ÖÖ.
Well-known member
- Liittynyt
- 2.3.2006
- Viestit
- 688
En usko että vaikuttaa mitään. Kaikilla kun stopit lähes samanmittaisiakin.Uskooko joku, että kaksi pakollista stoppia muuttaisi tilannetta jotenkin merkittävästi?
En usko että vaikuttaa mitään. Kaikilla kun stopit lähes samanmittaisiakin.Uskooko joku, että kaksi pakollista stoppia muuttaisi tilannetta jotenkin merkittävästi?
Sytytystulppa, joka tappoi F1:n.EDIT:
Sen verran täytyy vielä spekuloida, että mitä jos Vettelin autoon ei olisikaan iskenyt ongelmaa? Alonso oli kovin vakuuttuneen oloinen siitä, että vauhti olisi riittänyt voitosta haastamiseen. Ilman Vettelin ongelmia voitosta olisi mahdollisesti väännetty ihan tosissaan, eikä kukaan olisi nyt haukkumassa kisaa latteaksi pannukakuksi. Vai olisiko? Pienestä tuntuu olevan välillä kiinni nämä, miten viihteelliseksi kisa lopulta muodostuu. Ehkä siihen ei olekaan mitään taikareseptiä, vaan joka kisa on aina enemmän tai vähemmän monen sattuman summaa. Ei sillä, ettenkö kuitankin pitäisi nykysääntöjä huonoina.
Uskon että mitä enemmän säännöillä määrätään taktiikoita, sitä huonommaksi kisaaminen käy. Voihan se olla että jollain radalla 2 stoppia on hyvä vaihtoehto. Silloin olisi kovin ikävää, jos kaikkien olisi pakko tehdä ne kaksi stoppia. Toisaalta olisi hyvä, jos kisan saisi ajaa ilman yhtäkään stoppia. Tai kummalla rankaalla tahansa.Uskooko joku, että kaksi pakollista stoppia muuttaisi tilannetta jotenkin merkittävästi?
Davidilta on tullut formuloista jättäydyttyään hyvää kommenttia, tässä hyvä esimerkki. Sais monet pamput ottaa ja kuunnella, sekä tehdä asialle mahdollisimman nopeasti jotakin.Entinen F1-kuljettaja David Coulthard kohdistaa syyttävän sormensa Kansainvälisen autoliiton FIA:n ex-puheenjohtajan Max Mosleyn suuntaan tapahtumaköyhän Bahrainin GP:n jälkeen.
- Toivottavasti Max Mosley, joka katseli kisaa norsunluutornistaan luovuttuaan F1:n puheenjohtajuudesta viime syksynä, nautti sunnuntaisesta Bahrainin GP:stä.
- Moottorien kierroslukujen rajoittaminen 18 000 rpm:ään, välitankkausten kieltäminen, vaihdelaatikkojen ja moottorien standardoiminen ja yhteen rengastoimittajaan siirtyminen ovat kaikki hänen valtakaudellaan tulleita muutoksia. Mikään niistä ei näyttänyt parantavan show'ta Bahrainin perusteella, Coulthard lataa Telegraph-lehden kolumnissaan.
Coulthardin mielestä tämän kauden uuden säännöt eivät onnistuneet tavoitteessaan.
- Välitankkauksen kieltäminen ja vaatimus vähintään yhdestä varikkokäynnistä toista pakollista rengasseosta varten johtivat siihen, että kaikki kärkikuljettajat tulivat samoilla kierroksilla varikolle. Pistejärjestelmän muutoksella ei ollut havaittavaa vaikutusta ohituksiin ja vaikka kuljettajat olisivat halunneet ohittaa, eivät he pystyneet siihen, koska diffuusorit (jotka olisi pitänyt kieltää viime vuonna) luovat liikaa downforcea edessä ajavalle autolle ja liikaa turbulenssia perässä tulevalle autolle, Coulthard selvittää Telegraph-lehdessä.
Coulthardin mielestä F1-tallit olisivat voineet keskinäisellä sopimuksellaan kohentaa kisojen viihdearvoa.
- Myös tallien täytyy kantaa oma osansa vastuusta. Kahdesta pakollisesta varikkokäynnistä keskusteltiin talven aikana, mutta jotkin tallit ajattelivat heidän ajokkinsa olevan muita hellempi renkailleen, joten he eivät suostuneet sääntöön. Se oli hyvä esimerkki siitä, miten insinöörit eivät pysty hillitsemään kilpailuviettiään yleisen edun hyväksi.
MTV3
Ehheh. David itse ehdotti/kannatti tankkauksen kieltämistä kolumnissaan 2008.Davidilta on tullut formuloista jättäydyttyään hyvää kommenttia, tässä hyvä esimerkki. Sais monet pamput ottaa ja kuunnella, sekä tehdä asialle mahdollisimman nopeasti jotakin.
Ei mitenkään yllättävä kommentti. Ongelma vain on siinä, ettei kumpikaan pidä paikkaansa. Tarpeettoman kalliin tekniikan karsiminen tai jäädyttäminen ei automaattisesti tarkoita yksityyppiluokkaa.Kieltämällä innovoinnin (yksityyppiluokka) ja keräämällä osallistujat määräajoin kasaan full course yellow:lla.
Tämäkö nyt on sitä "objektiivisuuteen pyrkimistä?" Tuo artikkelihan vain todistaa, että IRL on nopea puuttumaan ongelmiin "show'ssa." Talleille annettiin Richmondin jälkeen lisää siipivaihtoehtoja ja kuljettajille P2P-nappi. Lisäksi kyseinen rata, joka alunperinkin oli liian lyhyt formuloille, on nyt vihdoinkin poistunut kalenterista.Ei ne tosin sielläkään enää aina niin paljon ohittele. Edes ovaalilla.
Indy Car Series Suffering From BRS - ‘Boring Racing Syndrome
Aika halpoja on Coulthardin kommentit. Mitäs niillä pakollisilla varikkokäynneillä saavutettaisiin? Ei ainakaan lisää ohituksia taikka kiistatilanteita radalla.Ehheh. David itse ehdotti/kannatti tankkauksen kieltämistä kolumnissaan 2008.
Testirajoitusten ynnä muiden säästökuurien keskellä ruvettaisiin ajamaan jotain leikkikisoja?On se muuten kumma, kun näitä sääntömuutoksia ei testata mitenkään. Talvikauden aikana olisi ihan hyvin voinut järjestää virallisia testikisoja vaikka minkälaisilla säännöillä ja katsoa, mitkä niistä oikeasti toimivat.
MM-sarjan ulkopuoliset kisat takaisin, joihin osallistuminen olisi täysin vapaaehtoista, mutta tietenkin korvauksia olisi luvassa ja voittajalle jonkinnäköinen rahallinen muisto kisasta. Sitten kaikki uudet radat testattaisiin myös tässä ulkopuolisessa sarjassa ennenkuin pääsevät virallisiksi...Testirajoitusten ynnä muiden säästökuurien keskellä ruvettaisiin ajamaan jotain leikkikisoja?
Antaisivat varmaan hyvinkin todellisen kuvan sääntöjen toimivuudesta. Ihan yhtä hyvin voitais simuloida ne säännöt jollain PC-pelillä ja vetää siitä johtopäätökset.
Lauseenihan myönsi sen, että IRL:issä ajetaan runsasohituksisia kisoja, kuin myös huomautuksen, etteivät kaikki kisat kuitenkaan ole runsasohituksisia. Aika objektiivista minusta, kun molemmat puolet tuodaan esiin.Tämäkö nyt on sitä "objektiivisuuteen pyrkimistä?"
Tää on aika iso muutos, sillä radan kulkusuunnan muuttaminen on aika iso homma, sillä turva-alueet on väärin päin (pl. Tilkedromit) ja katsomot väärään suuntaan. Iso homma olisi, mutta eihkäpä mielenkiintoinen...Toinen iso muutos tulisi radoille. Radat pitäisi muuttaa siten, että ne voidaan ajaa molempiin suuntiin.
Ensimmäiset harjoitukset ja aika-ajot ajettaisiin toiseen suuntaan, sen jälkeiset harjoitukset ja varsinainen kilpailu toiseen suuntaan.
Tällä estettäisiin yhden ajolinjan muodostuminen radalle ja parhaan ajolinjan ulkopuolella olisi myös pitäviä kohtia, jolloin ohitustilanteet helpottuisivat.
Eli jälleen ne joilla on resursseissa varaa saisivat entistäkin enemmän etulyöntiasemaa, koska pääsisivät ajelemaan muita enemmän. Tietty, jos noi ajelut järjestettäisiin vanhoilla autoilla ja junnukuskeilla, niin etua ei olisi ainakaan niin paljoa.MM-sarjan ulkopuoliset kisat takaisin, joihin osallistuminen olisi täysin vapaaehtoista, mutta tietenkin korvauksia olisi luvassa ja voittajalle jonkinnäköinen rahallinen muisto kisasta. Sitten kaikki uudet radat testattaisiin myös tässä ulkopuolisessa sarjassa ennenkuin pääsevät virallisiksi...
Eikö halvempaa ja helpompaa olisi pestä rata ennen kisaa? Olen jo pitkään ihmetellyt miksi näin ei tehdä.Toinen iso muutos tulisi radoille. Radat pitäisi muuttaa siten, että ne voidaan ajaa molempiin suuntiin.
Ensimmäiset harjoitukset ja aika-ajot ajettaisiin toiseen suuntaan, sen jälkeiset harjoitukset ja varsinainen kilpailu toiseen suuntaan.
Tällä estettäisiin yhden ajolinjan muodostuminen radalle ja parhaan ajolinjan ulkopuolella olisi myös pitäviä kohtia, jolloin ohitustilanteet helpottuisivat.
Ratojen pitäis olla vaikeampia niin että pienestä virheestä seurais sijojen menetyksiä ja menisi pakka sekaisin. Keinotekoinen pakan sekoittaminen kuitenkaan ei ole kivaa.Tuosta ohittamisen helpottamisesta tuli mieleen, että ei se ohittamisen helppous välttämättä kisoja kauhean paljoa mielenkiintoisemmaksi tekisi. Jos jossain vaiheessa nopeampi auto olisi hitaamman takana niin se sitten hetikohtapian ohittaisi sen hitaamman ja menisi menojaan. Lopputuloksena voisi olla, että ajettaisiin edelleen jonossa, mutta pidemmillä välimatkoilla.
Joo. Tästä päästäänkin taas kivasti niihin asfaltoituihin turva-alueisiin. Eli kun rajojen ylittämisestä ei tule kuin korkeintaan jokusen kymmenesosasekunnin menetys niin niitä on hyvä kokeilla tyyliin: "Kokeillaas jos tässä pystyis jarruttamaan näinkin myöhään ja jos ei pysty niin jarrutan seuraavalla kierroksella hiukan aikaisemmin." Ja katso! Raja on löytynyt ja sen jälkeen jarrutetaan hiukan aikaisemmin sen sijaan, että periaatteessa kierros toisensa jälkeen mietittäisiin, että voisikohan sitä jarruttaa pikkasen myöhemmin vai ei kun ei oikein huvittaisi jäädä soralle sudittelemaan.Ratojen pitäis olla vaikeampia niin että pienestä virheestä seurais sijojen menetyksiä ja menisi pakka sekaisin.