Painon vaikutus kartingissa

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Paljon tehoa (en tiedä noista, tykkään vaan ajella)? Jossain Raketin ja ROKin välillä vissiin...
A-luokka oli kirein suoravetoinen karting luokka aikanaan, tehot +35hv ja parhaimmilla kierroksia koneessa 22 000rpm.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
Joskus juu painot ja painopisteet merkkaa eri kuskien kokemusten perusteella oudon paljon. öö ruz muistaakseni puhui parin sentin painopistemuutoksesta Hyvinkäällä niin iso ero takasiksakeissa. Haikki toteaa että voi olla hirveä ajettavuus 30 kiloa extrarautaa kyydissä, ja sitten Nasty ajoi viime vuonna nopeimman kiekan 27,5kg kyydissä. Joskus Turku kartingissa muistan (oisko ollu silloin vielä vanhat autot) kun jäin DW:lle samalla autolla 6 kymmenystä ja puski ihan helvetisti. yli 100-kiloinen mekaanikkokin oli sillä mua kymmenyksen nopeampi. Viime kisatapahtumassa sama auto puski/yliohjasi riippuen kumpi ajoi, WoPe vai 4stroke... On noita joskus vaan muitakin merkittäviä eroja kuin kiihtyvyys.
Hyvin summattu! toi painojakauma voi olla merkittäväkin tekijä miten vaikuttaa lisäpainot eri kuskilla. Mulla oli lisäpenkki silloin kun kokeilin 30kg lisäpainoa ja aika oli 0.8s hitaampi kuin ilman painoja. Saas nähdä miten menee syksyllä lisäpainoilla. Paljon pitää vielä parantaa jos mielin yhtään pärjätä.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
On totta että painosta/pituudesta voi olla hyötyäkin.
Painavampi/pidempi kuljettaja pystyy ehkä hieman paremmin vaikuttamaan auton ajettavuus"ominaisuuksiin" ylävartalon liikkeillä. Kun taas pienempikokoinen ei siihen välttämättä pysty ja ajettavuusongelma on korjattava enempi hanskalla.
Toisaalta isommalla kaverilla ei välttämättä ongelma ilmene edes niin pahana koska auton runko joustaa enemmän ja auto voi olla aivan erilainen ajaa.

Olen myös törmännyt sisäradalla nopeaan mutkayhdistelmään jossa pienemmällä kuljettajalla oli ongelmana että perä lähti irti keskellä mutkaa lähes aina. Kun taas minulla isompi kokoisena ei tuota ongelmaa ollut koskaan. Eli koosta voi olla myös hyötyäkin :ahem:
Oisinkohan se minä siinä luistellut:D Vanhalla rataprofiililla kahdessa viimeisissä hitaissa mutkissa muistan kun en pystynyt seuraamaan painavampaa kuskia samalla nopeudella ilman että perä irtoo mutta sain aina kiinni nopeissa mutkissa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Intissä tulee muuten siihen malliin ahmittua herkkuja, että mun paino on tuskin ainakaan vielä putoamassa. :D Tänään mittasin ilman vaatteita 70,3kg. Sotkusta tulee ostettua karkkia tupaan ja sotkun munkit on niin halpoja, että päivän aikana kuluu helposti useampi munkki. :eek:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1124
*Hieroo kämmeniä* jos pääsis vähän kouluttamaan :D
KIC:ssa tulee mulle takkiin ja lujaa. Täytyy käydä treenaamassa painoilla jos sitä yhtään oppis niillä ajamaan ennen kisaa:ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
KIC:ssa tulee mulle takkiin ja lujaa. Täytyy käydä treenaamassa painoilla jos sitä yhtyään oppis niillä ajamaan ennen kisaa:ahem:
Katsotaan, siihen vielä vähän aikaa. Siitä Lahden reissusta niin varmaan menee ensi vuoteen että kerkee. Ja muutenkin jotain treeniajoja olisi mielenkiintoista päästä ajamaan samoilla autoilla. Yleensäkin nopeimpiin verraten, minkä verran tulee turpiin :alppu:
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Mulla vaikuttaa forssassa pituus varsinki ekassa mutkassa, +25 kelissä, siinä missä muut ajaa sen jouhevasti niin pitemmillä kavereilla vaikeeta ajaa läpi ilman pomppimista, minkä linjan sitten otitki tai hölläsit jopa kaasua hieman.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Mulla vaikuttaa forssassa pituus varsinki ekassa mutkassa, +25 kelissä, siinä missä muut ajaa sen jouhevasti niin pitemmillä kavereilla vaikeeta ajaa läpi ilman pomppimista, minkä linjan sitten otitki tai hölläsit jopa kaasua hieman.
Taitaa muuten itellä olla samaa vaivaa.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Oisinkohan se minä siinä luistellut:D Vanhalla rataprofiililla kahdessa viimeisissä hitaissa mutkissa muistan kun en pystynyt seuraamaan painavampaa kuskia samalla nopeudella ilman että perä irtoo mutta sain aina kiinni nopeissa mutkissa.
Juu tarkoitin kyllä pääsuoran jälkeistä vasen oikea yhdistelmää jonka minä pääsin helposti naru suorana mutta kevyemmillä saattoi siinä olla vähän ohjelmaa :ahem: Nopeuksissa ei siinä kohtaa edes ollut varmaan suurta eroa koska hyvin kiihtyvän auton sai rajoittimelle ekan kerran ennen mutkaa.

Niissä viimeisissä mutkissa olikin radan "suola" koska siinä se aikaero syntyi. Alkuosan kun sai tykittää täysillä :thumbup:
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Mulla vaikuttaa forssassa pituus varsinki ekassa mutkassa, +25 kelissä, siinä missä muut ajaa sen jouhevasti niin pitemmillä kavereilla vaikeeta ajaa läpi ilman pomppimista, minkä linjan sitten otitki tai hölläsit jopa kaasua hieman.
Niin no....eiköhän se ollut yksittäistapaus. Yksi kuiva kisa vasta ajettu Etkös muutenkin valitellut oikealle käännyttäessä #3:n puskemista kisassa? 42 ajasta kyllä uskon sen. Oliko aika-ajo autossakin sama vikaa? Itse pääsin omilla #4lla ja #7lla hyvin mutkan läpi,vaikka itselläkin pituutta on. Ekassa ei ollut vauhtia niin paljoa ja toisessa en välittänyt, näin vaan 4stroken edessä liekit silmillä.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Olin tänään katselemassa ROK-kisaa Hyvinkäällä ja tuli painoasiat puheeksi. Tepin poika Sami joka on pro-kuski oli kokeillut Hyvinkäällä Leopardin koneella ja ,arolinin rungolla 8kg alipainoisena ja kellottanut 46,12. Kun painoa lisättiin tuo kahdeksan kiloa niin ajat putosivat 0,6-0,8 sekuntia. Kaveri ei muistanut tarkkaan että oliko se lähempänä 0.6 vai 0,8 mutta tuonhan voi Haaparannalta varmistaa. Aika paljon kuitenkin ja liki samanlainen kone kuin mitä vuokra-autoissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Haaparannalta viime vuonna kysäisin ja kuulemma ei kymmenellä kilollakaan välttämättä selkeesti näe eron vaikutusta vielä... Heh, mun ja kilinkarvan suunnittelema rata näkyi äsken 10 uutisten loppukevennyksenä. 1 poika kaatoikin mäkiautonsa vaativassa viimeisessä mutkassa :D
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Ai se oli teidän suunnittelema:eek: heh ei kersalla ei oikeen ajo onnistunut:p

Aika paljolta kuulostaa et olis leopardilla noin paljon aika muuttunut. Kun ite ajoin kertalisenssillä Leopard Cupissa yhden kisan lahdessa, niin sain lisäpainot aika-ajoon, harjotuksissa sain ajaa ilman painoja. Nyt en muista aikoja, mutta
aika-ajoaikani ei ollut hitaampi mitä ajoin harjotuksissa, vaan taisi itse asiassa olla jopa nopeampi. Tosin tähän saattaa myös vaikuttaa se että en ollut koskaan ennen ajanut kyseisellä kapistuksella, joten autoon tottuminen voi myös aiheuttaa sen että aika vaan parani. Mutta en silti usko että auto oli juurikaan hitaampi painoilla vrt ilman.
 
Viimeksi muokattu:

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Haaparannalta viime vuonna kysäisin ja kuulemma ei kymmenellä kilollakaan välttämättä selkeesti näe eron vaikutusta vielä...
Varsinkaan jos vertailukohtana on perus suharit jotka niillä vuokravehkeillä YLEENSÄ ajaa, poislukien KKWCS :)
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Mutta en silti usko että auto oli juurikaan hitaampi painoilla vrt ilman.
No en itekään usko että olisin 1.4sek nopeempi kierroksella kun te jos tosta öruzin kommentista ottas alustan. Riippuu ja roikkuu monista asioista, kaikenlaista oon kuullu ja raket85:lla niitä painojuttuja nuorena myös kokeillu, välillä tulee isotkin erot pelkästä kymmenestä kilosta, välillä vain pari kymmenystä. Mut kyllähän loogisesti auton kiihtyvyys on suorassa suhteessa painoon, jopa KIC:ssä näkee kiihtyvyyksissä melko suuren eron jos lyödään 20kg lisää penkkiin. Ja sittehä se menee iha 6-0 ku ajetaan aika-ajot silver kisoissa joissa painolliset ajaa painottomien kanssa samaa aikaa ja tulee pahimmillaan 40-50kg painoeroja..
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
No en itekään usko että olisin 1.4sek nopeempi kierroksella kun te jos tosta öruzin kommentista ottas alustan. Riippuu ja roikkuu monista asioista, kaikenlaista oon kuullu ja raket85:lla niitä painojuttuja nuorena myös kokeillu, välillä tulee isotkin erot pelkästä kymmenestä kilosta, välillä vain pari kymmenystä. Mut kyllähän loogisesti auton kiihtyvyys on suorassa suhteessa painoon, jopa KIC:ssä näkee kiihtyvyyksissä melko suuren eron jos lyödään 20kg lisää penkkiin. Ja sittehä se menee iha 6-0 ku ajetaan aika-ajot silver kisoissa joissa painolliset ajaa painottomien kanssa samaa aikaa ja tulee pahimmillaan 40-50kg painoeroja..
Paljolta se tosiaan kuullostaa. Muistaakseni meillä Raketilla 25 kiloa toi jonkun 1,7 -2,0 sekuntia. Mutta tästä en ole varma. Täytyy kysellä frendeiltä. meidän tiimissä minä olin tuon verran painavampi kuin kevyin ukko. Meillä oli todellisia vaikeuksia sijoittaa noin paljon painoa autoon. Joskus kun ajoin warm-upissa sillä lisäpainojen kanssa niin se oli ihan eri auto ja uskomattoman kankea. Se muuten oli niin vitun painavakin että just ja just jaksettiin nostaa se huoltopukille:)
Haaparannan "myyntipuhe" menee niin että näillä autoilla painoeroilla ei ole paljonkaan merkitystä. Mikä on suurimmassa osassa tapahtumia totta mutta ei KKWCS-sarjassa. A-finaalin miehet menevät niin kovaa että he pystyisivät helposti ajamaan kohtalaisen menestykseekkäästi noissa aikuissarjoissa. Ja siellä kun punnitaan autot niin sitä ylipainoa ei ole kellään kiloa enempää. Ei ole yksinkertaisesti varaa antaa ilmaista tasoitusta millään alueella.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Haaparannan "myyntipuhe" menee niin että näillä autoilla painoeroilla ei ole paljonkaan merkitystä. Mikä on suurimmassa osassa tapahtumia totta mutta ei KKWCS-sarjassa. A-finaalin miehet menevät niin kovaa että he pystyisivät helposti ajamaan kohtalaisen menestykseekkäästi noissa aikuissarjoissa. Ja siellä kun punnitaan autot niin sitä ylipainoa ei ole kellään kiloa enempää. Ei ole yksinkertaisesti varaa antaa ilmaista tasoitusta millään alueella.
Näinpä. Faktaa vain että autojen taso merkittävästi tasaa mahkuja lähemmäs vrt vaikkapa Kaanaaseen. Mutta vaikka painot pistäisi tasan, saisin silti tosissani ajaa kilpaa NBn ja Haikin kanssa. Nyt olenkin vähän altavastaajana. Mut hei, katsotaan ketkä jakavat saman harkka- ja aika-ajoauton ja keiden kanssa... Toivotaan kuivaa rataa! :cool:
 
Ylös