Virgin Racing kaudella 2011

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sääliksi kyllä käy Glockkia , tuntuu kyllä ettei virginillä ole mitään tarkoitustakaan kehittyä ja kyllähän Timo kuitenkin on ihan kelpo kuski .
Kaipa ne yrittää siinä missä muutkin. Resurssit on vaan pienet, eikä Wirthin CFD ole toistaiseksi aiheuttanut riemunkiljahduksia. Katsotaan nyt jos se vauhti kauden aikana paranee. Kiina lienee vielä ihan yhtä tuskainen kuin kaksi ekaa kisaa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Timo Glockin mukaan Virginin on hyödynnettävä enemmän kokeneiden työntekijöiden osaamista ja myös tarvitsevat kokeneita miehiä lisää. Glock toivoo että Pat Symonds ohjaa omalla kokemuksellaan tiimiä eteenpäin ja ynnä muuta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä hyvä juttu, mutta budjetti varmasti luo omat rajoitteensa. CFD ei taida kovin toimia vieläkään ja auton kehityksessä on tullut takapakkia sillä HRT on saamassa autoaan pikkuhiljaa kasaan. Eroakin on HRT kyennyt kaventamaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pat Symondsin rooli Virginillä alkaa pikkuhiljaa selkeytyä. Bannia on vielä pari vuotta jäljellä, joten varsinaiseen kilpailutoimintaan ei vielä ole mitään asiaa. Tällä hetkellä Symonds tekee analyysia tallin toiminnallisesta rakenteesta ja henkilökunnan tekemisistä yrittäen opastaa F1-piireissä melko kokematonta poppoota oikeaan suuntaan.

John Booth ei ole millään tapaa tyytyväinen auton tämänhetkiseen vauhtiin, ja eikä rehellisesti puhuen saisikaan olla. Ero kärkeen ja keskikastiin on jopa kasvanut viime vuodesta. Ongelmana on dowforce, tai oikeammin sen puute. Asiaa yritetään paikkailla Turkissa, missä autoon pultaillaan kiinni uusi etusiipi, parannellut jarrut, lattia, pakoputket ja diffuusori. Keulapala ei sitten taidakaan muuttua. Ehkäpä törmäysrakenteet ei anna myöden.

Myös Wirthin CFD-kikkailu hieman kyseenalaistetaan. Mulle oli uutta tietoa se, että viime vuoden autokin kävi vertailun vuoksi tuulitunnellissa kääntymässä. Nyt veikkaillaan, jotta sama voisi tapahtua tänäkin vuonna. Vähän hankala paikka Wirthille. Paljon hehkutettu CFD ei ole tuottanut tulosta. Uusi tekniikka yhdistettynä pieneen budjettiin, testikieltoon ja vähän kokemattomaan suunnitteluporukkaan näyttää vaativan aikaa toimiakseen, ja F1:n kaltaisessa piraijalammikossa sitä aikaa ei liiemmin ole tarjolla. Tulos tai ulos on pelin henki. Toivotaan nyt kumminkin, että päivitykset auttaa tilannetta, ja että kauden aikana auton suorituskyky paranisi selvästi. Mitään ihmesuorituksia lienee silti ihan turha odottaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee


Uusi nokka, etusiipi, takasiipi, diffuusori sekä pakoputket. Ja mikä on tulos? Eroa paaluun edelleen 5,5 sekuntia, minkä päälle Hispaniatkin aiheuttaa jo ahdistusta. Ei näin.

Glockilla oli perjantaina käytössään RB-tyyliset pakoputket, joista jouduttiin kuitenkin luopumaan, kun paikat alkoi sulaa auton takapäässä. Kuvaa kyseisestä järjestelystä en ole vielä nähnyt.

Jokatapauksessa autossa on nyt niin paljon uutta osaa, että sekunti olisi pitänyt helposti lähteä pois aikaerosta kärkeen. Vaan eipä lähtenyt ei. Onko vikaa säädöissä vai eikö päivitykset yksinkertaisesti toimi? Siinäpä riittää Wirthillä mietittävää. d'Ambrosio löylytti Glockia jo toista kertaa putkeen aika-ajoissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mjoo..olipahan taas viikonloppu tältäkin poppoolta. Ei toiminu päivitykset. Glock ei päässyt edes lähtöruudukkoon asti. D'Ambrosiolle järkeiltiin kahden stopin kuningastaktiikka. Tai mitäs sitä taktiikalla, kun eteen ja taakse on minuutin verran eroa. Paskoja vihanneksia.:thumbfh:

Glockin mielialaa kuvaa hyvin seuraava kommentti:
Every weekend we seem to start at the beginning. I somehow have the feeling that we could save all the test driving and just have a coffee instead.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
http://www.f1technical.net/news/16260?sid=30ef337d2111180fa4556eb1cba2f712

D'Ambrosio saattaa saada vielä kenkää, sillä miehen sponsorit eivät ole hoitaneet velvoitteitaan. Harmi jos kausi kaatuu nyt tähän. D'Ambrosio on kuitenkin ajanut hyvin ja nyt jopa päihittänyt Glockin pari kertaa putkeen aika-ajoissa.
Niinpä. Kehityskelpoinen kaveri, mutta kun ajopaikka on sponsorien suorituksista kiinni niin homma on tätä nuorallatanssia. Toisaalta taas Petrov sai pitää paikkansa Rellulla, vaikka sponsorirahaa tuotiin huomattavasti luvattua summaa vähemmän (liekö Vitalin mafiafaija vähän uhkaillut Boullieria?).

Robert Wickens on ihan mielenkiintoinen nimi. Kerrankin saataisiin lajiin amerikanenglantia puhuva kanukki quebeciläisten sijaan. Yamamoto taas... Aina tuntuu rahaa riittävän näihin tuuraushommiin. Virallinen maine F1-sarjan pikkutallien varalompakkona; jos pääasiallisesta lompakosta kurkkaa matti, voidaan pirauttaa Sakonille ja pyytää ajamaan pari GP-viikonloppua pientä sponssipakettia vastaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Pat Symondsin rooli Virginillä alkaa pikkuhiljaa selkeytyä. Myös Wirthin CFD-kikkailu hieman kyseenalaistetaan. Mulle oli uutta tietoa se, että viime vuoden autokin kävi vertailun vuoksi tuulitunnellissa kääntymässä. Nyt veikkaillaan, jotta sama voisi tapahtua tänäkin vuonna. Vähän hankala paikka Wirthille.
Viime Sunnuntaina motorsport-total.com uutisoi että Nick Wirth saattaisi joutua lähtemään Virgin tiimissä, mutta ainakaan vielä Barcelonan GP:n jälkeen ei tullut lähtöpasseja ja hänen tilalle olisi kuulemma tulossa Pat Symonds. Mies oli kuulemma käynyt tarkastelemasssa Arrows tiimin vanhaa Leafieldissä sijaitsevaa tehdasta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Täsmennyksenä, Wirthistä luopuminen ei siis tarkoita yhden henkilön vaihtamista, vaan koko suunnittelutiimi sekä suunnitteluun ja valmistukseen käytetty infra vaihtuu.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jeh. Yhteistyön lopettaminen With Researchin kanssa tulee helposti kalliiksi, sillä Manorilla ei ole itsellään sen paremmin valmistus- kuin suunnittelukapasiteettiakaan missään muodossa. Tallin täytyy joko rakentaa oma "tehdas" tai löydettävä uusi yhteistyökumppani.

Mä näkisin mielelläni tilanteen kehittyvän siten, että Wirth siirtyisi selvästi johtotehtäviin ja huolehtisi oman osaamisalueensa, CFD:n kehittämisestä eteenpäin ja autoa palkattaisiin suunnittelemaan kokenut F1-suunnittelija ja -aerodynamisti. Silloin nähtäisiin onko vika tosiaan työkaluissa, joita tässä tapauksessa on kovin helppo syyttää, vai sittenkin niitä käyttävissä ihmisissä.

Tai sitten Boothin on syytä soittaa Gian Paolo Dallaralle. Jos moneen kertaan keskeytetty ja vain puoliksi maksettu projekti on vielä toisenakin kautenaan Wirthin kötöstysten veroinen, niin kuinka hyvän auton Parmasta voisikaan saada, jos olisi Branson maksamassa laskut ajallaan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeh. Yhteistyön lopettaminen With Researchin kanssa tulee helposti kalliiksi, sillä Manorilla ei ole itsellään sen paremmin valmistus- kuin suunnittelukapasiteettiakaan missään muodossa. Tallin täytyy joko rakentaa oma "tehdas" tai löydettävä uusi yhteistyökumppani.
Tuola Leafieldin tehtaassahan toimii vanhojen Arrows-inssien muodostama Formtech, joka paitsi pystyy tekemään formulan, myös omistaa oikeudet ainakin vanhojen Arrowsien piirustuksiin. Jos tieto Symondsin vierailusta pitää paikkansa, voi Formtech hyvinkin olla se uusi kumppani.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tuola Leafieldin tehtaassahan toimii vanhojen Arrows-inssien muodostama Formtech, joka paitsi pystyy tekemään formulan, myös omistaa oikeudet ainakin vanhojen Arrowsien piirustuksiin. Jos tieto Symondsin vierailusta pitää paikkansa, voi Formtech hyvinkin olla se uusi kumppani.
Tietotaito lienee arvokkaampaa kuin muinaisjäännöksen vanhat piirustukset. Sillä ei liene mitään tekemistä nykyaikaisen F1:sen kanssa. Saako tuollaisen puljun tekemään nykyaikaisen F1:sen nopeasti ja millaista duunia ne on nykyään tehneet? Liekö alihankintasuunnittelua vai mitä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tietotaito lienee arvokkaampaa kuin muinaisjäännöksen vanhat piirustukset. Sillä ei liene mitään tekemistä nykyaikaisen F1:sen kanssa. Saako tuollaisen puljun tekemään nykyaikaisen F1:sen nopeasti ja millaista duunia ne on nykyään tehneet? Liekö alihankintasuunnittelua vai mitä?
Työmenetelmät ovat yhä samoja, ja mitä osiin tulee niin vaikka tallit retostelevatkin uuden auton silloin tällöin olevan "täysin uusi", löytyy osalistoista asiasta jotain tietävien mukaan yhä kymmenenkin vuotta vanhoja palikoita (siis suunnittelultaan, ei fyysiseltä iältään).

Formtechiltä kysyttiin mahdollisesta F1-auton tekemisestä talvella kun heitä huhuttiin HRT:n yhteistyökumppaniksi. Vastasivat, että onnistuisi kyllä, mutta heitä ei ole kysytty.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietotaito lienee arvokkaampaa kuin muinaisjäännöksen vanhat piirustukset. Sillä ei liene mitään tekemistä nykyaikaisen F1:sen kanssa. Saako tuollaisen puljun tekemään nykyaikaisen F1:sen nopeasti ja millaista duunia ne on nykyään tehneet? Liekö alihankintasuunnittelua vai mitä?
Kyllä, toimivat nykyisten F1-tiimien alihankkijana (muun toimintansa ohessa).
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
D'Ambrosio saattaa saada vielä kenkää, sillä miehen sponsorit eivät ole hoitaneet velvoitteitaan. Harmi jos kausi kaatuu nyt tähän. D'Ambrosio on kuitenkin ajanut hyvin ja nyt jopa päihittänyt Glockin pari kertaa putkeen aika-ajoissa.
Virginin John Booth on tänään kertonut että, d´Ambrosio jatkaa tallissa sopimuksensa mukaisesti kauden loppuun saakka, eikä kuljettajavaihdoksesta ole keskusteltu. Boothin mukaan he eivät ajattele tuovansa tiimin kehitysohjelmaan kuuluvaa Wickensiä vielä F1 rattiin vaan antavat kuljettajan kehittyä rauhassa WSR sarjassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Virginin ja Wirthin tiet eroavat

Talli ryhtyy ottamaan itse enemmän vastuuta auton suunnittelusta. CFD-suunnittelua ei kuitenkaan sinällään hylätä, rinnalle vain tulee myös tuulitunnelitestausta. Useita Wirthin jo suunnittelemia päivityksiä on vielä tulossa kauden aikana.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/91924
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Writing on the wall

Onhan tämä ns. roikkunut ilmassa jo aika pitkään. Tänä vuonna piti päästä Q2:een, eikä taistella Hispania kanssa 2-3 sekkaa keskikastin perässä. Jotain oli pakko tehdä. Ja vaikka olisin kovasti halunnut nähdä Wirthin onnistuvan CFD:nsä kanssa, niin kyllä hän on vastuussa tästä pannukakusta. Eikö CFD ollut valmis F1-tasolle, vai oliko vikaa suunnittelutiimissä? Varmaan molemmat.

Saas nähdä kääntyykö tallin kurssi mihinkään suuntaan. Yhteistyö McLarenin ja Mercedeksen kanssa voisi olla hyvä ratkaisu. Tulisi koko voimalinja yhtenä pakettina. Mitenköhän käy Cosworthille, jos Williamskin uhkaa siirtyä Renaultin leiriin?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Onhan tämä ns. roikkunut ilmassa jo aika pitkään. Tänä vuonna piti päästä Q2:een, eikä taistella Hispania kanssa 2-3 sekkaa keskikastin perässä. Jotain oli pakko tehdä. Ja vaikka olisin kovasti halunnut nähdä Wirthin onnistuvan CFD:nsä kanssa, niin kyllä hän on vastuussa tästä pannukakusta. Eikö CFD ollut valmis F1-tasolle, vai oliko vikaa suunnittelutiimissä? Varmaan molemmat.
Yksinään CFD ei riitä koska luotettavaan mikromallinnukseen nykysetkään laskentatehot ei riitä. CFD on hyvä apuväline tuulitunnelitestaukseen haettaessa uusia "innovaatioita" nopeutensa takia (mallien rakentaminen vrt. 3d suunnittelu) joita sitten alustavien analyysien jälkeen testataan tarkemmin tuulitunnelissa.
 
Ylös