Uudet tiimit 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toro rosson annetaan jatkaa asiakas autoilla, mutta samalla sauberin tehtaat suljetaan. F1 on joskus todella käsittämätöntä.
Mites tuon jutun muuten kävi? Ostoautothan piti kieltää kaudesta 2010, mutta tuliko sitä kohtaa uuteen Concordeen?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Muistan lukeneeni, että ensi vuodelle Force Indiakin saa enemmän apua McLarenilta/Mersulta :(

Eihän sillä muuten väliä ole, mutta mites nämä sääntömuutokset taas unohdettiin?

Vai pidetäänkö niistä yhtä hyvin kiini kuin siitä, että härpäkkeet "kielletään" :yuck:
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Miten sitä voi enemmän saaha enää ilman ettei mäkki ala rakentaa autoja niille?
Nyt on mäkiltä/mersulta moottori+voimansiirto+vaihelaatikko ja kerssiki "olis", jos fi sitä haluas käyttää.
Ehkä ne jakaa jotain datatietoja noista "jatkossa" täten auttaen fi:tä enempi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Manorilta kuuluu kummia. Auton suunnittelussa ei käytetä tuulitunnelia ollenkaan.HUH HUH

:eek:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/79317
ei sinänsä ihme jos sen asian on päättänyt tekninen johtaja Nick Wirth.

Wirthillä ei oo kummoista kokemusta andrea modasta, simtekistä, eikä benettonillakaan kummempia onnistumisia tullut.

aika pitkälti hänen työ formuloissa epäonnistunut, jenkeissä maineensa kasvattanut.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Manorilta kuuluu kummia. Auton suunnittelussa ei käytetä tuulitunnelia ollenkaan.HUH HUH
ei sinänsä ihme jos sen asian on päättänyt tekninen johtaja Nick Wirth.
Jeh. Odotettu ratkaisu Wirthiltä. Nickin edellisestä projektista voi lueskella vaikka täältä: http://www.racecar-engineering.com/articles/sportscar/398292/developing-the-acura-arx-02a.html

ARX-02a:n suunnittelussa oli kyllä apuna aluksi myös tuulitunneli, mutta Wirthin mukaan vain siksi, etteivät resurssit riittäneet kaiken tekmiseen CFD:llä...

Wirth Researchin nettisivut muuten löytyy täältä: wirthresearch.com
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toro rosson annetaan jatkaa asiakas autoilla, mutta samalla sauberin tehtaat suljetaan. F1 on joskus todella käsittämätöntä.
Sikäli kun Toro Rossoa ollaan vielä myymässä, luulisi Qadbakin ostavan tallin saadakseen osallistumisoikeuden sikäli kun muita yrittäjiä ei putoa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jeh. Odotettu ratkaisu Wirthiltä. Nickin edellisestä projektista voi lueskella vaikka täältä: http://www.racecar-engineering.com/articles/sportscar/398292/developing-the-acura-arx-02a.html

ARX-02a:n suunnittelussa oli kyllä apuna aluksi myös tuulitunneli, mutta Wirthin mukaan vain siksi, etteivät resurssit riittäneet kaiken tekmiseen CFD:llä...

Wirth Researchin nettisivut muuten löytyy täältä: wirthresearch.com
RLM haastatteli Wirthiä Petit Le Mans'ssa ja miehen kommentti auton virtuaalisesti rakentamisesta oli kyllä hyvä: "Tuulitunnelit ovat niin 90-lukua" :D

SPEEDiltä tuli ohjelma Acuran ALMS-auton debyyttiviikolla ja siinä tutustuttiin juurikin Wirthin tiloihin Englannissa. Heillä on massiiviset määrät tietokoneita, yksi todella pitkälle edistynyt simulaattori, jolla he testasivat uutta LMP1-autoakin jo ennen kuin se oli edes valmistunut ja jonka tarkkuus Brabhamin mukaan oli sadasosien luokkaa kierrosajoissa. Vakuuttavinta oli nähdä Duncan Daytonin mainitsemat virtuaalilasit ja kuinka sulavasti ne toimivat ja herättivät vasta tietokoneen ruudulla olleen auton eloon.

Kun uusien tallien suunnitelmia ensimmäistä kertaa kerrottiin, niin muistaisin asiantuntijakommentaattori Järvilehdon vahvasti sättineen ja arvostelleen "Manorin ideaa" rakentaa auto ilman tuulitunnelia. Viimeistään silloin luulisi kaikille selvinneen kuinka hyvä asiantuntijakommentaattori tämä pelimies onkaan, kun ei edes Wirthin PC-peleistä perusta... :rolleyes:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
RLM haastatteli Wirthiä Petit Le Mans'ssa ja miehen kommentti auton virtuaalisesti rakentamisesta oli kyllä hyvä: "Tuulitunnelit ovat niin 90-lukua" :D

SPEEDiltä tuli ohjelma Acuran ALMS-auton debyyttiviikolla ja siinä tutustuttiin juurikin Wirthin tiloihin Englannissa. Heillä on massiiviset määrät tietokoneita, yksi todella pitkälle edistynyt simulaattori, jolla he testasivat uutta LMP1-autoakin jo ennen kuin se oli edes valmistunut ja jonka tarkkuus Brabhamin mukaan oli sadasosien luokkaa kierrosajoissa. Vakuuttavinta oli nähdä Duncan Daytonin mainitsemat virtuaalilasit ja kuinka sulavasti ne toimivat ja herättivät vasta tietokoneen ruudulla olleen auton eloon.

Kun uusien tallien suunnitelmia ensimmäistä kertaa kerrottiin, niin muistaisin asiantuntijakommentaattori Järvilehdon vahvasti sättineen ja arvostelleen "Manorin ideaa" rakentaa auto ilman tuulitunnelia. Viimeistään silloin luulisi kaikille selvinneen kuinka hyvä asiantuntijakommentaattori tämä pelimies onkaan, kun ei edes Wirthin PC-peleistä perusta... :rolleyes:
Kaikki F1-tallit käyttävät CDF-tekniikkaa ja todentavat tuloksensa tuulitunnelissa. Olisi varsin erikoista että esim. Mclaren ja Ferrari (ja kaikki muut tallit) käyttäsivät turhaan tuulitunnelia jos pelkkä CDF takaisi täysin luotettavat tulokset. Recipe for disaster sanoisin..
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
ei sinänsä ihme jos sen asian on päättänyt tekninen johtaja Nick Wirth.

Wirthillä ei oo kummoista kokemusta andrea modasta, simtekistä, eikä benettonillakaan kummempia onnistumisia tullut.

aika pitkälti hänen työ formuloissa epäonnistunut, jenkeissä maineensa kasvattanut.
Wirthin cv ei ehkä ole kummoinen, vaan eivätpä ole resurssitkaan olleet ihan mielettömät. Andrea Moda -sketsissä hänen osuutensa oli se, että hän muutti alun perin BMW:lle tekemänsä piirustukset Juddin moottoreille. Simtek ehti osoittaa lupauksia toisella kaudellaan ennen lyhyen historiansa päättymistä ja Benettonilla suurin este olivat Mecachromen moottorit, jotka eivät suurta menestystä mahdollistaneet - eikä rahaakaan tainnut olla käytettävissä ihan huipputiimien määriä. Resursseilla tuskin mennään kuuhun tälläkään kertaa, mutta en mä tähänastisia kötöstyksiä ihan katastrofina pitäisi, minkä lisäksi Wirth on edelleen aika nuori F1-suunnittelijaksi (43 tänä vuonna).
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Benettonilla suurin este olivat Mecachromen moottorit, jotka eivät suurta menestystä mahdollistaneet - eikä rahaakaan tainnut olla käytettävissä ihan huipputiimien määriä. Resursseilla tuskin mennään kuuhun tälläkään kertaa, mutta en mä tähänastisia kötöstyksiä ihan katastrofina pitäisi, minkä lisäksi Wirth on edelleen aika nuori F1-suunnittelijaksi (43 tänä vuonna).
kaudella 1999 nick wirth kehitti Front Torque Transfer (FTT) ja benetton oli kehittänyt kaksoiskytkimen, mutta kukaan ei usko tallin saavan sitä toimimaan.

kyllä itse ihan kohtalaisena nick wirthiä pidän, varsinkin kaikkea hyvää on tehnyt prototyyppien parissa jne.

voi vielä jopa manorin jälkeen kenties isomman tallin leivissäkin tulevaisuudessa olla ken tietää?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kaudella 1999 nick wirth kehitti Front Torque Transfer (FTT) ja benetton oli kehittänyt kaksoiskytkimen, mutta kukaan ei usko tallin saavan sitä toimimaan.
FTT ei ollut menestys, systeemi ei tainnut toimia ihan kuin ajateltiin, minkä lisäksi se oli niin painava, ettei Wurz voinut käyttää sitä lainkaan. B.A.R onnistui paremmin joitain vuosia myöhemmin.

Tallipäällikkönä oli tuolloin Rocco Benetton, joka ei ollut tunnettu moottoriurheilutietämyksestään...
- Mr Benetton, what does FTT mean?
- Erm... Fully Tailored Trousers?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
FTT ei ollut menestys, systeemi ei tainnut toimia ihan kuin ajateltiin, minkä lisäksi se oli niin painava, ettei Wurz voinut käyttää sitä lainkaan. B.A.R onnistui paremmin joitain vuosia myöhemmin.

Tallipäällikkönä oli tuolloin Rocco Benetton, joka ei ollut tunnettu moottoriurheilutietämyksestään...
- Mr Benetton, what does FTT mean?
- Erm... Fully Tailored Trousers?
aivan niin.

Rocco benettonia pidin ihan turhana kaverina koko tallipäällikkö aikana, sitäkin ihmettelin aikoinaan miksi benetton otti wirthin eikä ketään parempaa Ross Brawnin tilalle.

siinä heti f1 sarjasta poistumisen jälkeen wirth taisi olla mukana jossain robottileluja valmistavassa yhtiössä töissä.

ennen prototyyppi projektejahan wirth oli Reynardilla töissä, tais tehdä jotain cart sarjan piireissä heille hommia, hän tuli silloin gary anderssonin paikalle joka palasi takaisin jordanille.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Mosley arvioi die Welt lehden haastattelussa, että ensi kaudella mukana on 22 autoa. Melkoinen kato tarvitaan, että tuo Mosleyn skenaario toteutuu, kun tällä hetkellä tarjolla on 26 autoa ja vielä Sauberin 2 autoa varasijalla. :doubtful:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/10/972401

Eccelstone puolestaan arvioi Auto Motor und Sportin haastattelussa, että kaikki uudet tallit eivät ehdi mukaan kauden 2010 avaavaan kilpailuun. Pois jäisi ehkä kaksi tallia. Jos tällainen kauden vapaavalintainen aloittaminen sallitaan näille uusille tiimeille, ei yksikään tiimi tipahda pois sarjasta niin aikaisessa vaiheessa, että Sauber ehtisi tulla tipahtaneen tallin tilalle.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1740045
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Rahoitusvaikeuksista kärsivä Campos on näköjään tallin ostoa kaavailevien pääkohde. Sekä Sauber että Piquetin taustajoukot yrittävät ostaa tallin. Sauberin nousu tätä kautta 13 tallin joukkoon olisi tervetullutta. Piquetin taustajoukkojen kyvyistä pyörittää f1-tallia en ole niin vakuuttunut. Moottorikysymys voi toki olla Sauberille ongelma, sillä Campoksen kylkiäisenä ilmeisesti tulee myös Cosworth sopimus, kun Sauber haluaisi mieluummin takaisin Ferrarin asiakkaaksi.

http://www.ts.fi/f1/sahkeet/80677.html
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rahoitusvaikeuksista kärsivä Campos on näköjään tallin ostoa kaavailevien pääkohde. Sekä Sauber että Piquetin taustajoukot yrittävät ostaa tallin. Sauberin nousu tätä kautta 13 tallin joukkoon olisi tervetullutta. Piquetin taustajoukkojen kyvyistä pyörittää f1-tallia en ole niin vakuuttunut. Moottorikysymys voi toki olla Sauberille ongelma, sillä Campoksen kylkiäisenä ilmeisesti tulee myös Cosworth sopimus, kun Sauber haluaisi mieluummin takaisin Ferrarin asiakkaaksi.

http://www.ts.fi/f1/sahkeet/80677.html
Tuskin tuo Cosworth-sopimus mitään estää, vaikka FIA toki tahtoisikin mahdollisimman monen tallin näitä koneita käyttävän. Tallin osto pelkän osallistumisoikeuden vuoksi on toteutettu ennenkin, esimerkkinä nyt vaikkapa B.A.R:n Tyrrell-osto.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
En ymmärrä miksi Heikki Kullan päähän on pinttynyt, ettei Camposilla ole rahoitusta. Nyt kun Alonso on Ferrarille menossa, tulee Espanjasta varmasti paljon firmoja ykkösiin sponssaamaan. Telefonicaahan on veikattu Camposin pääsponssiksi
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ymmärrä miksi Heikki Kullan päähän on pinttynyt, ettei Camposilla ole rahoitusta. Nyt kun Alonso on Ferrarille menossa, tulee Espanjasta varmasti paljon firmoja ykkösiin sponssaamaan. Telefonicaahan on veikattu Camposin pääsponssiksi
Ei se pelkästään HK:n keksintö ole. Autosportin Dieter Rencken kertoi omassa kolumnissaan vastikään jokseenkin samaa - Camposin toiminta oli mitoitettu alkuperäisen, 40 miljoonan dollarin kulukaton mukaan, ja espanjalaislähteet (hyh) kertovat lisärahoituksen löytämisessä olevan ongelmia. Kullasta poiketen Rencken ei kuitenkaan usko myynnin tapahtuvan, jollei hankkeelle tule ylitsepääsemättömiä esteitä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En ymmärrä miksi Heikki Kullan päähän on pinttynyt, ettei Camposilla ole rahoitusta. Nyt kun Alonso on Ferrarille menossa, tulee Espanjasta varmasti paljon firmoja ykkösiin sponssaamaan. Telefonicaahan on veikattu Camposin pääsponssiksi
Minä taas veikkaan Microsoftia ja Coca-Colaa USF1:n pääsponsoreiksi ja Nokiaa omaksi henkilökohtaiseksi sponsorikseni, kun lähden tavoittelemaan ajopaikkaa ensi vuodeksi. Olen hyvin yllättynyt, jos sponsorihaussa aina surkea yksinään ollut Campos saisi tiimiään ensi vuoden F1-lähtöruudukkoon.
 
Ylös