Painon vaikutus kartingissa

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin painavaa kuskia en ole vielä kohdannut, etteikö kuski+auto-yhdistelmän työntäminen yksin olisi onnistunut.
työntämistä en epäillyt, tarkoitin keulan vetämistä sivusuunnassa ratavallista pois
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos olisitte nostelleet ko. autoja joskus tellingille niin varmasti ymmärtäisitte tuon painon, ilmeisesti ette ole joten ymmärrän ettette ymmärrä. Tää on sikäli hauska tilanne, että mä olen nyt oikeassa ja te olette väärässä, mutta te kaiken nähneet sisäkarting-gurut ette tätä faktaa näillä näkymin tule uskomaan, koska mun omankäden faktatieto ei teidän mutu-laskelmille selvästikään pärjää.
en ole nostellut en, enkä väitä nyt että olet täysin väärässä, haluaisin vain nähdä omin silmin kun kuitenkin on tullut putkirunkojen kanssa tehtyä jonkinverran hommia, niin se 100-110kg ero auton painossa (vrt Cmoneyn R120)
niin tuntuu vain uskomattomalta, tuohon kilomäärään kun saa rautaa olla jo aika pirun paljon, etenkin tuollaista putkea...
(niinku sanottu, moottori/voimansiirto puolella painoerot on varmaan vaan joitakin kiloja, niin siltikin pitäis runkojen paino-ero olla liki 100kg)
Tietty sisä-halliautoon tulee putkea enempi, ja runkorakenne on erilainen, mutta silti tuntuu _liian_ paljolta tuo 170kg...

Ja kukaanhan ei ole guruksi itseään väittänyt, mutta kiva olisi oikeasti nähdä ne mittaustulokset, paha tapa olla uskomatta jos ei omin silmin nää...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sisäkarttia en ole siitä asti ajanut kun oman auton sain, paljon mukavampaa on paahtaa suoralla ulkona auringossa sataakahtakymppiä. Sisäradat on nysväkkeille :frank:
juuh, varmasti täälläkin moni ajais ennemmin omalla autolla kunnon sarjoissa ja ulkoradalla jos vaan aika & rahoitus sen sallisi.
tämän sarjan ideana onkin tarjota kisailua mahd. pienellä vaivalla ja kustannuksella, siksi myöskin valtaosa kisoista ajetaan sisäradoilla...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
juuh, varmasti täälläkin moni ajais ennemmin omalla autolla kunnon sarjoissa ja ulkoradalla jos vaan aika & rahoitus sen sallisi.
tämän sarjan ideana onkin tarjota kisailua mahd. pienellä vaivalla ja kustannuksella, siksi myöskin valtaosa kisoista ajetaan sisäradoilla...
Tai no.. Vain 40% kalenterin kisoista on sisäradalla, loput 60% ajetaan ulkoradalla!!! :ahem:

Että riittää kyllä Odelle ja PekPoyllekin kisoja, joten mukaan vaan! :)
Painoista en mitään tiedä.. Onko sillä loppujenlopuksi hevon vittujakaan väliä? Pääasia että on hauskaa!!!! :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
työntämistä en epäillyt, tarkoitin keulan vetämistä sivusuunnassa ratavallista pois
Keula on noissa autoissa todella kevyt, ylivoimainen valtaosa painosta on tietenkin perässä. Edelleen Myllypuron autot ovat rungoltaan samat kuin KiC:n, mutta KiC:lla on aika paljon extraa niihin ympättynä. Sähköstartti akkuineen, lisäpainokisko, penkin säätömekanismi, poljinten säätömekanismi ja rollbar tuovat oman painolisänsä Sodin jo sinänsä hemmetin painavaan RX7-runkoon. Jos näitä ei Myllypurossa autoista löydy, eivät nuo autot luonnollisesti paina tuota 170 kiloa, mutta raskaita ne ovat joka tapauksessa sielläkin. Itse en paikan varustetasoa tiedä.

KiC:n edelliset autot, Rimon Evo3-biilit, painoivat jo noin 145 kiloa, vaikka olivat todella paljon alastomampia kuin uudet Sodit.

FO110K sanoi:
Ja kukaanhan ei ole guruksi itseään väittänyt, mutta kiva olisi oikeasti nähdä ne mittaustulokset, paha tapa olla uskomatta jos ei omin silmin nää...
Mittaustuloksia et varmasti koskaan tule omin silmin näkemään, joten joudut elämään loppuelämäsi epätietoisuudessa. Punnitsimme auton koska vaaka sattui olemaan käytettävissä, ei sen kummempaa.

Jacques sanoi:
Että riittää kyllä Odelle ja PekPoyllekin kisoja, joten mukaan vaan!
Kiitos kiitos. En ole aikeissa osallistua kilpailuihinne vaikka ne varmasti hauskoja ovatkin. En juuri ole harrastunut kartingin saralla enkä kovasti paljon jaksa viettää vapaa-aikaani sen parissa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ensi kaudeksi tulee KKWCS sääntö että kaikkien pitää painaa 90 kg. On jokaisen oma asia miten tähän painoon päätyy ;)
Ei vaan ensi kaudeksi tulee maximipaino 60kg! Kuljettajien rasvaimu omalla kustannuksella! Ylipainosta tulee aikasakkoa 10sec / kg!
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ei vaan ensi kaudeksi tulee maximipaino 60kg! Kuljettajien rasvaimu omalla kustannuksella! Ylipainosta tulee aikasakkoa 10sec / kg!
Haa, sopisi mulle. Ei olisi varmaan vaikea saavuttaa jos oikeesti diettiruokaa söisi. Kun viisi kiloa mennyt ihan sillä että lisännyt liikuntaa ja jättänyt aina joskus jonkun pullan syömättä tai kaljan juomatta
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olen samaa mieltä. FO:llakin tai muilla panavimmilla kuskeilla menisi varmaan joksikin aikaa ajolinjat ja ajotyyli sekaisin, jos esim. painosta napattais 15-25 kg pois, kun autosta katoaisi samassa suhteessa mekaanista pitoa. Ja lopputulos voi olla että nopeutta ei tulisikaan juuri vähentyneen painon suhteessa, koska ajotyyliä piti muuttaa.

Mitä olen itse muutaman kisan ajanut KICissä lisäpainoilla, ei nokkimisjärjestys ole juurikaan muuttunut vaikka lisäpainoja ollaan käytetty. Samat kaverit sielläkin kisat tuntuu voittavan esim. VMKC:hen verrattuna.
Omat parhaat ajat siellä ovat syntyneet lisäpainojen kanssa, koska auto tuntuu pitävän paljon paremmin ja se on kompensoinut "tappion" kiihtyvyyden menetyksessä.
Kyllä sitä vauhtia tulee lisää kuin taikaiskusta, kun painoa muuttaa. Tietty jos on saanu ajotyylinsä täydellisesti hiottua omalle painoasetukselleen, voi kestää jonkinaikaa päästä ajamaan samalla taitotasolla eri painoasetuksella. Taitavilla kuskeilla tuo muutos ei kyllä montaa kierrosta vie, toisin kuin miljoonan kierroksen tahkoamiseen ajamisensa perustavilla ;)

Oman massan voi käyttää niin hyvin hyödyksi kurveissa sisäradoilla (ainakin KiC), että se suorien tappio tulee tuossa käytännössä takaisin. Se vauhti ei edes pääse putoamaan niin alas että sieltä tarttis kiihdyttää niin kovasti kuin keveiden kuskien. Nää on edelleen niitä taitoasioita; jotkut osaa käyttää sen painon hyödyksi ja toiset ei. :ahem:
30-50kg ku on painoa enemmän siinä jää kiihdytyksessä kuin tikku paskaan. Aika säälittävää jos joku edes yrittää selittää eron tulevan mutkista taitoajolla. Painosta on haittaa mutkissakin, jos se ei ole sijoitettu optimaalisesti. Esim. kun VMKC'ssa laitoin aluksi penkin luonnolliseen istuma-asentoon, ei ollut puhettakaan että voisi vetää sen nopean lähtömutkan kaasupohjassa. Hirveää puskemista ja keulan pomppimista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mulla on oma paino ollut tässä vajaan 5-vuotisen "kart -uran" aikana välillä 66-76 kg, joten tiedän ainakin omalta osaltani tasan tarkkaan mistä puhun tuon 10 kg:n osalta + lisäpainojen käytöstä.
Tuossa on pari vaihtoehtoa:

1) Et kyennyt hyödyntämään keveyttäsi täydellisesti
2) Et saanut renkaitasi toimimaan täydellisesti
3) Vertailukohtaepävarmuus

Jos kohta 2 pitää paikkaansa, luultavasti jonkun painon jälkeen renkaat rupeaa toimimaan huonommin. Kohta 3, painoerojen pyöriessä tasolla 5 tai 10kg kavereihin voi johtopäätöksien veto olla kovin hankalaa.

En ymmärrä tuota viittausta "Miiljoonakierrosta tahkonneista", meinaatko nyt kiistää kokemuksen tuoman rutiinin merkityksenkin?
Tarkoitan että painon pitäisi näkyä kellossa saman tien, olettaen että mukauttaa ajotyylinsä samoin tein. Ajaminen on kuitenkin sen verran herkkä laji että pienet muutokset painossa tai painojakaumassa voivat vaikuttaa ajettavuuden tai kuljettajan toiminnan kautta perusfysiikan vastaisesti. Mutta kun tarpeeksi lisää painoa ja saa ajamisensa hiottua viimeistään tuhansien kierrosten kautta, varmasti näkyy kellossa painon vaikutus. Eikä se vaikutus ole pieni.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Mutta tottahan se on: jos osaa ajaa lämä pohjassa ulkoradalla pääsuoralla, tuskin kannattaa tulla tarkistamaan taitotasoaan sisäradoille.

;) ;)
No kyllähän se keskinopeus tossa radalla on kuuttakymppiä, niin että enköhän mä jotain osaa... On ne sisäradat kuitenki nii erilaisia että siellä voi sitten olla ulkoilmaan tottuneella paljonkin vaikeuksia totutella siihen ajoon. Jätän silti tulematta kartingmöötteen. :eek:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jäi hieman mietityttämään tämä autojen paino-asia, jotenka kerätäänpä tietoa sitä mukaan kun kisoja/ajoja on...
(suluissa runko/moottoritiedot)

Kart´In Club "vanhat" (Rimo Evo3) n. 145kg (info by PekPoy)
Kart´In Club "nykyiset" (Sodi RX7) n. 170kg (info by PekPoy)
Kart´In Club "nykyiset" (Sodi RX7) n. 110-130kg (radalta kysytty arvio)
Kaanaa-Karting (Sodi RX5, Honda 4-tahti 390cc) 110-120kg (kysytty radalta)

Alla kuva Kaanaan autosta, aikalailla samalta näyttää kuin KiC:n autokin, poislukien rollcage...
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
edit. KiC:n oman arvion mukaan (ei kuulemma ole punnittu koskaan autoja) nykyisten Sodin autojen paino on n. 110-130kg
(eli mistä tuo 170kg nyt on siis revitty?)
Mua kiinnoistais tietää keneltä tää on kysytty? Ilmeisesti väärältä henkilöltä.

Lisäksi nuo Kaanaan autot eivät ole samoja kuin KiC:lla, vanhempia versioita näyttäisi olevan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13767
tsibbadabbaduu
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin ja vaikka Kaanaan runko onkin vanhempi, niin kyllä tuo vanhempi runko suhteellisen liki tuota uutta on painon suhteen,
tuskin uuden vs. vanhan rungon välissä nyt sentään kymmentä(kään) kiloa eroa on vaikka kuinka olisi tehty vahvistuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös