Joo-o. Kyllähän se olis kerrassaan loistavaa saada Jacques takaisin kuvioihin. Ykkösissä ei ole ollut mitään katsottavaa sen koommin. Schumi menee häthätää toisena hahmona, jonka puolesta voi liputtaa, mutta jännitystä siinäkään hommassa ei ole, kunhan nyt Ferrari voittaa. Räikkösen touhut eivät voisi vähemäpää jaksaa kiinnostaa...
Laitetaan hiukkasen tilastoa tosta JV:n "huonoudesta".
-94, Indy, Vuoden tulokas
-95, Indy, mestari
-96, F1, MM2., ekassa kisassa paalulle, 4 voittoa, 11 palkintopallisijaa, kolme paalua, 9 eturiviä ja 3 tokariviä
-97, F1, MM1, Australiassa paalu 1,7 sekunnin turvin, 7 voittoa, 8 palkintopallisijaa, 10 paalua, 13 eturiviä, 3 tokariviä
-98, F1 MM5, 2 kolmossijaa, 1 eturivi, 3 tokariviä (Williams oli säälittävä McLareniin ja Ferrariin verraten, jäi avauskisassa Häkkiselle yli kierroksen, silti ensimmäinen sija kahden suuren jälkeen MM:ssä)
-99 meni lähinnä Barrin luotettavuudelle, 12 keskeytystä, siltikin aikaajoissa 5. ja 6. sijat
-00 auto ei edelleen kulkenut, silti puolen tusinaa 5-6 sijaa, MM7 eli ensimmäinen ylvoimaisten kolmen tallin jälkeen
-01 tuli vielä pari kolmossijaa kisoista
-02 lähinnä 6 ja -03 8 keskeytystä
Fakta on se, ettei Panis kyykyttänyt Villeneuvea missään vaiheessa, tilastoja en jaksa enää kaivaa, mutta mikäli auto ei hajonnut, JV vei voiton paria hassua kertaa lukuunottamatta. Button on ainut Villeneuven F1-tallikavereista, jolla on ollut jotain vastaansanomista. Kun niitäkin tuloksia katselee, ovat miehet ajaneet testi- ja aika-ajoja lähes tuhannesosilleen samoilla ajoilla. Kisoissa JV näytti viime vuonna hävinneen Buttonille, mutta aika suuri panos siitäkin menee auton luotettavuudelle sekä tallin töpeksinnälle. Varikkostoppien ajoituksen tärväsivät monta kisaa.
Hupaisana yksityiskohtana mainittakoon, että keskimäärin pisteiden valossa JV menestyi tähänastisella F1-urallaan Unkarissa, vaikkei saanut siellä Barrilla pisteen pistettä. Aika selkeää oli, että Richards ei tullut JV:n kanssa toimeen eikä talli halunnut maksaa tälle sovittua korvausta. Hänet haluttiin savustaa ulos ja todennäköisesti heikolla kalustolla siinä helposti onnistuttiinkin. Tässä vaiheessa kannattaa muistaa, että talli rakennettiin JV:n ympärille, hän oli sen osaomistaja, hän jätti taakseen voittotallin jne. Tuossa vaiheessa oli kenties hyvinkin perusteltua maksaa kunnon korvausta. Ura Williamsilla olisi varmasti mennyt toisella tapaa.
Kannattaa myös muistaa, ettei JV rakentanut autojaan, varsinkin parina viime vuotena niiden aerodynamiikka oli toivottoman huonoa, moottoreista ei saatu irti tehoa, ne eivät vaan kulkeneet. Ei niillä Buttonkaan saanut palkintosijoja. Tasan tarkkaan JV:n lähtö ei ole se syy, miksi BAR on tällä kaudella pärjännyt. JV:n korvannut Sato ei ole kylläkään esittänyt ihmeitä, suunnilleen vaan tössinyt entiseen malliin.
Asennevammasta puhuminen on käsittämätön asia. Jos noiden vuosien ja noiden lupauten jälkeen talli ei kykene toimittamaan edes läjässä pysyvää kalustoa, ei liene ihme, että v****taa.
Joka tapauksessa, olisi aivan mahtavaa saada Jacques takaisin. Jonkun infon mukaan hänen olisi pitänyt ajaa eilen Williamsilla 50 kilsan shakedown Ranskassa. Mitenhän mahtoi käydä?