeaa luokkaa.2000 oli se suht siedettävä kausi.
Kannattais ehkä ottaa asioista selvää..Black Leopard sanoi:Et kai tosissasi väitä että J.V olisi antanut Bar-Hondan kehitystyölle ja voittajatallin luomiselle 110%? Miksi hän ei kuitenkaan ollut erityisen pidetty tallin sisällä? Miksi ei Bar menestynyt hänen aikanaan? Olisiko niin että päätyö oli kovan palkan nostaminen ja muu ykkösten ulkopuolinen toiminta.Työnteko taisi jäädä vähemmälle.Siihen palkkaan (ja osaomistajuuteen) nähden mitä JV Barrilta nautti, mieheltä oltaisiin voitu odottaa huipputuloksia ja juuri tuota 110% panosta tallin (ja voittaja-auton) kehitystyölle sekä tallin hengen luomiselle.
Näin on, lisäksi myös Geof Williksen panos on ollut erittäin tärkeä. Mutta Richards oli se hahmo joka sai tallin henkilöstön yhtenäiseksi.FO110K sanoi:Hondaa ja Darvid Richardsia on mielestäni kiittäminen BAR:n noususta... Richards osoitti jo lyhyen Benetton pestin aikana että potentiaalia mieheltä noihin hommiin löytyy, ja on kaveri osannut muokata tallista paremman kuin Pollock ja kumppanit...
Honda puolestaan näyttäisi kehittäneen pitkästä aikaa kunnon koneen, vielä viime vuonnakin Hondan mylly oli vain kohtuullinen...
Nyt on taas sitä taattua Honda kamaa "pellin alla"...
Jos J.Villeneuve todella teki niin rankasti testiä ja muuta työtä tallin eteen, niin minkä ihmeen takia hänet sitten haluttiin tallista ulos? Ei loistavaa kuljettajaa tallista poisteta mikäli hänen työpanoksensa ja asenteensa on täydellinen.Jacques sanoi:Kannattais ehkä ottaa asioista selvää..
Villeneuvehan teki ainakin alussa aivan perkeleesti töitä. Testikilometrejä karttui enkä ainakaan minä kuullut julkisuudessa juurikaan moitteita Villeneuven työstä. Asia oli kuitenkin niin että tallin sisällä ei kaikki toiminut ja se työ minkä Villeneuve testiradalla teki, oli aivan turhaa koska talli ei kyennyt käyttämään Villeneuven tuomaa informaatiota hyväkseen ja siksi tallin kehitystyö junnasi pitkään paikallaan, mikä luonnollisesti vaikutti myös Villeneuven testaamismotivaatioon. Mutta sekin motivaation aleneminen on kyllä liikaa hehkutettu juttu. Silloin pari vuotta sitten kun Villeneuve kieltäytyi testaamassa, syyt olivat hänen selkävaivoissa, mutta lehdistö väänsi syyn aivan muualle.
Niin.. Vasta oikeastaan kaudella 2003 BARilla oli sellainen yhtenevä paketti, jossa oli oikeita henkilöitä oikeissa työtehtävissä ja testaamisen tulokset alkoivat vihdoin kantaa hedelmää. Enpä ainakaan itse ole kuullut yhdestäkään luotettavasta lähteestä haukkuja (esim. BAR tallin jäsen) Villeneuven testaamisesta, joten aivan turha väittää että tallin kehittymättömyys olisi ollut millään tavalla Villeneuven syytä.
Sääli sinänsä että Villeneuve sai lähteä viime kauden jälkeen, sillä hän olisi tämän kauden autolla varmasti pystynyt hyviin tuloksiin, vähintään Buttonin vauhtiin olisi päässyt, mikä sekin olisi ollut paremmin kuin Takuma Satolla..
Näihin asioihin liittyy yleensä paljon asioita, joista suurin osa jää julkisuudelta kokonaan pimentoon. Ja jokatapauksessa aika harvoin tällaisessa tapauksessa syy on kuljettajan hitaudessa, vaan taustalla on muut asiat. Aivan niinkuin tässäkin tapauksessa.Black Leopard sanoi:Jos J.Villeneuve todella teki niin rankasti testiä ja muuta työtä tallin eteen, niin minkä ihmeen takia hänet sitten haluttiin tallista ulos? Ei loistavaa kuljettajaa tallista poisteta mikäli hänen työpanoksensa ja asenteensa on täydellinen.
D.Richards huomasi tallin johtoon tullessaan (kuten ulkopuolisetkin) että J.V:n motivaatio ja asenne ei ollut kohdallaan.Siksi hän halusi T.Saton hänen paikalleen jolla nuo asiat olivat nopeuden ja autonkehityksen lisäksi hallussa.
J.V:n olisi pitänyt lähteä Bar-Hondalta jo 2002 kauden lopussa.
Itse en ainakaan koskaan ole kiistänyt J.V:n nopeutta, joten ei pidä tulkita väärin Muita asioita kylläkin.....Jacques sanoi:Näihin asioihin liittyy yleensä paljon asioita, joista suurin osa jää julkisuudelta kokonaan pimentoon. Ja jokatapauksessa aika harvoin tällaisessa tapauksessa syy on kuljettajan hitaudessa, vaan taustalla on muut asiat. Aivan niinkuin tässäkin tapauksessa.
Yksi ratkaisevin asia oli luonnollisesti se, että Richardsin ja Villeneuven välit olivat alusta alkaen huonot. Richards on kuitenkin itse sanonut arvostavansa Villeneuvea kuljettajana, mutta Villeneuve ei vaan sopinut Richardsin suunnitelmiin. Richards halusi luonnollisesti pitää nuoren ja lahjakkaan Buttonin tallissa ja lisäksi Honda painosti vahvasti että Sato pitää saada kilpakuljettajaksi Japanin markkinoiden takia (Hondalla on Japanissa todella kova kilpailu Toyotan kanssa). Näin ollen Richardsilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tiputtaa Villeneuve pois tallista.
Kun Sato oli pakko ottaa Hondan pitämiseksi tyytyväisenä ja motivoituneena, piti tehdä valinta kahden vahvan kuljettajan väliltä. Kyllä itsekin olisin tuossa tilanteessa valinnut Buttonin, vaikka hän olisi hävinnytkin Villeneuvelle hiukan. Nimittäin Villeneuvella ei kuitenkaan ole vuosia lajissa kovin montaa jäljellä niin Button edustaisi jatkuvuutta, mikä on nousevalle tallille erittäin tärkeää.
Tässä on sitten se että tuo Hondan painostaminen Saton saamiseksi talliin kilpakuljettajaksi on 107 % fakta, joten sitä on sitten aikas turha lähteä kiistämään.
Oukkei, mehän aletaan päästä samalle aaltopituudelle. Hyvä, että erehdyin lähteestä. Aika paljon on tässä vuosien varrella vain tullut suorahkoa lainausta eri yhteysistä em. lähteistä. Vaikken toki kiistä esim. JJLehdon ammattitaitoa kilpa-ajajana, ei homma läheskään aina ole "tietenki", vaan mies sortuu lausumaan faktoina olettamuksia ja infoa tarkistamattomista lähteistä. Viime kaudella miehellä oli otsaa solvata Villeneuvea niissäkin kisoissa, kun auto levisi tai joku muu tärväsi hänen kisansa.Black Leopard sanoi:Itse en ainakaan koskaan ole kiistänyt J.V:n nopeutta, joten ei pidä tulkita väärin Muita asioita kylläkin.....
Tottakai Richards arvosti J.V:tä kuljettajana, arvostaahan miestä itse M.Schumacher ja varmasti kaikki F1-luokassa.
Uutinen Hondan painostuksesta Richardsia kohtaan voi hyvinkin pitää paikkansa ja on ymmärrettävää.Siksi hyvää työtä Sato on tallissa tehnyt.Ja myönsit myös sen että Buttonista et olisi päällikön paikalla luopunut.Samaa mieltä :thumbup:
Ja mitä tulee Andy1:sen kommentteihin maikkarin ja iltasanomien luetuista jutuista, voin sanoa: erehdyt ja pahasti
Muut lähteet ovat pääasiallisesti käytössä
Enkä nyt lähtisi Satoa eilisestä syyttämään, mies teki ohituksen joka ei kuitenkaan täysin onnistunut, ohituksia saa ja pitää tehdä :ahem:
Ja kuten jo edellä mainitsin en pidä J.V:tä hitaana, päin vastoin, myös omasta mielestäni hän ansaitsee mahdollisuuden näyttää taitonsa ykkösissä
OK.. Olemme mekin sitten samoilla linjoilla.Black Leopard sanoi:Itse en ainakaan koskaan ole kiistänyt J.V:n nopeutta, joten ei pidä tulkita väärin Muita asioita kylläkin.....
Tottakai Richards arvosti J.V:tä kuljettajana, arvostaahan miestä itse M.Schumacher ja varmasti kaikki F1-luokassa.
Uutinen Hondan painostuksesta Richardsia kohtaan voi hyvinkin pitää paikkansa ja on ymmärrettävää.Siksi hyvää työtä Sato on tallissa tehnyt.Ja myönsit myös sen että Buttonista et olisi päällikön paikalla luopunut.Samaa mieltä :thumbup:
Ja mitä tulee Andy1:sen kommentteihin maikkarin ja iltasanomien luetuista jutuista, voin sanoa: erehdyt ja pahasti
Muut lähteet ovat pääasiallisesti käytössä
Enkä nyt lähtisi Satoa eilisestä syyttämään, mies teki ohituksen joka ei kuitenkaan täysin onnistunut, ohituksia saa ja pitää tehdä :ahem:
Ja kuten jo edellä mainitsin en pidä J.V:tä hitaana, päin vastoin, myös omasta mielestäni hän ansaitsee mahdollisuuden näyttää taitonsa ykkösissä
Juu.. Takuma Satohan teki Nürrellä itseasiassa kaksi Kamikazeohitusta. Startin jälkeenhän mies jätti jarrutuksen myöhäksi, ja jos Trulli ei olisi huomannut varoa, olisi voinut tulla hyvinkin rumaa jälkeä. Nyt vain Trulli menetti käytännössä pelin siinä hässäkässä.Andy1 sanoi:Oukkei, mehän aletaan päästä samalle aaltopituudelle. Hyvä, että erehdyin lähteestä. Aika paljon on tässä vuosien varrella vain tullut suorahkoa lainausta eri yhteysistä em. lähteistä. Vaikken toki kiistä esim. JJLehdon ammattitaitoa kilpa-ajajana, ei homma läheskään aina ole "tietenki", vaan mies sortuu lausumaan faktoina olettamuksia ja infoa tarkistamattomista lähteistä. Viime kaudella miehellä oli otsaa solvata Villeneuvea niissäkin kisoissa, kun auto levisi tai joku muu tärväsi hänen kisansa.
Joo, Satohan yritti ohitusta, mutta olisi varmaan kannattanut ajatella hiukkasen siinä paikassa. Barrichello oli selkeästi mutkassa edellä ja ajamassa omaa linjaansa, kun Sato tuikkasi kylkeen. Mikäli Takuma olisi ollut edellä, ei etusiipi olisi hajonnut. Onnekseen Rubens ehti kääntää hiukan vasemmalle. Tilaahan siinä ei ollut ja syy oli selkeästi Saton. ja MTV:n pojat kehuivat Satoa ja haukkuivat Barrichelloa. Harmittelivat vielä, kun Satolle kävi noin. Ikävä sanoa, mutta minulta pääsi spontaani riemunkiljahdus. Miesparka ei kerää sympatioitani nyt eikä tuskin tulevaisuudessakaan. Pitäisi käyttää pikkiriikkisen päätään noissa hommissa.
Mitä tulee muuten siihen Schumiin törmäämiseen Monacon lähdössä, olin kyllä ihan tosissani asian kanssa. Se, että tulee toisen takaa lujempaa ei oikeuta raivaamaan tilaa kolhimalla edellä ajavaa. Sitä seikkaa Sato ei ole oivaltanut, vaikka jo aiemmassa F1-pestissään harrasti toisten teilaamista kaiken aikaa. Schumi kärsi selkeästi lähdössään siitä, että Saton pyörät osuivat hänen pyöriinsä. Onneksi kummallekaan ei käynyt mitään. Spontaani riemunkiljahdus pääsi Monacossakin Barrin levittyä. Tosin kun savupilven seasta alkoi paljastua katolleen lentäviä formula-autoja, into hieman laimeni.
Juuri näin. Mutta perke**en viihdyttävää katsottavaa Saton tempaukset on. Tällä kaudella on ollut tunnelma poissa ennen Monacon lähtöä, jossa sitten syntyikin uusi Stara, jonka edesottamusten takia kisoja kannattaa katsoa. Viime kisassakin oli ennen starttia tunnelma katossa, että kenet se Sato "tilttaa" lähdössä? Se pitää oppia hyväksymään, että joskus uhri voi olla Kimi, mutta joskus se sitten voi olla MS.Jacques sanoi:Kaiken kaikkiaan Saton ajaminen näyttää samalta kun meikäläisen ajelut jollain GP3 pelillä. Kylkeen vaan, jos ei toinen väistä niin kolahtaa.
Juuh.. kesäkuun alkua meinasinkin.. Muistaakseni oli puhetta että JV tekisi ensin pimeän testin ja jos se menee hyvin niin kunnon julkisen testin Silverstonessa tms.?Andy1 sanoi:Sen verran ainakin, ettei mies ollut viime viikolla Paul Ricardilla, vaan se oli silkkaa huhutusta. Kesäkuun alusta on kuitenkin puhuttu. Tapahtunee varmaan hiljaisuudessa, jos (ja toivottavasti kun) tapahtuu...
Villeneuve
teki Jerezin
valmistelut
F1-sähkeet 3.6.
Vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve valmistautuu ensimmäiseen testiinsä Williamsilla kesäkuun lopussa Jerezin radalla.
Kanadalainen on varannut asuntovaunun Jerezin varikolle ja tilannut kolme uutta Bellin kypärää testiä varten.
Patrick Headin laatimalla ehdokaslistalla tämän hetken kärkikaksikkona ovat Mark Webber ja Villeneuve.
TS/Heikki Kulta