Painon vaikutus kartingissa

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Niinno mun paras rinnekisatulos on 2005 kun painoin 75kg kun laihdutin siihen 1000krs kisaan samana kesänä, ja Påminnessa viime vuonna 13v Joni Wiman ajoi kovempaa kuin kaikki muut miestensarjalaiset isäänsä lukuunottamatta, jonka kanssa meni tasatahtia. Rinneauto itsessään 165kg, ja sen enemmän renkaat lytistyy, mitä painavampi kuski. Ei ne sun nilkkapainot sulle vauhtia rinteessä lisää tuoneet mikäli haluat muistaa kokeilusi niillä :thumbup:
Ja tasasemmilla painoilla sun mahkut mua vastaan lienee sen mukaan, millä prosentilla päästiin KIC finaaleihinkin asti mukaan ;)
Kerrottakoon nyt kaikille, että huonolle kuskille tulette häviämään. Ajattelin pistää koko kentän sileäksi seuraavassa kisassa:thumbup::tongue::D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...joten miksi asiasta sitten edes nurista. Tässä kuskiporukassa ei ole kuin muutama kaveri, jotka ovat todella niin isokokoisia että sen vuoksi painon saaminen jonnekin alle 70-80 kg lukemiin järkevällä lihasmassalla ei vaan onnistu.
Nojoo, mutta asioihin muitakin syitä kuin vain se että ei viitsi.

Alppu on saman mittainen kuin mä, follo 10 cm lyhyempi kuten moni muukin mua tällä hetkellä painavampi kaveri. 90% tästä porukasta on omalla treenauksella mahdollisuus vaikuttaa 1) ajotaitoihin ja -kokemukseen 2) fyysiseen kuntoon ja elopainoon 3) tietotaitoon ajamisesta lukemalla, kyselemällä jne.
Jeps, tosin muistetaan että se ei tosiaankaan ole niin simppeliä kuin miltä sen saat kuulostamaan.

Tämä laji nyt vaan yksinkertaisesti suosii pieniä kuskeja, Fykkösissäkin pienikokoisuudesta saa etua, vaikka kuinka autot tasataan painoilla mutta kuten kaikki tietänemme, silloin pääsee vaikuttamaan paremmin painojakaumaan.
Siksi on turha jossitella että "kyllä mäkin työntäisin yhtä pitkälle kuin arsiharjut jos arsi olis yhtä pieni kuin mä" :D
Siksipä itse en olekaan valinnut lajikseni kuulantyöntö enkä korkeushyppyäkään :ahem: Jos haluaa olla 65 kiloinen ja 170 cm kuulantyöntäjä niin sitten on vaan hyväksyttävä se fakta että ei tule olemaan koskaan kärkiporukassa tuloksien puolesta.
Tuskin kukaan jossitteli? Ideahan lähti siitä että olisi kiva saada vertailupohjaa missä erot menee JOS painot olisivat tasan, ja kun se onnistuu KiC:ssä suht helposti, niin sitä alettiin pohtimaan jo senkin takia...
Ainakin henk.koht. olis kiva tietää jo siis ihan vauhdinkin puolesta missä mutkassa kärki ajaa eritavalla ja eri vauhdilla, en tosiaankaan kuvittele että olisin heti paalulla kun painot olisivat tasan.

Mutta tässä tuntemassani porukassa tosiaankin suurimmalla osalla on mahdollisuus vaikuttaa painoonsa ja saada se sille tasolle että se ei ole enää mikään merkittävä tekijä ajosuorituksessa.
Joops, tähän väliin taas kerran, ei se nyt ihan niin vaan yks-kaks käy, tiedät sen itsekin että isompi muutos elämäntapoihin on hieman isomman projektin takana.

Olen jakkuesin kanssa samalla linjalla että jos joku treenaa ittensä kovalla työllä ja tuskalla optimaaliseen ajokondikseen, pidättäytyy alkoholista ja muutenkin elelee terveellistä elämää niin miksi se etu pitäisi ottaa "pois" tasaamalla painot verrattuna johonkin joka ei näin tee ja harrastaa liikuntaa ainoastaan ajamalla karttia silloin tällöin.
OK, se on sitten sun mielipide. Mä taas en näkis ollenkaan pahana kisaa KiC:ssä jossa esim Otolla tai jaskalla olis alla tasavertainen auto edes kerran kauden aikana, mutta noh, se nyt vaan on mun mielipide.
(kun nyt vertasit F1-sarjaan tätä, niin tasataanhan sielläkin painot, ainoa haitta on painon sijoitus, sama ongelma tulisi myöskin KiC:ssä)

Samahan pitäisi olla silloin myös vaikkapa ajokokemuksen kohdalla: paljon ajaneilta pitää varmaan sitten sitoa oikea käsi selän taakse, jotta eivät saa "epäreilua" etua vähemmän ajaneisiin nähden. Tai antaa kisaan paska auto.
No tätähän Jakkues ehdottikin, eli miinuksia sitten taitavemmillekin :D Ja ei, musta ei ollenkaan järkevää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toki Follon vaikeudet johtuu myös siitä kun massaa on enempi, mutta siitä kannattaa puhella niiden kanssa vielä tässä vaiheesa, kenen kanssa on suoraan kamppailemassa radallakin tällä hetkellä.
No eikös Alppu ja Jakkues ja Asko ja Totke ole juurikin siinä ryhmässä? Siis ne joiden kanssa tästä on puhuttu topiceissa?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Itsehän olen kanssa suurempikokoinen kuin tässä porukassa usein kilpailevat keskimäärin. Musta on silti aina mukavaa tulla kisailemaan, vaikka tiedän, että meikäläisen elopainolla ja kokemuksella tekee aina tiukkaa edes keskikastiin. Kokemusta saa lisää ajamalla, jo pelkästään sillä saisin varmasti pudotettua vauhdista kymmenyksiä (ennen viime vuotta ja tätä sarjaa takana oli vain jotain 2 tai 3 kertaa sisäradalla) ja se saattaisi olla helpoin ja ennen kaikkea mielekkäin tapa nostaa omaa vauhtiaan. Painoakin mulla olisi toki varaa pudottaa nykyisestä (vähän päälle 90 kiloa vaatteet päällä), mutta en pidä sitä itselleni yhtä sopivana tapana parantaa kilpailukykyä tässä sarjassa, koska

a) en aja näissä skaboissa veren maku suussa ja menestyksen takia, varsinkaan kun...

b) ...taistelu sijoituksista on kärjen takanakin aivan tajuttoman hauskaa, ja

c) en keksi oikein muuta motivaatiota ko. toiminnalle kuin semivakavissaan ajettava karting-sarja.

Paino on täältä lukemieni juttujen perusteellakin harmillisen merkittävässä osassa kartingissa, mutta fysiikan lait ovat sellaiset kevyillä menopeleillä kilpailtaessa. Sanoin "harmillisen" siksi, että moottoriurheilumuodot, joissa painon merkitys on vähäisempi, ovat ensinnäkin niin älyttömän paljon kalliimpia harrastaa tällaiselle satunnaiselle päristelijälle, ja varsinkin, koska olisi kaikesta huolimatta aina kivempi saada tietää, kuka on porukasta puhtaasti lahjakkain, nopein ja kovin kuski. Siitä moottoriurheilussa on mun mielestä loppujen lopuksi kyse.

Tämä ei tässä sarjassa tietysti ole muutenkaan mahdollista, vuokravehkeillä ajettaessa jo autojen erot estävät suoran vertailun. Eikä tässäkään viestissä ole tarkoituksena paheksua ja dissata kevyitä kuskeja ja väheksyä heidän suorituksiaan, varsinkaan, kun osa kisaajista on pudottanut painoaan ihan kartingskaboja varten, mikä on hieno juttu :thumbup:

Siinäpä kiteytettynä meikäläisen ajatukset tästä aiheesta.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Kokemusta saa lisää ajamalla, jo pelkästään sillä saisin varmasti pudotettua vauhdista kymmenyksiä (ennen viime vuotta ja tätä sarjaa takana oli vain jotain 2 tai 3 kertaa sisäradalla) ja se saattaisi olla helpoin ja ennen kaikkea mielekkäin tapa nostaa omaa vauhtiaan. Painoakin mulla olisi toki varaa pudottaa nykyisestä (vähän päälle 90 kiloa vaatteet päällä), mutta en pidä sitä itselleni yhtä sopivana tapana parantaa kilpailukykyä tässä sarjassa, koska
Oon aika pitkälti samaa mieltä. Vaikka nyt olenkin pudottamassa painoa jonkun verran, se johtuu enemmänkin muista syistä. En odota suoritustasoni nousevan muutaman kilon takia, enköhän taistele suurin piirtein samoilla sijoituksilla kevennyn sitten sen 5kg tai en. Tällä hetkellä kokemus on se juttu mitä tarttis saada lisää ja sitähän saa vain ajamalla :)
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
No eikös Alppu ja Jakkues ja Asko ja Totke ole juurikin siinä ryhmässä? Siis ne joiden kanssa tästä on puhuttu topiceissa?
No sun linja on pysynyt pitkälti siinä. Hyvin ajat heihin verrattuna, kun kyydissä pysyt. Itseäni rasittaa erään toisen herran jatkuvat kommentit ja pahoittelen jos avautumiset heijastuu sinnekin. En ole sieltä saanut negatiivista palautetta joten en tarkoituksella takaisinkaan laita. Vertailu eturivin kuskeihin on tässä vaiheessa vielä väärin ja sanoin sen nyt vain etukäteen, kun oletin hetken päästä menevän siihen.

Itsellekin kovin kärki on kokemuspohjalta ulkoradoilla edellä ja muutenkin heille ollut vähän tuota kotikenttäetuakin (Sisäradat KIC ja Myllypuro). Itsellä kun on ajotaidot puutteellisia, mutta ei auta kuin hyväksyä se ja opetella. Kaanaassa joutuu moni opettelemaan, joten siinä mielessä voi mitä tahansa odottaa. Tästä johtuen toivottavaa olisi, että mahd. moni hilaisi itsensä lokakuussa tännekin. Olisi itse silloin niskan päällä.

Eipä tämä niin vakavaa ole kerran ei oma leipä ole tästä kiinni. Kukaan ei ole peruuttelemassa kartingautoa minun laituripaikalle sentään:rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Paljon hyviä näkemyksiä, itsekin toivon ja uskon että näistä kisoista tykätään ihan ajamisen ilon takia enempi tai vähempi.
Tässä saisi pysyäkin se balanssi "kovien" ja kokeneiden kuskien, sekä pikkuhiljaa kokemusta keräävien kuskien mukanaolon muodossa.

Ajattelin pistää koko kentän sileäksi seuraavassa kisassa:thumbup::tongue::D
Oikea asenne, mielenkiintoinen kisa tulee olemaan jokaisessa finaalissa. Olisi sekin hölmöä jos kaikki olisivat kuskeina toistensa klooneja.

Ei ole painoeroja, on vain kierrosaika
Jo puutaheinää löpiset kun ensin itse mainostat ulkoratavälityksillä aikaeroja. Toinen on mutkissa, toinen suorilla parempi.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei se silti ratkaise kuka on lahjakkain. 600 kiloinen Red Bull ja 600 kiloinen Force India :D
silti joka tiimissä on 2 kuskia, se takaa vähintäänkin tiimikaveria kohtaan edes suht tasaset kalustot painon osalta.
Esim Webber vs. Vettel on tästä hyvä esimerkki.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Tuossa RB vs FI -asettelussa kiehtoo silti se, että molemmat autot on tehty samojen sääntöjen mukaan tiimin kyvyillä. RB, vaikka samanpainoinen onkin, on onnistuttu suunnittelemaan lähemmäs optimia. Painoerot taas vastaavat niinkuin menneiden, hyvien, aikojen (nykyään mikä tahansa moottori voittaa oikeassa autonrungossa) äfykkösten moottorieroja: Ykkösissä jokainen haluaisi lisää tehoja.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuossa RB vs FI -asettelussa kiehtoo silti se, että molemmat autot on tehty samojen sääntöjen mukaan tiimin kyvyillä. RB, vaikka samanpainoinen onkin, on onnistuttu suunnittelemaan lähemmäs optimia. Painoerot taas vastaavat niinkuin menneiden, hyvien, aikojen (nykyään mikä tahansa moottori voittaa oikeassa autonrungossa) äfykkösten moottorieroja.
huono esimerkki. esim -93 kaudella samaa moottori samoilla tehoilla käytti useampi tiimi, porukan hyvyys tuli esiin sitten rungon & aerodynamiikan kautta.
ts. huonolla moottorilla ei hyväkään tiimi pärjännyt, eikä päinvastoin (Ligier & Renault)
Lisäksi se että palkkaatko hyvän suunnittelijan tuskin on millään tavalla verrannollinen painoeroon lyhyen ja pitkän kuskin välillä.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Kyllähän painoerot varmasti antaa tasoitusta näillä vehkeillä varsinkin painavempien joukossa. Ei mulla olis mitään sitä vastaan jos voitais autojen painon tasaus toteuttaa, vaan eipä se ihan noin vaan taida järjestyä vuokra-autoilla ja tällä porukalla. Jos auto tasataan johonkin painoon niin tuskin sitä sessioiden välillä vaihdellaan, joten jos sattuu huonompi auto niin se oli siinä sitten kaikkien sessioiden osalta.

Oma nakupaino on seilannut viimeaikoina siinä 72-76kg välillä. Aikalailla keskipainoisena onkin ajotaidot vaikuttanut enempi, varsinkin kierrosten tasaisuus on mitä on.

Olisi ihan mukavaa, jos tämmöisessä leikkimielisessä sarjassa unohdettais kokonaan niistä painoista puhuminen ja pyrittäis tekemään paras tulos siinä porukassa mihin senhetkisillä muuttujilla on mahdollista. ...Ja varsinkin lakattais lyttäämästä toisten saavutuksia keveyden, parhaan auton ym. perusteella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...Ja varsinkin lakattais lyttäämästä toisten saavutuksia keveyden, parhaan auton ym. perusteella.
no voi ny vtu. siis eli lopputulos on joka kerta se kuinka hyvä kuski oli? vaikka selkeesti näet että toisen auto 1-2sek kierroksella nopeampi?
niin tietty, älkää nyt mainitko auton osaa hommassa (vaikka juuri kirjoituksessasi mainitsit senkin aspektin) tai sitten painon osaa, sehän on vain lyttäämistä...
voi helv...

edit. koittakaas nyt ymmärtää että vuokra-vehkeillä ajettaessa siihen kierrosaikaan on vaikutusta ajotaidon & kokemuksen lisäksi myöskin sillä autolla (Forssan lusmut kokeneena tämä suht kivasti tiedossa) ja sillä kuskin painolla.
jos paalumies painaa ajokamoissa 65kg ja sijalle 12 ajanut kuski 100kg, niin kai se nyt saatana on
sarjaan kuuluva osa, jolloinka myöskin yksi puheenaihe?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
huono esimerkki.
Sitten näemme eri lailla, enkä minä ainakaan ole aina paras pukemaan näkemyksiäni sanoiksi :)

Olisi ihan mukavaa, jos tämmöisessä leikkimielisessä sarjassa unohdettais kokonaan niistä painoista puhuminen ja pyrittäis tekemään paras tulos siinä porukassa mihin senhetkisillä muuttujilla on mahdollista. ...Ja varsinkin lakattais lyttäämästä toisten saavutuksia keveyden, parhaan auton ym. perusteella.
Totta puhut mutta vaikeaa kun kumminkin kilpailulajista on pohjimmiltaan kyse. Kevyen saavutusten lyttääminen on silti turhaa, ilkeää jopa. Monet ihmiset ovat kilpailukykyisiä niin erilaisissa lajeissa, ja lahjakkuutta ei voi vain valita tai ostaa. 100% antaminen on aina kiitettävä suoritus.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kevyen saavutusten lyttääminen on silti turhaa, ilkeää jopa.
Siis missä on lytätty ja miten? Kertokaas mulle?
Kyse on faktasta: kevyempi yhdistelmä saa paremman teho-/painosuhteen, siten se on myöskin täysin verrannollinen kierrosaikaan.
Oon itse sanonut monta kertaa että painon mainitseminen ei ole esim. Nastya kohtaa dissaamista, mutta vamasti se on osasyy sen ajamaan kierrosaikaan.

Kaikki on sitä mieltä että paino, taidot, kokemus ja auton kunto vaikuttaa kierrosaikaan, mutta ainoastaan kokemusta ja taitoa saa kehua, muista ei siis saa edes mainita ja/tai puhua?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
...painon mainitseminen ei ole esim. Nastya kohtaa dissaamista, mutta vamasti se on osasyy sen ajamaan kierrosaikaan.
Näinpä, ja on silti vain hienoa että NB, keskusteluista huolimatta, kerta toisensa jälkeen paikalle tulemalla, antaa minullekin mahdollisuuden voittaa hänet. Forssassa se oli jo lähellä :thumbup:

Kaikki on sitä mieltä että paino, taidot, kokemus ja auton kunto vaikuttaa kierrosaikaan, mutta ainoastaan kokemusta ja taitoa saa kehua, muista ei siis saa edes mainita ja/tai puhua?
Arvostan kaikkien mukaantuloa. Ja kypärät päässä kuskeista näkee että nyt nautiskellaan jännittävästä kisailusta. Itse kanssa muodostan mielipiteitäni ihan ajotaidoistakin huomioimalla painot, siksi olen noita arvioita eri radoilla painon vaikutuksesta heitellytkin julkisesti, jotta joku voi kertoa oman mielipiteensä etten "kotiinpäin" ainoastaan itse arvioi painon vaikutusta todellista suuremmaksi, kuten eräs jäbä ainakin joskus uskoi rinneautoilussa 10kg vaikuttavan 0,8sek. Noup.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näinpä, ja on silti vain hienoa että NB, keskusteluista huolimatta, kerta toisensa jälkeen paikalle tulemalla, antaa minullekin mahdollisuuden voittaa hänet. Forssassa se oli jo lähellä :thumbup:
Jep, samaa mieltä. Tosin en voittamisesta kyllä haaveile, mutta kaverit joilla on kokemusta & vauhtia niin näyttää monesti esimerkkiä miten mutkissa kuuluu ajaa...
Eli ainakin mun kantilta katsottuna, Nastyn & co. menoa on mukava katsella, se että mainitsen/tiedostan että osa siitä kierrosajasta tuleekin painon kautta, ei silti himmennä sitä suoritusta yhtään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eli en missään tapauksessa suosittele mitään 8kk:n superdieettiä,
Pieni vinkki. Sä et tunne mun kehoa tai sen aineenvaihduntaa. En maininnut superdieetistä koska sellainen se ei edes olisi.

edit. muutoin fiksuja vinkkejä kyllä
 
Viimeksi muokattu:
Ylös