Voimasuhteet 2012

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tällä hetkellä voimasuhteet lienevät jotakuinkin Macci, Mersu ja RB. Sitten kisavauhdissa Lotari, Ferkku ja Sauber, joiden takana vielä Williams kolkuttelee.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Tällä hetkellä voimasuhteet lienevät jotakuinkin Macci, Mersu ja RB. Sitten kisavauhdissa Lotari, Ferkku ja Sauber, joiden takana vielä Williams kolkuttelee.
Katsotaan viela Bahrainin kuuma aavikkokisa, niin sitten voidaan varmaan veikkailla viela paremmin Euroopan kauden kaanteita!

PS. Onko muuten ilmankosteudella sen suurempaa merkitysta renkaille tai moottoreilla? Euroopassa ja aavikolla on perinteisesti aika kuivaa ilmaa.

PPS. São Paulon rata on kai ainoa korkeammalla (~800m merenpinnantasosta) sijaitseva kauden kilpailuista?
 
Viimeksi muokattu:

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
En tiedä meneekö kovin pahasti aiheen vierestä, mutta menkööt jos on mennäkseen.

Ovatko autojen vaihdelaatikot muuttuneet astetta heikompaan suuntaan? Jokaisena GP-viikonloppuna on täytynyt vaihtaa uusi vaihdelaatikko johonkin autoon.

Vai uutisoidaanko niistä vain enemmän kuin aikaisemmilla kausilla?
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Tämä ei nyt liity varsinaisesti autojen voimasuhteisiin,mutta kuitenkin;

7 ukkoa 19 pisteen sisällä,huh heijaa.Ja viiden eri tallin kuljettajia.Jos tilanne säilyy Barcelonankin jälkeen yhtä tasaisena,niin se on hienoa se! :alppu:

http://www.formula1.com/results/driver/
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ovatko autojen vaihdelaatikot muuttuneet astetta heikompaan suuntaan? Jokaisena GP-viikonloppuna on täytynyt vaihtaa uusi vaihdelaatikko johonkin autoon.

Vai uutisoidaanko niistä vain enemmän kuin aikaisemmilla kausilla?
Minun mielestäni tuo sääntö muuttui sillä tavalla että nyt saa heti rangaistuksen kun laatikko vaihdetaan. Viime kaudella (ja sitä ennen) ensimmäisestä vaihdosta ei vielä tullut penalttia. Oikaiskoon joku jos puhun ihan puutaheinää.
 

hurja

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
61
Varmaan ainakin Schumin kohdalla kyse siitä, että ei paljon väliä onko ne HRT:t/Marussiat alussa edellä vai ei, kun niistä näyttää aika helposti ohi pääsevän ja jos on jo kuluneempi loota autossa niin hyvä jo seuraavaakin kisaa ajatellen vaihtaa uudempaan, kun ei pahemmin pisteitä odotettavissa kisasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tallien voimasuhteet vaihtelevat kisasta toiseen ihan kiitettävästi. Tulossa todella mielenkiintoinen kausi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Minun mielestäni tuo sääntö muuttui sillä tavalla että nyt saa heti rangaistuksen kun laatikko vaihdetaan. Viime kaudella (ja sitä ennen) ensimmäisestä vaihdosta ei vielä tullut penalttia. Oikaiskoon joku jos puhun ihan puutaheinää.
Noin se menee.

Tuskimpa kukaan pystyy koko kautta ajamaan samalla askilla, vaikka säännöt sitä vaatiikin. Vähän hölmö sääntö siis. Vielä hölmömmäksi menee, että kisassa "hajonneen" vaihteiston saa korvata ilman penalttia. Edit: Lotukselta vissiin puuttuu self destruction -nappi, jolla Kimi olisi viime kisan päätteeksi laittanut vaihteiston solmuun ;-(
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noin se menee.

Tuskimpa kukaan pystyy koko kautta ajamaan samalla askilla, vaikka säännöt sitä vaatiikin. Vähän hölmö sääntö siis. Vielä hölmömmäksi menee, että kisassa "hajonneen" vaihteiston saa korvata ilman penalttia. Edit: Lotukselta vissiin puuttuu self destruction -nappi, jolla Kimi olisi viime kisan päätteeksi laittanut vaihteiston solmuun ;-(
Siis laatikon pitää kestää viisi kisaa, ei koko kautta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vajaa kolmannes kaudesta ajettuna, ja tilanne on edelleen voimasuhteiden osalta täysin avoin. Renkaat ovat ratkaisevassa roolissa, ja kisasta toiseen eri tallit tuntuvat saavan homman toimimaan.

Red Bull. Mestaritalli on pikkuhiljaa hivuttautunut pienelle karkumatkalle valmistajien mm-sarjassa. Tilillä on nyt kaksi voittoa, mutta parin viime kauden kaltaista dominointia ei ole nähty. Auto vaikuttaisi olevan tasaisen nopea joka radalla, ja renkaatkin tuntuvat kestävän kohtuullisen hyvin. Molemmat kuljettajat hyvin mukana mm-taistelussa.

McLaren. Ehkäpä eniten sössinyt talli toistaiseksi. Vauhtia on ollut useampaankin voittoon, mutta varikkokämmit ja käsittämätön sekoilu Hamiltonin bensalastin kanssa Barcelonassa ovat verottaneet pisteitä. Tämän lisäksi Button on ollut täysin kuutamolla Kiinan jälkeen. Nyt on pakko alkaa napsia pisteitä tasaisemmin. McLaren vaikuttaisi kuitenkin olevan ainoa talli, joka pitkässä juoksussa pystyy Red Bullin haastamaa.

Ferrari. Jollain ilveellä Alonso johtaa mm-sarjaa autolla, jolla ei meinannut ehtiä Q3:een alkukaudesta. Kisavauhti on ollut hyvää, mikä on melkoinen mysteeri kun kommenttien mukaan auto näytti ihan mahdottomalta ajettavalta ensimmäisissä kisoissa. Mutta tasaisuus on valttia, ja auton vauhti on muutenkin parantunut viime aikoina selvästi. Tallimestaruus on kuitenkin melko kaukainen haave, jos Massa ei ala napsia pisteitä ihan hurjalla tahdilla.

Lotus. Melko tasaista suorittamista taktiikkakömmähdyksillä ryyditettynä. Ehkä Lotus on vain ollut enemmän valokeilassa, mutta lukuisia virheitä on tehty niin aika-ajoissa kuin kisoissakin. Grosjean on ollut aika nopea, mutta tuntuu vetävän muita autoja puoleensa magneetin lailla. Kimi on ollut tasainen, mutta aika-ajoista puuttuu se viimeinen silaus. Sitä voittoa nyt odotellaan, koska Lotus on selvästikin riittävän nopea auto kaiken sattuessa kohdalleen. Ja jos molemmat kuljettajat alkavat nyt kerätä pisteitä tasaiseen tahtiin, niin jopa mestaruushaaveet ovat yhä elossa.

Mercedes. Nico nappasi ensimmäisen voittonsa, ja on muutenkin kerännyt pisteitä tasaiseen tahtiin. On vieläkin mestaruusjahdissa mukana. Schumacherilla on ollut tavattoman paljon epäonnea, vaikka vauhtia näyttää löytyvänkin. Talli tarvitsee nyt kuitenkin kaksi pisteitä tuovaa kuljettajaa, tai mm-sarjan viides sija on tosiasia. Ja siitähän Mersun johtoporras tuskin kovasti innostuu.

Williams. Keskikastin suurin yllättäjä. Maldonado nappasi ikimuistoisen voiton Barcelonassa, ja muutenkin Williams on ollut lähes joka kisassa pistevauhtissa. Pastorin suoritukset ovat olleet yksi kauden valopilkku, ja Monacossa nähtiin sitten se idioottimainen puoli. Ihme äijä. Senna on jäänyt varjoon, ja vaikka pisteitä on sieltä täältä kerännytkin, niin näillä näytöillä ei ensi kauden tallipaikkaa varmisteta. On kuitenkin hienoa nähdä Williamsin nousseen taas lähemmäs kärkeä, ja kun auto kulkee ja kuskit ovat tilanteen tasalla niin siniset kärryt haastanevat tulevaisuudessakin kärkitallien autoja.

Sauber. Williamsin ohella toinen keskikastin paremmista talleista. Välillä löytyy vauhtia, välillä ei. Valmistajien mm-sarjan kuudes sija on haarukassa, mutta se tarkoittaa kyllä sitä, että pisteitä pitäisi napsia tasaisemmin.

Force India. On hiukan vaivihkaa kerännyt pisteitä. Varmaan kauden näkymättömin talli. Ennen kautta FI:n odotettiin haastavan kärkiviisikkoa, mutta vauhtia ei ole löytynyt viime kauden lopun malliin. Ovat kuitenkin tasaisesti haalineet pisteitä silloin kun niitä on ollut saatavilla, ja Williams sekä Sauber ovat edelleen ihan iskuetäisyydellä. Di Resta on ajanut tasaisemmin, kun taas Hulkenberg on välillä ollut nopea ja välillä taas ihan näkymättömissä.

Toro Rosso. Red Bullin lastentarha on jäänyt pisteissä selvästi jumboksi keskikastin väännöissä. Vauhtia näyttäisi olevan, mutta johonkin ne pistesijat vaan karkaa. Kuljettajista on vaikea sanoa mitään. Aika-ajoissa niskan päällä tuntuu olevan Ricciardo, mutta sitten taas kisoissa mieleen on jäänyt lähinnä Vergne. Aika mitäänsanomatonta menoa, ja valmistajien yhdeksäs sija näyttää varsin todennäköiseltä.

Caterham. Pikkuhiljaa eteenpäin. Eroa keskikastiin on edelleen, mutta kisoissa pystyvät hiukan viime vuotta paremmin roikkumaan mukana. Monacossa oli vähän tuuriakin, mutta valmistajien 10:s sija lienee nyt plakkarissa. Heikki on nyt pistänyt Petrovin kuriin, ja ajanut hienosti. Jostain pitäisi vaan löytää vielä lisää vauhtia, jotta pystyisivät säännöllisesti taistelemaan paikasta Q2:ssa.

Marussia. Lupaavan alun jälkeen kausi on ollut pettymys. Vauhti ei ole kehittynyt odotetunlaisesti, vaan talli on jäänyt junnaamaan paikalleen. Kisavauhti on ollut parempaa, mutta aika-ajoissa jopa HRT:t alkavat näyttämään uhkaavilta. Lisää vauhtia tuovia päivityksiä tarvitaan ehdottomasti. Lisäksi muutamassa kisassa mystiset ajettavuusongelmat ovat vaivanneet varsinkin Glockia. Vika liittyi jollain tapaa takapään löysyyteen, ja verotti rankasti kierrosaikoja. En tiedä saivatko Monacossa auton kuntoon. Pic on ollut mulle positiivinen yllätys, nyt pitäisi vaan saada autoon lisää vauhtia, jotta pystyisivät ainakin jollain tapaa aiheuttamaan Caterhameille vähän päänvaivaa.

HRT. Näiltä nyt tuskin taas odotettiin yhtään mitään, mutta eivät ne nyt ole itseään nolanneet Australian jälkeen. Nyt vielä kun alkaa jonkinlainen päämajakin olemaan kasassa, niin valoa on taas tunnelin päässä. Aika-ajoissa ovat välillä päässeet hyvin lähelle Marussiaa, mutta kisat ovat vielä toistaiseksi menneet yksin ajellessa.
 

really?

Well-known member
Liittynyt
5.4.2010
Viestit
379
McLaren. Ehkäpä eniten sössinyt talli toistaiseksi. Vauhtia on ollut useampaankin voittoon, mutta varikkokämmit ja käsittämätön sekoilu Hamiltonin bensalastin kanssa Barcelonassa ovat verottaneet pisteitä. Tämän lisäksi Button on ollut täysin kuutamolla Kiinan jälkeen. Nyt on pakko alkaa napsia pisteitä tasaisemmin. McLaren vaikuttaisi kuitenkin olevan ainoa talli, joka pitkässä juoksussa pystyy Red Bullin haastamaa.
Veikkaan Hamiltonin voittavan vuoden 2012 mestaruuden :thumbfh:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Veikkaan että tämän kauden mestarilla on maksimissaan neljä voittoa. Sellaista ei ole tapahtunut sitten vuoden 1989
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Manailikos Hamilton Monacon myötä autonsa pudonnutta kilpailukykyä... No Barcelonassa oli aika nopea, ja paalu olisi tullut 3 kiloa painavampanakin. Monacossa hyvin tasaisia moni huippuauto ml McLaren.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tallimestaruus näyttää tätä menoa menevän Red Bullille. Red Bullilla ei ole ollut merkittäviä heikkouksia millään radalla. Kaikilla muilla talleilla suorituskyky on heilahdellut syystä tai toisesta. Kuljettajakaksikon tasaisuus on myös muodostunut Red Bullin vahvuudeksi.

Tilannetta kuvaa hyvin se, että Red Bullilla on jo tuplasti enemmän pisteitä kuin Mercedeksellä. Jos tämä tahti jatkuu, pisteitä on kauden puoleenväliin mennessä tuplasti enemmän kuin EDIT: LOTUKSELLA ja Ferrarilla. Asetelma voi tietysti muuttua, jos molemmat Red Bullin autot joutuvat jossain kilpailussa keskeyttämään kolarin seurauksena. Pidemmän päälle tuollainen yksittäisen kilpailun romahdus kuitenkin tasoittuu ja ero muihin alkaa uudestaan kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Tilannetta kuvaa hyvin se, että Red Bullilla on jo tuplasti enemmän pisteitä kuin Mercedeksellä. Jos tämä tahti jatkuu, pisteitä on kauden puoleenväliin mennessä tuplasti enemmän kuin Renaultilla ja Ferrarilla.
Ei ole enää Renault-nimistä tiimiä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tilannetta kuvaa hyvin se, että Red Bullilla on jo tuplasti enemmän pisteitä kuin Mercedeksellä. Jos tämä tahti jatkuu, pisteitä on kauden puoleenväliin mennessä tuplasti enemmän kuin Renaultilla ja Ferrarilla.
Vaikuttaa siltä, että Ferrulla ja Mersulla toinen kuski kerää 90% pisteistä ja toinen 10% siitä mitä olisi kerättävissä. Ja Lotuksella 66% ja 33%. No onneks kisat on mielenkiintoisia, eikä kellään ole ylivoimaista autoa, mutta kyllä se mestaruus taitaa valua akselille Vettel/Alonso/Rosberg/Hamilton ja merkkimestaruus energiajuoma Rellulle.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Lotus viihtyy lämpimissä olosuhteissa, joten veikkaisin, että loppukautta kohden sen suhteellinen pistesaldo nousee. Erityisesti Lotuksen kisoja voisivat olla Valencia, Unkari, Monza (Mersu myös vahva), Singapore, Korea, Intia, Abu Dhabi, USA ja Brasilia. Mahdolliset sadekisat ovat toki sitten asia erikseen... Toki muissakin voi olla lämpimiä olosuhteita mutta kelit ehkä hieman arvaamottomampia esim. UK ja Japani.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lotus viihtyy lämpimissä olosuhteissa, joten veikkaisin, että loppukautta kohden sen suhteellinen pistesaldo nousee. Erityisesti Lotuksen kisoja voisivat olla Valencia, Unkari, Monza (Mersu myös vahva), Singapore, Korea, Intia, Abu Dhabi, USA ja Brasilia. Mahdolliset sadekisat ovat toki sitten asia erikseen... Toki muissakin voi olla lämpimiä olosuhteita mutta kelit ehkä hieman arvaamottomampia esim. UK ja Japani.
Kaksi pientä mahdollista muttaa... Valencia, Unkari ja Singapore edellyttävät edelleenkin kohtuullisen hyvää aika-ajosuoritusta, vaikka ohittaminen onkin helpottunut. Ei siis ainakaan Kimille (näillä esityksillä) parhaita menestymispaikkoja.

Se toinen ja isompi on se, että jahka isot tallit saavat rengaskuvionsa paremmin järjestykseen (ja merkkejä siitä on jo ilmassa), Lotus ei ehkä enää samalla tavalla pysty niitä haastamaan. Loppukauden kisat saattavat siis tulla Lotukselle liian myöhään.
 
Ylös