Ainakin FIA oli tätä mieltä. Olihan CART ainakin jossain määrin tiellä ykkösten Amerikan valloitukselle. Autot olivat nopeita, uudella mantereella riitti katsojia ja rahaa.mutta että sarjat olisivat olleet uhka toinen toisilleen..:doubtful:
Ainakin FIA oli tätä mieltä. Olihan CART ainakin jossain määrin tiellä ykkösten Amerikan valloitukselle. Autot olivat nopeita, uudella mantereella riitti katsojia ja rahaa.mutta että sarjat olisivat olleet uhka toinen toisilleen..:doubtful:
En edes viitannut perustamisen esteisiin, vaan mitä sen jälkeen. Verinen tappelu senkin jälkeen olemasssa olevan, vaikkakin ehkä erilaisen, F1:n kanssa ei ainakaan olisi ruusuista. Vaikken sulle vastannutkaan, niin tarkoitin että naiivia ajatella uuden sarjan olevan täydellinen ratkaisu.Uusi sarja on tietysti vaikea pykätä pystyyn tällä aikataululla, mutta ei todellakaan mahdoton. Tekniset säännöt tulisivat olemaan samat, ja maailmassa on monta käyttämätöntä F1-tason rataa. FOTA:lla ei myöskään ole FOM:n tavoin CVC:n velkoja rasitteenaan, joten kilpailunjärjestäjät voisivat ehkä jopa laskea lippujen hintoja. Ehkä FOTA:n sarjan katsomot eivät näyttäisi samalta kuin Turkissa? Lyhyellä aikavälillä kumpikin sarja yhteenlaskettuna tulee häviämään, ja aika näyttää, saako voittaja (FOTA) yhtä laihan sopan ryystettäväksi kuin TG. Euroopassa ei toisaalta ole Nascarin tapaista varteenotettavaa kilpailijaa, jonne F1-fanit voisivat siirtyä.
Eli sinusta kilpailukykyinen yli 100 000 katsojaa Euroopassa ei ole mitään merkitystä? Jollekin sillä oli merkitystä, sillä ei FIA muuten olisi pakottanut Belgian Champ Car - kilpailua siirrettäväksi kauemmas Belgian F1-osakilpailusta.Aika värittyneillä laseilla tarkastelet asiaa, jos tosissaan meinaat, että Champ Car uhkasi ykkösiä vielä 2000-luvullakin. Faktaa pöytään. Äläkä kerro, että katsojaluvut olivat isommat, koska ei sillä ole Eurooppalaisesta näkökulmasta juurikaan merkitystä. Champ Car oli Eurooppalaiselle, mitä F1 on jenkeille, eikä kumpikaan sarja ole koskaan uhannut toista.
F1 on maailmanmestaruussarja, kun taas Champ Car 2003-vuodesta eteenpäin oli "maailman sarja" - World Series. Kyllä siinä kilpailua eri mantereilla pääsi syntymään. Varsinkin kun muistetaan, että German 500 keräsi yhtä paljon katsojia kuin Saksan F1 Grand Prix ja Australian Indy 300 oli joinakin vuosina jopa suositumpi kuin Australian Grand Prix.Ei muutenkaan voida oikein puhua Eurooppalaisten ja Yhdysvaltalaisten sarjojen kilpailusta, koska suoraa kilpailua ei mannertenvälisille sarjoille juurikaan pääse syntymään. Ainahan voidaan kilpailla numeroilla, mutta että sarjat olisivat olleet uhka toinen toisilleen..:doubtful:
Jos A1GP:n haltuunotto ei jostain syystä muka onnistuisi ja NASCAR ei muuten kiinnosta, niin jos tosiaan odotellaan vielä vähän kauemmin, niin eräs formulasarja saattaa pian maksaa siitä, että FOTA-tiimit tulevat ja päästävät heidät kärsimyksistään... Samalla hintaa pakettiin lähtisi kohta 100-vuotinen autokilpailu...Silk Cut Jaguar sanoi:Ja voisi uskoa, että valmistajien johtokunnissa miljoonien laittaminen uuden sarjan perustamiseen tyhjästä ei välttämättä mene hirveän helposti läpi.
Joo veikkaan että uusi sarja tulisikin olemaan useammin amerikassa kuin nyt. Siellä on kuitenkin markkinat hieman paremmat kuin lähi-idässä ja aasiassa.Tässä nyt kun ollut jonkinverran puhetta noista jenkkisarjoista, niin mieleen tulee miten autonvalmistajat voisivat saada suuren hyödyn, jos ajattaisivat uutta sarjaansa siellä ainakin pari, kolme kilpailua. Markkinointi voisi olla hyvin amerikkalaisiin vetoavaa, "bad ass rogue racing no financial limits!". Jotakin siihen malliin suurellista.
Autonvalmistajat saisivat sitä kauan kaipaamaansa näkyvyyttä maailman suurimalla automarkkina-alueella. Samoin Red Bull ja muut kulutustuotteet. Sponsoritkin ehkä tulisivat juuri kuluttajatuotteista enemmän näkyviin ja näin homma pysyisi paremmin pinnalla, kuin tyypillinen F1 sponsorointi, joka tuntuu olevan pankkimaailman heiniä.
En juuri tiedä näistä kilpailevista amerikansarjoista ja radoista jne. mutta ihan vaan silti tulee mieleen tällainen skenaario.
Jossain FOTA:n listassa/ehdotuksessa oli Indianapolis ja Montreal mukana, ratojen osalta siis. Muut radat olis sitten Euroopasta joissa ei ajeta F1:llä (San Marino, A1-ring, Silverstone, Mangy-Cours jne..) plus Monaco ja AbuDhabi vai Dubai vai mitä ne oli..En juuri tiedä näistä kilpailevista amerikansarjoista ja radoista jne. mutta ihan vaan silti tulee mieleen tällainen skenaario.
FOTA:n listassa?! Taisi olla sittenkin joku fanituotos. Etenkin jos siinä A1 Ring oli (suunnilleen joutomaata nykyään).Jossain FOTA:n listassa/ehdotuksessa oli Indianapolis ja Montreal mukana, ratojen osalta siis. Muut radat olis sitten Euroopasta joissa ei ajeta F1:llä (San Marino, A1-ring, Silverstone, Mangy-Cours jne..) plus Monaco ja AbuDhabi vai Dubai vai mitä ne oli..
Joo en mää tuosta A1 ringistä muista mutta kuitenkin näitä perus ratoja joita ens kaudella ei ajeta ykkösillä.. (fuji, hocke vai nyrre jne..)FOTA:n listassa?! Taisi olla sittenkin joku fanituotos. Etenkin jos siinä A1 Ring oli (suunnilleen joutomaata nykyään).
http://www.ts.fi/f1/uutiset/53468.htmlTässä kaavailuissa ensimmäisellä kaudella 2010 olisi 14-15 kilpailun sarja, joka ajettaisiin sellaisilla radoilla kuin Monaco, Silverstone, Magny-Cours, Montreal, Jerez, Portimao, Imola, A1 Ring, Fuji, Kyalami, Dubai ja Indianapolis.
Ainahan joku sitä perää pitää vai mitä tarkoitat?Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.
Kaikki näyttää paremmalle kun on ottanut vähän :alppu:Uusi sarja olisi kaikinpuolin täydellinen ja pelkkää ruusuilla tanssimista. :alppu:
Sitä että uusia minardeja ei tarvittaisi yhtään.Ainahan joku sitä perää pitää vai mitä tarkoitat?
Tänään taas TS:ssa kirjoitetaan uusista radoista:Joo en mää tuosta A1 ringistä muista mutta kuitenkin näitä perus ratoja joita ens kaudella ei ajeta ykkösillä.. (fuji, hocke vai nyrre jne..)
Jossai mediassa oli joku reilu 10 rataa lueteltu siinä samassa uutisessa missä mainittii että porisevat MotoGP:n oikeuksia hallinnoivan tahon kanssa yhteistyö mahdollisuuksista vai mite se oli..
koko juttuTurun Sanomat/Luis Vasconcelos 17.6.2009 sanoi:Vaihtoehtosarjaan kaavaillaan ensi vuodeksi 15-17 kisaa. Tarjolla radoiksi ovat Algarve (Portugali, Jerez (Espanja), Magny-Cours (Ranska), Monaco, Imola ja Mugello (Italia), Hockenheim (Saksa), Silverstone (Englanti), A1-Ring (Itävalta), Indianapolis (USA), Montreal (Kanada), Mexico City (Meksiko), Buenos Aires (Argentiina), Fuji (Japani), Sepang (Malesia), Phillip Island (Australia), Losail (Qatar), Yas Marina (Abu Dhabi) ja Welkom (Etelä-Afrikka).
Sama pätee FIA:aan. "FIA hylkäsi FOTA:n ehdotukset - kulukatto pysyy"...Näemmä eivät ole valmiita hyväksymään mitään muuta kuin tasan oman ehdotuksensa, koska eivät suostu edes neuvottelemaan muusta.
Sen verran jutussa on varmasti perää, että JOS kilpaileva sarja toteutuu, noista radoista varmasti ainakin osa on varmuudella mukana.Vaikuttaa hyvältä, jos tuo on totta... Tosin lienee huhupuheiden perusteella kirjoitettu juttu, joten paha mennä arvioimaan kuinka luotettavista lähteistä puhutaan.
Kyalami on oikeastaan ihan hyvässä kunnossa, mutta Welkom ei ollut MotoGP:nkään siellä ajaessa mitenkään upea tai vakuuttava paikka. Katsojia kisoilla ei juurikaan ollut ja ainoa mielenkiintoinen puoli kyseisessä radassa on ovaali, joka ei tarvitsisi paljonkaan kunnostustyötä täyttääkseen kv. kriteerit. Jos joku haluaa Etelä-Afrikkaan palata, niin paras sijainti ja rata olisi ehdottomasti D3:n rakentama Durbanin katurata, joka aina viime vuoteen asti toimi A1GP-näyttämönä.Vähän epäilevästi on syytä suhtautua esim. A1-Ringiin ja Kyalamin. Jaa, Kyalami onkin jo ehtinyt vaihtua Welkomin Phakisa Freewayksi.. Siitä radasta en tiedä paljoakaan, mutta puitteet sielläkin taitavat olla aika hatarat. Portimaokin vaihtunut Algarveksi..