Vajaa kolmannes kaudesta ajettuna, ja tilanne on edelleen voimasuhteiden osalta täysin avoin. Renkaat ovat ratkaisevassa roolissa, ja kisasta toiseen eri tallit tuntuvat saavan homman toimimaan.
Red Bull. Mestaritalli on pikkuhiljaa hivuttautunut pienelle karkumatkalle valmistajien mm-sarjassa. Tilillä on nyt kaksi voittoa, mutta parin viime kauden kaltaista dominointia ei ole nähty. Auto vaikuttaisi olevan tasaisen nopea joka radalla, ja renkaatkin tuntuvat kestävän kohtuullisen hyvin. Molemmat kuljettajat hyvin mukana mm-taistelussa.
McLaren. Ehkäpä eniten sössinyt talli toistaiseksi. Vauhtia on ollut useampaankin voittoon, mutta varikkokämmit ja käsittämätön sekoilu Hamiltonin bensalastin kanssa Barcelonassa ovat verottaneet pisteitä. Tämän lisäksi Button on ollut täysin kuutamolla Kiinan jälkeen. Nyt on pakko alkaa napsia pisteitä tasaisemmin. McLaren vaikuttaisi kuitenkin olevan ainoa talli, joka pitkässä juoksussa pystyy Red Bullin haastamaa.
Ferrari. Jollain ilveellä Alonso johtaa mm-sarjaa autolla, jolla ei meinannut ehtiä Q3:een alkukaudesta. Kisavauhti on ollut hyvää, mikä on melkoinen mysteeri kun kommenttien mukaan auto näytti ihan mahdottomalta ajettavalta ensimmäisissä kisoissa. Mutta tasaisuus on valttia, ja auton vauhti on muutenkin parantunut viime aikoina selvästi. Tallimestaruus on kuitenkin melko kaukainen haave, jos Massa ei ala napsia pisteitä ihan hurjalla tahdilla.
Lotus. Melko tasaista suorittamista taktiikkakömmähdyksillä ryyditettynä. Ehkä Lotus on vain ollut enemmän valokeilassa, mutta lukuisia virheitä on tehty niin aika-ajoissa kuin kisoissakin. Grosjean on ollut aika nopea, mutta tuntuu vetävän muita autoja puoleensa magneetin lailla. Kimi on ollut tasainen, mutta aika-ajoista puuttuu se viimeinen silaus. Sitä voittoa nyt odotellaan, koska Lotus on selvästikin riittävän nopea auto kaiken sattuessa kohdalleen. Ja jos molemmat kuljettajat alkavat nyt kerätä pisteitä tasaiseen tahtiin, niin jopa mestaruushaaveet ovat yhä elossa.
Mercedes. Nico nappasi ensimmäisen voittonsa, ja on muutenkin kerännyt pisteitä tasaiseen tahtiin. On vieläkin mestaruusjahdissa mukana. Schumacherilla on ollut tavattoman paljon epäonnea, vaikka vauhtia näyttää löytyvänkin. Talli tarvitsee nyt kuitenkin kaksi pisteitä tuovaa kuljettajaa, tai mm-sarjan viides sija on tosiasia. Ja siitähän Mersun johtoporras tuskin kovasti innostuu.
Williams. Keskikastin suurin yllättäjä. Maldonado nappasi ikimuistoisen voiton Barcelonassa, ja muutenkin Williams on ollut lähes joka kisassa pistevauhtissa. Pastorin suoritukset ovat olleet yksi kauden valopilkku, ja Monacossa nähtiin sitten se idioottimainen puoli. Ihme äijä. Senna on jäänyt varjoon, ja vaikka pisteitä on sieltä täältä kerännytkin, niin näillä näytöillä ei ensi kauden tallipaikkaa varmisteta. On kuitenkin hienoa nähdä Williamsin nousseen taas lähemmäs kärkeä, ja kun auto kulkee ja kuskit ovat tilanteen tasalla niin siniset kärryt haastanevat tulevaisuudessakin kärkitallien autoja.
Sauber. Williamsin ohella toinen keskikastin paremmista talleista. Välillä löytyy vauhtia, välillä ei. Valmistajien mm-sarjan kuudes sija on haarukassa, mutta se tarkoittaa kyllä sitä, että pisteitä pitäisi napsia tasaisemmin.
Force India. On hiukan vaivihkaa kerännyt pisteitä. Varmaan kauden näkymättömin talli. Ennen kautta FI:n odotettiin haastavan kärkiviisikkoa, mutta vauhtia ei ole löytynyt viime kauden lopun malliin. Ovat kuitenkin tasaisesti haalineet pisteitä silloin kun niitä on ollut saatavilla, ja Williams sekä Sauber ovat edelleen ihan iskuetäisyydellä. Di Resta on ajanut tasaisemmin, kun taas Hulkenberg on välillä ollut nopea ja välillä taas ihan näkymättömissä.
Toro Rosso. Red Bullin lastentarha on jäänyt pisteissä selvästi jumboksi keskikastin väännöissä. Vauhtia näyttäisi olevan, mutta johonkin ne pistesijat vaan karkaa. Kuljettajista on vaikea sanoa mitään. Aika-ajoissa niskan päällä tuntuu olevan Ricciardo, mutta sitten taas kisoissa mieleen on jäänyt lähinnä Vergne. Aika mitäänsanomatonta menoa, ja valmistajien yhdeksäs sija näyttää varsin todennäköiseltä.
Caterham. Pikkuhiljaa eteenpäin. Eroa keskikastiin on edelleen, mutta kisoissa pystyvät hiukan viime vuotta paremmin roikkumaan mukana. Monacossa oli vähän tuuriakin, mutta valmistajien 10:s sija lienee nyt plakkarissa. Heikki on nyt pistänyt Petrovin kuriin, ja ajanut hienosti. Jostain pitäisi vaan löytää vielä lisää vauhtia, jotta pystyisivät säännöllisesti taistelemaan paikasta Q2:ssa.
Marussia. Lupaavan alun jälkeen kausi on ollut pettymys. Vauhti ei ole kehittynyt odotetunlaisesti, vaan talli on jäänyt junnaamaan paikalleen. Kisavauhti on ollut parempaa, mutta aika-ajoissa jopa HRT:t alkavat näyttämään uhkaavilta. Lisää vauhtia tuovia päivityksiä tarvitaan ehdottomasti. Lisäksi muutamassa kisassa mystiset ajettavuusongelmat ovat vaivanneet varsinkin Glockia. Vika liittyi jollain tapaa takapään löysyyteen, ja verotti rankasti kierrosaikoja. En tiedä saivatko Monacossa auton kuntoon. Pic on ollut mulle positiivinen yllätys, nyt pitäisi vaan saada autoon lisää vauhtia, jotta pystyisivät ainakin jollain tapaa aiheuttamaan Caterhameille vähän päänvaivaa.
HRT. Näiltä nyt tuskin taas odotettiin yhtään mitään, mutta eivät ne nyt ole itseään nolanneet Australian jälkeen. Nyt vielä kun alkaa jonkinlainen päämajakin olemaan kasassa, niin valoa on taas tunnelin päässä. Aika-ajoissa ovat välillä päässeet hyvin lähelle Marussiaa, mutta kisat ovat vielä toistaiseksi menneet yksin ajellessa.