Mika Häkkinen - Yksi suurista

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Se sinun heittosi millä viittaat kai Mansellin ongelmiin mahtua F1-autoon ei ollut mitenkään itsestäänselvä
Maailma on paikka, jossa mikään ei ole itsestäänselvää. Jotkin asiat vain ovat helpommin tajuttavissa kuin jotkin muut. Erityisesti joidenkin on nähtävästi vaikeampaa tajuta kuin joidenkin muiden, jotka tajuavat useammin ja helpommin.

Edit:
jos nimimerkki on Williamsin auto
...jolla Mansell ei koskaan ajanut kilpaa, vaatii kohtalaista ajatusten Tonavaa vetää siitä johtopäätös, että "tässä nyt on varmaan kyseessä die-hard Mansell-fani".
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Maailma on paikka, jossa mikään ei ole itsestäänselvää. Jotkin asiat vain ovat helpommin tajuttavissa kuin jotkin muut. Erityisesti joidenkin on nähtävästi vaikeampaa tajuta kuin joidenkin muiden, jotka tajuavat useammin ja helpommin.

Edit:


...jolla Mansell ei koskaan ajanut kilpaa, vaatii kohtalaista ajatusten Tonavaa vetää siitä johtopäätös, että "tässä nyt on varmaan kyseessä die-hard Mansell-fani".
Kirjallisessa ilmaisussa on se ongelma että itselle täysin selvät heitot eivät välttämättä avaudu muille ja ottaen huomioon tämän keskustelupalstan normitason, ei tuota sun avauskommenttia kovin helposti välttämättä ota sarkastisena heittona. Mutta samapa tuo, mä mielelläni dissaan Mansellia aina kun voin....
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kirjallisessa ilmaisussa on se ongelma että itselle täysin selvät heitot eivät välttämättä avaudu muille
Kirjallisessa ilmaisussa on se ongelma, että monesti edes niitä viestejä mihin vastataan ei vaivauduta lukemaan ajatuksella. Toinen ongelma on se, että toisten oletetaan olevan niin typeriä kuin heidän luullaan olevan.

Mansellin dissaaminen sen sijaan on aina kannustettavaa, onhan hän kommenttiensa puolesta oman aikansa Fernando Alonso.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kirjallisessa ilmaisussa on se ongelma, että monesti edes niitä viestejä mihin vastataan ei vaivauduta lukemaan ajatuksella. Toinen ongelma on se, että toisten oletetaan olevan niin typeriä kuin heidän luullaan olevan.

Mansellin dissaaminen sen sijaan on aina kannustettavaa, onhan hän kommenttiensa puolesta oman aikansa Fernando Alonso.
:thumbup: Eiköhän tämä ole tässä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Takuulla Mansell on yks Brittien kaikkien aikojen kuljettajia.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Brundle oli erittäin hyvä kuljettaja, mutta tuskin kuitenkaan aivan Sennan tasoa. Kommenttini oli kohdistettu siihen, että tasaväkisyys F3-sarjassa olisi pätevä peruste pitää kuljettajia tasaväkisinä läpi uran. Varmasti se jotain kertoo, mutta ei riittävästi. JJ:kin vei F3000 -sarjassa Irvineä kuin litran mittaa, mutta siitä huolimatta Eddie on GP-voittaja ja Jyrki ei.

Minustakin Salo on aliarvostettu kuljettaja, jonka uran tilastot saattaisivat olla kovin erilaiset jos onni tallien suhteen olisi ollut parempi.

Samoin Suomessa kyllä aliarvostetaan myös JJ:tä ja Heikkiä. Maailmanmestarit ovat totuttaneet kotimaiset lajin seuraajat aivan liian hyvään. Heikkikin on ihan paska, vaikka onkin GP-voittaja - jotain mitä moni lajin historiassa mukana pyörinyt huippulahjakkuus ei ole.
Toisaalta pitää verrata tietenkin myös kalustoon jolla kaverit ajoivat. JJ nyt ei onnettomuudestaan johtuen ikinä saanut oikein sitä mahdollisuuttakaan näyttää vauhtiaan F1-tasolla (ne hetket kun sai, niin vauhti oli hyvää, jopa Schumacheria parempaa=iso asia kun ei muuta tartuntapintaa kerennyt oikein kertymään JJ:n kyvyistä F1:sissä). Salo taas sai mahdollisuuden osoittaa vuosikausia sarjaa eritason talleissa (aina mestaritason Ferrarista keskitason Tyrreliin) tahkotessaan mahdollisuuden osoittaa taitonsa: tulos ei mielestäni ole kuitenkaan kovin mairitteleva tätä taustaa vasten. Esim Irvinehän ajoi Saloa selvästi paremmin Ferrarilla (toki Salo tuli nopealla aikataululla korvaajaksi), mutta kun huomioi miten Sumi vei Irvineä kuin kahden litran mittaa niin..

Heikin voitto tuli McLaren-autolla, joka oli ko.aikakautena mielestäni sarjan paras, ja sillä ajeltiin niin tallimestaruuksia kuin Heikin tallikaverin toimesta henkilokohtainenkin mestaruus. Tätä taustaa vasten vain yksi voitto kahdelta kaudelta on mielestäni katastrofi tarkastelee sitä miten päin tahansa. Heikin korvannut J.Button (jota ei yleensä noteerata kuitenkaan mihinkään Senna-luokkaan kuskina...) on muunmuassa jo tässä vaiheessa ensimmäistä McLaren-kauttaan voittanut monta sataa prosenttia enemmän kisoja kuin Heikki koko McLaren-pestinsä aikana! Vaikka siis auton tasosta se ei ollut kiinni kun Hamilton takoi mestaruuksia samaan aikaan. Heikki meneekin rankingissani Salon kanssa 80-luvulla tai sen jälkeen ajaneista suomalaisista kuskeista listan häntäpäähän kokonaisuutena.

Häkkinen ja Räikkönen omat omassa luokassaan, he ovat aidosti myös F1-historian parhaiden kuskien joukossa.. Keke peesaa kolmantena suomalaisista.

After all, mestaruudet ratkaisevat vaikka muitakin tekijöitä tulee ottaa huomioon.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Perustele toki.
No ois käytännös 3-kertainen maailmanmestari ilman huonoa tsägää. Voittojakin reilut 30. Varmempi kuin joku Damon Hill ja vauhtiakin riittävän verran. Il Leone=taistelija vailla vertaa.
 

Pomppeli

Member
Liittynyt
1.2.2010
Viestit
8
Terveppämoro.

Joku kirjoitteli täällä Mikan kadonneesta motivaatiosta, kyllästymisestä tai voitonnälän katoamisesta.

Mikä teki kuljettajana McLarenilla valtavasti töitä tallin kehityksen eteen. Hän omistautui työlleen täydellisesti. Hän luotti talliin ja häneen luotettiin. Mika myös luotti, että jonain päivänä se kaikki täydellinen omistautuminen tuottaisi hedelmää. Käytännössä Mika keskittyi vain kokoajan tiiviisti ja omistautuneesti niille osa-alueille, jotka vaativat kehittämistä. Jättäen samalla kaiken muun elämänsä autourheilun ulkopuolelle. Tämän on täytynyt olla raskasta.

Hän ei odottanutkaan saavuttavansa heti suuria, mutta eli siinä luottamuksessa, että vain kovan työn tuloksena tulee myös tulokset.

Mika kuitenkin antoi ymmärtää, että myös muu kuin autourheilun ammattilaisuus on hänelle tärkeää. Ja, että se ei tule olemaan hänelle koko elämä, muutakuin tietenkin sillä hetkellä, kun kilpaili. Ja todella, sille hän eli. Ne vuodet, jolloin kilpaili.
Terävimmillään ja kaluston kestäessä jätkällä todellakin oli hetkensä, ja ne hetket ovat muuallakin, kuin pelkästään suomalaisten muistoissa yhä sykähdyttäviä.

Muistaakseni jossain haastattelussa 94 tai 95? Mika kertoo, että kun hän saavuttaa tavoitteensa (maailmanmestaruus), joka oli hänellä tietenkin tavoitteena kokoajan. Kertoi hän, että motivaatiota ei välttämättä enään sen jälkeen ole. Ja silloin on tullut aika lopettaa ja antaa aikaa ja tilaa muille asioille elämässä.

Mielestäni Mika antoi jo varhaisessa vaiheessa kuvan, että aio jäädä puurtamaan radoille ja reissaamaan, jos alkaa olla tunne, että elämää on jo eletty radoilla. Ja kuten tiedämme, F1 on muutakin, kuin aika-ajoja ja kilpailuja. Ja Mikan aikaan se olikin vielä kovaa testaamista ja paljon muuta.

Toki se on nykypäivänäkin kovaa, ja monilla osa-alueilla kovempaakin. Mutta halusin vain tuoda esille niitä asioita, joita itsellä on ajatuksiin muodostunut Mikasta ja hänen rakkaudesta F1:siin. Se rakkaus oli tulikuumaa, mutta myös muut asiat olivat hänelle tärkeitä. Ja lopettaminen, se tuli mielestäni viimeistäänkin sopivan paikkaan. Juuri, kuin olin ymmärtäneeni kaverin ajatuksenjuoksua.

Mikan nopeudesta ja vertailuista muihin on on jo puitu paljon. Ajattelin, että ehkä jopa minullakin olisi jotain sanottavaa Mikaan liittyen. :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Näkisin kyllä, että erityisesti Mansellilla ja jossain määrin myös Buttonilla tallikaverit olivat Mikaa kovempaa kaliiberia ja toisaalta ympäristökin hankalampi. Häkän ura rakennettiin siinä mielessä hienosti, että McLarenissa hänellä oli paikka kasvaa ja kehittyä ja toisaalta mahdollisuus saada tiimi taakseen. Noina synkkinä vuosina McLaren kuitenkin oli selkeästi Mikan talli ja brundlet ja blundellit saivat vain muruja.

Nostaisin minäkin Mikan Buttonin ja Mansellin yläpuolelle, mutta toisaalta allekirjoittaisin väittämän hieman hitaammasta kehityksestä kaikkien kohdalla. Vielä 1994 ja '95 Mikalta nähtiin aika karkeitakin virheitä.
No juu siltä osin täysin samaa mieltä, etteivät Häkän tallikaverit ehkä ihan niin kovan kaliberin kavereita ollu mitä Mansellin Sennaa lukuunottamatta.

McLaren ja kasvu ovat kyllä siinä mielessä vähän huono yhdistelmä, että luultavasti Williamsilla se kasvu ja kehitys olisi ollut huomattavasti nopeampaa. Häkä oli voittajatason kuski ja sen tiesi sekä Franks, Ron, että Peter. McLaren meni sitä luokkaa pohjamutia, että se veti myös Häkän mukanaan, joten voidaan tosiaankin puhua kalustosta syypäänä hitaaseen kehitykseen.

Mitä tulee näihin:
Kyllä Coulthard oli 1997 selvästi parempi. Se että Coulthard otti sen McLarenin ensimmäisen (ja toisenkin) voiton sitten Sennan oli aika kova henkinen kolaus Mikalle. Itseluottamuksen korjaamiseksi tarvittiin kaksi lahjavoittoa.
Nuo ovat tietysti aina hyviä tekosyitä, kun katsotaan sinivalkoisten linssien läpi.
Faktat:
Pisteet: Couthard 36- Häkkinen 27.
Voitot: Coulthard 2- Häkkinen 1 (tuo 1 oli siis se Jerezin skandaalimainen lahjavoitto)
Tarkistin tuon. Mika tosiaan keskeytti 3 kertaa johtoasemassa. Silverstonessa ja Nurburgringillä keskeytys tuli varsin myöhään: Edellisessä 52 kierroksella (59 kaikkiaan), jälkimmäisessä 43/67. A1 -Ringillä Mika keskeytti jo ensimmäisellä kierroksella, joten siinä voi jossitella. Sekä Coulthard että Häkkinen keskeyttivät 7 kertaa (17 kisaa).
Itsehän tuon jo kerrotkin. DC kyllä voitti Häkän pisteissä mutta moraalinen voittaja oli Häkä, sen myönti jopa DC. Tuossa ei sinänsä tarvita sinivalkolaseja vaan jossittelua. Tosia asia tietty on se, että DC oli tuona vuona pisteissä parempi.

Oliko sitten kyse siitä, että Häkä oli "kasvanut" McLarenilla ja DC, joka nyt veteli missä milloinkin pihalle Williams kasvuaikoinaan, tiedä häntä. Toki se vaatii sen tietyn itsetunto kohotuksen mutta esim. Buttoniin vertaaminen on hieman huvittavaa, kun Nappi tuli sarjaan taatusti itsetuntonsa huipulla ja pisti ranttaliks vaikka pärjänny kellekkään ja ajelut oli lähinnä sitä huonoa keskikasti tasoa mitä Heikki K Hiiri esittää.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2693
Heikin voitto tuli McLaren-autolla, joka oli ko.aikakautena mielestäni sarjan paras, ja sillä ajeltiin niin tallimestaruuksia kuin Heikin tallikaverin toimesta henkilokohtainenkin mestaruus. Tätä taustaa vasten vain yksi voitto kahdelta kaudelta on mielestäni katastrofi tarkastelee sitä miten päin tahansa. Heikin korvannut J.Button (jota ei yleensä noteerata kuitenkaan mihinkään Senna-luokkaan kuskina...) on muunmuassa jo tässä vaiheessa ensimmäistä McLaren-kauttaan voittanut monta sataa prosenttia enemmän kisoja kuin Heikki koko McLaren-pestinsä aikana! Vaikka siis auton tasosta se ei ollut kiinni kun Hamilton takoi mestaruuksia samaan aikaan. Heikki meneekin rankingissani Salon kanssa 80-luvulla tai sen jälkeen ajaneista suomalaisista kuskeista listan häntäpäähän kokonaisuutena.
Muistutetaan nyt vielä kerran, että Heikin McLarenissa oli 2008 useampia keskeytyksiin johtaneita teknisiä ongelmia, kun taas tallikaverin McLaren oli luotettavuuden perikuva. Lisäksi Heikin vauhtia hidastivat painavammat bensalastit, kun samaan aikaan tallikaverin menoa siivittivät uusimmat päivitysosat, jotka päätyivät Heikin autoon vasta myöhemmin. Eli 2008 Heikki asetettiin McLarenilla selkeästi kakkoskuskin asemaan. 2009 McLaren-kuskeja kohdeltiin tasavertaisemmin, mutta kauden alkupuoliskolla McLarenin auto oli huono eikä sillä voinut voitoista ajaa -- kauden loppupuoliskolla taas auto sopi Hamiltonille, mutta Kovalaiselle ei.

Näitä asioita on märehditty aika perusteellisesti Kovalaisen omassa topiikissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
JJ nyt ei onnettomuudestaan johtuen ikinä saanut oikein sitä mahdollisuuttakaan näyttää vauhtiaan F1-tasolla
JJ ajoi sarjassa 3 täyttä kautta (1991-1993) ja kolme eritasoisesti vajaata (1989, 1990, 1994). Eli ei JJ täysin vailla näyttöpaikkoja ollut. Eikä niitä käyttämättäkään jättänyt, kun tuon Benettonin pestin sai.

Esim Irvinehän ajoi Saloa selvästi paremmin Ferrarilla (toki Salo tuli nopealla aikataululla korvaajaksi), mutta kun huomioi miten Sumi vei Irvineä kuin kahden litran mittaa niin..
Jos oli Schumi selkeä ykköskuski Irvineen verratessa, niin Irvinen oli sitä kyllä vielä selkeämmin keikkamies Saloon nähden. Tämän huomioiden oli erinoimainen suoritus, että Salo onnistui Irvinen pari kertaa päihittämään.

Heikin voitto --
Jos oikeasti rupeaa listaamaan niitä, jotka ovat sarjassa halki vuosien pyörineet, niin kyllä Heikin meriitit jo nyt sinne ylemmälle puoliskolle hänet nostavat.

Pitäisikö perustaa ketju: Seitsemän kädetöntä miestä - Suomalaiset F1-kuljettajat.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllähän Mika oli loppukaudesta 1997 nopein ja olisi ansainnut/ottanu lisää voittoja ilman kaluston pettämistä.
Hyvinkin voi olla, että oli nopein mies, kun katsoo esim. näitä Nurre -97 aika-ajojen tuloksia:

1. 9 Mika Häkkinen FIN McLaren-Mercedes G 1.16,602
2. 3 Jacques Villeneuve CAN Williams-Renault G 1.16,691 + 0,089
3. 4 Heinz-Harald Frentzen GER Williams-Renault G 1.16,741 + 0,139
4. 12 Giancarlo Fisichella ITA Jordan-Peugeot G 1.17,289 + 0,687
5. 5 Michael Schumacher GER Ferrari G 1.17,385 + 0,783
6. 10 David Coulthard GBR McLaren-Mercedes G 1.17,387 + 0,785

Auto ihan hyvin saattoi ollakin lähtöruudukon nopein loppukaudesta, mutta mies ei.
Tosi asia on se, ettei McLaren ollut kaudella -97 missään vaiheessa autona Ferrarin saatikka Williamsin tasolla. Ei toki ollut täysin vielä mieskään mutta ajottain tuli väläytyksiä :ahem:

Nuo yllä mainitun aika-ajon tulokset kertovat riittävästi sekä siitä, kuka oli parhaimmillaan sarjan nopeimpia miehiä, millä tasolla McLaren oli tuolla kaudella loppu vaiheesta kautta, ja mikä oli tasoero nopeuden suhteen DC:n ja Häkän välillä. :eek:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin veikin, ja siksi on niin ihmeellistä, miten paljon se voi olla korvienvälistä kiinni.
Korvien välistähän se on kiinni miten moottori kestää kisan loppukierrokset.

Oletkohan mahtanut nähdä kauden -97, tai muistatko siitä muutakin kuin Davidin voitot? Alkukaudella Davidilla oli nopeutta haastaa Häkkinen, mutta Silverstonesta lähtien Cuti oli kyllä nopeuden puolesta täysin vastaantulija, ja olisi siis ilman muuta ollut pisteidenkin puolesta pelivälineiden kestäessä. Silverstonessahan Häkkinen otti jälleen vasemman jalan jarrutuksen käyttöön, joka näin äkkiseltään vaikuttaisi olevan hieman olennaisempi seikka nopeuden kohentumiseen kuin kaikenmaailman korvien välit puhumattakaan konerikkojen vuoksi saavuttamattomiksi jääneiden voittojen todistusarvosta Davidin paremmuuteen ja Häkkisen korvien välin operatiiviseen tasoon.

2001 alkoi korvien väli sitten raastamaan miestä ihan oikeasti, mielestäni.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Kerroppa muistini virkistykseksi ne kisat?

edit; Kaksi kisaa. Britannian GP, (Itävallan GP; tosin keskeytti kierroksella yksi, joten varmasta voitosta ei voida puhua) sekä Luxemburgin GP. Eli näin nopeasti laskemalla saan kaksi.
Juu ja Silverstonessakin Villeneuve luukussa tuoreemmilla renkaillaan. Ainoa "varma voitto" meni Nürrella. Todennäköiset sitten taas jo vähän eri juttu.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Tosi asia on se, ettei McLaren ollut kaudella -97 missään vaiheessa autona Ferrarin saatikka Williamsin tasolla.
Vai että tosiasia. Kyllä siellä oli niitäkin kisoja joissa Ferrari oli vaikeuksissa selvästi kärjen takana. Ja toisinaan nimenomaan suunnilleen McLarenin tasolla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vai että tosiasia. Kyllä siellä oli niitäkin kisoja joissa Ferrari oli vaikeuksissa selvästi kärjen takana. Ja toisinaan nimenomaan suunnilleen McLarenin tasolla.
Yhden kuskin mentaliteetilla Ferrarilla mentiin ja se missä McLaren ja Ferrari olivat joissakin kisoissa samalla viivalla oli lähinnä Irvinen Ferrari ja McLaren. Siinäki välissä pörräs Benetton huomattavasti tasapainoisempana työvälineenä mitä Mac.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Takuulla Mansell on yks Brittien kaikkien aikojen kuljettajia.
Perustele toki.
Helpompi varmaan ainakin perustella miksi "Mansell on yksi Brittien kaikkien aikojen kuljettaja" kuin, että millä perusteella ei kyseiseen joukkoon kuuluisi. :idea:

Ihan äkkiseltään vois heittää vaikka mestaruudet peräkkäisinä vuosina F1- ja IndyCar-sarjoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viimeksi muokattu:

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Korvien välistähän se on kiinni miten moottori kestää kisan loppukierrokset.

Oletkohan mahtanut nähdä kauden -97, tai muistatko siitä muutakin kuin Davidin voitot? ... Häkkinen otti jälleen vasemman jalan jarrutuksen käyttöön, joka näin äkkiseltään vaikuttaisi olevan hieman olennaisempi seikka nopeuden kohentumiseen kuin kaikenmaailman korvien välit puhumattakaan konerikkojen vuoksi saavuttamattomiksi jääneiden voittojen todistusarvosta Davidin paremmuuteen ja Häkkisen korvien välin operatiiviseen tasoon.
Näin kyllä kauden 1997.
Näitkö viestini (No. 99) ?
Mika keskeytti monta kertaa (7), mutta Coulthard keskeytti 1997 tasan yhtä monta kertaa. Kaikki jossittelu on lopulta tasoa "jos lehmällä olisi pyörät niin se olisi maitoauto."
Ensimmäisen voiton henkisestä merkityksestä huippu-urheilijalle olen kuullut aika monta kertaa (tämä myös F1:n ulkopuolelta). Ja tosiasia on, että Häkkinen sai kaksi enimmäistä voittoaan täysin lahjana.
Tuo "vasemman jalan jarrutus" selityksenä on kyllä huvittava.:D
 
Ylös