WRC-kausi 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
Minä taas laskin että Jyskälän ja kauden viimeisen rallin väliin pitää mahduttaa yksi kilpailu enemmän, joten eihän Jyskälä mitenkään voi siirtyä myöhemmäksi. Jyskälän pitäisi vaihtaa paikkaa Turkin kanssa jotta se onnistuisi.
 

helge

Well-known member
Liittynyt
22.5.2009
Viestit
79
Ainakin Tarkiainen sanoi ralliradiossa että ensi vuoden Suomen ralli on plus miinus viikko nykyisestä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
960
Suomen rallin paikka/aika ei siirry, kuin korkeintaan tuon Tarkiaisenkin mainitseman viikon. Chile ajetaan joka tapauksessa keväällä ja Japani syksyllä, mutta paikat riippuvat siitä, jätetäänkö kalenterista pois Korsika, Saksa vai tallien haluama Sardinia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
Tallipaikoista ei vieläkään mitään huhuja.

Toivottavasti Suninen saa täyden kauden, Citroen ykköskuskin ja Tidemand WRC-ralleja. En usko Meeken paluuseen. Jos Sordo ei halua ajaa Ruotsia ja Suomea niin laittakoon Huttusen tilalle niihin ralleihin? Voisiko Latvala olla se Citroenin ykköskuski, jos Ogier jatkaa M-Sportilla? Paikat voisi vaihtua toisinkinpäin, mutta onko liikaa siltoja poltettu taakse? Ehkä ensi kaudelle ei tulekaan suurempia muutoksia, ja Citroen jää nuolemaan näppejään.

Toivottavasti myös WRC2-luokassa jatkuu hyvät kisat. Citroen voisi ottaa vaikka Pietarisen näyttämään miten hyvää autoa viedään soralla. Toivottavasti Nordgrenillekin tulee parempaa ohjelmaa, ja joku ajaa varmaan Volkkariakin...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Tiedottomuus Neuvillen ja Ogierin tulevaisuudesta hidastanevat huhumyllyä. Nuo kaksi sattuvat olemaan ainoat tavoittelemisen arvoiset vapaat kuljettajat tällä hetkellä. Neuvillea on vaikea nähdä Hyundain ulkopuolella, mutta Ogierin kohdalla melkein mikä tahansa M-Sportin, Citroenin tai jopa lopettamisen väliltä vaikuttaa mahdolliselta. Melkein jopa tuntuu, että hopean jäädessä käteen Seb ei ainakaan M-Sportilla jatkaisi, toisaalta mestaruuden tullessa tiimi ei varmasti ainakaan vaihtuisi

MM-sarjassa sijoilla 4-13 on tällä kaudella ollut niin tasaisen harmaata porukkaa, että tiimit tuskin haluavat sitoutua näihin ennen kuin näiden säännöllisesti voittavien kuljettajien tulevaisuus on selvillä. Uskoisin, että vaihtuvuus tuossa porukassa ja ylipäänsä sarjassa tuleekin olemaan pientä. Mikäli veikata pitäisi sanoisin Toyotan jatkavan samalla kokoonpanolla, Evans ja Suninen M-Sportilla, Mads ja Breen Citroenilla, Neuville ja Mikkelsen Hyundailla. Jos Paddon pystyy pitämään tuon tasaisen tulostason lopuissakin kilpailuissa hänellä on mahdollisuus olla Sordon edellä Hyundain papereissa, johtuen Danin nirsoilevasta asenteesta useampaa rallia kohtaan (mainittujen Suomen ja Ruotsin lisäksi myös Australia ja Wales ovat tällaisia). Joka tapauksessa en hirveästi usko uuteen kasvoon kolmannen Hyundain ratissa. Ainoa, jota en kerta kaikkiaan lähde tässä vaiheessa sijoittamaan mihinkään on Ogier.

Tidemandin tilanne näyttää vähän hankalalta. Suunnilleen samalla tasolla aikanaan WRC2:ssa ajaneet Suninen ja Lappi ovat osoittaneet, että hyppy pääluokkaan ei suju välttämättä ilman kasvukipuja. Mikä tiimi olisi valmis pelaamaan tällaista pidempää peliä ruotsalaisen kanssa? Toyotalla on jo Lappi, joka ei vielä ole valmis kuski. M-Sportille tuskin pääsee ilman rahasäkkiä ja Pontuksen agentti sanoi viime vuonna että maksukuskiksi ei muutenkaan lähdetä. Agenttiahan voi tosin aina vaihtaa. Mikä on Citroenin motivaatio ottaa uusi kuljettaja, joka tuskin olisi juurikaan voittotaistelussa vielä vähään aikaan? Varsinkin, jos ranskalaistiimi ei saa Ogierin kaltaista ykköstykkiä itselleen. Leikin hetken David Evansia ja pelaan pientä mielikuvituspeliä: Pieni oljenkorsi voisi olla Sordon säilyminen Hyundailla tämän vuoden kaltaisella ohjelmalla ja Tidemand nousisi uudeksi Paddoniksi jakamaan kolmatta autoa. Toinen kaukaa haettu skenaario voisi olla jomman kumman Toyota-suomalaisen siirtyminen Citroenille, jolloin Toyotalta vapautuisi paikka.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
Pieni oljenkorsi voisi olla Sordon säilyminen Hyundailla tämän vuoden kaltaisella ohjelmalla ja Tidemand nousisi uudeksi Paddoniksi jakamaan kolmatta autoa.
Toisaalta Hyundai kouluttaa Huttusta joten mikseivät käyttäisi omaa kuskia?

Yksi kysymys on myös Elfyn Evans, millä rahoituksella ajaa Fiestaa ja onko näillä näytöillä jatkoa ensi kaudeksi?

Lappi on minusta hyvin ansainnut kannuksensa, on ollut voittovauhdissa monessa rallissa ja voittanut power stagen kaikilla alustoilla. Tarvitaan vaan lisää kokemusta jotta pikkuvirheet hioutuu pois. Voisiko olla myös Citroenin kiikarissa? Toisaalta tuskin Tommikaan luopuu hevillä.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Toisaalta Hyundai kouluttaa Huttusta joten mikseivät käyttäisi omaa kuskia?

Yksi kysymys on myös Elfyn Evans, millä rahoituksella ajaa Fiestaa ja onko näillä näytöillä jatkoa ensi kaudeksi?

Lappi on minusta hyvin ansainnut kannuksensa, on ollut voittovauhdissa monessa rallissa ja voittanut power stagen kaikilla alustoilla. Tarvitaan vaan lisää kokemusta jotta pikkuvirheet hioutuu pois. Voisiko olla myös Citroenin kiikarissa? Toisaalta tuskin Tommikaan luopuu hevillä.
Oliko Huttunen Hyundaille ykkösvaihtoehto vai paras saatavilla ollut? Voi olla että olen väärässä, mutta muistelisin Tiedemandilla olleen hyvissä ajoin sopimus Skodan kanssa tästä vuodesta, joten onko Pontus tavoitellut tuota paikkaa tosissaan tai oliko häntä mahdollista irrottaa Skodalta? Rovanperän ajokortin suhteen oli myös epäselvyyksiä, että missä hän sai ajaa joten olisi ollut riski pestata Kalle ohjelmaan, kun ajo-oikeusasiat eivät olleet täysin selviä. Vaikka Huttusesta pidänkin niin kyllä tuo Hyundai-pesti tuli suhteellisen ohuilla nelivetonäytöillä. Toivon toki jatkoa Huttuselle, mutta Hyundain venkoilu kokoonpanon suhteen ei herätä hirveästi luottamusta.

Evansin näytöt ovat tosiaan mitäänsanomattomia. Kehitystä vuoteen 2015 ei ole tullut oikeastaan yhtään. Viime vuoden superkisat taisivat mennä pitkälti renkaiden piikkiin. Ei olisi vääryys, jos Evans menettäisi paikkansa, mutta onko kukaan muukaan sijoilla 5-13 ajavista kuljettajista hirvittävästi parempi? Tiimit kuitenkin lähtökohtaisesti haluaisivat ajattaa kolmea autoa, joten näitä vaatimattomampia kuljettajia tullaan edelleen näkemään. Ovatko Paddon, Breen tai Östberg kovin paljon parempia? Rahoitusasioista en osaa sanoa mitään.

Lappi on ehdottomasti paras ja potentiaalisin noista sijojen 4-13 kuljettajista ja hän ansaitsee olla sarjassa ainakin seuraavat pari vuotta. Lapin kohdalla on silti mielestäni liian aikaista puhua tuleeko hänestä maailmanmestari vai köyhän miehen Latvala. Tommi olisi tyhmä, jos päästäisi nyt Lapin menemään. Mielestäni Lapille paras paikka on jatkaa vakaassa tiimissä haastamasa ykköstykki Tänakia. Uskon Toyotan omaavan isoimman potentiaalin tulevaisuuden dominanssille näistä nykytiimeistä (tai ainakin Citroenia isompi), joten senkin puolesta siirto olisi iso riski tässä kohtaa. Siirtyminen Citroenille luultavasti sulkisi Toyota-oven ja jos asiat ei kulkisi siellä hyvin niin tulevaisuus voisi hankaloitua paljon. Lapilla on vyöllään vasta noin 15 kilpailua kuitenkin ja muistetaan nyt että ei Tänak ja Neuvillekaan olleet tuossa vaiheessa sen parempia. Melkein jopa päinvastoin.


Sen verran kättä pystyyn virheen merkiksi, että tämän perusteella Tiedemand teki Skoda-sopimuksen vasta joulukuussa.
https://nwt.se/sport/motorsport/2017/12/12/tidemand-fortsatter-i-skoda
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Lapilla on vyöllään vasta noin 15 kilpailua kuitenkin ja muistetaan nyt että ei Tänak ja Neuvillekaan olleet tuossa vaiheessa sen parempia. Melkein jopa päinvastoin.
Jep. Kokemuksen merkitystä nykyisessä mm-sarjassa ei voi liikaa korostaa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tiedottomuus Neuvillen ja Ogierin tulevaisuudesta hidastanevat huhumyllyä. Nuo kaksi sattuvat olemaan ainoat tavoittelemisen arvoiset vapaat kuljettajat tällä hetkellä.
Tojotan kannattaisi poimia pois ja suomalaiset veks. :thumbup:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
Oliko Huttunen Hyundaille ykkösvaihtoehto vai paras saatavilla ollut? Voi olla että olen väärässä, mutta muistelisin Tiedemandilla olleen hyvissä ajoin sopimus Skodan kanssa tästä vuodesta, joten onko Pontus tavoitellut tuota paikkaa tosissaan tai oliko häntä mahdollista irrottaa Skodalta? Rovanperän ajokortin suhteen oli myös epäselvyyksiä, että missä hän sai ajaa joten olisi ollut riski pestata Kalle ohjelmaan, kun ajo-oikeusasiat eivät olleet täysin selviä. Vaikka Huttusesta pidänkin niin kyllä tuo Hyundai-pesti tuli suhteellisen ohuilla nelivetonäytöillä. Toivon toki jatkoa Huttuselle, mutta Hyundain venkoilu kokoonpanon suhteen ei herätä hirveästi luottamusta.

Sen verran kättä pystyyn virheen merkiksi, että tämän perusteella Tiedemand teki Skoda-sopimuksen vasta joulukuussa.
https://nwt.se/sport/motorsport/2017/12/12/tidemand-fortsatter-i-skoda
Muistaakseni Tidemand ei ollut mukana ehdokkaissa, mutta Veiby oli, ja vetäytyi tuleviin sopimuksiin vedoten.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tallipaikoista ei vieläkään mitään huhuja.
Citroen kyttää Ogierin ratkaisua. Gasoo Reising tekee päätöksiä vasta Saksan rallin jälkeen. Hyundailla mennään lähes varmasti näillä miehityksillä. M-Sportilla pakka on totaalisesti levällään kun Fordin tuen laajuudesta tai ylipäätään jatkumisesta ei ole mitään sitovaa tietoa.

Volkkari ei ymmärtääkseni ole tulossa omana tallinaan WRC2 luokaan, vaan ajattamisen hoitavat yksityistallit joille Volkkari myy autot. Camilli ja Tidemand ovat olleet testivastuussa autoa kehiteltäessä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5652
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Citikan on yksinkertaisesti PAKKO saada naarattua talliin uskottava ykköskuski. Kaikki paukut laitettaneen Ogierin saamiseen "takaisin kotiin", mutta mikäli tämä haluaakin (Fiestan loppukauden suorituskyvystä riippuen) pysyä M-Sportilla, olisi Citroen + Latvala molemmille osapuolille melko houkuttteleva kombinaatio. Citikka saisi selkeän ykköskuskin (se alkaa toki olla jo vähän niin ja näin, että onko JML tämän kauden suoritusten perusteella ja jälkeen uskottava sellainen, kun puhutaan kuljettajien MM-tittelin voittamisesta) ja Jari-Matti kristallinkirkkaan ykköskuskin aseman, joka hänelle ainakin viime vuoden perusteella tuntui aika kivasti sopivan.

Vaikka paljon puhutaan siitä, miten Ogier tykkää olla M-Sportilla (eikä tätä ole toki mitään syytä epäilläkään), niin sitä on kuitenkaan turha kuvitella, että viisinkertainen mestari jää talliin, mikäli Fiesta osoittautuisi loppukauden kisojen perusteella huonoksi hevoseksi mestaruustaistelun kannalta. Ja yhtä vähän jaksan uskoa siihen, että viisinkertaisen mestarin luonteenlaadulla varustettu urheilija malttaisi jäädä koti-isäksi heti menetettyään mestaruusvyönsä.

M-Sportin tilanne voi mennä sangen mielenkiintoiseksi, mikäli Ogier lähtee. Kuka tilalle? Ja epäilen, että on olemassa myös suuri riski siihen, että Suninen vie verokorttinsa kuluvan kauden päätteeksi Puuppolaan (vai Tallinnaanko se pitää viedä...). Sitten on Malcolmilla oikeasti tilanne päällä.

Jos jotain saa toivoa, niin pääluokkaan voisi vähän tiheämmällä frekvenssillä tuoda uusia (lue: WRC2:ssa menestyneitä) kuljettajia mukaan. On toki useastakin syystä vaikea toteuttaa, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16141
Sijainti
Tampereen lenkki
Puuppolaan (vai Tallinnaanko se pitää viedä...)
Puuppolassahan se tallin päämaja vielä on ja sitä kautta myös Jyväskylän testitiet. Autot vaan huolletaan ja kalustoa säilytetään Tallinnassa päivämatkan lähempänä Keski-Eurooppaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Puuppolassahan se tallin päämaja vielä on ja sitä kautta myös Jyväskylän testitiet. Autot vaan huolletaan ja kalustoa säilytetään Tallinnassa päivämatkan lähempänä Keski-Eurooppaa.
Verot maksetaan siihen maahan (ja kuntaan), jossa virallisesti asuu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vaikka paljon puhutaan siitä, miten Ogier tykkää olla M-Sportilla (eikä tätä ole toki mitään syytä epäilläkään), niin sitä on kuitenkaan turha kuvitella, että viisinkertainen mestari jää talliin, mikäli Fiesta osoittautuisi loppukauden kisojen perusteella huonoksi hevoseksi mestaruustaistelun kannalta. Ja yhtä vähän jaksan uskoa siihen, että viisinkertaisen mestarin luonteenlaadulla varustettu urheilija malttaisi jäädä koti-isäksi heti menetettyään mestaruusvyönsä.

M-Sportin tilanne voi mennä sangen mielenkiintoiseksi, mikäli Ogier lähtee. Kuka tilalle? Ja epäilen, että on olemassa myös suuri riski siihen, että Suninen vie verokorttinsa kuluvan kauden päätteeksi Puuppolaan (vai Tallinnaanko se pitää viedä...). Sitten on Malcolmilla oikeasti tilanne päällä.

Jos jotain saa toivoa, niin pääluokkaan voisi vähän tiheämmällä frekvenssillä tuoda uusia (lue: WRC2:ssa menestyneitä) kuljettajia mukaan. On toki useastakin syystä vaikea toteuttaa, mutta silti.
Wilsonin ja sitä kautta myös Ogierin jatkokuviot ratkaistaan Detroitissa. Jos M-Sport ei saa riittävää tukea tehtaalta - mielellään jopa täysiverisen tehdastallin statusta - niin Wilson voi joutua katselemaan niitä kuljettajia sieltä ale-laarista. Evans jatkaa, Suninenkin ehkä yhden kauden ja kolmas kuski nostetaan sitten WRC2 luokasta.

En pidä kauhean todennäköisenä että Suninen päätyisi Puuppolaan. Tommi on ilmaissut olevansa kohtuullisen tyytyväinen nykyiseen palettiinsa ja jos ei vielä ensi kaudeksi niin viimeistää seuraavalle yksi ajopaikka menee japanilaiselle kuljettajalle. Tälllä hetkellä siinä on kiinni Katsutaja. 2020 kaudelle yksi paikka lienee korvamerkitty Kalle Rovanperälle. Toinen juttu sitten on tulisiko Toi-otalta kakkostalli, jossa ajaisivat Rovis jr ja Katsutaja ja vieläkö Latvala jatkaa 2020.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5652
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En pidä kauhean todennäköisenä että Suninen päätyisi Puuppolaan.
Veikkaukseni perustuu oikeastaan kolmeen seikkaan:

1) oliko se nyt Maikkarin (?) haastattelu joskus viime kauden loppupuolella, jossa Tommi puhui Sunisesta sellaisella kiimalla, että olisi helposti voinut kuvitella taustalla pyörivän oikein todella kovaa pornoa.

2) Toyotalta on oikein painottamalla painotettu, että fokus on nimenomaan nuorissa kuljettajissa - Latvala ei välttämättä oikein osu enää kriteereihin, varsinkin, kun tämän kauden perusteella Latvalaa ei ole "pakko" tallissa pitää ykköskuskin roolin takia.

3) JOS Citroen epäonnistuu Ogierin kaappaamisessa, ja tarjoaakin Latvalalle lappua allekirjoitettavaksi, niin haluaako JML jäädä Toyotalle? Tiedossa lienee joka tapauksessa roima palkanalennus ja Tänakin apumiehen rooli.

Yhtä kaikki, ärsyttävän vähän spekulaatiota ensi kauden tallipaikoista tällä hetkellä mediassa. Colin Clark, David Evans ja kumppanit lienevät liian paljon "sisäpiiriä" uskaltaakseen skuupata kovimpia juoruja.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Latvalalla sopimus, Suninen ajaa täyden kauden.

Rallimanageri paljasti kovia sopimusuutisia – Latvalalle solmittu uusi sopimus, Suninen ajaa ensi vuonna täyden kauden MM-sarjassa

Rallimanageri Timo Jouhki vahvisti Aamulehdelle Jari-Matti Latvalan ajavan MM-sarjassa myös ensi kaudella.

MM-rallin sopimusneuvottelut käyvät perinteisesti kuumana elokuussa ennen Saksan rallia. Erityisesti Jari-Matti Latvalan, 33, kohtalosta MM-sarjassa on liikkunut monenlaista huhua, mutta miehen pitkäaikainen rallimanageri Timo Jouhki paljastaa Aamulehdelle iloisia sopimusuutisia.

–Kaikilla minun kuskeilla on sovittuna tallipaikka ensi kaudella, Jouhki kertoo sopimustilanteesta.

Jouhki toimii Latvalan lisäksi Teemu Sunisen ja Kalle Rovanperän managerina. Yksittäisiä WRC-kisoja aiemmin ajanut Suninen saa ensi kaudeksi koko MM-sarjan kattavan ohjelman.

–Teemu on sen verran jo harjoitellut, että piti saada täysimittainen sopimus. Sellainen Teemulle on sovittu.

Tallien nimistä Jouhki ei voi puhua nimillä.

–Kaikkien tallien kanssa on sovittu, että tallit tiedottavat sitten sopimuksista.

Kaikki merkit viittaavat siihen, että Suninen jatkaa M-Sportin Fordilla ja Latvala Toyotalla, jonka tallipäällikkö Tommi Mäkinen oli omalla ajourallaan myös Jouhkin suojatti.

–Tommin kanssa pystyy aina juttelemaan asioista, Jouhki kuittaa.

Vasta 17-vuotiaalla Rovanperällä on voimassa oleva kolmevuotinen sopimus Skodan kanssa.

–Sopimus on tosin sellainen, että me pääsemme siitä kyllä kahden vuoden jälkeen irti, jos on WRC-tiimipaikka olemassa ja Kalle on pärjännyt Skodalla tietyntasoisesti, niin hän voi lähteä.

Kaudelle 2020 Rovanperä on kuuma nimi WRC-talleihin.

–Positiivista pöhinää on ja useampikin talli on hänestä hyvin kiinnostunut.
https://www.aamulehti.fi/urheilu/rallimanageri-paljasti-kovia-sopimusuutisia-latvalalle-solmittu-uusi-sopimus-suninen-ajaa-ensi-vuonna-tayden-kauden-mm-sarjassa-201136756
 
Ylös