Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
Niin, mutta kun vene ei ole auto. :idea:
Viimeksi muokattu:
Niin totta tuokin, empäs ajatellut loppuun astiNiin, mutta kun vene ei ole auto. :idea:
Jep ja Bernie menee sinne missä raha on. Jos hän uskoo enemmän tallien oman sarjan näkyvyyteen ja businekseen, ajaakin FIA omaa sarjaansa ilman tuota Formula 1 nimeä.....
edit. Formula 1 taitaa olla vain ja ainoastaan Bernien omaisuutta, ei siihenkään ole FIA:lla mitään "oikeuksia"
heheh, eli tuosta kun miinustetaan Ferrari, RB ja TR, niin "uudessa" F1-sarjassa ajaisi yhteensä 7 uutta tallia ja 2 vanhaa, toisin sanoen 18 autoa viivallaFIA laati ''varalistan'' siltä varalta, että ne 5 tiimiä eivät aja ensi kaudella.
Le Mans huumassa olenkin tätä toivonut jo jonkin aikaa. Ja kun Epsilon Euskadiakaan ei F1:ssä nähdä, voisivat hekin lähteä taas protoilemaan :ahem:Eräs viisas tanskalainen sanoi, että urheiluautot ovat tulevaisuus. Uskon häntä, sillä ACO on jo ehtinyt kutsumaan FOTA:n autonvalmistajat mukaan Le Mansiin. Renault ja Toyota todennäköisesti nappaavat syöttiin kiinni, tai ainakin niin on tällä viikolla puhuttu. Ferrari olisi kirsikka kakun päällä ja kuolinisku F1:lle.
Ilman muita FOTA:n tiimejä? Millä perustelet tuon näkökulman?Veikkaan kyllä, että Mersu, Brawn ja Bemari tulevat sarjaan
str= toro rossoKoska Ferrarin, Toyotan, STR:n, Red Bullin ja Toro Tosson linja on ollut alusta asti jyrkempi
Älä unohda Renaultia.Koska Ferrarin, Toyotan, STR:n, Red Bullin ja Toro Tosson linja on ollut alusta asti jyrkempi
Minusta nyrkkeily sopii aika hyväksi esimerkiksi. Sillä puolella on useampi liitto, ja jokaisella omat maailmanmestaruutensa. Aivan samalla tavalla FOTA voisi jakaa oman vuosittaisen MM-tittelinsä, eikä FIA:n kävisi vastaan ämpyileminen. Kriteerit, joihin viittasit ovat tietysti FIA:n kriteerejä FIA:n MM-arvolle. Vaikka FIA:n arvovalta ja asema maailman moottoriurheilua sääntelevänä järjestönä onkin suuri, ei pidä unohtaa, että se on vain kansallisten liittojen kattojärjestö, siis esimerkiksi AKK-Motorsport ry:n. Minäkin voin perustaa vaikkapa Suomen formulaliitto ry:n, ja kenties kuvitteellinen ruotsalainen ystäväni perustaa Svenska formulaförbundetin, ja sitten voimmekin perustaa World Formula Association -kattojärjestön, joka jakaa WFA:n MM-titteleitä - näin niin kuin kärjistettynä. FIA ei edusta mitään virallista tahoa.Siihen, että FIA:n asema nyt vaan on sellainen kuin se on on kansainvälisenä autoliittona. En tiedä miten asia selittyy lakiteknisesti tms. jos tarvitsee selittyä ollenkaan, mutta mielestäni mikään (nelipyöräinen) sarja ei voi [käytännössä!] nimetä itseään MM-sarjaksi ilman FIA:n lupaa. Ja mikähän olisi todennäköisyys, että FIA antaisi MM-arvon suoraan F1:n kanssa kilpailevalle...
Tämän hetken kaikki kolme MM-sarjaa (F1, WRC ja WTCC) on FIA:n omia sarjoja. Samoin FIA GT, mistä tulee GT World Championship ensi vuonna.
Kaksipyöräiset, F1-veneet ja muut tietysti eivät liity autoliiton hommiin muutenkaan.
"World championship" on aika yleinen sana että se tuskin voi olla mikäänläinen tavaramerkki (Böönihän ei onnistunut edes rekisteröimään "F1" yhdistelmää sen yleisyyden takia, "Formula 1" toki on rekisteröity). Mutta eihän tässä ole taravamerkeistä kyse vaan MM-sarjasta ikään kuin "arvona".
GPWC varmaan on rekisteröity nimi, mutta eihän se tarkoita että sitä voisivat käyttää sarjan nimessä. Ja tuskin sitä mikään laki tms. estää - mutta juuri se FIA:n kaikkivaltias asema käytännössä. Jos tällainen skenaario tulisi niin FIA:lla riittäisi painostuskeinoja (esim. ratojen kautta).
Toisaalta voi olla mä mutuilen ihan täysin. Saa copy-pastettaa faktaa, eiköhän tästäkin joku 'kirja' löydy fia.comista. Jotain kriteereitä ainakin on, kuten kilpailuja tarpeeksi monella eri mantereella ja muuta sellaista.
Nyrkkeilystä on päinvastainen esimerkki... siellähän jokainen lajiliitto (oliko niitä neljä) julistaa aina omat maailmanmestaruusottelunsa ja -mestarinsa.
Paitsi että sovellat nyrkkeilyn tilannetta autourheiluun vaikka tilanne on aivan eri. Nyrkkeilyn neljä isoa liittoa on jokseenkin tasavertaisia mitä vaikutusvaltaan tulee. Toisin kuin autourheilussa.Minusta nyrkkeily sopii aika hyväksi esimerkiksi. Sillä puolella on useampi liitto, ja jokaisella omat maailmanmestaruutensa. Aivan samalla tavalla FOTA voisi jakaa oman vuosittaisen MM-tittelinsä, eikä FIA:n kävisi vastaan ämpyileminen.
Entäs sitten kun FIA käytännössä estää itsensä MM-sarjaksi tituuleeranneen sarjan pääsyn kansainvälisille radoille? Hieno sarja sellainen, jolla ei ole kilpailuja.Kriteerit, joihin viittasit ovat tietysti FIA:n kriteerejä FIA:n MM-arvolle. Vaikka FIA:n arvovalta ja asema maailman moottoriurheilua sääntelevänä järjestönä onkin suuri, ei pidä unohtaa, että se on vain kansallisten liittojen kattojärjestö, siis esimerkiksi AKK-Motorsport ry:n. Minäkin voin perustaa vaikkapa Suomen formulaliitto ry:n, ja kenties kuvitteellinen ruotsalainen ystäväni perustaa Svenska formulaförbundetin, ja sitten voimmekin perustaa World Formula Association -kattojärjestön, joka jakaa WFA:n MM-titteleitä - näin niin kuin kärjistettynä. FIA ei edusta mitään virallista tahoa.
Käytäntö tuskin rikkoontuu.Mikään muu kuin pitkään jatkunut käytäntö ei anna FIA:lle yksinoikeutta moottoriurheilusarjan nimeämiseksi maailmanmestaruussarjaksi.
Silloin sarja hankkii itselleen paljon ongelmia, ehkä suurempiakin kuin MM-arvon puute.Nämä ovat edelleenkin FIA:n sääntöjä, eikä niiden voi katsoa sitovan FIA:n ulkopuolella toimivaa sarjaa.
Tavallaan. Eroja on kuka tekee tekniset säännöt ja kuka on varsinaisesti sarjaa organisoiva ja hallinnoiva taho. Kansainvälisiäkin esimerkkejä on monia joissa FIA ei ole kumpikaan taho, mutta silti ei voi keskaria näyttää FIA:lle. Uskoisin että FIA:n vaikutusvalta ulottuu aina Nascariin asti - turvallisuusseikoissa.Nykytilanne taitaa olla se, että lähes kaikki sarjat Amerikkaa lukuun ottamatta toimivat FIA:n alaisuudessa.
Ne ja monet muut vielä pienemmät tapahtumat ovat elinehto radoille jotka ei toimi sheikkien öljyrahalla. Ja kaikenlaista muutakin painostusta voisi varmaan valtakunnallisten ja muiden liittojen kautta harrastaa. Jotain sellaista taidettiin tehdä silloin kun CART olisi halunnut tunkeutua Eurooppaan (CARTer voi tarkentaa? ).Miten FIA estää mahdollista kapinallissarjaa käyttämästä ratoja? Viemällä marginaalisen varjo-F1:n, marginaalisen F2:n, marginaalisen GT-MM-sarjan... Ja sitten radanomistajat voivat tuoda suurten tähtien GPWC-sarjan! :idea:
Uskoisin, että EU-kilpailulainsäädäntö asettaa nykyisin jotain esteitä kiusanteolle, eikä esim. jäljempänä mainittua CART-blokkausta voisi enää tapahtua.Silloin sarja hankkii itselleen paljon ongelmia, ehkä suurempiakin kuin MM-arvon puute.
Joku voisi varmaan selventää tilannetta Nascarin suhteen. Luulen kuitenkin, että Yhdysvaltain (tai minkään muunkaan maan) viranomaisilla ei olisi mitään sanomista, jos Nascar hoitaisi omat turvallisuussäännöksensä yksin. Mutta kuten sanoit, suhteet muuhun autourheiluun kärsisivät.Tavallaan. Eroja on kuka tekee tekniset säännöt ja kuka on varsinaisesti sarjaa organisoiva ja hallinnoiva taho. Kansainvälisiäkin esimerkkejä on monia joissa FIA ei ole kumpikaan taho, mutta silti ei voi keskaria näyttää FIA:lle. Uskoisin että FIA:n vaikutusvalta ulottuu aina Nascariin asti - turvallisuusseikoissa.
Totta, radoilla pyörii myös monta muuta pienempää sarjaa, jotka ovat oleellinen osa radanomistajien rahavirtaa. Nyt jos meno oikein hurjaksi äityisi, FOTA voisi ruveta kokoamaan vasta-FIA:ta eikä pelkkää omaa sarjaa! Mutta siihen eivät sentään resurssit tai halukaan riitä.Ne ja monet muut vielä pienemmät tapahtumat ovat elinehto radoille jotka ei toimi sheikkien öljyrahalla. Ja kaikenlaista muutakin painostusta voisi varmaan valtakunnallisten ja muiden liittojen kautta harrastaa. Jotain sellaista taidettiin tehdä silloin kun CART olisi halunnut tunkeutua Eurooppaan (CARTer voi tarkentaa? ).