Ymmärrätkö nykytaidetta?

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Minun mielestä nykytaide on joltain osin aivan sairasta ja yököttävää. Jos taide kuvaa kulloisenkin yhteiskunnan henkistä tilaa, on yhteiskuntamme on sairas.

Kiasma poisti kohuteoksen kokoelmistaan

Taiteilija Teemu Mäen teos sisältää otoksen, jossa kissa tapetaan kirveellä.

Taiteilija Teemu Mäen kohuttu kissantappoteos on päätetty poistaa Kiasman kokoelmista.

Teos siirretään Kuvataiteen keskusarkiston tutkimusarkistoon. Se ei ole koskaan ollut esillä Kiasmassa.

Kiasma perustelee ratkaisua sillä, että se ei voi eikä halua esittää Mäen videoteosta yleisölleen. Kiistelty teos sisältää otoksen, jossa kissa tapetaan kirveellä.

(MTV3-STT)
Tämäkään teos ei varmaan mitenkään ainutlaatuinen lajissaan. :yuck:

abc

DNF
"Mitä hyötyä meille on yleensä koko Kiasmasta ? Mä takaan sen että, jos mä väännän kunnon maissipaskat kattilaan ja lyön siihen propellin pystyyn ja vien yöllä salaa Kiasman näyttelyyn jonkun feministilesbotaiteilijan nimellä, niin siellä on Helsinkiläiset taidekriitikot seuraavana päivänä lääpällään kehumassa että onpa uskomattoman hienoa taidetta" - Tony Halme

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Surrealismin ja kubismin jälkeen nykytaide on ollut ala-arvoista; olen monesti epäillyt, osaavatko nykytaiteilijat edes maalata klassisia muotokuvia???

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
312T4 sanoi:
Surrealismin ja kubismin jälkeen nykytaide on ollut ala-arvoista; olen monesti epäillyt, osaavatko nykytaiteilijat edes maalata klassisia muotokuvia???
Njoo, minä olen tullut siihen tulokseen, että nykyiset nykytaiteilijat eivät osaa piirtää / maalata, siksi ne tekevät nyky"taidetta".

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
312T4 sanoi:
Picasso, jota voitaneen pitä nykytaiteen edustajana ja jonka nuoruudentyö Poika ja piippu myytiin juuri yli 100 miljoonalla dollarilla, piirsi/maalasi jo 7-vuotiaana näköisempiä kuvia kuin perinteisellä tyylillä maalaavat "oikeat" ammattitaiteilijat.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
312T4 sanoi:

Mr Natural sanoi:
Picasso, jota voitaneen pitä nykytaiteen edustajana ja jonka nuoruudentyö Poika ja piippu myytiin juuri yli 100 miljoonalla dollarilla, piirsi/maalasi jo 7-vuotiaana näköisempiä kuvia kuin perinteisellä tyylillä maalaavat "oikeat" ammattitaiteilijat.

Ööö, siis eikös Picasso nimenomaan ole kubismin isä?? :doubtful:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Juskanen sanoi:
Ööö, siis eikös Picasso nimenomaan ole kubismin isä?? :doubtful:
Nykytaiteeksi se kai luetaan kubismikin.

Pointtini on, ettei asia ole niin yksiselitteinen; monet ns. nykytaiteen edustajat (myös suomalaiset) ovat loistavia myös perinteisellä tyylillä, tosin tiedän kyllä myös sellaisia taiteilijoiksi tituleerattavia, jotka eivät hallitse pensseliä millään tyylillä.

Ace17

Acenteella
Näkisin, että kyseessä on hieman sama asia, kun jotkut dissaavat F1:siä ja ihmettelevät, kuinka jollekin voidaan maksaa kymmeniä miljoonia siitä hyvästä, että käy ajelemassa autoa pari tuntia joka toinen viikonloppu. Ehkäpä se ei olekaan aivan niin yksinkertaista.

Off-Topic

Well-known member
Tunnistan nykytaiteen ainoastaan astuessani siihen.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
En tähän hätään löytänyt netistä kuvia 7-vuotiaan Picasson hiilipiirroksista/muista töistä (olen niitä joissakin kirjoissa nähnyt), mutta tässä linkki maalaukseen, jonka Picasso teki 14-vuotiaana. (Olen muistaakseni laittanut tämän linkin joskus aikaisemminkin, jonkun vastaavan keskustelun yhteydessä.)

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Mr Natural sanoi:
En tähän hätään löytänyt netistä kuvia 7-vuotiaan Picasson hiilipiirroksista/muista töistä (olen niitä joissakin kirjoissa nähnyt), mutta tässä linkki maalaukseen, jonka Picasso teki 14-vuotiaana. (Olen muistaakseni laittanut tämän linkin joskus aikaisemminkin, jonkun vastaavan keskustelun yhteydessä.)
Tuosta Mr.Naturalin linkistä löytyy todellista nykytaidetta. Jos Picasso on tuon aikoinaan tehnyt, on hän ollut todella aikaansa edellä:

"Forbidden
You don't have permission to access to this document on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache Server at join2day.net "

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Juhis sanoi:
Tuosta Mr.Naturalin linkistä löytyy todellista nykytaidetta. Jos Picasso on tuon aikoinaan tehnyt, on hän ollut todella aikaansa edellä:

"Forbidden
You don't have permission to access to this document on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache Server at join2day.net "
No tehdäänpäs sitten näin:

elle

-------
Minä luulen ymmärtäväni nykytaidetta, enkä samalla tarkoita sitä, että pitäisin siitä aina. Modernismin ja varsinkin nykytaiteen tuleekin antaa katsojalleen muutakin kuin esteettistä mielihyvää ja harmoniaa (eiväthän pelkästään sitä tarjoa muutkaan elämänilmiöt). Taiteen kuuluu minusta herätellä ajan moraalikäsityksiä.

Taidetta on helppoa kritisoida, varsinkin ilman perusteluja niistä arvoista, joita itse pitää ominaisina taiteelle.

Ylilyöntejäkin tarvitaan. Esimerkiksi tästä kelpaa takavuosina tapahtunut polemiikki New Yorkissa (joka on mielestäni yksi taiteiden kolmesta ”kodista”). Kaupungin pormestari R. Giuliani uhkasi sulkea rahahanat Brooklynin Museum of Art:lta ellei museo poista sairasta ” Sensation”- näyttelyä. Tapaus paisui niin laajaksi, että siveettömyys & sensuuri-keskustelut levisivät taiteen ulkopuolellekin, koskettamaan muitakin elämänaloja. Ei tekisi pahaa keskustelut aiheesta Suomessakaan ..

Meillä annettiin ensimmäisenä taidehistorian kotiläksynä tehtäväksi kirjoittaa futuristinen essee, jossa tuli nykyajan henkeä tutkia taiteen kautta tulevaisuudesta käsin. Aihe, jossa ei ole järkeä, mutta johon palaa aina vain uudestaan. Mitä taide kertoo tästä päivästä?

Observer

Well-known member
No jos joku maksaa siitä että pistetään spermat ja veret pesukoneeseen pyörimään ja ihmiset ihmettelemään niin kaikin mokomin.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nykytaiteen tilasta kertoo jotain sekin, että taiteiden kuningas kuvanveisto on kärsinyt pahaa inflaatiota. Näköispatsaita ei enää arvosteta, vaan kuvanveistonkin pitää olla modernia:yuck:

Mitähän Michelangelo ja Donatello ajattelisivat nykyajan kuvanveistosta?

H_Hihhuli

Well-known member
Mitäs vikaa modernissa kuvanveistossa on?

Mieluummin minä näitä katselen kuin jotain valohämyisiä näköismuotokuvia tunkkaisessa museossa.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Teemu Mäkeen palatakseni: Jos puhtaasti maalaustekniikkaan keskitytään, niin Mäellä on tuollainen vähän Kalervo Palsa-tyylinen harrastelijamaalarimainen pensselinjälki ja vaikkei kumpikaan ehkä tähtää fotorealismiin, niin molemmista välittyy jotenkin puutteellinen muoto- ja anatomiantaju, eikä värien käyttökään ole kummallakaan mitenkään huikaisevaa.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Kuopiolaisista kuvataitelijoista on muuten jäänyt mieleen Jaakko Rönkkö - tämä Juskaselle ja muille (ex-)kuopiolaisille tiedoksi annettakoon. ;)