Virgin Racing kaudella 2011

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitenköhän käy Cosworthille, jos Williamskin uhkaa siirtyä Renaultin leiriin?
Olisi mahtavaa jos tämä villi huhu toteutuisi, että Renault'sta tulisi Cosworth-talli.

Pari poimintaa muualta:
- Wirth omistaa yhä osan tallista
- immateriaalioikeudet nykyisestä autosta jäävät tallille
- Sam Michael ilmeisesti ehdolla tekniseksi johtajaksi
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Virginin kyllä kannattaisi harkita vakavasti Sam Michaelin palkkaamista, kaveri on työtä vailla ja saa varmasti sen työn mitä haluaa tuolta. Ja jos jotenkin saavat yhteistyötä McLarenin kanssa niin tykkäisin, mäkille oma junnu tiimi jos tämä nyt ryhtyisi vähän paremmin pärjäilemään. Kuitenkin tuon Wirthin suunnittelu tekniikka ei sitten riitä mitenkään kauhean nopean F1 auton luomiseen, vaikka sillä selvästikkin jokin hökötys aikaan saadaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikö CFD ollut valmis F1-tasolle, vai oliko vikaa suunnittelutiimissä? Varmaan molemmat.
Mä pysyn edelleen kannassani, että isompi syypää olivat tekijät, ei työkalut. HRT nousi Virginin kanssa tasoihin päivittämällä vanhaa autoaan. Ne päivitykset perustunevat Willisin valistuneeseen arvaukseen enemmän kuin simulaatioon tai tuulitunnelitesteihin. Virgin puolestaan teki enemmän tai vähemmän uuden auton. Rahaa oli niukkuudesta huolimatta varmasti enemmän kuin HRT:llä, mutta vauhti näyttää silti melkeinpä huonontuneen ensimmäiseen kauteen nähden.

Kyllä silloin pitää suunnittelutiimin katsoa peiliin, jos ensimmäistä kyhäelmää ei saada parannettua toisella yrityksellä käytännössä lainkaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Virgin aloittaa teknisen yhteistyön McLarenin kanssa. Diiliin kuuluu mm. tuulitunnelin ja simulaattorin käyttö ja lisäksi tiimiin tulee henkilökuntaa McLarenilla. Moottorimerkki pysyy kuitenkin Cosworthina.

Virgin on myös ostanut Wirthin tehtaan Banburyssa. Tiimi viettää siellä seuraavat kaksi vuotta, minkä jälkeen on tarkoitus muuttaa uusiin tiloihin.

http://www.virginracing.com/news/400/
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jeejee. Tämä liike olis pitänyt tehdä jo vuosi sitten. Pat Symondsin roolista kovasti puhutaan, mutta oliskohan tulossa joku muu tekniseksi johtajaksi? Siis joku joka moista titteliä sais jopa oikeesti kantaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Saksalaiskuljettaja Timo Glock on tehnyt Virgin Racingin kanssa jatkosopimuksen joka kestää vuoden 2014 loppuun saakka.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Katastrofi

Ei kai tätä muullakaan sanalla voi kuvailla. Tarkoitus oli taistella paikasta Q2:ssa, ei pelätä 107% rajaa. Ja kun tavoitteet ja realismi eivät kohdanneet, niin Wirth sai lähteä. Yhteistyö McLarenin kanssa on nyt aloitettu ja loppukaudesta saatetaan nähdä jotain uutta osaa lähinnä ensi kauden konsepteja silmällä pitäen. Teknistä johtajaa tallilla ei taida vieläkään olla.

Kuskeista Glock on ollut selkeä ykkönen. Hyvän alkukauden jälkeen d'Ambrosio on ollut pienoinen pettymys. Lucas di Grassi vol.2

Näillä suorituksilla jäädään luokalle. Ensi vuonna uudestaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Virgin sivusi ennätystä ollen eniten kisoja ilman pisteitä ajanut talli. Span kisa oli tallille 31. Näissä tilastoissa Lotus lasketaan siis samaksi talliksi, joka vetäytyi kauden 1994 jälkeen, joten heillä on roppakaupalla pisteitä niiltä ajoilta. HRT:n molemmat kuskit karsiutuivat Australian GP:stä, joten heillä kisoja on sen takia yksi vähemmän.

Myös RAM ajoi 31 kisaa ilman pisteitä 1980-luvun puolivälissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei hyvältä näytä Virginin kannalta ei.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Virgin sivusi ennätystä ollen eniten kisoja ilman pisteitä ajanut talli. Span kisa oli tallille 31. Näissä tilastoissa Lotus lasketaan siis samaksi talliksi, joka vetäytyi kauden 1994 jälkeen, joten heillä on roppakaupalla pisteitä niiltä ajoilta. HRT:n molemmat kuskit karsiutuivat Australian GP:stä, joten heillä kisoja on sen takia yksi vähemmän.

Myös RAM ajoi 31 kisaa ilman pisteitä 1980-luvun puolivälissä.
Tämähän on toki epäreilu vertailu, jos kerta nyky Lotusta ei oteta tohon mukaan, yli kymmenen vuotta vanhan historian takia...

Eli samassa veneessä ovat kaikki kolme uutta tallia tuon asian suhteen mun mielestä.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Tämähän on toki epäreilu vertailu, jos kerta nyky Lotusta ei oteta tohon mukaan, yli kymmenen vuotta vanhan historian takia...

Eli samassa veneessä ovat kaikki kolme uutta tallia tuon asian suhteen mun mielestä.
No niin ovat. Tietysti silloin vanhaan hyvään aikaan (tm) oli tietysti oli runsaasti talleja, joilla oli vaikeuksia päästä edes aika-ajoihin saati itse kisaan. Nykyään puolestaan kisasta karsiutuminen vaatii melkoista munattomuutta. Kaikkihan me tämän jo toki tiesimme, mutta ei nämä uudet tallit siis ole historian surkeimpia. Tietysti koko tilaston tarkoitus ei ollut moista edes osoittaa. Haluatteko kuulla vielä lisää jaarittelua ja itsestäänselvyyksiä?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Richard Branson paistatteli varsin näkyvästi päivää F1-varikolla kaudella 2009, kun Virgin oli Brawn GP:n ainoa sponsori. Sen jälkeen Branson on mainostanut firmaansa Virgin Racing -tallin kautta, mutta Branson itse on pitänyt matalaa profiilia F1-ympyröissä lukuunottamatta vetoa Tony Fernandesin kanssa, josta vedon hävinnyt Branson loppujen lopuksi kiemurteli eroon vähin äänin ja lentoemännäksi sonnustautumatta.

Viime vuoden lopulla talli vaihtoi nimensä Marussia Virgin Racingiksi, kun Marussia osti merkittävän osuuden tallista. Luontevana jatkeena tälle kehitykselle talli on viimeisimpien tietojen mukaan pudottamassa Virginin nimestään. F1-komissio kokoontuu tällä viikolla keskustelemaan Lotuksen muuttamisesta Caterhamiksi ja Renaultin muuttamisesta Lotukseksi, joten näiden tietojen mukaan saman kokouksen asialistalla olisi siis myös Virginin muuttaminen Marussiaksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Ymmärsin pointtisi, tarkoitukseni oli vaan mainita, että Virgin on jo pudotettu nimestä ensi vuodeksi.
Bransonin Virgin-yhtiökonsernin tähänastista näkyvyyttä F1-sarjassa voidaan kyllä pitää lievästi sanoen erikoisena. Virgin on antanut nimensä käytettäväksi Virgin Racing ja Marussia Virgin Racing -tallinimissä samaan aikaan kun tallin autotkin ovat olleet Virgin-nimisiä.

Sen tarkemmin kyseisen tallin radanulkoiseen toimintaan perehtymättömänä olen kuitenkin muodostanut tallia koskevien kirjoitusten perusteella käsityksen, ettei Virgin ole missään vaiheessa omistanut tallia ja tallin Virgin-yhtiöltä saama sponsorirahoituskin on tainnut olla aika vaatimatonta. Sen sijaan artikkeleissa on mainittu Virgin-yhtiön toimineen nimeään kantavan F1-tallin "business-to-business"-tason keskiönä, eli tavallaan pikemmin sponsoreiden hankkijana kuin perinteisenä F1-sponsorina. Virgin-yhtiö on saanut tässä järjestelyssä maksimaalisen näkyvyyden minimaalisella investoinnilla, mutta tallin kannalta järjestely on tuskin ihanteellinen.

Niinpä ei olekaan erityisen äimistyttävää, että Marussia-autonvalmistajan hankittua tallista merkittävän osakkuuden autojen nimi muutetaan ensi kaudeksi Virginistä Marussiaksi ja Virgin näyttäisi saman tien olevan poistumassa tallinimestäkin. Marussia on sijoittanut talliin tuntuvan summan rahaa, joten sen motivaatio tallin kehittämiseksi lienee huomattavasti vahvempi kuin Bransonin Virginin, jolle jo pelkkä F1-sarjassa mukanaolo, vaikkapa joukon peränpitäjänäkin, tuo mukavasti mainosta pieneen sijoitukseen nähden.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No aika hyvin taisit tuon sekamelskan kumminkin summata. Tietääkseni Virgin hankki syksyllä 2009 pääosakkuuden Manorilta ja Wirthiltä. Vuosi sitten Marussia siirtyi sponsorista osakkeenomistajaksi, ja kaikesta päätellen hankki itselleen myös päätäntävallan tallissa. Se, että miten paljon kukin tallista omistaa on ainakin mulle mysteeri, eikä sitä tietääkseni ole julkisuuteen kerrottu.

Bransonin roolin kiteytitkin aika hyvin. Maksiminäkyvyys minimipanostuksella. Rahaa Virgin ei ole käsittääkseni talliin alkupanostuksen jälkeen tuonut, vaan yhtiön rooli on nimenomaan ollut tuo sponsoreiden hankkiminen. Ajatuksena on ollut että nimenä Virgin kuulostaa sponsoreiden korviin paljon houkuttelevammalta kuin vaikkapa Manor GP. Siitä voidaankin sitten olla montaa mieltä, että miten hyvin järjestely on toiminut.

Henkilökohtaisesti mua ainakin sapettaa Bransonin toiminta. Kaveri ostaa aloittelevan F1-tallin pois kuleksimasta, mutta sitten ei tee sen kanssa oikein mitään. Lypsetään irti saatavilla oleva näkyvyys ym. PR-hyöty ja sitten jätetään itse tiimi oman onnensa nojaan. Marussian panostus tuli melko kreivin aikaan, ja Wirthin ulostus + McLaren-diili ovat merkkejä siitä että heillä sentään olisi kiinnostusta viedä tallia eteenpäin. Miten pitkälle sitten Spykeria muistuttavan autonvalmistajan rahkeet riittää on asia erikseen. Vuonna 2014 mahdollisesti ajettavaan Sotshin kisaan asti Marussialla riittänee mielenkiintoa, mutta mielestäni talli kaipaa silti tukevampaa rahallista pohjaa toiminnalleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ainakin lyhyellä tähtäimellä talli tarvitsee tietyn summan sponsoritukea toiminnan pyörittämiseen. Välillä jotenkin tuntuu, että budjetti ei Virginillä ole niin hirveästi suurempi kuin esimerkiksi HRT:llä joka ajoittain autoa vaivaavista ongelmista huolimatta on jopa nopeampi kuin hitaampi Virgineistä.

Team Lotus tai Caterham onkin sitten rahoituksessa jo huomattavasti edellä tai tulee olemaan ainakin jo ensi kaudella.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Minulle on itse asiassa pienoinen yllätys, että Bransonilla ylipäätään on joskus ollut (ja on mahdollisesti vieläkin) osakkuus Marussia Virgin Racing -tallissa. Googlettamalla löysin kuitenkin Pitpass-sivustolla julkaistun artikkelin kesäkuulta 2010, jossa jäljitetään tallin mutkikkaita omistussuhteita ja päädytään käsitykseen, että Branson on kuin onkin yksi tallin useista osakkeenomistajista. Epäselväksi silti jäi tämänkin artikkelin jälkeen kuinka paksu tai ohut viipale kakusta on maksettu Sir Richardin talouskukkarosta.

Pitpass on myös julkaissut lokakuussa 2010 artikkelin Virgin Racingin B2B-markkinointimallista. Tämäkin artikkeli vahvistaa käsitystä, ettei Branson ole koskaan ollut mikään "big spender" F1-mainonnassaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Brawnia Branson oli valmis rahoittamaan enemmänkin, mutta menestys tallissa nousi liian suureksi ja sen jälkeen Brawnilla ei ollut varaa käyttää mainosrahoja poislukien satunnaiset siivut. Tosin Virginin piti olla Bransonin seuraava kultakaivos, mutta toisin ainakin näyttää käyneen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Branson yritti luoda F1-halpatalliyhtiön käyttäen vain CFD:tä auton suunnitteluun yrittäen muuttaa F1-suunnittelun ideologiaa jota hän on muualla yritysmaailmassa toteuttanut erittäin menestyksekkäästi mutta polkaisi ns. p*****.
Yritti olla liian innovoiva asioissa jossa kokemus ja ymmärrys ylittää tietotekniikan.(Sitten kun tekoäly osaa suunnitella auton siten niin että löytää parhaat kompromissit niin...) Poitsit hänelle yrittämisestä!

Tämän todettuaan hivuttautui taustavaikuttajaksi pyrkimyksenä päästä eroon kultaisen kosketuksen maineen häpäisevästä tahrasta joka viimeisimpien nimivaihdoksien myötä myöskin näyttäisi toteutuvan suunnitelmien mukaisesti. Tallin omistusoikeuksien muutoksista tuskin mediaa tässä yhteydessä juurikaan informoidaan, jottei se kiinnostu asiasta enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös