KKWCS season 2009, round 4 / Toijala GP

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei tietenkään vähennä suoritusta, mutta et prkl voi laittaa kaikkea suoritusta vain sen piikkiin että yhtäkkiä sun ajotaidot parani älyttömästi, varsinkin kun 1kk myöhemmin putosit taas omalle tasolles seuraavassa kisassa
(edelleen, tää on ihan faktaa että kevyet kuskit pärjäs viime vuonna Toijalassa keskivertoa paremmin)

Niinku sanoin aiemmin, kehityit valtavasti viime vuonna, ja Toijala sopi sulle sekä ratana (ilm. tykkäsit sen profiilista) että myöskin painon puolesta.
Sun hyvän kisan Toijalassa teki viime vuonna keveys, hyvä tuuri auton kanssa kisassa ja ajotyylille sopiva rata.
Kisassa varmasti kiritti sitten vielä se ohittamisesta tullut intokin.

Mutta silti pidän suurimpana yksittäisenä tekijänä painoa, noi autot on tuolla NIIIIIIIN lussuja että kevyemmän on helppo pitää vauhtia yllä...
Juu juu, en siis tosiaan tarkoittanutkaan että mun ajotaidot ois parantunut siihen kisaan älyttömästi vaan just sitä että rata sopi mulle paremmin ja pystyin hyödyntämään paremmin omia hyviä ominaisuuksiani (keveys ja ehkä myös fyysinen kestävyys, vaikka rata helppo onkin).

Ja tuo mistä nyt saarnasin oli juuri se ikävä tunne, mikä mulle on jo pitkään tullut yleensäkin näissä painoon liittyvissä asioissa niin että keveyttä pidetään lähestulkoon kiellettynä ominaisuutena. Ja just se, että jos hyödyt keveydestä niin se ei ole omaa hyvyyttä. Ei vaikka on kovalla työllä tiputtanut painoaan parikymmentä kiloa ja pitänyt sen siinä +/-5kg tasolla jo pitkään. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ja tuo mistä nyt saarnasin oli juuri se ikävä tunne, mikä mulle on jo pitkään tullut yleensäkin näissä painoon liittyvissä asioissa niin että keveyttä pidetään lähestulkoon kiellettynä ominaisuutena. Ja just se, että jos hyödyt keveydestä niin se ei ole omaa hyvyyttä. Ei vaikka on kovalla työllä tiputtanut painoaan parikymmentä kiloa ja pitänyt sen siinä +/-5kg tasolla jo pitkään. :)
No tämähän johtuu sitä että valtaosa meidän kuskeista on sen 80kg hujakoilla tai sitten päälle.
Alle 70kg kuskeja ei montaa ole, yli 80 sen sijaan useita.
Edelleen kuten sanoin jo aiemmin, painonsa saa jokainen putoamaan, se että putooko se riippuu kyllä yleensä siitä haluaako tai onko motivaatiota pudottamiseen olemassa.
Ja rahallakin sen saa pudotettua tarvittaessa.
Ajotaitoa et saa edes rahalla, kyllä siihen pitää olla pikkusen jo muutakin mukana kuin pelkkä reenaus tai shekkivihko, monelle sitä ei tule niidenkään kautta.
Siksi paino ei ole mikään ominaisuus jota voisi verrata ajotaitoon, siksi sen tuoma etu myöskin "dissataan" niin helposti kun auton viemisellä ei ole enää merkitystä ollenkaan.

Niinkuin sanottu, Toijalassakin asia olisi tehokkaammalla kalustolla täysin eri asia, ajamisessa olisi merkitystä muullakin kuin pelkästään sillä kuinka nopeasti auto kiihtyy mutkasta kuskin painon ansiosta...
Toijalassa autot on niin hitaita että ajovirheitä nähtiin siellä viime vuonna vähiten, puskuripuskurissa ajamista sitäkin enemmän kun suorilla ei vauhti riittänyt minnekään.
Toijalahan on rataprofiililtaan asiallinen kyllä, mutta kaluston hitaus on pahin miinus siellä...

Alpullahan on kokemusta Toijalan ex-vuokrapeleistäkin jotka kulki vähän eri malliin ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mutta niinkuin sanottu, näillä mennään, pointti oli että tämän väliin jääminen ei ahrmita läheskään niin paljoa kuin monen muun (mm. Hyvinkää) juurikin tuon kaluston ja painovaikutuksen takia.
(tämä sapettaa itseä aikalailla juuri nyt, mopoilla pitää kisata mutta kunnon radalle ei pääse :dunno:)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siksi paino ei ole mikään ominaisuus jota voisi verrata ajotaitoon, siksi sen tuoma etu myöskin "dissataan" niin helposti kun auton viemisellä ei ole enää merkitystä ollenkaan.
Noh, oli miten oli (en jaksa vääntää enempää).. Jos mä ajan Toijalassa hyvin, niin aion ottaa siitä kaiken kunnian ja ilon itselleni vaikka olis miten tuuria ja kevyttä painoa.. Saatte dissata, mutta mä en aio niitä kuulla! :D

Tietty edellisen yön urheilusuorituksesta saattaa olla haittaakin, koska luultavasti en ole kovin freesi. (eli mulla on ainakin jo valmis selitys epäonnistumisellekin ;)) :)
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ja viittasin siis lähinnä siihen kun ainakin Andy on useampaan kertaan sanonut Toijalaa tuuriradaksi ja todennut Cabreran tuurivoittajaksi, niin se ehkä kuitenkin menee vähän yli.
En kai Cabreraa ole leimannut tuurivoittajaksi? En ainakaan tarkoituksellisesti. Voitto on voitto, vaikka saisikin parhaan auton. Pitää sillä silti osata ajaa. Tuskin apina olisi oikeasti -92 Williamsilla mestaruuteen ajanut :D

Edit: Sainhan minäkin Forssassa parhaan auton A-finaaliin ja sillä olisi ollut kierrosaikojen mukaan mahdollista tsemata voitosta, mutta itse hölmöilin itseni ohitustilanteessa hermoilemalla ruoholle niin se meni siinä. Cabrera lähti samoilta sijoilta Toijalassa ja sitten voitti.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Noniin pojat, leikki leikkinä ja pippelit pois taikinasta:thumbup:

Painokeskustelu alkaa saada ehkä liian korostuneen painoarvon täällä. Tuskin Wope ihan kevyimmästä päästä on, ja vauhtia kuitenkin löytyy ihan sinne kirkkaimpaan kärkipäähän. Täytyy kuitenkin muistaa että ollaan harrastelijatasolla ja kyllä moni aktiiviharrastaja saattaisi olla meitä nopeampi vaikka painoa olisi enemmän. Kyllä se hanskallakin on suuri merkitys. Toki paino vaikuttaa, mutta tuskin kukaan meistä on vielä niin hyvä etteikö omaa ajoa voisi parantaa. En tiennytkään että Toijala kuuluu limitteri ratoihin, joten siellä painon merkitys on toki suurempi. Kalustoerot, onni, painoerot on osa moottoriurheilua ja välillä tulee hyvä auto ja välillä huono.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Noniin pojat, leikki leikkinä ja pippelit pois taikinasta:thumbup:

Painokeskustelu alkaa saada ehkä liian korostuneen painoarvon täällä. Tuskin Wope ihan kevyimmästä päästä on, ja vauhtia kuitenkin löytyy ihan sinne kirkkaimpaan kärkipäähän. Täytyy kuitenkin muistaa että ollaan harrastelijatasolla ja kyllä moni aktiiviharrastaja saattaisi olla meitä nopeampi vaikka painoa olisi enemmän. Kyllä se hanskallakin on suuri merkitys. Toki paino vaikuttaa, mutta tuskin kukaan meistä on vielä niin hyvä etteikö omaa ajoa voisi parantaa. En tiennytkään että Toijala kuuluu limitteri ratoihin, joten siellä painon merkitys on toki suurempi. Kalustoerot, onni, painoerot on osa moottoriurheilua ja välillä tulee hyvä auto ja välillä huono.
Hienoa! Joku sentään kanssani samoilla linjoilla. :thumbup:

Toijalassa ei kai limitterejä ole(?), mutta autoissa on vaan mopon moottorit. :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
En kai Cabreraa ole leimannut tuurivoittajaksi? En ainakaan tarkoituksellisesti. Voitto on voitto, vaikka saisikin parhaan auton. Pitää sillä silti osata ajaa.
ok, hyvä että oikaisit.. Tuollainen käsitys mulle jäi kommentistasi Myllypuron treeneissä, jossa kehuin cabreran suoritusta TheStigille, mutta ilmeisesti ymmärsin vähän erheellisesti.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
ok, hyvä että oikaisit.. Tuollainen käsitys mulle jäi kommentistasi Myllypuron treeneissä, jossa kehuin cabreran suoritusta TheStigille, mutta ilmeisesti ymmärsin vähän erheellisesti.
Kunhan psyykkasin, ettei taas ensikertalainen hypi silmille :)
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Pitäsiköhän tähän pistää vielä kaikkien painot näkyville? Näkis kuinka hyvin paino ja pistemäärä korreiloi! Ehkä vähän epäreilu vertailu.. Kärkipäässä on kyllä keveitä kavereita, mutta on niitä sitten myös keskijoukossa ja taaempanakin. Kun katselin Nastyn ajoa forzassa niin kyllä siinä vauhdin säilyttämisessä mutkassa (sisään ajo ja kurvin keskellä) on eroa muihin. Ei se pelkästä painoerosta voi johtua. Ajolinjat ja pedaalityöskentely ja ennenkaikkea näiden yhdistelmä on kyllä Nastylla hitusen muita edellä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Pitäsiköhän tähän pistää vielä kaikkien painot näkyville? Näkis kuinka hyvin paino ja pistemäärä korreiloi! Ehkä vähän epäreilu vertailu.. Kärkipäässä on kyllä keveitä kavereita, mutta on niitä sitten myös keskijoukossa ja taaempanakin. Kun katselin Nastyn ajoa forzassa niin kyllä siinä vauhdin säilyttämisessä mutkassa (sisään ajo ja kurvin keskellä) on eroa muihin. Ei se pelkästä painoerosta voi johtua. Ajolinjat ja pedaalityöskentely ja ennenkaikkea näiden yhdistelmä on kyllä Nastylla hitusen muita edellä.
Mun on mahdoton sanoa painoani koska se laskee kokoajan. Mutta ei se mikään salaisuus ole. Mun paino on tällä hetkellä 68kg (2kk sitten se oli 73kg). Mutta tosiaan pe-la yönä pyöräilen 134km, joten se saattaa lauantaina olla hetkellisesti aika matala. :)
 

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
Mites tuo kisailukuvio menee, lukaisin kyllä säännöt läpi mutta ei osunut silmiin tai sitten evotin, eli muutama kysymys.

Ajetaanko harkkoja vai suoraan aika-ajoon? Kuinka pitkät harkat/aika-ajot on?
B-finaalin voittaja ilmeisesti etenee A-finaaliin?
Kuinka pitkä kisa on?
Onko jotain spesiaalisääntöjä mitä pitäis ehdottomasti tietää?

Itse olen ajanut vain pari kertaa aikaisemmin ulkoradoilla, eli aika fiilispohjalta tullaan...
 
Ylös