maradona
Resistive User
Emmiekkää.Mää en ol ikän ymmärtäny et mitä uskonnol on tekemist moraalin kans.
Emmiekkää.Mää en ol ikän ymmärtäny et mitä uskonnol on tekemist moraalin kans.
Tulen vain ja ainoastaan jos luvassa on DALLASPULLAA!Tervetuloa, kumpainenkin :ahem:
Mistä se moraali sitten syntyy, missä se määritellään jos ei uskonnossa?Emmiekkää.
Kuvasit juuri suomalaisen iltapäivälehdistön prikulleen oikein. Ihmismuodossa heitä kutsutaan toimittajiksi. Se nyt vain on heidän roolinsa. Ja tätähän kansa haluaa, kun vuosittain ihmiset on rankattu lehteen verotietojen perusteella. Plus ammattikuntien palkkavertailut.Tälläisiä tyyppejä olen tavannut useita. Ihmisiä jotka selvittävät tulotasosi käymällä verovirastossa varta vasten, rankkaavat sinut golf-tasoituksen ja "busines" suhteittesi perusteella, millä autolla ajat ja missä kaupunginosassa asut.
Kuten uskonnollistenkin ihmisten tapauksessa, omassa päässä. Toki sen syntyyn vaikuttavat kaikennäköiset ulkoiset seikat, kuten kasvatus, koulutus, näetty ja koettu jne. Opittua se uskontokin on.Mistä se moraali sitten syntyy, missä se määritellään jos ei uskonnossa?
Uskonnollistenkin ihmisten moraali perustuu jossain määrin, joillain jopa kirjaimellisesti uskonnollisissa teoksissa määriteltyihin lakeihin. Tai "lakeihin" jos asiat on esitetty hämärämmin, mutta periaatteessa sama asia.Minusta pahin ihmisrodun tyyppi on ateisti, jonka "moraali" perustuu lakitulkintoihin.
Tämä ei mielestäni liity moraaliin, vaan yksilöiden arvottamiseen, mikä on hieman eri asia, tai ainakin suppea sivujuonne moraaliin nähden. Samanlaista arvottamista tapahtuu myös uskovaisten piirissä. Joku katsoo olevansa parempi uskova koska sitä sun tätä.Tälläisiä tyyppejä olen tavannut useita. Ihmisiä jotka selvittävät tulotasosi käymällä verovirastossa varta vasten, rankkaavat sinut golf-tasoituksen ja "busines" suhteittesi perusteella, millä autolla ajat ja missä kaupunginosassa asut.
No mutta mikä tämä sääntökoodisto sitten alkujaan on ateistilla?Kuten uskonnollistenkin ihmisten tapauksessa, omassa päässä. Toki sen syntyyn vaikuttavat kaikennäköiset ulkoiset seikat, kuten kasvatus, koulutus, näetty ja koettu jne. Opittua se uskontokin on.
Uskonnollistenkin ihmisten moraali perustuu jossain määrin, joillain jopa kirjaimellisesti uskonnollisissa teoksissa määriteltyihin lakeihin. Tai "lakeihin" jos asiat on esitetty hämärämmin, mutta periaatteessa sama asia.
Käytännössä jokainen kuitenkin soveltaa tuntemiaan sääntökoodistoja jonkin verran. Eikä moraali yleensä synny vain yhden sääntökoodiston tuloksena, vaan useiden (paitsi ehkä erittäin suljetuissa kulteissa, joissa vaihtoehtoisiin sääntökoodistoihin ei pääse tutustumaan).
Tämä ei mielestäni liity moraaliin, vaan yksilöiden arvottamiseen, mikä on hieman eri asia, tai ainakin suppea sivujuonne moraaliin nähden.
Ei ne uskonnot määrittele moraalia vaan ihmiset. Ihmisten määrittelevät uskonnoliset moraalikäsitykset ovat sen sijaan useissa tapauksissa perua ihmisten omista vaistoista. Kyllä siinä puhdas järkikin sanoo suurimmalla osalla maailman ihmisistä ettei kannata panna omaa siskoaan tai murhata sattunaisia ihmisiä.Mistä se moraali sitten syntyy, missä se määritellään jos ei uskonnossa?
Ei ole mitään "alkujaan". Se muototutuu sitä mukaa kun ihminen kasvaa, oppii ja ymmärtää. Monilla on selkeä moraalikoodisto ennen kuin hurahtavat uskoon ja saattavat vaihtaa sen siinä vaiheessa toiseen. Uskonto ei ole mitenkään välttämätön moraalin syntymisen kannalta, vaan yhteisö ja yhteiskunta. Ihminen oppii, että tämä on jees, ja tämä ei. Tai sitten oppii olemaan eri mieltä yleisen mielipiteen kanssa. Ja kun eri mieltä olevia on tarpeeksi, se muuttuu yleiseksi mielipiteeksi (esimerkkinä vaikka homouden hyväksyminen).No mutta mikä tämä sääntökoodisto sitten alkujaan on ateistilla?
Lain mukaan näin, mutta yleisen suomalaisen moraalikäsityksen mukaan pettäminen ei ole OK. Uskonnollisen eikä uskonnottoman. Siitä huolimatta niin uskovat kuin uskonnottmatkin harrastavat syrjähyppyjä. Niitä kyllä katsotaan läpi sormien inhimillisenä heikkoutena, mutta paheksutaan silti. (edit: Mutta ketään ei kivitetä, kuten moni uskonnollinen moraalikoodisto vaatisi.)Jos maan laki ei kiellä valehtelemasta kaverille niin mihin se moraaali silloin perustuu?
Voit aivan hyvin panna kaverisi vaimoa, sitä laki ei kiellä mutta aika monen uskonnon mukaan se ei ole ihan jees. Ja voit kieltää moisen hekumanhetken tapahtuneen tekemättä rikosta.
Jaa, mutta mihin ne on kirjattu? Tässä tapauksessa sekä lakiin että uskontoon.Kyllä siinä puhdas järkikin sanoo suurimmalla osalla maailman ihmisistä ettei kannata panna omaa siskoaan tai murhata sattunaisia ihmisiä.
Ne on ihan ihmisen omassa päässä.Jaa, mutta mihin ne on kirjattu? Tässä tapauksessa sekä lakiin että uskontoon.
Helppo.Mutta palataanpas tähän edellä mainitsemaani hypoteesiin. Mihin ateisti perustaa käyttäytymisensä tuossa tilanteessa?
Ihmisten arvojen ja moraalisääntöjen olemassaolo evät ole riippuvaisia siitä, uskooko jonkun hengellisen jumalolennon olemassaoloon vai ei.ilman uskontoa, ihmisiltä puuttuu perus moraalikäsitys.
Minusta tavallinen suomalainen ihminen, joka uskoo Jumalaan, puolustaa isänmaataan ja kotiaan & perhettään ja hoitaa duuninsa (jos sitä on) kelvollisesti on sellainen heppu jollaiseksi minäkin haluan joskus tulla.
Elikkä sä et nykysellään puolusta isänmaatas, kotias tai perhettäs, hoida duunias (jos sitä nyt on), valehtelet kavereilles sekä panet kavereittes vaimoja mutta tässä kun joku päivä rupeat Jumalaan uskomaan ni sit lopetat .Jos maan laki ei kiellä valehtelemasta kaverille niin mihin se moraaali silloin perustuu?
Voit aivan hyvin panna kaverisi vaimoa, sitä laki ei kiellä mutta aika monen uskonnon mukaan se ei ole ihan jees. Ja voit kieltää moisen hekumanhetken tapahtuneen tekemättä rikosta.
Ja tiedät satavarmasti, että kaikki nämä tappamasi tyypit ovat nimenomaan ateisteja?Minusta pahin ihmisrodun tyyppi on ateisti, jonka "moraali" perustuu lakitulkintoihin.
Tälläisiä tyyppejä olen tavannut useita. Ihmisiä jotka selvittävät tulotasosi käymällä verovirastossa varta vasten, rankkaavat sinut golf-tasoituksen ja "busines" suhteittesi perusteella, millä autolla ajat ja missä kaupunginosassa asut.
Ok eli moraaliset arvot ovat tässäkin asiassa yhtä korkealla kirkon sisällä, kuin sen ulkopuolella.haju koki henkistä pahoinvointia koska kirkon piirissä todettiin alaikäisten seksuaalista väärinkäyttöä. Washington Timesissa on kirjoitus tästä asiasta ja tulos on että kirkon sisällä ei tapahdu yhtään enempää tapauksia kuin muissa sosiaalisissa ryhmissä. On kuitenkin totta että kirkon pitäisi kyetä näyttämään esimerkkiä ja pyrkiä 0 tapauksiin. Lukekaa artikkelin kohta 3.
Vanhempien kuitenkin kannattaa pelätä partiota, kouluja ja urheilukerhoja yhtä paljon kuin kirkon leirejä. Näyttää peräti siltä että Amerikassa 1 mies 10 väärinkäyttää alaikäisiä. Olihan tässä juttu pari päivää sitten miehestä kuka juotti tytön känniin ja teki mitä ei olisi pitänyt tehdä. Tämä siis Suomessa.
Ja varmaan löytyy muitakin esimerkkejä sellaisista raamatun ohjeista (jopa kymmenestä käskystä), jotka ovat muuttuneet yleisten moraalisten arvojen (ei välttämättä liity uskontoon vaan muihin tekijöihin esim. tiede/yhteiskunnalliset rakenteet jne.) "nykyaikaistumisien" myötä moneen otteeseen.Webbari
Mutta toimii tämä toisinkinpäin. Raamatun mukaan veljen pitää naida veljensä vaimo, jos tämä jää leskeksi. Aika harva tätä moraalikoodia kuitenkaan nyky-Suomessa noudattaa. Vaikka lain mukaan olisi ihan mahdollistakin.
Juuri näin.Ihmisten arvojen ja moraalisääntöjen olemassaolo evät ole riippuvaisia siitä, uskooko jonkun hengellisen jumalolennon olemassaoloon vai ei.
Arvot kasvavat ihmisen sisään elämän myötä.
Arvomaailman perustan muodostumista ovat muokkaamassa mm. perhe, kulttuuri, kasvatus, elämänpiiri jne...
Toki miljoonien henkilöiden arvomaailmaa saattaa oleellisestikin muokata uskonnon voimakas läsnäolo, mutta se ei ole arvojen ja moraalisääntöjen ainoa perusta eikä - luoja paratkoon - niiden olemassaolon edellytys.
Ei yksilön moraalikäsityksen muodostumiseen tarvita vankkaa uskoa hengelliseen jumalolentoon.
Myös ateisti voi olla moraaliltaan kuten kristitty, vaikka ei olisi ikinä kuullutkaan kymmenestä käskystä.
Moraalikäsitykset ja arvot kasvavat ja muodostuvat, ei niitä tarvitse sanella tai määrätä ulkopuolelta kivitauluin.