Yleisradio

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
kouvotsvoni sanoi:
Pari kertaa jäänyt ohjelman alusta tai lopusta uupumaan, kun EN OLE OSANNUT:D pistää ylimääräistä nauhoittamaan ja joku tökkinyt aikatauluissa tai poksissa. Pitäis kait opetella tuo uusi tekniikka...tai lähettää koko paska päivitykseen, kuten Runar suositteli.
Jos ei osaa pistää loppuun ylimääräistä, niin eiks ois parempi laittaa suosiolla myös se seuraava ohjelma tallentumaan?
Aika harvoin sentään alkavat ohjelmat liian aikaisin, tosin tuolla PlusTV:n maksukanavien puolella tollastakin ilmenee.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jos ei osaa pistää loppuun ylimääräistä, niin eiks ois parempi laittaa suosiolla myös se seuraava ohjelma tallentumaan?
Aika harvoin sentään alkavat ohjelmat liian aikaisin, tosin tuolla PlusTV:n maksukanavien puolella tollastakin ilmenee.
Mutta eihän sitä nyt ohjekirjoja lueta.. Kyllähän sitä saisi pidempiä nauhotuksia aikaiseksi halutessaan.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
kouvotsvoni sanoi:
Mutta eihän sitä nyt ohjekirjoja lueta.. Kyllähän sitä saisi pidempiä nauhotuksia aikaiseksi halutessaan.
Noh, jokusen vuoden sisällä kun boksit ovat kehittyneet, tuokin pulma on historiaa. Lähetyksissä moinen valmius on jo.

WebSlave

Trackman
Runar ja Kyllikki sanoi:
Videoaikana oli monissa laitteissa käytössä PDC ja nauhoitettavan ohjelman teksti-tv:ltä valitsemalla sai ohjelman nauhoitettua ja se nauhoitti sen oikein riippumatta siitä oliko ohjelma oikeessa ajassa, myöhässä tai aikaisessa.
Kaikilla kanavilla ei tosin PDC ollut käytössä, ja viime aikoina ei millään. Suomalaisista peruskanavista ainakaan. YLE kyllä lähettää vastaavan informaation nykyisin digilähetteessään, mutta boksit eivät sitä vielä tue.

Itse en ole PDC:tä koskaan käyttänyt, joten mihin tuo teksti-tv viittaa? Miten teksti-tv:ltä "valitaan" jotain?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
WebSlave sanoi:
YLE kyllä lähettää vastaavan informaation nykyisin digilähetteessään, mutta boksit eivät sitä vielä tue.
No niinhän mä just tossa edellä sanoin. :rolleyes:

Itse en ole PDC:tä koskaan käyttänyt, joten mihin tuo teksti-tv viittaa? Miten teksti-tv:ltä "valitaan" jotain?

PDC-nauhureissa valittiin tallennettava ohjelma ihan samallalailla kuin digiboksin EPG:stä. Se vain valittiin teksti-tv:n ruudulta.
Tallennettavat ohjelmat valittiin kääntämällä ko. videonauhuri teksti-tv:n puolelle (ei siis telkkarin teksti-tv:n vaan nimenomaan nauhurin) ja siellä sai liikuteltua palkkia ohjelmatietojen päällä ja nauhoitettavan ohjelman päällä klikattiin esim. REC tms. laitteesta riippuen.

WebSlave

Trackman
Runar ja Kyllikki sanoi:
PDC-nauhureissa valittiin tallennettava ohjelma ihan samallalailla kuin digiboksin EPG:stä. Se vain valittiin teksti-tv:n ruudulta.
Tallennettavat ohjelmat valittiin kääntämällä ko. videonauhuri teksti-tv:n puolelle (ei siis telkkarin teksti-tv:n vaan nimenomaan nauhurin) ja siellä sai liikuteltua palkkia ohjelmatietojen päällä ja nauhoitettavan ohjelman päällä klikattiin esim. REC tms. laitteesta riippuen.
Ei minun videossani tuollaista ominaisuutta ole, vaikka PDC-valmius löytyykin. Ei siinä ole omaa teksti-tv:tä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
WebSlave sanoi:
Ei minun videossani tuollaista ominaisuutta ole, vaikka PDC-valmius löytyykin. Ei siinä ole omaa teksti-tv:tä.
Noh, sulla on luultavasti joku halpismalli. Paremmissa kyllä oli.
Tossa nyt kuitenkin oli kysymykseesi vastaus, että miten se teksti-tv:n avulla nauhoittaminen tapahtui, oli sinun nauhurissasi sellaista tahi ei.

WebSlave

Trackman
Runar ja Kyllikki sanoi:
Noh, sulla on luultavasti joku halpismalli. Paremmissa kyllä oli.
LG:n DVD-VHS-hybridi. Parinsadan euron laite ostohetkellä, eli aika halpa. Lähinnä vastaukseni tarkoitti selittää, että miksen ollut moisesta kuullut. En koskaan ole kuullut videoista, joissa olisi teksti-tv. Ei, että olisin hirvittävästi VHS-juttuja lukenutkaan. Mutta ei kukaan kaverikaan ole moisesta maininnut. Oudosti on päässyt menemään ohi, jos tuo on ihan tavanomainen ominaisuus.

Kai niissä paremmissa malleissa se on vieläkin, vaikka kanavat ovat PDC:tä lakanneetkin lähettämästä? ;)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minä en ole nähnyt teksti-tv:llistä VHS:ää kuin exän luona. Telkusta sitten tuo ominaisuus puuttuikin.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
WebSlave sanoi:
LG:n DVD-VHS-hybridi. Parinsadan euron laite ostohetkellä, eli aika halpa. Lähinnä vastaukseni tarkoitti selittää, että miksen ollut moisesta kuullut. En koskaan ole kuullut videoista, joissa olisi teksti-tv. Ei, että olisin hirvittävästi VHS-juttuja lukenutkaan. Mutta ei kukaan kaverikaan ole moisesta maininnut. Oudosti on päässyt menemään ohi, jos tuo on ihan tavanomainen ominaisuus.

Kai niissä paremmissa malleissa se on vieläkin, vaikka kanavat ovat PDC:tä lakanneetkin lähettämästä? ;)
Kyllä se oli aivan tavanomainen ominaisuus.

En tiedä nykysistä videoista, kun olen luopunut aikoja sitten jo moisten käytöstä. Mutta voisin kuvitella, ettei Ylen viimevuotinen päätös olla tukematta enää PDC:tä olis sentään koko maailman videotuotantoon heijastunut.
Mut voihan se tietty olla, että maailman kaikki valmistajat päätti lopettaa PDC-laitteiden valmistamisen kun Yle ei enää sitä tue.

Mulla oli muuten viimeisimmässä videossa teksti-tv, vaikka ei ollut edes PDC-laite. Joku 90-luvun puolivälin Philips jonka käytöstä luovuin jo ennen 2000-lukua.

Hassua muuten ajatella, että jossain päin maailmaa vielä porukka käyttelee videonauhureita, (siis sellasia, joissa ei ole ees DVD:tä) sen verran selkeesti ne oli viime vuosituhannen vehkeitä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Sam sanoi:
Minä en ole nähnyt teksti-tv:llistä VHS:ää kuin exän luona. Telkusta sitten tuo ominaisuus puuttuikin.

Juu, yhdessä vaiheessa niitä ei-PDC:llä varustettuja teksti-tv:llä varustettuja VHS-nauhureita kaupiteltiin just sillä houkuttimella, että jos telkkarista sellanen puuttui, niin videon mukana sen sitten sai. Tuolla vuoden 1993-1994 muistan sellasta mainontaa olleen enemmänkin.

WebSlave

Trackman
Runar ja Kyllikki sanoi:
Hassua muuten ajatella, että jossain päin maailmaa vielä porukka käyttelee videonauhureita, (siis sellasia, joissa ei ole ees DVD:tä) sen verran selkeesti ne oli viime vuosituhannen vehkeitä.
No, yleensä ihmisillä on tapana kuvitella, että itse siirtyessään seuraavaan tekniikkaan, koko muu maailmakin (tai ainakin Suomi) siirtyy myös. Oman hybridini ostin vasta tällä vuosituhannella, edellisen videon hajotessa. Tallentava DVD ei ollut edes vaihtoehto, koska en halunnut kaikista kaseteistani museotavaraa. Toisaalta digiaika oli jo kynnyksellä, ja päätin odottaa joko digivirittimellistä DVD-tallenninta tai tallentavien boksien halpenemista. Edellisiä ei kaapeliverkkoon vain ole saatavissa vieläkään, eivätkä boksit ole merkittävästi halventuneet.

Veikkaan, että minua vanhemmalla sukupolvella videoita on vielä runsaasti. Itsekin olen täysin tyytyväinen VHS:n tasoon, joten en näe syytä siitä luopumiseen. DVD:n ainut etu (minulle) on tallenteiden säilytyksen vaatima koko.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
Juu, yhdessä vaiheessa niitä ei-PDC:llä varustettuja teksti-tv:llä varustettuja VHS-nauhureita kaupiteltiin just sillä houkuttimella, että jos telkkarista sellanen puuttui, niin videon mukana sen sitten sai. Tuolla vuoden 1993-1994 muistan sellasta mainontaa olleen enemmänkin.
Juurikin noihin aikoihin tuon näin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
WebSlave sanoi:
Veikkaan, että minua vanhemmalla sukupolvella videoita on vielä runsaasti. Itsekin olen täysin tyytyväinen VHS:n tasoon, joten en näe syytä siitä luopumiseen. DVD:n ainut etu (minulle) on tallenteiden säilytyksen vaatima koko.
Meillä tallenteet tehdään toistaiseksi puhtaasti PC:n ja digiTV-kortin kautta. Silti tällä viikolla tulen asentamaan yläkerran vierashuoneeseen vanhan VHS-nauhurin sinne sijoitettavan telkun pariksi. Sen verran on kuitenkin vielä katseltavaa materiaalia nauhoina ettei tuota kehtaa kaatopaikallekaan nakata. Oma nauhurini on ostettu vuonna 2000.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
WebSlave sanoi:
No, yleensä ihmisillä on tapana kuvitella, että itse siirtyessään seuraavaan tekniikkaan, koko muu maailmakin (tai ainakin Suomi) siirtyy myös.
Suomi on kyllä melko tehokkaasti siirtynyt DVD-aikaan.
Kun menee esim. meitin paikalliseen "videovuokraamoon", ei siellä kyllä ole yhtään videokasettia tarjolla vuokrattavaksi enää ollut aikoihin. Että kyllä ne videot on melkosen pahasti tossakin mielessä historiaan painuneet.

Ja esim. mun vanhemmat, joilla on ikää jo runsaasti, eivät ole vuosiin enää videoita käyttäneet. Ensin oli tallentava dvd, nykyisin sen lisäksi myös tallentava digiboksi.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kun menee esim. meitin paikalliseen "videovuokraamoon", ei siellä kyllä ole yhtään videokasettia tarjolla vuokrattavaksi enää ollut aikoihin. Että kyllä ne videot on melkosen pahasti tossakin mielessä historiaan painuneet.

Ja esim. mun vanhemmat, joilla on ikää jo runsaasti, eivät ole vuosiin enää videoita käyttäneet. Ensin oli tallentava dvd, nykyisin sen lisäksi myös tallentava digiboksi.
Näin kyllä monissa tapauksissa. Minua ihmetyttää, miten edelleen myydään C-kasetillisia radioita kera CD-soittimen :confused: Luulisi nyt noiden olleen jo eilistä kamaa ajat sitten.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tuo PDC oli Ylelle (ja etenkin Maikkarille) liian vaikea, liian usein nauhalla oli jotain ihan muuta tai ajat kuitenkin pielessä. Kyllähän se toisinaan toimi just niinkuin luvattiin mutta ainakin kerran Yle2:lta ei ollut Jarno Saarinen -dokkaria vaan jotain soopaa minuutin-pari ja Maikkarilta Ruutulipun sijasta toista tuntia liigakiekkoa.

WebSlave

Trackman
Sam sanoi:
Meillä tallenteet tehdään toistaiseksi puhtaasti PC:n ja digiTV-kortin kautta. Silti tällä viikolla tulen asentamaan yläkerran vierashuoneeseen vanhan VHS-nauhurin sinne sijoitettavan telkun pariksi. Sen verran on kuitenkin vielä katseltavaa materiaalia nauhoina ettei tuota kehtaa kaatopaikallekaan nakata. Oma nauhurini on ostettu vuonna 2000.
Itse pähkäilen juuri tuota tallentamis- tai pikemmin arkistoimisongelmaa. Mikä olisi kustannustehokkain ja järkevin tapa saada F1-kisat talteen. USB-boksi kannettavaan on yksi vaihtoehto, halpisboksi videolle toinen (joskaan ei kovin kauaskantoinen). DVD-tallentimia kaapeliin ei saa, enkä millään jaksaisi ryhtyä väsäilemään jotain tallentavan boksin ja tietokoneen välisiä kytkentöjä, varsinkaan tallentavien nykyisillä hinnoilla. No, aikaa on ensi kauden alkuun, katsotaan tilannetta sitten.
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tämä varmaankin on totta, itse en vuokraamoja käytä. Tämä ei tietenkään poista sitä, että kodeissa VHS-vehkeitä on vielä pilvin pimein. Se tulee ilmi jo esim. Suomi24:n Digi-tv-palstalta, jossa digiboksin ja VHS:n kytkentöjä kysellään pari kertaa päivässä.
Sam sanoi:
Näin kyllä monissa tapauksissa. Minua ihmetyttää, miten edelleen myydään C-kasetillisia radioita kera CD-soittimen Luulisi nyt noiden olleen jo eilistä kamaa ajat sitten.
Itse kuuntelin C-kasetteja viimeksi eilen illalla. Niitä 80-luvun helmiä kun ei ole tallella muilla formaateilla. Vinyylisoitin löytyy myös. Vai pidätkö jo CD-levyjäkin eilisen kamana?

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
WebSlave sanoi:
Itse kuuntelin C-kasetteja viimeksi eilen illalla. Niitä 80-luvun helmiä kun ei ole tallella muilla formaateilla. Vinyylisoitin löytyy myös. Vai pidätkö jo CD-levyjäkin eilisen kamana?
Vinyylisoitin löytyy vielä tämänkin talon komerosta. Tosin on ollut jotain viisi vuotta käyttämättömänä.

En kai voi pitää CD-levyjä eilisenä kamana, kun tälläkin hetkellä kuuntelen musiikkia moiselta tallenteelta. Ostin viikonloppuna yhdeksän uutta levyä.

Törni

Well-known member
WebSlave sanoi:
Itse kuuntelin C-kasetteja viimeksi eilen illalla. Niitä 80-luvun helmiä kun ei ole tallella muilla formaateilla.
Aivan mielenkiinnosta täytyy kysyä; ovatko nuo 80 -luvun helmet sinun itse säveltämiäsi tallenteita? Toki jotain marginaalisia kaupallisesti julkaistuja tuotteita voi olla, mitä ei ole digitaalisessa muodossa, mutta kyllä ne vähissä ovat.

PS. Jos nuo "helmet" ovat pelkillä magneettinauhoilla, niin kannattaa ryhtyä johonkin varotoimenpiteisiin. Sen lisäksi, että magneettinauha kuluu, se hajoaa ennen pitkään. Niin voi toki käydä myös yksittäiselle digitaaliselle tallenteelle, mutta ei millään tallenteen kaikille maailmassa oleville kopioille.