Vuosi 2005

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
jaska sanoi:
Minusta tuo taas ei hyödytä mitään muuta, kuin RK pääsee pälkähästä. Sillä kuitenkin, samalla koko tuon idea, että kukaan ei ole syyllinen häviää. Ihan samalla lailla tulee syytöksiä modejen puolueellisuudesta "Se ja se on sen ja sen kaveri ja taas se meni modejen kanssa läpi"
edit-perkele!
En ymmärrä. Mihin se muka katoaa?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sori, mutta mä en ymmärrä tätä "kukaan ei ole syyllinen" mentaliteettia? Pitäskö tosiaankin Suomen eduskunnasta ja kenties ministereistä ja presidentistäkin, kuten myös polisiivoimistakin tehdä täysin anonyymeja laitoksia, jotta kukaan ei tietäis, kuka on mitäkin päättänyt tai tehnyt ettei vaan kukaan pääsis sormella suoraan osoittelemaan? :confused: Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta pienoiskoossa.

Kyllä mä olen sitä mieltä edelleenkin, että jos ei uskalla ottaa toimistaan vastuuta, niin niihin toimiin ei myöskään pitäisi ryhtyä. Kun noita syitä listasin, miksi en itse halua moderaattoriksi, niin olin jo kirjoittanut sinne listalle syyksi myös sen, että en suostu toimimaan anonyymina, mutta editoin sen sitten kuitenkin veke.

Ja mitä nykytilanteeseen tulee, niin yleinen käsityshän on se, että moderaattorit ovat sättiporukkaa ja näinollen päätöksissän kallellaan sättikavereittensa suuntaan, joten eihän tuo puolueettomuuskäsitys nykyisinkään toimi.

Jos päätökset tulevaisuudessakin tehdään yhteisvoimin ja ne julkaistaan moderaattorit nickin takaa, niin tuskin siinä sen enempää ketään yksittäistä ryhdyttäis sormella osoittelemaan.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kun nyt jaska lainasi minun viestiäni, niin en ole ollut esittämässä jaskalle bannia sileenistä. Kuten OoPee totesi, niin modet voivat privata henkilön kanssa tai voivat deletoida epäasiallisia viestejä. Ei tässä sen kummemmasta jaskan suhteen ollut. Kuten muuallakin olen maininnut, minusta jaska ei ole ilkeä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Bobakki sanoi:
En ymmärrä. Mihin se muka katoaa?
siihen, että kaikki tietävät modejen henkilöllisyyden.

Ajatellaan vaikka tilannetta
Hahmo A jarnaa/tappelee hahmo B:n kanssa jostain asiasta toikissa Ö
Seuraavana päivänä Hahmo B tekee jotain rajoilla olevaa asiaa (siis onko varotuksen/bannin arvonen) ja kas kummaa saa varoituksen. Kun hahmo A on mode, niin hahmo B ja hänen kaverit (ellei ole yksinäinen hahmo) rupeavat valittamaan tuosta varoituksesta. Hän sai sen vain, koska hahmo A on mode ja hän on kaunaretkellä häntä kohtaan.

Mä en edes kysy, tapahtuisko tuo, vaan että millon...

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Formulanomi sanoi:
Yksi nimi on jäänyt mainitsematta. Ehkä siksi koska hän olisi hyvin epätavallinen moderaattori. Eikä kaikki ehkä pidä tästä ideasta.

Mutta minun mielestäni K.Y:llä olisi edellytyksiä modeksi. Katsokaapa vaikkapa KY:n kommentteja et silleen -rähinän yhteydessä. Vitsiniekan lisäksi KY:stä löytyy kyllä syvyyttä ja hän viihtyy hyvin vapaalla alueella (jossa tai josta ne suurimmat ongelmatkin usein kumpuavat)

Ainoa ongelma olisi jos KY innostuisi moderaattorina ns. toikkitehtailuun. :rolleyes:

ps. Ja tuo YSP olisi siis Ylen Sankea Priha....hänellä tuntuu pokka pitävän aika hyvin.
KY tuli minullakin mieleen.

Voisiko olla niin, että olisi kahdenlaisia modeja. Toiset huolehtisivat tekniikasta kuten toikkien yhdistelyt ja poistot jne. Apuna heillä olisi "lautamiehiä", joita kuultaisiin ongelmatilanteissa. Minusta esim. KY olisi tällaiseksi lautamieheksi oikein hyvä, samoin KnowHow. Voisiko näiksi tarvittaessa kuultaviksi lautamiehiksi valita vaikkapa viisi (5) eniten ääniä saanutta forumistia (Kortteen äänestyksessä).,

Noh, taisipa tulla sekava ehdotus.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:

Seuraavana päivänä Hahmo B tekee jotain rajoilla olevaa asiaa (siis onko varotuksen/bannin arvonen) ja kas kummaa saa varoituksen. Kun hahmo A on mode, niin hahmo B ja hänen kaverit (ellei ole yksinäinen hahmo) rupeavat valittamaan tuosta varoituksesta. Hän sai sen vain, koska hahmo A on mode ja hän on kaunaretkellä häntä kohtaan.

Eihän tuossakaan pitäisi olla mitään ongelmaa Kyseisen moden vain täytyy osata jäävätä itsensä, mielellään myös julkisesti:ahem:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Eihän tuossakaan pitäisi olla mitään ongelmaa Kyseisen moden vain täytyy osata jäävätä itsensä, mielellään myös julkisesti:ahem:
ja sitten tulisi väitteitä "ei se jäävännyt" jne.

mä en vain jaksa uskoa tuon toimivuuteen...

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Olga sanoi:

Voisiko olla niin, että olisi kahdenlaisia modeja. Toiset huolehtisivat tekniikasta kuten toikkien yhdistelyt ja poistot jne. Apuna heillä olisi "lautamiehiä", joita kuultaisiin ongelmatilanteissa. Minusta esim. KY olisi tällaiseksi lautamieheksi oikein hyvä, samoin KnowHow. Voisiko näiksi tarvittaessa kuultaviksi lautamiehiksi valita vaikkapa viisi (5) eniten ääniä saanutta forumistia (Kortteen äänestyksessä).,

Olisi varmaan tasapuolisempi, luottamusta herättävä jne.

Mutta. Pelkään pahoin, että on liian byrokraattinen. :(

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Formulanomi sanoi:
Olisi varmaan tasapuolisempi, luottamusta herättävä jne.

Mutta. Pelkään pahoin, että on liian byrokraattinen. :(
Mut sillai, että ei kaikkia "lautamiehiä/naisia" tarttisi kuulla - vaikkapa paria-kolmea!

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
ja sitten tulisi väitteitä "ei se jäävännyt" jne.

mä en vain jaksa uskoa tuon toimivuuteen...
Salaamalla tilannetta ei paranneta. Oletko kuullut kollektiivisesta vastuusta:rolleyes: Toimii todella hyvin ongelmien sattuessa:thumbup: En sitten tiedä millaisia persoonia täällä tarkemmin on, mutta itse olen aina ollut valmis ottamaan täyden vastuun omista tekemisistäni ja sanomisistani. Myös omat virheelliset toimet tai johtopäätökset sekä sosiaalisesti huonosti toimittujen tilanteiden jälkeen olen ollut valmis myöntämään omat toimeni. Ei tämä forum nyt niin elintärkeä juttu ole, että pitäisi itseään lähteä lynkkaamaan, jos joku arvostelee toimista. Pääsääntöisestihän täälläkin moderointi on toiminut hyvin. Ei kukaan ole täydellinen. Suomalaiseen kulttuuriin vain salailu ei sovi.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Olga sanoi:
Mut sillai, että ei kaikkia "lautamiehiä/naisia" tarttisi kuulla - vaikkapa paria-kolmea!
Vaihtoehto sille, että me kaikki yritetään (kuiteskin) kertoa modeille miten heidän pitäisi toimia. Siinä mielessä parempi.....;)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
Vaihtoehto sille, että me kaikki yritetään (kuiteskin) kertoa modeille miten heidän pitäisi toimia. Siinä mielessä parempi.....;)
luuletko että me koskaan lopetetaan tätä ;)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Salaamalla tilannetta ei paranneta. Oletko kuullut kollektiivisesta vastuusta:rolleyes: Toimii todella hyvin ongelmien sattuessa:thumbup: En sitten tiedä millaisia persoonia täällä tarkemmin on, mutta itse olen aina ollut valmis ottamaan täyden vastuun omista tekemisistäni ja sanomisistani. Myös omat virheelliset toimet tai johtopäätökset sekä sosiaalisesti huonosti toimittujen tilanteiden jälkeen olen ollut valmis myöntämään omat toimeni. Ei tämä forum nyt niin elintärkeä juttu ole, että pitäisi itseään lähteä lynkkaamaan, jos joku arvostelee toimista. Pääsääntöisestihän täälläkin moderointi on toiminut hyvin. Ei kukaan ole täydellinen. Suomalaiseen kulttuuriin vain salailu ei sovi.
totta totta. Mutta muistaakseni kun tuo tuli, niin modet valitti "mode" statuksen rajoittavan "vapaata" keskustelua. Tuo fakta ei muuttuisi tuossa mihinkään....

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:

Ensinäkin sanoisin, että henkilön, joka on toistuvasti sotajalalla käyttäjien kanssa ei ehkä edes kuuluis olla mode ;)

Toisekseen modeksi tulisi valita henkilö, joka omaa edes alkeellisen harkintakyvyn.

Kolmannekseen sanoisin, että jos niitä modeja on tarpeeksi monta (sitä lukumääräähään meidän ehdotuksemme mukaan oltais kasvattamassa, tosin emmehän me edes tiedä montako niitä modeja on. Niitähän vois nykytietämyksen mukaan olla vaikk avain yksi zipale :( ...tai 107, mistä sitä tietää) ja ne päätökset tehdään jonkunlaisen enemmistöäänestyksen perusteella, niin eikö tämä kaunamahdollisuuskin olisi kuitenkin poissuljettavissa?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Ensinäkin sanoisin, että henkilön, joka on toistuvasti sotajalalla käyttäjien kanssa ei ehkä edes kuuluis olla mode ;)
siinä meni 90% foorumin käyttäjistä roskakoriin :nope: ;)

Mutta joo, on tuossa pointtia, mutta ei se edelleenkään poista tuota, että mode-status rajoittaa keskustelun vapautta...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
KY tuli minullakin mieleen.

Jotenkin mulla oli se käsitys, että nykykäytäntökin olis jossain määrin samankaltainen eli kaikilla modeilla ei suinkaan ole edes bannausoikeutta? Voi toki olla, että olen väärässäkin.

Oli miten oli, mutta ei toi lautamiesajatus välttämättä ihan huonokaan ole.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Olen tässä modejen julkisuusasiassa OoPeen kanssa samaa mieltä. Modet voivat olla kaikkien tiedossa, mutta kuitenkin päätöksissään toimia yhteisen Mode- tiimin nimissä.

Suoraselkäinen ja itseään kunnioittava mode ei sorru "ylilyönteihin" ja osaa tehdä oman päätöksensä rehellisesti ja objeksiivisesti noudattaen yleistä moderaattoreiden hyväksymää linjaa. Myös luottamus ja arvostus moderaattoreiden tekemiin päätöksiin kasvaisi kun toiminta olisi avoimempaa. eikä niitä päätöksiä varmaankaan arvosteltaisi, kun ne päätökset olisivat oikeudenmukaisia ja avoimia ja pohjautuisivat kaikkien tiedossa oleviin sääntöihin. Linja tulisi myös pysymään "raameissa".

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
totta totta. Mutta muistaakseni kun tuo tuli, niin modet valitti "mode" statuksen rajoittavan "vapaata" keskustelua. Tuo fakta ei muuttuisi tuossa mihinkään....
Ei sen mun mielestä sitä tarvitse rajoittaa sillä ei kai niiden modejen nyt mitää pyhimyksiä tartte olla, jotka ei koskaan kiroile eikä missään tapauksessa naura peppuhuumorille :rolleyes:

Itte ne on ittelleen tämmöisiä vaatimuksia asettanut.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
No tuosta me olemme erimieltä, niin se on ollut ja tulee olemaan.. :mad_old:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Tuskin kukaan odottaa modejen olevan mitään yli-ihmisiä! Minusta olisi suomalaiseen systeemiin sopivaa se, että tiedetään, ketä raadissa on. Edelleen ehdotan teknisen moderointitiimin tueksi viiden hengen asiantuntijaraatia, josta pitäisi saada esim. kolmen kanta "isojen ratkaisujen" tekemiseen. Viiden forumistiäänestyksessä eniten ääniä saaneen joukossa on sopivasti eri 'kuppikuntien' edustajia ja heillä on vankka kannatus forumilla.