http://blogit.ts.fi/formulablogi/2012/08/01/parasta-paitsi/
Martin Brundle, Sky Sports:
– Ihmettelen, ettei Ferraria vieläkään arvosteta. Se on nopea auto kaikilla radoilla ja kaikissa olosuhteissa. Ei nopein, mutta nostaisin sen kyllä tämän hetken ykkösautoksi. Sen jälkeen tulevat McLaren ja Red Bull.
Itse olen ihmetellyt samaa. Asiaan ilmeisesti vaikuttaa kaksi tekijää: Alonso (tavallaan myös Massa), joka
oletetaan paremmaksi kuin onkaan, joka vaikuttaa auton rankkaukseen. Toiseksi vaikeudet talvella ja muutamissa ensimmäisissä aika-ajoissa. Ikävä kyllä jopa F1-varikkoväki, mukaanlukien ex-kuskit, eivät ole aivan kartalla. Tämä vaikuttaisi johtuvan yksinkertaisesti siitä, että aika harvalla ihmisellä on riittävän analyyttinen mieli joka osaa erotella osatekijät toisistaan. Esim. Alonsoon ja sitä kautta autoon sovelletaan pitkälti samaa kehäpäätelmää kuin Schumiin aikoinaan, eli oletetaan jotain, sitten luetaan tulokset tuon oletuksen valossa ja oli tulos mikä hyvänsä, se muka vahvistaa alkuoletuksen. Tätä on vaikea ymmärtää, mutta saattaisi aueta jos kulkisi F1-varikolla jatkuvasti. Koska mielikuvat rakentuvat pitkälti median kautta (selostajat, kommentaattorit, blogistit, jne. eikä heistä riippumatonta informaatiota suodatu kotisohville juuri lainkaan), ilmeisesti median edustajien ja kuljettajien väliset suhteet, ehkä myös median edustajien nauttimat tallien ja sponsorien edut, yms. tekijät muokkaavat lopulta myös yleistä mielikuvaa koko lajista. Uskon, että jos mediaa ei olisi lainkaan ja me kaikki voisimme vain olla varikolla ilman mitään manipulointia miltään suunnalta, muodostuisivat käsitykset varsin erilaisiksi. En toki väitä olevani itse tämän kaiken ylä- tai ulkopuolella, nämä ovat vain havaintoja ja pohdiskeluja.
Takaisin asiaan. Ferrari ei ehkä ole absoluuttisesti nopein auto, se on luultavasti McLaren (tällä hetkellä), mutta Ferrari toimii kaikentyyppisillä radoilla ja kaikissa olosuhteissa (kuumaa, kylmää, märkää, kuivaa), kun taas mikään muu auto ei toimi kaikilla radoilla ja kaikissa olosuhteissa. Ferrari on myös ollut luotettavampi kuin muut.
Oma rankkaukseni, kun kaikki auton ominaisuudet otetaan huomioon (ratatyypit, olosuhteet, aika-ajot, kisavauhti, luotettavuus, jne.)
1. Ferrari
2. McLaren
3. Red Bull
4. Lotus
5. Williams ja Mersu
7. Sauber
Erot ovat joka tapauksessa varsin pieniä kaikkien näiden kesken.