www.eroakirkosta.fi

WebSlave

Trackman
No mikä tai kuka sitten takaa?
Kirjoitit aikaisemmin olleesi uskonnontunneilla ja niillä käsitellyn (suhteessa) liikaa kristinuskoa. Ja siitäkin on noin keskeinen asia jäänyt oppimatta. Ilmeisesti sinulle olisi pitänyt opettaa kristinuskosta enemmän.

oldez

Well-known member
Kirjoitit aikaisemmin olleesi uskonnontunneilla ja niillä käsitellyn liikaa kristinuskoa. Ja siitäkin on noin keskeinen asia jäänyt oppimatta. Ilmeisesti sinulle olisi pitänyt opettaa kristinuskosta enemmän.
En todellakaan muista että siellä olisi käsitelty sitä että ketkä pääsevät taivaaseen ja mitä sen eteen pitää tehdä. Olin siinä käsityksessä että kaikki pääsevät taivaaseen. Olin ilmeisesti väärässä. Teologian professorit varmaan tietää totuuden.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Miten voit olla ymmärtämättä kahta sanaa?!!! Ei tämä ole minusta mikään huumoritoikki. :wall:
Mitä huumoria tuossa oli?

Wikipedia sanoi:
Ane eli lievitys on katolisen uskon mukaan "syyllisyyden puolesta jo poispyyhittyjen syntien ajallisesta rangaistuksesta Jumalan edessä saatu vapautus, jonka oikein asennoitunut kristitty saa määrätyillä ehdoilla kirkon avulla, joka lunastuksen palvelijattarena on valtuutettu hoitamaan ja jakamaan Kristuksen ja pyhien hyvitystöiden aarretta"

WebSlave

Trackman
En todellakaan muista että siellä olisi käsitelty sitä että ketkä pääsevät taivaaseen ja mitä sen eteen pitää tehdä. Olin siinä käsityksessä että kaikki pääsevät taivaaseen. Olin ilmeisesti väärässä. Teologian professorit varmaan tietää totuuden.
Uskon asioissa on monta "totuutta", kaikki kun eivät usko yhtenäisesti. Vaikka kristinuskossa usko Jeesukseen on keskeinen ehto, niin jopa pappiskunnasta löytyy henkilöitä joiden mielestä kaikki pääsevät taivaaseen. Kadotus on ilmeisesti niin epämiellyttävä ajatus modernille ihmiselle että se halutaan unohtaa opista.

Lienee tuttu, jos olet uskonnontunneilla käynyt:
Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

Sitten on taas ainakin Jehovan todistajien kanta, jossa taivaaseen pääsy ja iankaikkinen elämä ovat kaksi eri asiaa. Heidän mukaansa 144 000 pääsee taivaaseen ja muut pelastetut (mutta eivät kaikki) elävät ikuisesti maanpäällisessä paratiisissa. Tällekin löytyy perusteet Raamatusta, tulkinta on vain eri.

Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Uskon asioissa on monta "totuutta", kaikki kun eivät usko yhtenäisesti. Vaikka kristinuskossa usko Jeesukseen on keskeinen ehto, niin jopa pappiskunnasta löytyy henkilöitä joiden mielestä kaikki pääsevät taivaaseen. Kadotus on ilmeisesti liian epämiellyttävä ajatus modernille ihmiselle että se halutaan unohtaa opista.

Lienee tuttu, jos olet uskonnontunneilla käynyt:
Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

Sitten on taas ainakin Jehovan todistajien kanta, jossa taivaaseen pääsy ja iankaikkinen elämä ovat kaksi eri asiaa. Heidän mukaansa 144 000 pääsee taivaaseen ja muut pelastetut (mutta eivät kaikki) elävät ikuisesti maanpäällisessä paratiisissa. Tällekin löytyy perusteet Raamatusta, tulkinta on vain eri.
Niinno jos uskovaiset pääsevät taivaaseen ja he ainoana uskovat kadotukseen niin onko sillä merkitystä? Eihän sitä uskoa voi pakottaa uskoi sitten taivaaseen ja/tai kadotukseen. Tietysti voi olla jollain henkilöillä vaikeaa jos tietää ettei usko Jeesukseen, mutta uskoo silti kadotukseen.

Voi olla että olen tuon lausahduksen joskus kuullut.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Meillä Luottoklubissa saa vitsailla. Koska kaikki kuitenkin vapahtuu, joilla on karmee luotto päällä.

On meilläkin aneen tyyppisiä tsettejä. Isoilla seteleillä hankittavia vippilippuja. Niillä pääsee jonon ohi. Kohta on kaikki vipit jo myyty ja syntyy ovelle ruuhkaa. Vipit ohittelee vippejä. Siihenkin meillä on konstit. Avattava takasiipi ja kerssi ohittamisen helpottamiseksi. Eikä maksa paljon alle perkeleesti!

Luotto päälle nyt.

WebSlave

Trackman
Niinno jos uskovaiset pääsevät taivaaseen ja he ainoana uskovat kadotukseen niin onko sillä merkitystä?
Ei niille, jotka eivät usko, uskovat toki haluavat pelastaa kadotukselta muutkin (siksi lähetyskäsky). Kristityillä kadotus on tosiaan ikävä kohtalo, mutta Jehovan todistajien kadotus on käytännössä sama kuin ateistienkin kuolema. Sitä vain kuolee eikä jää elämään.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, vaan oma uskontonsa kokonaan.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Meillä Luottoklubissa saa vitsailla. Koska kaikki kuitenkin vapahtuu, joilla on karmee luotto päällä.

On meilläkin aneen tyyppisiä tsettejä. Isoilla seteleillä hankittavia vippilippuja. Niillä pääsee jonon ohi. Kohta on kaikki vipit jo myyty ja syntyy ovelle ruuhkaa. Vipit ohittelee vippejä. Siihenkin meillä on konstit. Avattava takasiipi ja kerssi ohittamisen helpottamiseksi. Eikä maksa paljon alle perkeleesti!

Luotto päälle nyt.
Ei teihin kukaan noin vähällä luota, ensiks pitää naulata yks hyyppä tolppaan kiinni ja sen jälkeen lähteä Luottoretkille vääräluottoisia puhdistamaan.

Jonka lisäksi Luottoklubin virallinen velkakirja on liian ohut ja yksitulkintainen.

WebSlave

Trackman
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, vaan oma uskontonsa kokonaan.
Siksi mainitsenkin ne erikseen. Tosin minulle he ovat ihan yhtä kristillisiä (vai olisiko "jeesuksellisia" parempi termi ;)) kuin kolminaisuusoppiinkin uskovat varsinaiset kristityt, mutta näkemyserojen vuoksi kyseiset poppoot eivät katso kuuluvansa samaan porukkaan. Omasta mielestäni Jehovan todistajat ovat säilyttäneet alkuperäisen opin vähintään joiltain osin kristillisiä kirkkoja paremmin.

Viimeksi muokattu:

Goblet

Iceman
Sijainti
Finland
Omasta mielestäni Jehovan todistajat ovat säilyttäneet alkuperäisen opin vähintään joiltain osin kristillisiä kirkkoja paremmin.
Toki Jehovan todistajat ovat vasta n. 140 vuotta vanha uskonto. Kristinusko sentään yli 2000 vuotta vanha.

Mutta hienoa, että on olemassa joku keskustelija, joka ei koko ajan bashaa eriäviä mielipiteitä omaavia. :thumbup: