Vuokralaisen oikeudet takuuvuokraan

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Takuuvuokra edelliseen asuntoon oli 420 euroa.

Nyt sain kuulla, että koko summa on käytetty korjauksiin.

Siellä asunnossa oli kahdessa seinässä koiran tekemät raapimisjäljet, jotka tiesin. Sen lisäksi tuolta vuokranvalvonnasta kertoivat, että katolle on tehty jotain myös, tästä en ollut tietoinen enkä tuollaisesta ole ilmoittanutkaan.

Mitenköhän tässä asiassa kannattaisi edetä. Mitään valokuvia mulla ei asunnosta lähtötilassaan ole.

Meinaan kiehuu nyt päässä aika kovaa. Isäinnöitsijälle aikaisemmin soitin noista seinäasioista ja hän sanoi puhelimessa että "pari sataa voi mennä".

Miten edetä?

Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Takuuvuokra edelliseen asuntoon oli 420 euroa.

Nyt sain kuulla, että koko summa on käytetty korjauksiin.

Siellä asunnossa oli kahdessa seinässä koiran tekemät raapimisjäljet, jotka tiesin. Sen lisäksi tuolta vuokranvalvonnasta kertoivat, että katolle on tehty jotain myös, tästä en ollut tietoinen enkä tuollaisesta ole ilmoittanutkaan.

Mitenköhän tässä asiassa kannattaisi edetä. Mitään valokuvia mulla ei asunnosta lähtötilassaan ole?

Meinaan kiehuu nyt päässä aika kovaa. Isäinnöitsijälle aikaisemmin soitin noista seinäasioista ja hän sanoi puhelimessa että "pari sataa voi mennä".

Miten edetä?
Ensimmäisenä pyydät erittelyn laskukopioineen korjauksista, joihin SINUN rahasi on käytetty. Miten siihen reagoidaan, määrää seuraavat toimenpiteet.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Toinen seinä oli cyproc-levy, jonka päällä oli ohut paperitapetti. Raapimisjälki oli noin 5x10cm.
Toinen seinä oli myös cyproccia, mutta maalattu. Reikä suurinpiirtein samaa kokoa.

Ja kattoon en ole tehnyt mitään, oli lähtiessä täysin siinä kunnossa kuin asuntoon saapuessanikin.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ensimmäisenä pyydät erittelyn laskukopioineen korjauksista, joihin SINUN rahasi on käytetty. Miten siihen reagoidaan, määrää seuraavat toimenpiteet.
Isännöitsijä tietty on tässä vaiheessa kesälomalla, mutta noi erittelyt voisin pyytää toki myös nyt heti. Siihen tuskin isäinnöitsijän lupaa tarvitaan?

Isännöitsijä palaa töihin heinäkuun lopussa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Laskelmat pyydetty siitä, mihin rahaa on käytetty ja kuinka paljon rahaa on käytetty.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Pyydät vaan sen erittelyn ja laskuista kopsut. Kyllä se siitä lähtee purkautuun. Sanot, että tarvitset ne verottajaa varten kirjanpitoon. En yllättyisi jos tulis sen sijaan se 420 takas.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Pyydät vaan sen erittelyn ja laskuista kopsut. Kyllä se siitä lähtee purkautuun. Sanot, että tarvitset ne verottajaa varten kirjanpitoon. En yllättyisi jos tulis sen sijaan se 420 takas.
Semmonen detaili tähän vielä, että kyseessä ei ole yksityinen vuokranantaja vaan kaupunki, joten kuvittelis ettei heillä ole tapana huvikseen lähteä kikkailemaan.

Ne seinät ja sen ~200 e mä hyväksyn täysin että pidätetään, mutta se katto särähti tosi pahasti korvaan.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Sun rahojahan vuokranantaja on käyttänyt. Seinän raapimisjälkien osaltahan tilanne on suht selvä. Kiistät kirjallisesti katon korjaustarpeet ja vaadit kirjallisia selvityksiä selvitysten perään. Jossain vaiheessa isännöitsijä kypsähtää ja tuumaa sun saavan osan takas.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Ja vielä voisit tiedustella uusilta asukkailta, jos siellä jo sellaisia on, että onko kyseisiin seiniin tehty jotain.

Kyseiset asiat eivät edes kuulu mihinkään vuokratakuun piiriin, koska ovat tulleet normaalista asumisesta/kulumisesta.

Takuuvuokran ideahan on että jos jää vuokra maksamatta, tai huoneistossa on jotain hajoitettu, esim seiniä tai ovia, siis hajoitettu siten että on pakko uusia ja korjata jotain reikiä ym..

Jos kerran koira ei ole ollut asunnossa kielletty, eikä se ole syönyt miteen ovea kokonaan, ei sellaiset asiat kuulu mihninkään vukratakuun piiriin lainkaan.

Selvää vedätystä vuokran antajalta. Valita ihmeessä johonkin vuokrajärjestöön tai vastaavaan, mitä niitä nyt onkaan.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Semmonen detaili tähän vielä, että kyseessä ei ole yksityinen vuokranantaja vaan kaupunki, joten kuvittelis ettei heillä ole tapana huvikseen lähteä kikkailemaan.

Ne seinät ja sen ~200 e mä hyväksyn täysin että pidätetään, mutta se katto särähti tosi pahasti korvaan.
Isännöitsijä on kuitenkin taloyhtiön toimari ja vastuussa kaupungille. Kyllä siltä sektorilta löytyy kikkailijaa ihan vitusti.

Erittäin todennäköistä on, että niitä erittelyjä laskuineen ainakaan 420 e arvosta ei ole. Jos sellaiset saat, niin ne on luultavasti luotu jälkikäteen. Veikkaan, että isännöitsijä toteaa helpommaksi heittää jopa sen koko 420 takaisin.

Ei kannata sen enempää riehua ennen kuin saat vastausta siihen ystävälliseen pyyntöön.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Isännöitsijä on kuitenkin taloyhtiön toimari ja vastuussa kaupungille. Kyllä siltä sektorilta löytyy kikkailijaa ihan vitusti.

Erittäin todennäköistä on, että niitä erittelyjä laskuineen ainakaan 420 e arvosta ei ole. Jos sellaiset saat, niin ne on luultavasti luotu jälkikäteen. Veikkaan, että isännöitsijä toteaa helpommaksi heittää jopa sen koko 420 takaisin.

Ei kannata sen enempää riehua ennen kuin saat vastausta siihen ystävälliseen pyyntöön.
äh.. TURPAAN VAAN!

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku

Juup, kaverin kanssakin tuossa asiaa pohdittiin ja mulla alkaa parin viikosta päästä loma, joten lomalta palattuani toivon mukaan laskelmat on postilaatikossa ja niiden kanssa lähden asiaa revittelemään eteenpäin.

Ihan asiallisesti on tarkoitus edetä, mutta jos ei millään meinaa taipua, niin täytyy katsoa sitten lopuksi vielä tuo kuluttaja-asiamieskortti.

Tuli myös mieleen tiedustella heiltä urakoitsijan nimi, josta voisin päästä tarkemmin selville hinnoista, jos sinne asti tarvitsee edetä.

Tosiaan kiellän täysin aiheuttaneeni katolle mitään.

Mutta nyt täytyy vaan yrittää työntää asia toistaiseksi pois mielestä ja painaa 2 viimeistä viikkoa laikka punaisena töitä ja sit vittu Bulgariaan.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tämmöisen vielä kaivoin tuolta kuluttajaviraston sivuilta, mikä helpottaa oloa:
Jos vuokranantaja väittää, että vuokralainen on vahingoittanut huoneistoa, todistustaakka tästä on vuokranantajalla.

Mangelo

Well-known member
Oliko siinä katossa mitään? Jos oli niin ne pitäis sisäänmuuttaessa huomata jotteivät voi laittaa sinua maksamaan.

Tietenkin just ongelmallista että mitä voi pitää normaalina kulumana ja mitä ei. Kovasti tuntuvat nuo julkishyödylliset organisaatiot yrittävän fiksailla kämppiä vuokratakuisiin kajoamalla. Aika vaikea tuossa vaiheessa enää asukkaan hankkia todisteita ettei ole itse aiheuttanut eikä oikeassa olevaa asukasta haluta uskoa kun on niin paljon mulkkua kusettajaa liikkeellä.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Oliko siinä katossa mitään? Jos oli niin ne pitäis sisäänmuuttaessa huomata jotteivät voi laittaa sinua maksamaan.

Tietenkin just ongelmallista että mitä voi pitää normaalina kulumana ja mitä ei. Kovasti tuntuvat nuo julkishyödylliset organisaatiot yrittävän fiksailla kämppiä vuokratakuisiin kajoamalla. Aika vaikea tuossa vaiheessa enää asukkaan hankkia todisteita ettei ole itse aiheuttanut eikä oikeassa olevaa asukasta haluta uskoa kun on niin paljon mulkkua kusettajaa liikkeellä.
Lueppa ylempi kommenttini. ;)

Ja siis mä en muista, että katossa olisi ollut mitään. Mun mielestä se oli ihan siistissä kunnossa.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Aaa) Kiistä kirjallisesti aiheuttaneesi vahinkoa huoneiston kattopinnoille ja kieltäydy korvauksista näiltä osin.

Bee) Tiedustele mikä urakoitsija tapetoi raapiutuneen seinän ja pyydä lasku yms. tositteet korjauksesta kuten Mehe tuolla jo ohjeisti.

Cee) soita urakoitsijalle ja kysy paljonko ko. seinän kokoisen alueen tapetointi materiaaleinen maksaa. Mikäli saat selvästi alhaisemman tarjouksen kuin tuo pidätetty vuokra, vetoa isännöitsijän suuntaan. Rahojasi on käytetty jumalauta hurvitteluun! Ei tuo summa ainakaan tapetointiin ole palanut. Pidä pintasi Dominic!

Oliko vanha tapetti virheetön ja hyväkuntoinen muilta osiltaan?
Sun ei tule korvata vahinkoa missään nimessä kokonaan jos tapetti oli jo hieman vanha ja väsynyt.
Tapetoidessa seinän laatutaso paranee (vanhentuneeseen tapettiin verrattuna) ja sinun ei tarvitse maksaa tätä laatutason nostoa. Ainoastaan aiheuttamasi vahingon korjaus.
Sekin vain siinä tapauksessa että vahinko on tuottamuksellinen, eikä sitä voida katsoa normaalista asumisesta aiheutuneeksi (tämä on sitten ihan tulkintakysymys).

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Aaa) Kiistä kirjallisesti aiheuttaneesi vahinkoa huoneiston kattopinnoille ja kieltäydy korvauksista näiltä osin.

Bee) Tiedustele mikä urakoitsija tapetoi raapiutuneen seinän ja pyydä lasku yms. tositteet korjauksesta kuten Mehe tuolla jo ohjeisti.

Cee) soita urakoitsijalle ja kysy paljonko ko. seinän kokoisen alueen tapetointi materiaaleinen maksaa. Mikäli saat selvästi alhaisemman tarjouksen kuin tuo pidätetty vuokra, vetoa isännöitsijän suuntaan. Rahojasi on käytetty jumalauta hurvitteluun! Ei tuo summa ainakaan tapetointiin ole palanut. Pidä pintasi Dominic!

Oliko vanha tapetti virheetön ja hyväkuntoinen muilta osiltaan?
Sun ei tule korvata vahinkoa missään nimessä kokonaan jos tapetti oli jo hieman vanha ja väsynyt.
Tapetoidessa seinän laatutaso paranee (vanhentuneeseen tapettiin verrattuna) ja sinun ei tarvitse maksaa tätä laatutason nostoa. Ainoastaan aiheuttamasi vahingon korjaus.
Sekin vain siinä tapauksessa että vahinko on tuottamuksellinen, eikä sitä voida katsoa normaalista asumisesta aiheutuneeksi (tämä on sitten ihan tulkintakysymys).
B) Tämäkin tosiaan kävi mielessä...aika hyvin näit keinoja itsekin täs alkaa keksiä + kuulee eri lähteistä hyviä vinkkejä.

Vanha tapetti oli väsynyt paperitapetti. Nissä oli elämisen jälkiä jo silloin kun minä asuntoon muutin ja itsekin asuin tossa muistaakseni yli kolme vuotta. Tässä aikaisemmin tein päässäni päätöksen, että myöskään tapetointien uusimisen kustannuksia en hyväksy, paitsi tuon yhden raavitun seinän osalta.

Eli olen "suostunut" maksamaan vain ja ainoastaan niiden raapimisjälkien korjaamiseen kuuluvat kustannukset.

Eiköhän tämä vyyhti tässä aukene sitten loman jälkeen.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Mä olen ollut kerran kauan sitten lyhyesti todistamassa oikeudessa ei-nyt-niin samankaltaisessa jutussa. Vuokranantaja syytti silloin vuokralaista siitä, että tämä on pilannut seinät tauluillaan, eli tauluista jäi jälki seinään. Ei mikään kiinnityspropun reikä, vaan värivirhe muuta seinää kohden. Todistajana olin sen verran, että kerroin vaan et juu, seinillä oli tauluja ja seiniä pyyhittiin taulujen ympäriltä siivotessa, ei koskaan alta.

Asunto oli hiilivoimalan läheisyydessä. Se hiilikeko pölysi ihan itsestään siellä aina tuulella. Oikeudessa katsottiin, että vuokralainen ei ole velvollinen korvaamaan aiheuttamiaan värieroja seiniin, sillä normaaliin siivoukseen ei kuulu taulujen alta pyyhkiminen, eikä vuokranantaja tälläista voi edellyttää kun mitään vaatimusta tästä ei vuokrasopparissa ollut. :D

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mä olen ollut kerran kauan sitten lyhyesti todistamassa oikeudessa ei-nyt-niin samankaltaisessa jutussa. Vuokranantaja syytti silloin vuokralaista siitä, että tämä on pilannut seinät tauluillaan, eli tauluista jäi jälki seinään. Ei mikään kiinnityspropun reikä, vaan värivirhe muuta seinää kohden. Todistajana olin sen verran, että kerroin vaan et juu, seinillä oli tauluja ja seiniä pyyhittiin taulujen ympäriltä siivotessa, ei koskaan alta.

Asunto oli hiilivoimalan läheisyydessä. Se hiilikeko pölysi ihan itsestään siellä aina tuulella. Oikeudessa katsottiin, että vuokralainen ei ole velvollinen korvaamaan aiheuttamiaan värieroja seiniin, sillä normaaliin siivoukseen ei kuulu taulujen alta pyyhkiminen, eikä vuokranantaja tälläista voi edellyttää kun mitään vaatimusta tästä ei vuokrasopparissa ollut. :D
Kierot on lakipykälät! :D