Williams FW25

Kaaos

Well-known member
Liittynyt
18.3.2002
Viestit
84
Sijainti
Vantaa
Mutta jos tosiaan joku vois hieman selvittää, mitä se kaksoisköli oikein tarkoittaa? Joku toinenkin siitä jo kyseli. Hävettää tunnustaa, mutta kun minäkin pidän itseäni jonkinlaisena formulatietäjänä, niin en oikein ymmärrä mitä sillä tarkoitetaan... ?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kaksoisköli on se että eturipustus on alimmasta pisteestään kiinno kahdessa eri rungon kohdassa.... eli esmes Mäcissä oikealla ja vasemmalla alimmalla eturipustus tangolla on oma kiinnityspisteensä rungossa.... williamsissa ne kiinnittyy samaan kohtaan...
siinä suht simppeli vastaus(?)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K:
kaksoisköli on se että eturipustus on alimmasta pisteestään kiinno kahdessa eri rungon kohdassa.... eli esmes Mäcissä oikealla ja vasemmalla alimmalla eturipustus tangolla on oma kiinnityspisteensä rungossa.... williamsissa ne kiinnittyy samaan kohtaan...
siinä suht simppeli vastaus(?)
Koko homman jujuhan on siinä, että "kaksoiskölin" väliin on tehty venturi-tunnelintapainen, joka ainakin periaatteessa tuo lisää drägiä tai miksi nyt ikinä sitä haluattekaan kutsua. Alimpien tukivarsien kiinnityspisteenä tuo vanha systeemi taasen on uutta parempi, tai ainakin oma muistikuvani oli, että vaati kohtuullisen suuriakin muutoksia jousitusgeometriaan ja myös jonkinlaisia vahvikkeita noihin kiinnityskohtiin tuo ratkaisu. Tarkemmin kun muistelen, niin useammallakin tiimillä on ollut jonkilainen tanko siinä tukivarsien kiinnityspisteiden välissä rakennetta vankistamassa.

Vähän tosin jäi semmoinen kutina, että Matxi saattaa jopa tietää, mikä kaksoisköli on, siitä on vaan kiva pilailla eek!

<small>[ 01-02-2003, 02:31: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Paras esimerkki kaksoiskölistä, täällä kun yleensä puhutaan Mäkistä, on viime kauden Arrows.

"Kaksoiskölin" kehitti ilmeisesti Sergio Rinland vuoden 01 Sauberiin, josta idean sitten useat kopioivat ja Rinland vei mukanaan Arrowsille, jossa jalosti idean maksimiinsa.

Mutta kyllä Williams FW25 näyttää ihan omanlaiseltaan, uniikilta, vaikka joku vertaakin viime kauden Ferrariin. -Toki alkuideat on Ferrarista, mutta toteutus omanlaisensa. Samanlaista moottorikatetta tuskin tullaan näkemään vielä kauden ensimmäisissä kilpailuissa. Jännä huomata, kuinka Williams on hiukan muuttanut tätä monen kopioimaa takarenkaiden edessä olevaa flippiä ja "takalokaria".
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Zep:
Paras esimerkki kaksoiskölistä, täällä kun yleensä puhutaan Mäkistä, on viime kauden Arrows.

"Kaksoiskölin" kehitti ilmeisesti Sergio Rinland vuoden 01 Sauberiin, josta idean sitten useat kopioivat ja Rinland vei mukanaan Arrowsille, jossa jalosti idean maksimiinsa.
Itse asiassa Salon 00 Sauberissa oli jo kasoisköli, mutta ne pienet tyngät ei tosin köliltä näyttäneet. Perinteisestihän kilpa-autoissa ei ole kölejä ollenkaan, mutta kun F-ykkösiin alkoi tulla korkeampia keulia paremman auton alapuolisen aerodynamiikan toivosta, ripustukset oli kuitenkin kiinnitettävä jonnekin ja kölit pikkuhiljaa muotoutuivat nykyiseen malliinsa. Eikös (nostettujen keulien) alkuaikoina rungon alapuoli ollu lähinnä pyöristetty, eli varsinaista köliä ei vielä ollut? No jordan EJ13-ssa ei näyttäis olevan köliä ollenkaan, vaan etujousituksen alemmat tukivarret on taivutattu niin että ne ylettyvät runkoon. Saas nähdä onko systeemi riittävän jäykkä kun kiinnityspisteet on rungossa niin lähekkäin doubtful

Tämä ei liity köleihin mutta hieno on :)


<small>[ 01-02-2003, 11:36: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
Ompahan juu nopian näköinen menopeli ja vielä kun tiedossa on, ettei uuskaan bemarin mylly oo varmastikkaan ihan paskimmasta päästä wink , mutta Melbournessa se vasta nähdään. Jos vielä luotettavuus on kohdillaan niin riittää kyllä mäcillä ja verrarilla tekemistä pitääkseen Williamsin "kaverukset" takana.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
viitsisköhän joku teistä, jotka olette enemmän näillä f1-sivuilla pyörineet, hakea tuommoisen vastaavan kuvan viime kauden ferrarista kuin minkä observer lähetti wiljamista... laittais nuo vierekkäin niin voisi sanoa vähän tarkemmin... kun nyt jo minunkin mielestäni tuo näyttää ihan ferrarilta, joskin väri sattaa hieman poiketa...
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Aikas komee peli ero viimevuotiseen tiiliskiveen on suuri. Kyllä tolla luulis kerkeevän. Yläviistosta perä on toimivan F2002 näköinen, nuo ponttoonit etuosastaan ehkä matalammat. Tuo moottorin kate ja siinä olevat kumpareet, tummalla maalattu alue, (Heldenviewin kuvassa sivulla 1) ovat aika jännät. Onkohan pakosarjan vaatimat? Onko kukaan löytänyt pakoputkea kuvista?

Tosta kaksoiskölistä vielä, että sen myötä joillakin on hieman poikkeava jousitusgeometria edessä. Mm. viimevuoden Räikkösen kulkineessa. Ensinnäkin alatukivarret ovat silloin lyhyemmät ja toiseksi ne ovat yleensä ylempänä. Välttämättä geometrisesti ei ideaali ratkaisu, mutta ilmeisesti tällä saadaan virtauksia parannettua.
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Turha on Heikki Kullan päätään aukoa.
Kyllä juttu on niin että ei sitten varmasti
edes yritetty mitään haamu aikoja vaan
pelkästään pientä kokeilua vaan.
Kun aika tässä kuluu niin eiköhän ne
rataennätykset ala paukkua.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Uusi Williams petti odotukset eek!
Heikkii....
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ensinnäkin se on sanottava, että uusi Williams F1 on hyvinkin kaunis - jopa siro. Välttämättä noihin muotoihin on pakko ollut kehittää uudenlainen jäähdytys - kenties Ferrarin kallistetun kennoston tyyliin. Williamsissa sivuponttoonit näyttävät kyllä Ferrarinkin vastaavaa pienemmiltä ja matalammilta. Olisiko moottorin jäähdytyksessäkin jotakin poikkeuksellista. Samaten katteiden takaosa on todella kapea ja auto entisestä lyhyempi. Ts sanoen moottorin ja voimansiirron elemettien integraatio on viety niin pitkälle kuin mitä talli aiemmin uhosikin. Samaten pakosarja on pistetty tosi kompaktiksi. Akselivälin lyheneminen on erittäin merkille pantavaa sekin.

Siivet varmasti muuttuvat vielä moneen otteeseen - mutta selvää on, että W on lähtenyt aivan uuteen konseptiin autonsa kera. ( Williamsissa toki on siivet, toisin kuin viime vuoden Ferrarissa ). Heikki Kullan pessimismistä ensitestien suhteen on vaikea sanoa mitään. Sen sijaan jos itse talli huokui pettymystä - kyllähän se jostakin kertoo. Kuitenkin vauhdin korjaantuminen voi olla pienestäkin kiinni kunhan auton säätäminen opitaan ( mm renkaat ) tai kaikki tekniikan lapsukset on löydetty. Mutta voihan kauniissakin autossa on perustavaa vikaa tyyliin McLaren. Kun runko feikkaa niin nopeutta ei vain löydy vaikka koko vuosi hierottaisiin. Toivottavasti näin ei ole.

Ja sitten on vielä tämä uusi ulottuvuus. Kun autoa suunniteltiin hyödyntämään elektroniikkaa - sen riisuminen voi muuttaa ajettavuutta, auton ulkomuotoa ( tekniikan mahtumista ) ja painopisteitä tavalla joihin on työlästä reagoida. Niin vain materiaalin keston rajojen tullessa eteen suureni viime vuoden Ferrarikin esitellystä takaosastaan ennen kilpailujen alkua. Nyt myös pakosarjoja voidaan suunnitella vain yhdet ( kestävät ).

Niin vain jää McLarenille vielä yksi etukäteen arvioitu valtti hihaansa. Jos he pystyvät onnistuneesti istuttamaan samaan autoon kaksoiskölin venturahyödyn ja siihen Ferrarimaisen ( ja nyt myös Williams ) kompaktin, kevyen takaosan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mikæl:
Niin vain jää McLarenille vielä yksi etukäteen arvioitu valtti hihaansa. Jos he pystyvät onnistuneesti istuttamaan samaan autoon kaksoiskölin venturahyödyn ja siihen Ferrarimaisen ( ja nyt myös Williams ) kompaktin, kevyen takaosan.
Voi kun se olisikin näin yksinkertaista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Huba:
Ei ollu uus Williams saanu kehuja ensi esiintymisensä jälkeen.. toivotaan, että nää on vaan jotain lastenvaivoja, et saatas Ferrarille hyvä haastaja..

uusi williams petti odotukset
Viimeksi kun heikkikulta näin uutisoi (kyse oli Jaguarista), oltiin tallissa samaan aikaan varauksellisen tyytyväisiä uuteen menopeliin. Eli lähdekritiikki on suotavaa, ellei jopa toivottavaa kun Kullan juttuja lueskelee.

Edit: samasta aiheesta on uutisoitu muunmuassa näin.

<small>[ 02-02-2003, 14:56: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
MaranelloRed:
Tämä auto kuitenkin takaa Williamsille kakkos sijan merkki taistelussa heti Ferrarin jälkeen. Hyvä niin.
Siis tarkoitit heti Ferrarin ja McLarenin jälkeen...

<small>[ 02-02-2003, 14:57: Message edited by: Mickey ]</small>
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Bobakki:
mikæl:
Niin vain jää McLarenille vielä yksi etukäteen arvioitu valtti hihaansa. Jos he pystyvät onnistuneesti istuttamaan samaan autoon kaksoiskölin venturahyödyn ja siihen Ferrarimaisen ( ja nyt myös Williams ) kompaktin, kevyen takaosan.
Voi kun se olisikin näin yksinkertaista.
Jaa mikä olisi yksinkertaista? Tyhjät kommentitko.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Bobakki:
Huba:
Ei ollu uus Williams saanu kehuja ensi esiintymisensä jälkeen.. toivotaan, että nää on vaan jotain lastenvaivoja, et saatas Ferrarille hyvä haastaja..

uusi williams petti odotukset
Viimeksi kun heikkikulta näin uutisoi (kyse oli Jaguarista), oltiin tallissa samaan aikaan varauksellisen tyytyväisiä uuteen menopeliin. Eli lähdekritiikki on suotavaa, ellei jopa toivottavaa kun Kullan juttuja lueskelee.

Edit: samasta aiheesta on uutisoitu muunmuassa näin.
Ei puolusta HKultaa - mutta tuo edellä oli Bemarin tiedote. Ei siis ainakaan avarakatseisesti laadittu. Samaa ensimmäisen testipäivän alakuloa raportoivat muutamat muutkin toimittajat kuin em turkulainen. Tiedä sitten.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
On aivan liian aikasta väittää, että se on pettymys. Williaams voi taktisesti ajaa isolla kuormalla ja pitää matalaa profiilia. Olishan se noloa ajaa täysillä ja rikkoa uudella autolla ennätyksiä, ja sit kisassa huomata olevansa hidas wink
 

kraatu

Well-known member
Liittynyt
9.6.2001
Viestit
271
vermula:
On aivan liian aikasta väittää, että se on pettymys. Williaams voi taktisesti ajaa isolla kuormalla ja pitää matalaa profiilia. Olishan se noloa ajaa täysillä ja rikkoa uudella autolla ennätyksiä, ja sit kisassa huomata olevansa hidas wink
Eikös viime vuonna Williams kanssa vähätelly autoansa ja sitte kuitenki oli ennakko-oletuksiin nähden loistoiskussa. tai jos 1 voitto nyt on loistoiskua.. :rolleyes: vaan mäkin löi.
 
Ylös