Voimasuhteet 2012

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Keith Collantine on julkaissut F1 Fanatic-sivustollaan laskelmia voimasuhteiden kehityksestä tällä kaudella sekä suhteessa kauteen 2011 tarkastelemalla kisaviikonloppujen nopeimpia kierrosaikoja kunkin tallin osalta. Valencian perusteella kärjessä on tällä hetkellä kahdeksan tallia tiukahkossa nipussa, keskikastissa ovat Toro Rosso ja Caterham, ja häntäpäässä hääräävät edelleen HRT ja Marussia.

Silverstone on aikalailla erityyppinen rata kuin Valencia, joten voimasuhteet saattavat siellä taas muuttua samansuuntaisiksi kuin muutama kisaviikonloppu sitten Barcelonassa.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Talvitestien perusteella taisi olla helpompaa laittaa autoja järjestykseen, kuin viimeaikaisten kisojen perusteella. Jos Ferrari ei ole lähellekään paras auto nyt, niin hankala sinne edellekään on mitään laittaa. RB varmaankin helpoiten. Sauber-FI-Williams -akselillakin on potentiaalia korkeammelle, mitä tulokset näyttävät...

Toisaalta Lootuksella voi olla käsissään sarjan paras auto.

E: Läheskään -termin käyttö tuli yhdeltä käyttäjältä tuolta FA-ketjusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Ferrari ei ole lähellekään paras auto nyt
On se "läheskään". Red Bull ja McLaren ja Lotus ovat niin lähellä, että se mikä on "paras auto" vaihtelee luultavasti kisan sisälläkin, kiitos renkaiden ja olosuhteiden.

Miten tuo "paras auto" pitäisi määritellä? On selvää, ettei mikään auto ole sillä tavalla paras kuin Vettel-RB-yhdistelmä oli viime vuonna. Merkittävä tekijä on renkaista huolehtiminen, ja se on paitsi autosta, myös kuskista kiinni. Selvää on myös se, että ainakaan sateella Lotus ja McLaren eivät olleet Hockessa parhaita. Mutta kuivalla molemmilla kulki ihan hyvin, Button jopa taisteli voitosta, vaikka se jäikin lopulta saavuttamatta. Eikä tuo nyt Vetteliltäkään kauas jäänyt (ennen autosta riippumatonta rangaistusta).
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ferrari vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta ja luotettavimmalta. Koska Ferrari (ainakaan Alonson) on viimeksi hajonnut jos verrataan vaikka RB ja Lotus?

Lotus ei ehkä itse uskalla myöntää, mutta se on nopea vain marginaalisesti. Kenties jossain +40C olosuhteissa joita ei taida tänä kesänä edes näkyä. Romainin suoritus jätti suuria kysymysmerkkejä Lotuksen nykyiseen suorituskykyyn. Vaikea sanoa ajoiko Kimi vaan hanskalla vai mistä oli kyse.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lotus ei ehkä itse uskalla myöntää, mutta se on nopea vain marginaalisesti. Kenties jossain +40C olosuhteissa joita ei taida tänä kesänä edes näkyä.
Ei edes tarvittaisi mitään +40 kisoja vaan edes +25 kisoja, jotka ovat ihan normaaleja kelejä, mutta jostain syystä harvassa tänä kesänä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Romainin suoritus jätti suuria kysymysmerkkejä Lotuksen nykyiseen suorituskykyyn. Vaikea sanoa ajoiko Kimi vaan hanskalla vai mistä oli kyse.
Siis mitä? Tänä viikonloppuna Romainilla ei vaan natsannut mikään. Elä nyt ala puhua jostain hanskalla paikkaluista kun Grosjean on ollut vähintään yhtä nopea muissa kisoissa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi ajoi viikonlopun nopeimman ajan aika-ajon ekalla sessiolla noin +20 asteen lämpötiloissa ja kovilla renkailla. Joten taitaa Lotus toimia aika hyvin myös vähemmän lämpimissä olosuhteissa?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Red Bull: ovat koko kauden olleet nopeimpien joukossa.
Ferrari: on jo pitkään ollut Alonson käsissä voittaja-ainesta.

Lotus: pakko se on tähän laittaa. Kisavauhti erittäin hyvää, aika-ajoissa parannettavaa.

McLaren: ei nyt välttämättä tasainen, mutta ei Hocken perusteella oikein kehtaa alemmaskaan rankata. Katsellaan miten Unkarissa kulkee.

Sauber: on mielestäni ohittanut jo Mersun. Lisää tasaisuutta otteisiin.
Mercedes: ei ole kisassa kovin nopea, mutta hyvä lähtöruutu ja kelpo kuskit paikkaavat tilannetta.
Williams: vauhtia löytyy, mutta kuskit pettää.

Force India: raaka nopeus ei riitä, mutta napsivat pisteitä aina kun se vaan on suinkin mahdollista. Tasaisemmin suorittavat kuskit kuin Sauberilla tai Williamsilla.

Toro Rosso: pudonnut kelkasta. Roikkuvat siinä keskikastin perällä, mutta pisteitä ei vaan tule.

Caterham: ailahtelevaa menoa. Joskus Toro Rosson kyydissä, joskus aika kaukana.

Marussia: kaukana Caterhamista, vähän HRT:n edellä.
HRT: vauhti riittää Marussiaa vastaan aika-ajoissa, mutta kisamatkalla ottavat takkiin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://blogit.ts.fi/formulablogi/2012/08/01/parasta-paitsi/

Martin Brundle, Sky Sports:
– Ihmettelen, ettei Ferraria vieläkään arvosteta. Se on nopea auto kaikilla radoilla ja kaikissa olosuhteissa. Ei nopein, mutta nostaisin sen kyllä tämän hetken ykkösautoksi. Sen jälkeen tulevat McLaren ja Red Bull.
Itse olen ihmetellyt samaa. Asiaan ilmeisesti vaikuttaa kaksi tekijää: Alonso (tavallaan myös Massa), joka oletetaan paremmaksi kuin onkaan, joka vaikuttaa auton rankkaukseen. Toiseksi vaikeudet talvella ja muutamissa ensimmäisissä aika-ajoissa. Ikävä kyllä jopa F1-varikkoväki, mukaanlukien ex-kuskit, eivät ole aivan kartalla. Tämä vaikuttaisi johtuvan yksinkertaisesti siitä, että aika harvalla ihmisellä on riittävän analyyttinen mieli joka osaa erotella osatekijät toisistaan. Esim. Alonsoon ja sitä kautta autoon sovelletaan pitkälti samaa kehäpäätelmää kuin Schumiin aikoinaan, eli oletetaan jotain, sitten luetaan tulokset tuon oletuksen valossa ja oli tulos mikä hyvänsä, se muka vahvistaa alkuoletuksen. Tätä on vaikea ymmärtää, mutta saattaisi aueta jos kulkisi F1-varikolla jatkuvasti. Koska mielikuvat rakentuvat pitkälti median kautta (selostajat, kommentaattorit, blogistit, jne. eikä heistä riippumatonta informaatiota suodatu kotisohville juuri lainkaan), ilmeisesti median edustajien ja kuljettajien väliset suhteet, ehkä myös median edustajien nauttimat tallien ja sponsorien edut, yms. tekijät muokkaavat lopulta myös yleistä mielikuvaa koko lajista. Uskon, että jos mediaa ei olisi lainkaan ja me kaikki voisimme vain olla varikolla ilman mitään manipulointia miltään suunnalta, muodostuisivat käsitykset varsin erilaisiksi. En toki väitä olevani itse tämän kaiken ylä- tai ulkopuolella, nämä ovat vain havaintoja ja pohdiskeluja.

Takaisin asiaan. Ferrari ei ehkä ole absoluuttisesti nopein auto, se on luultavasti McLaren (tällä hetkellä), mutta Ferrari toimii kaikentyyppisillä radoilla ja kaikissa olosuhteissa (kuumaa, kylmää, märkää, kuivaa), kun taas mikään muu auto ei toimi kaikilla radoilla ja kaikissa olosuhteissa. Ferrari on myös ollut luotettavampi kuin muut.

Oma rankkaukseni, kun kaikki auton ominaisuudet otetaan huomioon (ratatyypit, olosuhteet, aika-ajot, kisavauhti, luotettavuus, jne.)

1. Ferrari
2. McLaren
3. Red Bull
4. Lotus
5. Williams ja Mersu
7. Sauber

Erot ovat joka tapauksessa varsin pieniä kaikkien näiden kesken.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Kai noi voimasuhteet menee kokolailla sen mukaan kuinka hyviä eri auto-kuljettaja -yhdistelmät ovat milläkin radalla ja kelillä. Ja jos esim. Alonson ajama auto on täyspaska silloin kun tämä ei menesty ja pelkästään paska silloin kun kuski voittaa, niin siinä tapauksessa täytyy kyllä ihmetellä Alonson kykyä tehdä ylettömän huonoja tallivalintoja Renault-vuosiensa jälkeen.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Alonso ei ole ollut nopein mies voitoissaan.
Aika-ajot ovat olleet tuurilla (siis sää suosi) saavutettuja......

ja kuitenkin Ferrari on paras auto?

Nyt ei mene jakeluun.

Ferrari oli aivan pihalla Unkarissa, ja oli 5. kiitos Webbon ongelman ja Buttonin päättöman strategian.

Hockessa oli Red Bull ja McLaren nopeampi mutta ei päässyt ohi.
Valencia oli kummallinen kisa ja Vetteliltä vietiin voitto, Malesia oli Malesia.

Ferrari ei ole nopein auto, mutta toimii aina ainakin OK. Se ei ole niin pihalla jollain radoilla jossain säässä tai ilman optimaalilämpötilaa.
Ferraria ei saa nopeammaksi autoksi mitenkään. Ei Massa niin huono ole että nopeimmalla autollakaan ei pääse Qkolmoseen, tai säännöllisesti pisteille.

Jos nyt laittaisin nopeusjärjestykseen:

Aika-ajot:
1.McLaren
2. Red Bull
3. Ferrari
3. Lotus (tosin Unkarissa oli jo parempi, joten jaettu 3. tila)

Kisa:
1. Lotus
2. Red Bull, Ferrari, McLaren

Vaikea sanoa mikä noista kolmesta on nopeampi kisassa.
Lotus on todella hellä renkaille, Mäcci, Red Bull ja Ferrari kuluttavat kaikki aika paljon. Alonso veti kahdella stopilla mutta joutui vetämään pitkän 2. stintin ja oli todella hidas sen lopussa (jossa Kimi veti kovat ajat). Webon ongelmat pakottivat 3. stoppiin, Vettel yritti, ja melkein onnistui 3. stopilla. Button ja Hamilton eri strategiolla.

Jos sanoo että Ferrari on paska auto, yliarvioi muiden autoja ja Alonson taitoja.
Jos sanoo että Ferrari on paras auto, aliarvioi muita autoja ja Alonson taitoja.

Ferrari on ollut nopea tällä kaudella siksi että muut ovat olleet ongelmissa koska heidän autot toimivat todella huonosti eri olosuhteissa. Siksi Ferrari on usein ollut sijoilla 2-5, koska se tarkoittaa että 1-3 muuta kärkitallia ovat olleet ongelmissa.

Ferrari on siis "hidas mutta varma".
Tällä kaudella se on ollut paras yhdistelmä tähän asti.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Alonso ei ole ollut nopein mies voitoissaan.
Aika-ajot ovat olleet tuurilla (siis sää suosi) saavutettuja......

ja kuitenkin Ferrari on paras auto?

Nyt ei mene jakeluun.

Ferrari oli aivan pihalla Unkarissa, ja oli 5. kiitos Webbon ongelman ja Buttonin päättöman strategian.

Hockessa oli Red Bull ja McLaren nopeampi mutta ei päässyt ohi.
Valencia oli kummallinen kisa ja Vetteliltä vietiin voitto, Malesia oli Malesia.

Ferrari ei ole nopein auto, mutta toimii aina ainakin OK. Se ei ole niin pihalla jollain radoilla jossain säässä tai ilman optimaalilämpötilaa.
Ferraria ei saa nopeammaksi autoksi mitenkään. Ei Massa niin huono ole että nopeimmalla autollakaan ei pääse Qkolmoseen, tai säännöllisesti pisteille.

Jos nyt laittaisin nopeusjärjestykseen:

Aika-ajot:
1.McLaren
2. Red Bull
3. Ferrari
3. Lotus (tosin Unkarissa oli jo parempi, joten jaettu 3. tila)

Kisa:
1. Lotus
2. Red Bull, Ferrari, McLaren

Vaikea sanoa mikä noista kolmesta on nopeampi kisassa.
Lotus on todella hellä renkaille, Mäcci, Red Bull ja Ferrari kuluttavat kaikki aika paljon. Alonso veti kahdella stopilla mutta joutui vetämään pitkän 2. stintin ja oli todella hidas sen lopussa (jossa Kimi veti kovat ajat). Webon ongelmat pakottivat 3. stoppiin, Vettel yritti, ja melkein onnistui 3. stopilla. Button ja Hamilton eri strategiolla.

Jos sanoo että Ferrari on paska auto, yliarvioi muiden autoja ja Alonson taitoja.
Jos sanoo että Ferrari on paras auto, aliarvioi muita autoja ja Alonson taitoja.

Ferrari on ollut nopea tällä kaudella siksi että muut ovat olleet ongelmissa koska heidän autot toimivat todella huonosti eri olosuhteissa. Siksi Ferrari on usein ollut sijoilla 2-5, koska se tarkoittaa että 1-3 muuta kärkitallia ovat olleet ongelmissa.

Ferrari on siis "hidas mutta varma".
Tällä kaudella se on ollut paras yhdistelmä tähän asti.

No onneks Kimi alkaa kohta olemaan se nopein ja varmin, toivottavasti loppukiri riittää.:alppu:
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Aika lystikästä laittaa että Ferkku olisi nopeampi kuin Lotus aika-ajoissa... Tai vielä niin että väitetään, että kosla olisi paras auto. No kai niitä Kimin huonoja lähtöruutuja voidaan sitten paremmalla mielellä selitellä kun lataa tuommoisen ajatuksen päähänsä.

Neljän parhaan tallin osalta homma menee yksinkertaisesti näin.

Aika-ajo vauhti.

1. Red Bull 10p
2. McLaren 7p
3. Lotus 5p
4. Ferrari 2p

Kisavauhti

1. Lotus 10p
2. Red Bull 7p
3. McLaren 5p
4. Ferrari 2p

Sateella. Tässä pisteiden painotus on eri, koska sateella ei kuitenkaan ajeskella läheskään niin joten olisi hulluutta laittaa sille yhtä iso painoarvo kuin edellisillä kohdilla.

1. Ferrari 4p
2. Red Bull 3p
3. McLaren 2p
4. Lotus 1p

Sitten vielä jos halutaan niin mystinen "varmuus" Eli suorituskyvyn tasaistuus ja vehkeiden kestäminen

1. Ferrari 4p
2. Red Bull 3p
3. Lotus 2p
4. McLaren 1p

Lopullinen taulukko siis.

1. Red Bull 23p
2. Lotus 18p
3. McLaren 15p
4. Ferrari 12p
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Stedoksen lista on minustakin varasin oikeahko ja myöskin hyvin perusteltu. Noin itsekin ajattelen kilpailukyvyn jakautuvan...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Stedoksen listan tarkoitus on saada Massa näyttää paremmalta. Sori mä uskon mieluummin Brundlea.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Top 5 tulos oli ihan hyvä.
Eipähän se auto silti kovin nopea ollut. Bittonin ja Webaston kämmäilyt mahdollisti noin korkean tuloksen.

Stedoksen listan kanssa jokseenkin samoilla linjoilla itsekin, joskin Ferrarille kisavauhdista kuitenkin ehkä vähän enemmän antaisin pojoja.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Top 5 tulos oli ihan hyvä.
TOP 5-tulos ei tarkoita että auto on nopea, vaan lopputuloksena sijoitutaan viidenneksi kahden nopeamman kuljettajan kämmäilyjen takia. Ferraria ei voinut sanoa kyllä nopeaksi Unkarissa..

E: ja kun lukee tuota Kullan blogia. Sieltähän näiden Kimi-fanien ja muidenkin on helppo poimia mieluisansa, ketä uskoa. Uskotko Piolaa? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös