Virgin Racing kaudella 2011

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Virgin Racing kaudella 2011 (MVR-02)

Virgin Racing lähtee siis toiseen kauteensa. Viime kaudella talli toimi Max Mosleyn alunperin puskeman budjettikaton rajoissa, mutta syksyllä sponsorista osakkeenomistajaksi siirtynyt Marussia tarjonnee tallille hiukan lisää pätäkkää poltettavaksi.

Rattia vääntävät Timo Glock ja Jerome d'Ambrosio. Glockilta lienee syytä odottaa taas hyvää yritystä ja hasardikisoissa hän saattaa löytyä korkealtakin tuloslistalta. Jos auto on yhtään luotettavampi kuin viime kaudella. Virgin on nimittäin ainoa talli, joka jatkaa samoilla Xtracin valmistamilla viritelmillä kuin viime kaudella. d'Ambrosio ajeli loppukaudesta perjantaiharkoissa ja osallistui Abu Dhabin junnutestiin. Esiintyi kuitenkin mielestäni edukseen, ja onkin mielenkiintoista nähdä, pystyykö hän antamaan Glockille paremman vastuksen kuin Lucas di Grassi.

PR-puheita pitkässä haastattelussa:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88896

Nick Wirth sanoi:
In 2011 we will be doing more CFD than any other team on the grid - and I can say that because I know that if we did one day of wind tunnel testing then we would be breaking the rules."
Wirth puhuu siis FOTA:n asettamista rajoituksista (Resource Restriction Agreement), joka määrittää talleille mm. maksimimäärän CFD:n ja tuulitunnelien käytölle. Ainakin maallikolle kuulostaa siltä, että talli on nyt tosissaan haastamassa muita pelkän CFD:n avulla.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Xtracin järjestelmiin liittyen Virginin roinat eivät ole ihan sitä, mitä pulju myy. Vaihteiston sisuskalut ovat nuo Xtracin tarjoamat, mutta sen kuori on muovattu itse, samoin hydrauliikkajärjestelmään kuuluu myös omia osia.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Wirth puhuu siis FOTA:n asettamista rajoituksista (Resource Restriction Agreement), joka määrittää talleille mm. maksimimäärän CFD:n ja tuulitunnelien käytölle. Ainakin maallikolle kuulostaa siltä, että talli on nyt tosissaan haastamassa muita pelkän CFD:n avulla.
Ai onks tota CFD:n käyttöö rajotettu jotenkin muutenkin kun vaan ton rahankäytön kautta? Onhan se nyt kuitenkin aika paljon halvempaa kun tuulitunneli testit.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ai onks tota CFD:n käyttöö rajotettu jotenkin muutenkin kun vaan ton rahankäytön kautta? Onhan se nyt kuitenkin aika paljon halvempaa kun tuulitunneli testit.
Nuo kulukattosopimukset ei ole julkisia, mutta mitä ovat kertoneet, niin käytettävissä olevalle suoritinteholle ja ajalle on olemassa tai ainakin oli tarkoitus tulla rajoitukset. Lisäksi tuulitunnelitesteistä luopumalla saa tehdä enemmän CFD-työtä, mihin Wirth viitannee tuossa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nuo kulukattosopimukset ei ole julkisia, mutta mitä ovat kertoneet, niin käytettävissä olevalle suoritinteholle ja ajalle on olemassa tai ainakin oli tarkoitus tulla rajoitukset. Lisäksi tuulitunnelitesteistä luopumalla saa tehdä enemmän CFD-työtä, mihin Wirth viitannee tuossa.
Rentta linkitti tuonne Team Lotus -ketjuun tällaisen jutun. Siinä Lotuksen CFD/R&D manager Lesmana Djayapertapa kertoo noista rajoitteista seuraavaa:

"FOTA says you can have [between] 40 teraflops of CFD and zero hours of wind tunnel work, to 60 hours in the wind tunnel and zero CFD teraflops [per week].

Also there’s a discussion that they’re going to reduce it next year to 40 teraflops or 40 hours."


Tuon lisäksi on olemassa erikseen jokin huomattavasti tiukempi raja 100% tuulitunnelimallille, eli varsinaisen auton testaamiselle. Tästä oli puhetta, kun US F1 meinasi hioa aerodynamiikkaa vasta auton valmistuttua ja suunnitteli voivansa vaihtaa normaaleja (käyttämättä jääviä) tuulitunnelipäivä luonnollisen koon testeihin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Marussia eroaa Lotuksesta ja Vodafonesta siinä, että se myös omistaa palan tallista. Mutta niinkuin Canukki jo totesi, Virgin lienee virallisesti auton valmistaja, ja täten myös tv-grafiikoissa yms. näkyvä nimi.
Jatketaampa täällä.

Siis eihän Virgin oikeasti vastaa tallin kilpurista millään tavalla, vaan suunnittelun ja valmistuksen hoitaa Wirth Research. WR:n lisäksi Marussia Virgin Racing -nimiseen sekasikiöön kuuluvat tallin kilpailutoimintaa pyörittävä Manor, kaupallisesta puolesta vastaava Virgin ja osakkeenomistaja/pääsponsori Marussia.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Virgin uusi johtonsa

2.2.2011, 12.14 Plaza.fi

Toisen kautensa Formula ykkösissä aloittava Virgin-talli on laittanut johtonsa uusiksi. Force Indialta vuosi sitten lähtenyt Ian Phillips on nimetty tallin operatiiviseksi johtajaksi ja Greame Lowdon toimii jatkossa tallin puheenjohtajana vastaten tallin asioista F1-komissiossa sekä valmistajien yhdistyksessä FOTA:ssa.

Lowdonin tilalle toimitusjohtajaksi on nimetty Andy Webb, joka on toiminut Virginin uuden omistajan Marussia Motorsin toimitusjohtajana. John Booth jatkaa Virginin kilpailujohtajana ja Nikolai Fomenko on nimetty Virginin uudeksi insinöörijohtajaksi.
Virginin uusi operatiivinen johtaja Ian Phillips kerkesi muuten olla edellisen työnantajan leivissä 19 vuotta. Jordan/Midland/Spyker/Force india taival päättyi kesällä Silverstonen gp:hen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Marussia Virgin Racing tulee kilpailemaan ensi kaudella venäläisellä lisenssillä.

http://en.rian.ru/sports/20110203/162439472.html

Wikipediassa eksyin Virgin Racingin sivulle ja kiinnitin huomiota Venäjän lippuun, ja löyty lähde.

Kansalaisuuden vaihdot sponssaavan automerkin mukaan näyttäävät olevan nyt muotia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Fomenkolla on jäänyt faktat tarkistamatta:
"On Monday, February 7, we will officially announce that Marusia Virgin Racing is not just the first Russian team, but the first team with a Russian license."

Jutun lopussa mainittu Midlandkin ajoi venäläisellä lisenssillä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Marussia omistaa Virginiä, toisin kuin Lotus-gatessa.
GL:lläkin on optio osakkeiden ostosta. Alright, GL ei vielä omista osuutta LRGP:stä, mutta kaikkien tallien sponsseista on varmasti se, jolla on eniten valtaa sponssaamaansa talliin.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
No, Santander valitsi sponssaamaansa talliin toisen kuljettajan, että sanavaltaa on silläkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
GL:lläkin on optio osakkeiden ostosta. Alright, GL ei vielä omista osuutta LRGP:stä, mutta kaikkien tallien sponsseista on varmasti se, jolla on eniten valtaa sponssaamaansa talliin.
Marussian pomo Nikolai Fomenko nimitettiin Virginin johtoryhmään.
No, Santander valitsi sponssaamaansa talliin toisen kuljettajan, että sanavaltaa on silläkin.
Ei valinnut, Alonso oli kyllä menossa Ferrarille muutenkin. Santanderilla korkeintaan oli vaikutusta siirron aikaistumiseen, jos siihenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
GL:lläkin on optio osakkeiden ostosta. Alright, GL ei vielä omista osuutta LRGP:stä, mutta kaikkien tallien sponsseista on varmasti se, jolla on eniten valtaa sponssaamaansa talliin.
Boullierhan sanoo tämän tästä, että Lotus on mukana vain sponssaamassa ja Gennii hoitaa kaiken.

Mutta kuinkas monta osapuolta tuossa Virginissä on siis oikeen mukana? Virgin, Wirth research, Manor, Marussia ja oliko vielä muita?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
GL:lläkin on optio osakkeiden ostosta. Alright, GL ei vielä omista osuutta LRGP:stä, mutta kaikkien tallien sponsseista on varmasti se, jolla on eniten valtaa sponssaamaansa talliin.
Mitä valtaa Group Lotuksella on Renaultiin kun ei edes kuskejakaan ole päättänyt? Eihän se eroa sen kummemmin Vodafonesta, Sataderista tai Petronasista, nimisponsoreista vain. Esim. Williamsin pääsponsorin rahoilla ajaa Maldonano joten väitteesi Lotuksen suurimmasta vallasta minusta kuulostaa epäuskottavalta.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Mitä valtaa Group Lotuksella on Renaultiin kun ei edes kuskejakaan ole päättänyt? Eihän se eroa sen kummemmin Vodafonesta, Sataderista tai Petronasista, nimisponsoreista vain. Esim. Williamsin pääsponsorin rahoilla ajaa Maldonano joten väitteesi Lotuksen suurimmasta vallasta minusta kuulostaa epäuskottavalta.
Olen samaa mieltä tästä. Ei taida Groupl Lotuksella paljon "valtaa" olla tallin asioissa. Kunhan sponsoroivat. Ja sit te pidätte sitä viel jotenkii "lotuksena" :jaska::jaska:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mitä valtaa Group Lotuksella on Renaultiin kun ei edes kuskejakaan ole päättänyt?
Toisin on tietenkin Marussian kohdalla, jolla olikin paljon sanavaltaa Gravity-GENII:n kehityskuljettajan valintaan Marussia Virginille. :rolleyes:

Ja lähinnä tämä vain sivuaa tätä Virgin-keskustelua, mutta oliko Lotus Renault GP:llä jotain tarvetta vaihtaa kuljettajiaan? Eiköhän kuljettajavalinnat kuitenkin ole varsin mitätön osa tallin omistussuhtessa. Ja Baharhan sanoi, että hekin haluasivat pitää Petrovin. Sen lisäksi Lotus toi mukanaan tiimiin kaksi kuljettajaansa, Fauzyn ja Sennan.

Lotuksella näyttäisi siis olevan vähintäänkin yhtä paljon valtaa Lotus Renault'lla kuin Marussialla Virginillä. Molemmat myös vaihtoivat kilpailulisenssinsä sopimaan automerkkien kotimaata. Ja jos Lotus kykeni siihen omistamatta osakettaan ja Marussia joutui sellaisia ostamaan, niin eipähän jää epäselväksi kummalla on enemmän vaikutusvaltaa ja vähän paremmat neuvottelijat. :p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toisin on tietenkin Marussian kohdalla, jolla olikin paljon sanavaltaa Gravity-GENII:n kehityskuljettajan valintaan Marussia Virginille.
Ja lähinnä tämä vain sivuaa tätä Virgin-keskustelua, mutta oliko Lotus Renault GP:llä jotain tarvetta vaihtaa kuljettajiaan? Eiköhän kuljettajavalinnat kuitenkin ole varsin mitätön osa tallin omistussuhtessa. Ja Baharhan sanoi, että hekin haluasivat pitää Petrovin. Sen lisäksi Lotus toi mukanaan tiimiin kaksi kuljettajaansa, Fauzyn ja Sennan.
Miksi Marussialla olisi ollut jotain sanomista d'Ambrosion valintaan? Hän tuo talliin rahaa, ja esiintyi edukseen niin perjantaiharkoissa kuin junnutesteissäkin.

Geniillä olisi kyllä tarvetta potkia Petrov pihalle. Vitaly oli yksistään se syy, minkä takia talli hävisi Mercedekselle valmistajien mm-sarjan nelossijan. Ja samalla haihtui ilmaan paksu nippu rahaa.

Ja Fauzyn saaminen tiimiin onkin varsinainen lottovoitto :rolleyes:. Noh täytyyhän Lotuksen malesialaisomisteisena autonvalmistajana pitää laskujenmaksajat tyytyväisinä. Sennan voisikin oitis siirtää Viipurin Raketin paikalle. Ei tarttis jatkuvasti rakentaa uusia runkoja.

Lotuksella näyttäisi siis olevan vähintäänkin yhtä paljon valtaa Lotus Renault'lla kuin Marussialla Virginillä. Molemmat myös vaihtoivat kilpailulisenssinsä sopimaan automerkkien kotimaata. Ja jos Lotus kykeni siihen omistamatta osakettaan ja Marussia joutui sellaisia ostamaan, niin eipähän jää epäselväksi kummalla on enemmän vaikutusvaltaa ja vähän paremmat neuvottelijat.
Niin näyttäisi, mutta onko sittenkään? Lotus kerää nimenä paljon enemmän julkisuutta kuin Renault tai Genii, jolloin Lotus-talliksi tekeytyminen on ihan ymmärrettävä päätös Geniin puolelta. Baharilla tuskin on tuohon ollut mitään päätösvaltaa.

Ja kyllä, nyt mentiin jo pahasti sivuun aiheesta. :frown:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
No huh mitä vääntöä täälläkin on jo...
 
Ylös