Uudet tiimit 2010

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin, mutta kun vene ei ole auto. :idea:
Niin totta tuokin, empäs ajatellut loppuun asti :D
Toisaalta, ajetaanhan USA:n puolellakin montaa auto-sarjaa ilman MM-tittelin arvoa ja ilman FIA:n sekoilua, miksei sama onnistuisi täälläkin?
(mulle aika sama mitä titteliä ne jakais siinä sarjassa, se ei kuitenkaan olisi F1:n mestaruussarja enää niin väliäkö sillä mikä tittelin nimeksi tulee)
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
....
edit. Formula 1 taitaa olla vain ja ainoastaan Bernien omaisuutta, ei siihenkään ole FIA:lla mitään "oikeuksia"
Jep ja Bernie menee sinne missä raha on. Jos hän uskoo enemmän tallien oman sarjan näkyvyyteen ja businekseen, ajaakin FIA omaa sarjaansa ilman tuota Formula 1 nimeä.

Mutta johan on kyllä soppa. Eikö se mad-Max millään tajua antaa periksi ja vaikkapa lykätä vuodella niitä omia suunnitelmiaan.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Voi helvetin helvetti!

Nyt kun FIA kusi eka tehdastallit niin osasi vielä valita paskat uudet tallit :jaska: Noh ne jotka jäi rannalle voi sitten liittyäkin suoraan valmistajien sarjaan

Mosley leikkii tulella :eek:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
FIA laati ''varalistan'' siltä varalta, että ne 5 tiimiä eivät aja ensi kaudella.
heheh, eli tuosta kun miinustetaan Ferrari, RB ja TR, niin "uudessa" F1-sarjassa ajaisi yhteensä 7 uutta tallia ja 2 vanhaa, toisin sanoen 18 autoa viivalla :D

Eli siis:
Williams
Force India
Campos
USF1
Manor
Team Lotus (epäilen tämänkin nimen kyllä muuttuvan vielä :D)
Superfund
Lola
Prodrive

Jei! Kuulostaa hyvältä :D
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Eräs viisas tanskalainen sanoi, että urheiluautot ovat tulevaisuus. Uskon häntä, sillä ACO on jo ehtinyt kutsumaan FOTA:n autonvalmistajat mukaan Le Mansiin. Renault ja Toyota todennäköisesti nappaavat syöttiin kiinni, tai ainakin niin on tällä viikolla puhuttu. Ferrari olisi kirsikka kakun päällä ja kuolinisku F1:lle.
Le Mans huumassa olenkin tätä toivonut jo jonkin aikaa. Ja kun Epsilon Euskadiakaan ei F1:ssä nähdä, voisivat hekin lähteä taas protoilemaan :ahem:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Koska Ferrarin, Toyotan, STR:n, Red Bullin ja Renault'n linja on ollut alusta asti jyrkempi
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Koska Ferrarin, Toyotan, STR:n, Red Bullin ja Toro Tosson linja on ollut alusta asti jyrkempi
Älä unohda Renaultia.
Toisaalta kaikki 8 tiimiä ovat edelleen kiinni FOTA:n linjassa tiukasti, ainoa miksi nuo mainitsemasi eivät ole kommentoineet asiaa enempää on se että heillä on jo ilmoittautumislistalle merkitty "ehdollinen ilmoittautuminen"...
Ferrari, STR ja RB pitää mekkalaa siksi kun heidät on laitettu listalle ilman ehtoja...
Muutoinhan FOTA:n linja pitää edelleen tiukasti (kuten pitää ollakin)
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Siihen, että FIA:n asema nyt vaan on sellainen kuin se on on kansainvälisenä autoliittona. En tiedä miten asia selittyy lakiteknisesti tms. jos tarvitsee selittyä ollenkaan, mutta mielestäni mikään (nelipyöräinen) sarja ei voi [käytännössä!] nimetä itseään MM-sarjaksi ilman FIA:n lupaa. Ja mikähän olisi todennäköisyys, että FIA antaisi MM-arvon suoraan F1:n kanssa kilpailevalle...

Tämän hetken kaikki kolme MM-sarjaa (F1, WRC ja WTCC) on FIA:n omia sarjoja. Samoin FIA GT, mistä tulee GT World Championship ensi vuonna.

Kaksipyöräiset, F1-veneet ja muut tietysti eivät liity autoliiton hommiin muutenkaan.


"World championship" on aika yleinen sana että se tuskin voi olla mikäänläinen tavaramerkki (Böönihän ei onnistunut edes rekisteröimään "F1" yhdistelmää sen yleisyyden takia, "Formula 1" toki on rekisteröity). Mutta eihän tässä ole taravamerkeistä kyse vaan MM-sarjasta ikään kuin "arvona".


GPWC varmaan on rekisteröity nimi, mutta eihän se tarkoita että sitä voisivat käyttää sarjan nimessä. Ja tuskin sitä mikään laki tms. estää - mutta juuri se FIA:n kaikkivaltias asema käytännössä. Jos tällainen skenaario tulisi niin FIA:lla riittäisi painostuskeinoja (esim. ratojen kautta).

Toisaalta voi olla mä mutuilen ihan täysin. Saa copy-pastettaa faktaa, eiköhän tästäkin joku 'kirja' löydy fia.comista. Jotain kriteereitä ainakin on, kuten kilpailuja tarpeeksi monella eri mantereella ja muuta sellaista.

Nyrkkeilystä on päinvastainen esimerkki... siellähän jokainen lajiliitto (oliko niitä neljä) julistaa aina omat maailmanmestaruusottelunsa ja -mestarinsa. :D
Minusta nyrkkeily sopii aika hyväksi esimerkiksi. Sillä puolella on useampi liitto, ja jokaisella omat maailmanmestaruutensa. Aivan samalla tavalla FOTA voisi jakaa oman vuosittaisen MM-tittelinsä, eikä FIA:n kävisi vastaan ämpyileminen. Kriteerit, joihin viittasit ovat tietysti FIA:n kriteerejä FIA:n MM-arvolle. Vaikka FIA:n arvovalta ja asema maailman moottoriurheilua sääntelevänä järjestönä onkin suuri, ei pidä unohtaa, että se on vain kansallisten liittojen kattojärjestö, siis esimerkiksi AKK-Motorsport ry:n. Minäkin voin perustaa vaikkapa Suomen formulaliitto ry:n, ja kenties kuvitteellinen ruotsalainen ystäväni perustaa Svenska formulaförbundetin, ja sitten voimmekin perustaa World Formula Association -kattojärjestön, joka jakaa WFA:n MM-titteleitä - näin niin kuin kärjistettynä. FIA ei edusta mitään virallista tahoa.

Mikään muu kuin pitkään jatkunut käytäntö ei anna FIA:lle yksinoikeutta moottoriurheilusarjan nimeämiseksi maailmanmestaruussarjaksi. Silloin FIA:lla on tietysti oikeus päättää sarjan nimestä, jos se asettuu FIA:n alaisuuteen.

Diclaimer: Tämä ei ole jumalan sanaa, vaan perustuu kirjoittajan käsityksiin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Minusta nyrkkeily sopii aika hyväksi esimerkiksi. Sillä puolella on useampi liitto, ja jokaisella omat maailmanmestaruutensa. Aivan samalla tavalla FOTA voisi jakaa oman vuosittaisen MM-tittelinsä, eikä FIA:n kävisi vastaan ämpyileminen.
Paitsi että sovellat nyrkkeilyn tilannetta autourheiluun vaikka tilanne on aivan eri. Nyrkkeilyn neljä isoa liittoa on jokseenkin tasavertaisia mitä vaikutusvaltaan tulee. Toisin kuin autourheilussa.

Kriteerit, joihin viittasit ovat tietysti FIA:n kriteerejä FIA:n MM-arvolle. Vaikka FIA:n arvovalta ja asema maailman moottoriurheilua sääntelevänä järjestönä onkin suuri, ei pidä unohtaa, että se on vain kansallisten liittojen kattojärjestö, siis esimerkiksi AKK-Motorsport ry:n. Minäkin voin perustaa vaikkapa Suomen formulaliitto ry:n, ja kenties kuvitteellinen ruotsalainen ystäväni perustaa Svenska formulaförbundetin, ja sitten voimmekin perustaa World Formula Association -kattojärjestön, joka jakaa WFA:n MM-titteleitä - näin niin kuin kärjistettynä. FIA ei edusta mitään virallista tahoa.
Entäs sitten kun FIA käytännössä estää itsensä MM-sarjaksi tituuleeranneen sarjan pääsyn kansainvälisille radoille? Hieno sarja sellainen, jolla ei ole kilpailuja.

Mikään muu kuin pitkään jatkunut käytäntö ei anna FIA:lle yksinoikeutta moottoriurheilusarjan nimeämiseksi maailmanmestaruussarjaksi.
Käytäntö tuskin rikkoontuu.

Löysin International Sporting Codesta kohdan jossa puhutaan "World (Championship)" käytöstä sarjan nimessä:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/DD5A1BFC38A13D83C125751400375656/$FILE/CSI_apres_AGNov08ANG.pdf

Sivut 5-6, pääkohta: d) Other Cups, Trophies, Challenges or Series may not include in their title the word “World” (which, in this section should be read to include any word with a similar meaning to or derived from “World” in any language) without the authorisation of the FIA. As a general rule, the FIA shall grant this authorisation provided that the following requirements are met and that the FIA believes that it is in the interests of the sport to do so.

Hmm, eli siis esimerkiksi A1GP on toki tarvinnut luvan "World Cup of Motorsport" titteliinsä. Ehkä samoin myös Champ Car joka oli "World Series". Mutta MM lienee edelleen eri asteen juttu.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Kansainvälisen mestaruuden (championship) voi järjestää vain FIA ja kansallisen mestaruuden vain paikallinen lajijärjestö. Muut sarjat (cup, trophy, challenge, series) voivat käyttää sanaa World nimessään vain, jos FIA antaa luvan. Pääsääntöisesti lupa annetaan, jos ehdot (kisoja 3 mantereella) täyttyvät, eikä luvan antaminen ole vastoin urheilulajin etua (siinäpä monitulkintainen lisäys). Nämä ovat edelleenkin FIA:n sääntöjä, eikä niiden voi katsoa sitovan FIA:n ulkopuolella toimivaa sarjaa. Nykytilanne taitaa olla se, että lähes kaikki sarjat Amerikkaa lukuun ottamatta toimivat FIA:n alaisuudessa.

Miten FIA estää mahdollista kapinallissarjaa käyttämästä ratoja? Viemällä marginaalisen varjo-F1:n, marginaalisen F2:n, marginaalisen GT-MM-sarjan... Ja sitten radanomistajat voivat tuoda suurten tähtien GPWC-sarjan! :idea:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nämä ovat edelleenkin FIA:n sääntöjä, eikä niiden voi katsoa sitovan FIA:n ulkopuolella toimivaa sarjaa.
Silloin sarja hankkii itselleen paljon ongelmia, ehkä suurempiakin kuin MM-arvon puute.

Nykytilanne taitaa olla se, että lähes kaikki sarjat Amerikkaa lukuun ottamatta toimivat FIA:n alaisuudessa.
Tavallaan. Eroja on kuka tekee tekniset säännöt ja kuka on varsinaisesti sarjaa organisoiva ja hallinnoiva taho. Kansainvälisiäkin esimerkkejä on monia joissa FIA ei ole kumpikaan taho, mutta silti ei voi keskaria näyttää FIA:lle. Uskoisin että FIA:n vaikutusvalta ulottuu aina Nascariin asti - turvallisuusseikoissa.

Miten FIA estää mahdollista kapinallissarjaa käyttämästä ratoja? Viemällä marginaalisen varjo-F1:n, marginaalisen F2:n, marginaalisen GT-MM-sarjan... Ja sitten radanomistajat voivat tuoda suurten tähtien GPWC-sarjan! :idea:
Ne ja monet muut vielä pienemmät tapahtumat ovat elinehto radoille jotka ei toimi sheikkien öljyrahalla. Ja kaikenlaista muutakin painostusta voisi varmaan valtakunnallisten ja muiden liittojen kautta harrastaa. Jotain sellaista taidettiin tehdä silloin kun CART olisi halunnut tunkeutua Eurooppaan (CARTer voi tarkentaa? :)).
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
No onneksi formula-juttua riittää pitkälle ensi vuoteen, vaikka radalla mestaruudetkin onkin jo ratkottu ennen kauden puoliväliä.. Hämmentävältä nuo talli-listat vaikuttavat, olisivatpa sitten olleet millaiset tahansa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
On mielenkiintoinen tilanne ja todella mielenkiintoista spekulaatiota JOS uusi sarja syntyy. Fia fia, miksi ja miksi.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Silloin sarja hankkii itselleen paljon ongelmia, ehkä suurempiakin kuin MM-arvon puute.
Uskoisin, että EU-kilpailulainsäädäntö asettaa nykyisin jotain esteitä kiusanteolle, eikä esim. jäljempänä mainittua CART-blokkausta voisi enää tapahtua.

Tavallaan. Eroja on kuka tekee tekniset säännöt ja kuka on varsinaisesti sarjaa organisoiva ja hallinnoiva taho. Kansainvälisiäkin esimerkkejä on monia joissa FIA ei ole kumpikaan taho, mutta silti ei voi keskaria näyttää FIA:lle. Uskoisin että FIA:n vaikutusvalta ulottuu aina Nascariin asti - turvallisuusseikoissa.
Joku voisi varmaan selventää tilannetta Nascarin suhteen. Luulen kuitenkin, että Yhdysvaltain (tai minkään muunkaan maan) viranomaisilla ei olisi mitään sanomista, jos Nascar hoitaisi omat turvallisuussäännöksensä yksin. Mutta kuten sanoit, suhteet muuhun autourheiluun kärsisivät.


Ne ja monet muut vielä pienemmät tapahtumat ovat elinehto radoille jotka ei toimi sheikkien öljyrahalla. Ja kaikenlaista muutakin painostusta voisi varmaan valtakunnallisten ja muiden liittojen kautta harrastaa. Jotain sellaista taidettiin tehdä silloin kun CART olisi halunnut tunkeutua Eurooppaan (CARTer voi tarkentaa? :)).
Totta, radoilla pyörii myös monta muuta pienempää sarjaa, jotka ovat oleellinen osa radanomistajien rahavirtaa. Nyt jos meno oikein hurjaksi äityisi, FOTA voisi ruveta kokoamaan vasta-FIA:ta eikä pelkkää omaa sarjaa! :D Mutta siihen eivät sentään resurssit tai halukaan riitä.

Wikipediasta: Legal status: voluntary association
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kieltämättä lista yllätti, mutta Wirthin ollessa piilossa pysyneen Manor-ilmoittautumisen takajoukoissa ei se huono ole sekään tarjokas. Se ihmetyttää, ettei Epsilon Euskadi ole edes "varasijalla", vaikka Superfund ja Litespeed/Lotus ovat. Villadelprathan kertoi rahoituksen olevan selvä neljäksi vuodeksi. Muutkin asiat ovat kunnossa.

Lolastakin tuli lisätietoa (Autosportissa) rannallejäännin jälkeen. Yhä vahvemmalta vaikuttaa sekin.

Jotkut epäilivät Prodriven aseman heikentyneen sen takia, etteivät tulleet mukaan 2008. Olisivathan he tulleet ellei heiltä olisi vedetty mattoa alta. Siinä vaiheessa kun ilmoittautumisia pyydettiin ilmoitettiin, että ostoautot sallitaan. Prodrive valittiin ja sitten todettiin, ettei muuten sallitakaan. Ei tuota voi Prodriven viaksi katsoa.

Melkein toivon, että Renault, Toyota ja BMW pakkaisivat kimpsunsa ja saataisiin mukaan Prodrive, Lola ja jollain ilveellä EE. Kunhan nyt sotku ensin jotenkin selvitetään.
 
Ylös