WRC-kausi 2021

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4052
Sijainti
Parc Fermé
Esuppi sanoi aika suoraan että ainakaan Montessa ei ole viivalla. Todella harmillista. Twitterissä jo melkein tiedettiin, että joku ranskalainen ottaa hänen penkkinsä, eiköhän se ole sitten Fourmaux.
Fourmaux tai Greensmith kun tarpeeksi usein pyörittelee autoja pihalle mitä noloimmilla tavoilla niin voi olla et tulee Pieksämäen miestä ikävä... pohdiskellut tässä sitäkin et jos Ogier olisikin lopettanut tähän kauteen (ja Mäkinen lähtenyt tallipäällikön paikalta veks') niin oisiko EP:llä ollut sauma siirtyä takaisin TGR:lle?

Vähän tuli kyllä Evansin ulosajosta deja vu-tunne Greensmithin amisteluista Montessa alkuvuonna.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
143
M-Sportin suhteen kummastuttaa, että kuka heillä sitten testaa sitä vuoden 2022 autoa? Tänak oli ilmeisesti olennainen osa 2017 mallin kehitystyötä...
Ei tästä kannata huolestua. Siitä pajasta ei ole uutena tullut kun voittaja-autoja.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4052
Sijainti
Parc Fermé
Lappi ei koe, että eri kuskeilla M-Sportin menestys olisi ollut yhtään parempaa. Lappi ja Teemu Suninen ajoivat sen, minkä vaillinaisilla laitteilla sai aikaiseksi.

Vailinaisillapa hyvinkin. Tässä nyt voisi vähän M-Sportin kautta ja ongelmia tiivistää:
Monte:
Greensmith - moottori ylikuumeni kiitos etupuskurin joka keräsi lehtiä kuin Briggs & Stratton konsanaan, turbo-ongelmat seur pätkällä (johtuen samasta syystä?)
Suninen: samat ylikuumenemisongelmat, voimansiirto seur. pätkällä
Lappi: ylikuumenemisongelmat EK1:llä.

Jociuksella ei ollut ongelmia Montessa, toki vauhti oli kirkkokyytiä vrt. muihin

Ruotsi:
- ei mainittavia teknisiä murheita kummallakaan

Meksiko:
Suninen: jarrumurheita vikalla ek:lla
Lappi: Fiesta goes nuotio, syytä ei tainnut tulla koskaan selville?
Greensmith: moottori kuoleentui pätkällä 12/21, "no power"

Viro:
Lappi: testikisaksi suunnitellussa Jämsän Äijät-rallissa 300m testiä ja turbo hajalle
Greensmith: ei mainittavia teknisiä murheita
Suninen: ei mainittavaa, suunnilleen kaikki M-Sportin kuskit mainitsivat miten hankala viikonloppu / pito-ongelmia useammalla
(näiden lisäksi Gross joka ajoi 2. ek:lla pihalle ja Kurkela yksityiskuskina)

Turkki:
Greensmith: ei mainittavia ongelmia.
Lappi: pari rengasrikkoa, rikkoutunut iskari
Suninen: jousitus hajalle, keskeytyksen arvoisesti

Sardinia:
Greensmith: jäähdytinongelmia, Powerstagella auton hyytyminen sähkövian takia
Lappi: moottoririkko EK2:lla, keskeytys.
Suninen: ei murheita? käsijarruongelmia.

Monza:
Suninen: moottoririkko, keskeytys.
Greensmith: jousitus hajalle
Lappi: ei murheita?
 
Viimeksi muokattu:

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
100
Vähän pelottaa koko M-Sportin puolesta, ajaakohan tiimi ensi kaudella ollenkaan? vai ajattaako vain rahaa tuovia kuskeja Fourmaux/Greensmith, mutta miksi nämä kaverit toisivat sitä rahaa jos autolla ei kuiteenkaan pysty haastamaan. Kukas sitten kehittää autoa kaudelle 2022? Tuskin kumpikaan nuorista saa kehitettyä voittaja autoa, vai saako Suninen jatkaa ja pää paino uuden auton tekoon jää Teemulle?
Tai sitten Rich ja M-sport on löytänyt rahaa ja palkannut muita vapaana olevia kuljettajia, joiden harteille uusi auto jää, Breen, Mikkelsen, Ostberg?
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
71
Viro:
Lappi: testikisaksi suunnitellussa Jämsän Äijät-rallissa 300m testiä ja turbo hajalle
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuo ei nyt taida mennä Msportin piikkiin, kun se oli Tuohinon auto ja osittain Lapin itsensä maksama. Toki Msport siitä maksoi osan, mutta hankala sitä on muiden vehkeistä olla vastuussa, harmittava takaisku.

Mutta koska Msportilla tuli kuitenkin niin paljon moottorivikoja, niin minulle heräsi kysymys, että miten monta moottoria heillä oli kauden aikana käytettävissä. Alkuperäisen suunnitelman mukaanhan se moottori päivitys piti tulla eteläamerikan reissun jälkeen. Joten kun se päivitys jätettiin ensivuodelle, niin käytettiinkö tänä vuonna sitten viimevuoden( tai muuten "ylijäämä") moottoreita. Kun selvästi ajatus oli vaihtaa joka tapauksessa päivitettyyn versioon muutaman kisan jälkeen. Tällöihän niitä vanhanmallisia moottoreita ei välttämättä ollut pahemmin edes rakennettuina ja koitettiinko tässä säästää ajamalla/huoltamalla niitä vanhoja. Vai rakennettiinko vielä uusia "vanhan mallin" moottoreita käyttöön? (Tähän vielä varmasti vaikutti Lapin auton palaminen, jolloin sielläkin menetettiin yksi moottori).
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
88
Fourmaux tai Greensmith kun tarpeeksi usein pyörittelee autoja pihalle mitä noloimmilla tavoilla niin voi olla et tulee Pieksämäen miestä ikävä... pohdiskellut tässä sitäkin et jos Ogier olisikin lopettanut tähän kauteen (ja Mäkinen lähtenyt tallipäällikön paikalta veks') niin oisiko EP:llä ollut sauma siirtyä takaisin TGR:lle?

Vähän tuli kyllä Evansin ulosajosta deja vu-tunne Greensmithin amisteluista Montessa alkuvuonna.
Lappi ei koe, että eri kuskeilla M-Sportin menestys olisi ollut yhtään parempaa. Lappi ja Teemu Suninen ajoivat sen, minkä vaillinaisilla laitteilla sai aikaiseksi.

Vailinaisillapa hyvinkin. Tässä nyt voisi vähän M-Sportin kautta ja ongelmia tiivistää:
Monte:
Greensmith - moottori ylikuumeni kiitos etupuskurin joka keräsi lehtiä kuin Briggs & Stratton konsanaan, turbo-ongelmat seur pätkällä (johtuen samasta syystä?)
Suninen: samat ylikuumenemisongelmat, voimansiirto seur. pätkällä
Lappi: ylikuumenemisongelmat EK1:llä.

Jociuksella ei ollut ongelmia Montessa, toki vauhti oli kirkkokyytiä vrt. muihin

Ruotsi:
- ei mainittavia teknisiä murheita kummallakaan

Meksiko:
Suninen: jarrumurheita vikalla ek:lla
Lappi: Fiesta goes nuotio, syytä ei tainnut tulla koskaan selville?
Greensmith: moottori kuoleentui pätkällä 12/21, "no power"

Viro:
Lappi: testikisaksi suunnitellussa Jämsän Äijät-rallissa 300m testiä ja turbo hajalle
Greensmith: ei mainittavia teknisiä murheita
Suninen: ei mainittavaa, suunnilleen kaikki M-Sportin kuskit mainitsivat miten hankala viikonloppu / pito-ongelmia useammalla
(näiden lisäksi Gross joka ajoi 2. ek:lla pihalle ja Kurkela yksityiskuskina)

Turkki:
Greensmith: ei mainittavia ongelmia.
Lappi: pari rengasrikkoa, rikkoutunut iskari
Suninen: jousitus hajalle, keskeytyksen arvoisesti

Sardinia:
Greensmith: jäähdytinongelmia, Powerstagella auton hyytyminen sähkövian takia
Lappi: moottoririkko EK2:lla, keskeytys.
Suninen: ei murheita?

Monza:
Suninen: moottoririkko, keskeytys.
Greensmith: jousitus hajalle
Lappi: ei murheita?
Sunisella sardiniassa käsijarruongelmia!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
859
Jouhkihan taisi puhua tuossa Tomin nuoteista Monza ennakossa, että M-sportin mahdollisen 2022 projektin rahoitus tulee firman ulkopuolelta (Ford tai joku muu autonvalmistaja?), joten voihan olla että tuolle projektille palkataan joku testikuski, joka ei ajele vanhalla autolla kilpaa, vaan keskittyy uuden auton testaamiseen.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
202
Jouhkihan taisi puhua tuossa Tomin nuoteista Monza ennakossa, että M-sportin mahdollisen 2022 projektin rahoitus tulee firman ulkopuolelta (Ford tai joku muu autonvalmistaja?), joten voihan olla että tuolle projektille palkataan joku testikuski, joka ei ajele vanhalla autolla kilpaa, vaan keskittyy uuden auton testaamiseen.
Eikös se Matthew ole testiä ajellu siellä pajan kulmilla...
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
100
Eikös se Matthew ole testiä ajellu siellä pajan kulmilla...
Matteus ei voittaja autoa kehitä, taitaa olla vaan nimellisesti M-sportin testikuljettaja. Paljon lie ajanutkaan tuolla autolla.

Isoin mysteeri tässä koko M-sportin ensi kaudessa on se kuka tota uutta autoa rupeaa ajamaan hyväksi. (2022 on kuitenkin luvattu olla mukana)
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
143
Aiemmin siellä on kyllä ollut tekijämiehet kehittämässä autoa...
Puhutko kuskeista vai tekijöistä taustalla?

Nykyistä autoa kehittivät mm. Wilson, Östberg, Camilli. Toki Evans ja Tänak myös, mutta tuskin täälläkään kukaan heitä piti yhtään minään vielä 2016?
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
100
Puhutko kuskeista vai tekijöistä taustalla?

Nykyistä autoa kehittivät mm. Wilson, Östberg, Camilli. Toki Evans ja Tänak myös, mutta tuskin täälläkään kukaan heitä piti yhtään minään vielä 2016?
Kaikki 2017 WRC autot oli ihan raakileita alku kaudesta '17. Ilman Latvalan viime hetken panosta olisi Toyotan ensimmäisestä kaudesta tullut täysi pannukakku. Samaa uskon myös M-sportista, eiköhän Ogier vielä ehtinyt tuomaan panoksellaan paljon lisä vauhtia.
Mikäli VW olisi jatkanut 17 kaudelle olisivat he menneet aivan menojaan.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7958
Sijainti
Lake City
Puhutko kuskeista vai tekijöistä taustalla?

Nykyistä autoa kehittivät mm. Wilson, Östberg, Camilli. Toki Evans ja Tänak myös, mutta tuskin täälläkään kukaan heitä piti yhtään minään vielä 2016?
Kuskeista. Inssipuoleen on täysi luotto edelleen. Kyllähän se 2016 vuoden Tänak oli vetomies vaikkei ladulla pysynytkään. Evanskin oli ihan WRC2:n kärkinimiä ja Østberg kokenut tehdaskuljettaja. En nyt ihan osaisi Greensmithiä ja Fourmaux'ta samaan kastiin laittaa. Toki hyvä jos Suninen jää sinne, mutta Suninen on varmaan urallaan todella vähän ehtinyt tehdä testaamista verrattuna moneen yhtä monta kautta ajaneeseen kuskiin.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
88
Kuskeista. Inssipuoleen on täysi luotto edelleen. Kyllähän se 2016 vuoden Tänak oli vetomies vaikkei ladulla pysynytkään. Evanskin oli ihan WRC2:n kärkinimiä ja Østberg kokenut tehdaskuljettaja. En nyt ihan osaisi Greensmithiä ja Fourmaux'ta samaan kastiin laittaa. Toki hyvä jos Suninen jää sinne, mutta Suninen on varmaan urallaan todella vähän ehtinyt tehdä testaamista verrattuna moneen yhtä monta kautta ajaneeseen kuskiin.
Ja säätöjen hakeminen ja auton kehitystyö on 2 eillistä asiaa, en usko että sunisella on auton kehitystyöstä juurikaan kokemusta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1188
Toki hyvä jos Suninen jää sinne, mutta Suninen on varmaan urallaan todella vähän ehtinyt tehdä testaamista verrattuna moneen yhtä monta kautta ajaneeseen kuskiin.
Varsinkin tällä kaudella :confused:
Mielenkiintoista kyllä nähdä, mitä M-Sport keksii. Jos 2022 autosta meinataan oikeasti voittaja-auto tehdä, on sinne pakko saada ainakin testikuskiksi joku kovempi luu kuin Suninen. Täytyy tosin muistaa, että alkoihan Sunisenkin WRC-ura testikuskin roolissa, kun hän ajoi Camillin ja Basti Lindholmin kanssa Toyotan ensimmäisiä testejä, mutta ei siitä vielä mitään vahvaa tietotaitoa päässyt kertymään.
Markkinoilla olisi kyllä nyt kovia kuskeja testaajaksi; Meeke?, Loeb? Latvala? Se on sitten toinen juttu, kuka on valmis ottamaan tuon pestin ja kenet M-Sport sinne haluaa. Latvala on varmasti pois suljettu "Toyota-suurlähettiläs-suojatyöpaikkansa" vuoksi. Enkä nyt ihan kauhealla luotolla lähtisi Meekeäkään palkkaamaan tiimiin, jossa budjetti on tiukassa. Varaosat kuitenkin maksaa melkoisen monta puntaa..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4225
Sijainti
Event horizon
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuo ei nyt taida mennä Msportin piikkiin, kun se oli Tuohinon auto ja osittain Lapin itsensä maksama. Toki Msport siitä maksoi osan, mutta hankala sitä on muiden vehkeistä olla vastuussa, harmittava takaisku.

Mutta koska Msportilla tuli kuitenkin niin paljon moottorivikoja, niin minulle heräsi kysymys, että miten monta moottoria heillä oli kauden aikana käytettävissä. Alkuperäisen suunnitelman mukaanhan se moottori päivitys piti tulla eteläamerikan reissun jälkeen. Joten kun se päivitys jätettiin ensivuodelle, niin käytettiinkö tänä vuonna sitten viimevuoden( tai muuten "ylijäämä") moottoreita. Kun selvästi ajatus oli vaihtaa joka tapauksessa päivitettyyn versioon muutaman kisan jälkeen. Tällöihän niitä vanhanmallisia moottoreita ei välttämättä ollut pahemmin edes rakennettuina ja koitettiinko tässä säästää ajamalla/huoltamalla niitä vanhoja. Vai rakennettiinko vielä uusia "vanhan mallin" moottoreita käyttöön? (Tähän vielä varmasti vaikutti Lapin auton palaminen, jolloin sielläkin menetettiin yksi moottori).
Itselläkin kävi mielessä että kun rahaa ei ollut edes testaamiseen niin olisiko ajatettu valmiiksi "ylikypsiä" moottoreita joiden tunnit vain yksinkertaisesti tulivat täyteen.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7958
Sijainti
Lake City
Itselläkin kävi mielessä että kun rahaa ei ollut edes testaamiseen niin olisiko ajatettu valmiiksi "ylikypsiä" moottoreita joiden tunnit vain yksinkertaisesti tulivat täyteen.
Samaa olen miettinyt. Tai että oliko siellä viritetty vanhoja moottoreita yli rajojen kun muuten ollaan tehoissa perässä? En ole insinööri, joten en tiedä olisiko tällainen edes mahdollista...

Sehän on fakta, että M-Sportilla oli uusi moottoriversio valmiina jo kesällä, mutta päättivät ajaa tämän vuoden vielä vanhoilla koneilla taloudellisista syistä
 
Ylös