Uudet tiimit 2010

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
mutta että sarjat olisivat olleet uhka toinen toisilleen..:doubtful:
Ainakin FIA oli tätä mieltä. Olihan CART ainakin jossain määrin tiellä ykkösten Amerikan valloitukselle. Autot olivat nopeita, uudella mantereella riitti katsojia ja rahaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusi sarja on tietysti vaikea pykätä pystyyn tällä aikataululla, mutta ei todellakaan mahdoton. Tekniset säännöt tulisivat olemaan samat, ja maailmassa on monta käyttämätöntä F1-tason rataa. FOTA:lla ei myöskään ole FOM:n tavoin CVC:n velkoja rasitteenaan, joten kilpailunjärjestäjät voisivat ehkä jopa laskea lippujen hintoja. Ehkä FOTA:n sarjan katsomot eivät näyttäisi samalta kuin Turkissa? Lyhyellä aikavälillä kumpikin sarja yhteenlaskettuna tulee häviämään, ja aika näyttää, saako voittaja (FOTA) yhtä laihan sopan ryystettäväksi kuin TG. Euroopassa ei toisaalta ole Nascarin tapaista varteenotettavaa kilpailijaa, jonne F1-fanit voisivat siirtyä.
En edes viitannut perustamisen esteisiin, vaan mitä sen jälkeen. Verinen tappelu senkin jälkeen olemasssa olevan, vaikkakin ehkä erilaisen, F1:n kanssa ei ainakaan olisi ruusuista. Vaikken sulle vastannutkaan, niin tarkoitin että naiivia ajatella uuden sarjan olevan täydellinen ratkaisu.

Ja voisi uskoa, että valmistajien johtokunnissa miljoonien laittaminen uuden sarjan perustamiseen tyhjästä ei välttämättä mene hirveän helposti läpi.

Vähän tyhjästä nykäisty, mutta "Nascar is watching F1": http://www.grandprix.com/ns/ns21563.html :D
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Aika värittyneillä laseilla tarkastelet asiaa, jos tosissaan meinaat, että Champ Car uhkasi ykkösiä vielä 2000-luvullakin. Faktaa pöytään. Äläkä kerro, että katsojaluvut olivat isommat, koska ei sillä ole Eurooppalaisesta näkökulmasta juurikaan merkitystä. Champ Car oli Eurooppalaiselle, mitä F1 on jenkeille, eikä kumpikaan sarja ole koskaan uhannut toista.
Eli sinusta kilpailukykyinen yli 100 000 katsojaa Euroopassa ei ole mitään merkitystä? Jollekin sillä oli merkitystä, sillä ei FIA muuten olisi pakottanut Belgian Champ Car - kilpailua siirrettäväksi kauemmas Belgian F1-osakilpailusta.
Ei muutenkaan voida oikein puhua Eurooppalaisten ja Yhdysvaltalaisten sarjojen kilpailusta, koska suoraa kilpailua ei mannertenvälisille sarjoille juurikaan pääse syntymään. Ainahan voidaan kilpailla numeroilla, mutta että sarjat olisivat olleet uhka toinen toisilleen..:doubtful:
F1 on maailmanmestaruussarja, kun taas Champ Car 2003-vuodesta eteenpäin oli "maailman sarja" - World Series. Kyllä siinä kilpailua eri mantereilla pääsi syntymään. Varsinkin kun muistetaan, että German 500 keräsi yhtä paljon katsojia kuin Saksan F1 Grand Prix ja Australian Indy 300 oli joinakin vuosina jopa suositumpi kuin Australian Grand Prix.

Vastaavasti sitten taas ensimmäinen USGP keräsi lähemmäs 200 000 katsojaa Indyyn, mutta lopulta kiinnostus ykkösiä kohtaan laimeni ja siellä päädyttiin lukemiin, joita Champ Car naputti Yhdysvaltojen lisäksi Kanadassa, Hollannissa ja Meksikossa ja CART Saksassa.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Ja voisi uskoa, että valmistajien johtokunnissa miljoonien laittaminen uuden sarjan perustamiseen tyhjästä ei välttämättä mene hirveän helposti läpi.
Jos A1GP:n haltuunotto ei jostain syystä muka onnistuisi ja NASCAR ei muuten kiinnosta, niin jos tosiaan odotellaan vielä vähän kauemmin, niin eräs formulasarja saattaa pian maksaa siitä, että FOTA-tiimit tulevat ja päästävät heidät kärsimyksistään... Samalla hintaa pakettiin lähtisi kohta 100-vuotinen autokilpailu...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ansiokasta soppaa täälläkin näköjään keitellään. :thumbup:

Minusta näyttää vähän siltä, että Webslave on yllättävän useissa väännöissä ja jokseenkin kritiikittömästi ns. auktoriteettien puolestapuhujan roolissa. Mutta eihän siinä mitään, monet meistä ovat autoritäärisiä persoonia, ihan normaalia. Vastapuoli taas näyttäisi olevan rivien välistä pääasiassa harmistunut, ettei (ainakaan) Ferrari näytä kovin todennäköisesti ensi kaudella F1:ssä kilpailevan.

Itseäni huvittaa ja surettaa, kun vanhat jäärät mesoo tätä menoa Formula ykköset pahasti hajalle. Etenkin Maxin toiminta alkaa olla melkoista melodraamaan ja propagandan välimallia, jos toki propagandaa harrastellaan molempiin suuntiin, kun tilanne on livennyt käsistä. Tällainen käyttäytyminen on siitä jännä, että se näyttää toistuvan niin mikro- kuin makrososiologian tasolla. Eli mielipiteet ovat FIAlla ja FOTAlla kärjistyneet kuin vanhalla avioparilla puolikkaan kossupullon jälkeen. Luulisi Mad-Maxin kuitenkin tiedostavan, että lienee äärimmäisen epätodennäköistä, että sarjan -jonka huipulla viilettää BrawnGP -jossain tulee Williams -ja sitten loput mielenkiinnottomat tallit + väkisin väännetyt kuljettajat kaukana perässä -olisi lähellekään entisenlaista mielenkiintoa.

->Tavan tallukat avaa telkkarin ja jos siellä on "formulaviikonloppu sattumoisin käynnissä, niin katsotaan *vaimoni sanoin*, että missäs se Kimi menee? Mitenkäs Hamiltonilla? Entäs Massa? Näitä voidaan sitten priorisoida kansallisuuksien ja/tai muiden hlökohtaisten arvotusten mukaan. Näin siis rajusti karrikoiden, mutta kuitenkin. Tuskin brittejäkään niin hirveästi Button kiinnostaa. Mies ajaa värittömällä ja täysin ylivoimaisella kalustolla mestaruuteen. Siinä vaan ei ole sellaista hohtoa, varsinkaan kun äijä ei koskaan ole ollut mikään raju yrittäjä -taistelija, eikä se siltä näytä nytkään. Vähän sama kun se, että ei kai se Kovalainenkaan oikeasti niin hirveästi suomalaisia kiinnosta. Enempi ollaan mielellään joko haukkumassa tai hehkuttamassa Kimin edesottamuksia. Ei se vain lamasta johdu, että katsomot ovat paikoin tyhjillään. Kärjessä - lue formuloissa - ei ole mitään mielenkiintoista, kun suuret sankarit eivät siellä keiku.

Ehkä se kilpaileva sarja ei niin huono idea olisikaan...
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Tässä nyt kun ollut jonkinverran puhetta noista jenkkisarjoista, niin mieleen tulee miten autonvalmistajat voisivat saada suuren hyödyn, jos ajattaisivat uutta sarjaansa siellä ainakin pari, kolme kilpailua. Markkinointi voisi olla hyvin amerikkalaisiin vetoavaa, "bad ass rogue racing no financial limits!". Jotakin siihen malliin suurellista.

Autonvalmistajat saisivat sitä kauan kaipaamaansa näkyvyyttä maailman suurimalla automarkkina-alueella. Samoin Red Bull ja muut kulutustuotteet. Sponsoritkin ehkä tulisivat juuri kuluttajatuotteista enemmän näkyviin ja näin homma pysyisi paremmin pinnalla, kuin tyypillinen F1 sponsorointi, joka tuntuu olevan pankkimaailman heiniä.

En juuri tiedä näistä kilpailevista amerikansarjoista ja radoista jne. mutta ihan vaan silti tulee mieleen tällainen skenaario.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä nyt kun ollut jonkinverran puhetta noista jenkkisarjoista, niin mieleen tulee miten autonvalmistajat voisivat saada suuren hyödyn, jos ajattaisivat uutta sarjaansa siellä ainakin pari, kolme kilpailua. Markkinointi voisi olla hyvin amerikkalaisiin vetoavaa, "bad ass rogue racing no financial limits!". Jotakin siihen malliin suurellista.

Autonvalmistajat saisivat sitä kauan kaipaamaansa näkyvyyttä maailman suurimalla automarkkina-alueella. Samoin Red Bull ja muut kulutustuotteet. Sponsoritkin ehkä tulisivat juuri kuluttajatuotteista enemmän näkyviin ja näin homma pysyisi paremmin pinnalla, kuin tyypillinen F1 sponsorointi, joka tuntuu olevan pankkimaailman heiniä.

En juuri tiedä näistä kilpailevista amerikansarjoista ja radoista jne. mutta ihan vaan silti tulee mieleen tällainen skenaario.
Joo veikkaan että uusi sarja tulisikin olemaan useammin amerikassa kuin nyt. Siellä on kuitenkin markkinat hieman paremmat kuin lähi-idässä ja aasiassa.

edit. Joku katuratakisa jenkeissä olisi omiaan nostattamaan uuden sarjan näkyvyyttä jenkeissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En juuri tiedä näistä kilpailevista amerikansarjoista ja radoista jne. mutta ihan vaan silti tulee mieleen tällainen skenaario.
Jossain FOTA:n listassa/ehdotuksessa oli Indianapolis ja Montreal mukana, ratojen osalta siis. Muut radat olis sitten Euroopasta joissa ei ajeta F1:llä (San Marino, A1-ring, Silverstone, Mangy-Cours jne..) plus Monaco ja AbuDhabi vai Dubai vai mitä ne oli..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jossain FOTA:n listassa/ehdotuksessa oli Indianapolis ja Montreal mukana, ratojen osalta siis. Muut radat olis sitten Euroopasta joissa ei ajeta F1:llä (San Marino, A1-ring, Silverstone, Mangy-Cours jne..) plus Monaco ja AbuDhabi vai Dubai vai mitä ne oli..
FOTA:n listassa?! Taisi olla sittenkin joku fanituotos. Etenkin jos siinä A1 Ring oli (suunnilleen joutomaata nykyään).
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
FOTA:n listassa?! Taisi olla sittenkin joku fanituotos. Etenkin jos siinä A1 Ring oli (suunnilleen joutomaata nykyään).
Joo en mää tuosta A1 ringistä muista mutta kuitenkin näitä perus ratoja joita ens kaudella ei ajeta ykkösillä.. (fuji, hocke vai nyrre jne..)

Jossai mediassa oli joku reilu 10 rataa lueteltu siinä samassa uutisessa missä mainittii että porisevat MotoGP:n oikeuksia hallinnoivan tahon kanssa yhteistyö mahdollisuuksista vai mite se oli..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Aijoo tuo. Pidän Heikki Kultaa luotettavana, mutta usein vaan kirjoittaa varikkohuhuista siten kuin ne olisi hakattu jo kiveen.

Ja edelleen, kuvat viime vuodelta A1 Ringiltä ei kyllä ihan mene yhteen tuon spekuloidun listan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eikö pysyvyys olisi kuitenkin parempaa kuin jatkuva vaihtuvuus? Uusia talleja joka vuosi sinne häntäpäähän. Kuulostaa tosi hyvältä.
Ainahan joku sitä perää pitää vai mitä tarkoitat?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Joo en mää tuosta A1 ringistä muista mutta kuitenkin näitä perus ratoja joita ens kaudella ei ajeta ykkösillä.. (fuji, hocke vai nyrre jne..)

Jossai mediassa oli joku reilu 10 rataa lueteltu siinä samassa uutisessa missä mainittii että porisevat MotoGP:n oikeuksia hallinnoivan tahon kanssa yhteistyö mahdollisuuksista vai mite se oli..
Tänään taas TS:ssa kirjoitetaan uusista radoista:
Turun Sanomat/Luis Vasconcelos 17.6.2009 sanoi:
Vaihtoehtosarjaan kaavaillaan ensi vuodeksi 15-17 kisaa. Tarjolla radoiksi ovat Algarve (Portugali, Jerez (Espanja), Magny-Cours (Ranska), Monaco, Imola ja Mugello (Italia), Hockenheim (Saksa), Silverstone (Englanti), A1-Ring (Itävalta), Indianapolis (USA), Montreal (Kanada), Mexico City (Meksiko), Buenos Aires (Argentiina), Fuji (Japani), Sepang (Malesia), Phillip Island (Australia), Losail (Qatar), Yas Marina (Abu Dhabi) ja Welkom (Etelä-Afrikka).
koko juttu
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Vaikuttaa hyvältä, jos tuo on totta... Tosin lienee huhupuheiden perusteella kirjoitettu juttu, joten paha mennä arvioimaan kuinka luotettavista lähteistä puhutaan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Vaikuttaa hyvältä, jos tuo on totta... Tosin lienee huhupuheiden perusteella kirjoitettu juttu, joten paha mennä arvioimaan kuinka luotettavista lähteistä puhutaan.
Sen verran jutussa on varmasti perää, että JOS kilpaileva sarja toteutuu, noista radoista varmasti ainakin osa on varmuudella mukana.

Vähän epäilevästi on syytä suhtautua esim. A1-Ringiin ja Kyalamin. Jaa, Kyalami onkin jo ehtinyt vaihtua Welkomin Phakisa Freewayksi.. Siitä radasta en tiedä paljoakaan, mutta puitteet sielläkin taitavat olla aika hatarat. Portimaokin vaihtunut Algarveksi..

Kyllä tuolla ratalistalla formuloita vastaan kilpailtaisiin ihan tosissaan.:cool:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vähän epäilevästi on syytä suhtautua esim. A1-Ringiin ja Kyalamin. Jaa, Kyalami onkin jo ehtinyt vaihtua Welkomin Phakisa Freewayksi.. Siitä radasta en tiedä paljoakaan, mutta puitteet sielläkin taitavat olla aika hatarat. Portimaokin vaihtunut Algarveksi..
Kyalami on oikeastaan ihan hyvässä kunnossa, mutta Welkom ei ollut MotoGP:nkään siellä ajaessa mitenkään upea tai vakuuttava paikka. Katsojia kisoilla ei juurikaan ollut ja ainoa mielenkiintoinen puoli kyseisessä radassa on ovaali, joka ei tarvitsisi paljonkaan kunnostustyötä täyttääkseen kv. kriteerit. Jos joku haluaa Etelä-Afrikkaan palata, niin paras sijainti ja rata olisi ehdottomasti D3:n rakentama Durbanin katurata, joka aina viime vuoteen asti toimi A1GP-näyttämönä.

Portimao puolestaan on Algarve. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
 
Ylös