Sääntömuutokset 2010

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän niita ohituksiakin viela nähdä, kunhan kisoissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Itse en ole pettynyt ensimmaisen kisan antiin. Se oli lupauksia herättävä kisojen paremmasta ja oikeudenmukaisemmasta kulusta. Tuurilla vähemmän sijaa. Ikävää tietenkin etta tasoerot ovat repsahtaneet, ja nuo diffuusorit vois heittää kuuseen ohituksia vaikeuttamasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
EDIT:
Sen verran täytyy vielä spekuloida, että mitä jos Vettelin autoon ei olisikaan iskenyt ongelmaa? Alonso oli kovin vakuuttuneen oloinen siitä, että vauhti olisi riittänyt voitosta haastamiseen. Ilman Vettelin ongelmia voitosta olisi mahdollisesti väännetty ihan tosissaan, eikä kukaan olisi nyt haukkumassa kisaa latteaksi pannukakuksi. Vai olisiko? Pienestä tuntuu olevan välillä kiinni nämä, miten viihteelliseksi kisa lopulta muodostuu. Ehkä siihen ei olekaan mitään taikareseptiä, vaan joka kisa on aina enemmän tai vähemmän monen sattuman summaa. Ei sillä, ettenkö kuitankin pitäisi nykysääntöjä huonoina.
Sytytystulppa, joka tappoi F1:n. :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskooko joku, että kaksi pakollista stoppia muuttaisi tilannetta jotenkin merkittävästi?
Uskon että mitä enemmän säännöillä määrätään taktiikoita, sitä huonommaksi kisaaminen käy. Voihan se olla että jollain radalla 2 stoppia on hyvä vaihtoehto. Silloin olisi kovin ikävää, jos kaikkien olisi pakko tehdä ne kaksi stoppia. Toisaalta olisi hyvä, jos kisan saisi ajaa ilman yhtäkään stoppia. Tai kummalla rankaalla tahansa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ei vissiin Coulthardin avautumisesta ollut vielä puhetta.

Entinen F1-kuljettaja David Coulthard kohdistaa syyttävän sormensa Kansainvälisen autoliiton FIA:n ex-puheenjohtajan Max Mosleyn suuntaan tapahtumaköyhän Bahrainin GP:n jälkeen.

- Toivottavasti Max Mosley, joka katseli kisaa norsunluutornistaan luovuttuaan F1:n puheenjohtajuudesta viime syksynä, nautti sunnuntaisesta Bahrainin GP:stä.

- Moottorien kierroslukujen rajoittaminen 18 000 rpm:ään, välitankkausten kieltäminen, vaihdelaatikkojen ja moottorien standardoiminen ja yhteen rengastoimittajaan siirtyminen ovat kaikki hänen valtakaudellaan tulleita muutoksia. Mikään niistä ei näyttänyt parantavan show'ta Bahrainin perusteella, Coulthard lataa Telegraph-lehden kolumnissaan.

Coulthardin mielestä tämän kauden uuden säännöt eivät onnistuneet tavoitteessaan.

- Välitankkauksen kieltäminen ja vaatimus vähintään yhdestä varikkokäynnistä toista pakollista rengasseosta varten johtivat siihen, että kaikki kärkikuljettajat tulivat samoilla kierroksilla varikolle. Pistejärjestelmän muutoksella ei ollut havaittavaa vaikutusta ohituksiin ja vaikka kuljettajat olisivat halunneet ohittaa, eivät he pystyneet siihen, koska diffuusorit (jotka olisi pitänyt kieltää viime vuonna) luovat liikaa downforcea edessä ajavalle autolle ja liikaa turbulenssia perässä tulevalle autolle, Coulthard selvittää Telegraph-lehdessä.

Coulthardin mielestä F1-tallit olisivat voineet keskinäisellä sopimuksellaan kohentaa kisojen viihdearvoa.

- Myös tallien täytyy kantaa oma osansa vastuusta. Kahdesta pakollisesta varikkokäynnistä keskusteltiin talven aikana, mutta jotkin tallit ajattelivat heidän ajokkinsa olevan muita hellempi renkailleen, joten he eivät suostuneet sääntöön. Se oli hyvä esimerkki siitä, miten insinöörit eivät pysty hillitsemään kilpailuviettiään yleisen edun hyväksi.

MTV3
Davidilta on tullut formuloista jättäydyttyään hyvää kommenttia, tässä hyvä esimerkki. Sais monet pamput ottaa ja kuunnella, sekä tehdä asialle mahdollisimman nopeasti jotakin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kieltämällä innovoinnin (yksityyppiluokka) ja keräämällä osallistujat määräajoin kasaan full course yellow:lla.
Ei mitenkään yllättävä kommentti. Ongelma vain on siinä, ettei kumpikaan pidä paikkaansa. Tarpeettoman kalliin tekniikan karsiminen tai jäädyttäminen ei automaattisesti tarkoita yksityyppiluokkaa.

Ja asiantuntevat keskustelijat tietävät varsin hyvin, ettei "yksityyppi-Champ Car" tai "yksityyppi-IRL" ole sama asia kuin esimerkiksi "yksityyppi-GP2", jossa suljetaan kilpailusta, jos osaa ei löydy Dallaran luettelosta.
Ei ne tosin sielläkään enää aina niin paljon ohittele. Edes ovaalilla.
Indy Car Series Suffering From BRS - ‘Boring Racing Syndrome
Tämäkö nyt on sitä "objektiivisuuteen pyrkimistä?" Tuo artikkelihan vain todistaa, että IRL on nopea puuttumaan ongelmiin "show'ssa." Talleille annettiin Richmondin jälkeen lisää siipivaihtoehtoja ja kuljettajille P2P-nappi. Lisäksi kyseinen rata, joka alunperinkin oli liian lyhyt formuloille, on nyt vihdoinkin poistunut kalenterista.

Ja katso nyt mitä teit. Sait minut puolustamaan IRL-sarjaa, mutta kai se kertoo jotain äärimmäisestä turhautumisestani F1-sarjan nykytilanteeseen ja näihin älyttömiin sääntömuutoksiin.

Kaksi pakollista stoppia ja isompi ero rengasseosten välille kyllä nähdäkseni auttaisi. Sitähän on kokeiltu jo. Arvatkaa vaan että missä? :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ehheh. David itse ehdotti/kannatti tankkauksen kieltämistä kolumnissaan 2008.
Aika halpoja on Coulthardin kommentit. Mitäs niillä pakollisilla varikkokäynneillä saavutettaisiin? Ei ainakaan lisää ohituksia taikka kiistatilanteita radalla.

Helppo on aina heittää kommentteja kun mielestään näkee mikä ei toimi ja mikä voisi toimia. Ohitusten vaikeuteen on vaikea pureutua muuten kuin aerodynaamisilla muutoksilla. Ja toisaalta jos autot ovat nopeusjärjestyksessä, miksi niitä ohituksia edes tarvitsisis tapahtua? Ohittaminen on vriheellisen järjestyksen korjaamista. Ja virheellisen järjestyksen korjaamisen soisi olevan mahdollista. Jos samasta sijasta taistelevien nopeusero on kymmenyksen luokkaa, se on melkein oikea järjestys, eikä sen tarvitse korjautua muuten kuin toisen virheen tai erheen myötä!
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
On se muuten kumma, kun näitä sääntömuutoksia ei testata mitenkään. Talvikauden aikana olisi ihan hyvin voinut järjestää virallisia testikisoja vaikka minkälaisilla säännöillä ja katsoa, mitkä niistä oikeasti toimivat.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
On se muuten kumma, kun näitä sääntömuutoksia ei testata mitenkään. Talvikauden aikana olisi ihan hyvin voinut järjestää virallisia testikisoja vaikka minkälaisilla säännöillä ja katsoa, mitkä niistä oikeasti toimivat.
Testirajoitusten ynnä muiden säästökuurien keskellä ruvettaisiin ajamaan jotain leikkikisoja? :rolleyes:

Antaisivat varmaan hyvinkin todellisen kuvan sääntöjen toimivuudesta. Ihan yhtä hyvin voitais simuloida ne säännöt jollain PC-pelillä ja vetää siitä johtopäätökset.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Testirajoitusten ynnä muiden säästökuurien keskellä ruvettaisiin ajamaan jotain leikkikisoja? :rolleyes:

Antaisivat varmaan hyvinkin todellisen kuvan sääntöjen toimivuudesta. Ihan yhtä hyvin voitais simuloida ne säännöt jollain PC-pelillä ja vetää siitä johtopäätökset.
MM-sarjan ulkopuoliset kisat takaisin, joihin osallistuminen olisi täysin vapaaehtoista, mutta tietenkin korvauksia olisi luvassa ja voittajalle jonkinnäköinen rahallinen muisto kisasta. Sitten kaikki uudet radat testattaisiin myös tässä ulkopuolisessa sarjassa ennenkuin pääsevät virallisiksi...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tässä samalla, kun haukutaan uusia sääntöjä, niin kuulemma propellipäät ovat laskeneet, että Bahrainin kilpailussa kahden pysähdyksen taktiikka olisi ollut yhden pysähdyksen taktiikkaa nopeampi.

Jatkossa siis saatetaan nähdä enempi erilaisia taktiikoita, eikä automaattista oletusta yhden pysähdyksen taktiikan paremmuudesta. Tai sitten kaikki tiimit laskevat taktiikkansa kuitankin identtisiksi..

Pakollisesta varikkopysähdyksestä voitaisiin kuitenkin mielestäni luopua.. :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämäkö nyt on sitä "objektiivisuuteen pyrkimistä?"
Lauseenihan myönsi sen, että IRL:issä ajetaan runsasohituksisia kisoja, kuin myös huomautuksen, etteivät kaikki kisat kuitenkaan ole runsasohituksisia. Aika objektiivista minusta, kun molemmat puolet tuodaan esiin.
 

Sundance

New member
Liittynyt
16.3.2010
Viestit
1
Terve vaan kaikille, olen pitkään seurannut tätä foorumia (fiksumpia ja ei niin fiksuja keskusteluja) ja ajattelinpa itsekin lopulta kirjoittaa tänne.
Itsellä on sama huoli formuloiden nykytilasta kuten tuntuu kaikilla tällä hetkellä olevan ja olihan se Bahrainin kisa tylsyyden huippu.

Omat muutosehdotukset nykyiseen tilanteeseen olisi melko radikaalit, mutta uskoisin vaikutuksen olevan kyllä positiivinen kilpailuihin.

Ensimmäiseksi kaikille sama runko, johon suunniteltaisiin aerodynamiikka siten, ettei se haittaisi takana tulevan auton ilmavirtauksia, jolloin toisen takana ajaminen olisi helpompaa.
Autojen kehittämisalueisiin jäisi ainoastaan moottorit ja jousitus, moottoreita pitäisi myydä toisille talleille, vaikka vanhempia versioita, mitä vanhempi kehitysversio, sitä halvemmalla tallit joilla ei ole omaa moottoria voisi ne ostaa.
Moottorivalmistajat/tallit saisivat näin kehitysrahaa omille moottoreilleen. Kehitys olisi vapaata, joku kustannus katto voisi tietysti tarvittaessa olla.
Tallien taso pysyisi myös lähempänä toisiaan, myös heikoimmilla talleilla.

Toinen iso muutos tulisi radoille. Radat pitäisi muuttaa siten, että ne voidaan ajaa molempiin suuntiin.
Ensimmäiset harjoitukset ja aika-ajot ajettaisiin toiseen suuntaan, sen jälkeiset harjoitukset ja varsinainen kilpailu toiseen suuntaan.
Tällä estettäisiin yhden ajolinjan muodostuminen radalle ja parhaan ajolinjan ulkopuolella olisi myös pitäviä kohtia, jolloin ohitustilanteet helpottuisivat.

Uskoisin, että ainakin näillä muutoksilla kisat tulisi paljon värikkäämmiksi. Tiedän, että muutokset tulisivat kalliiksi, mutta tällä nykyisellä menolla katsojat häipyvät formulakatsomoista.

Mitäs ajatuksia tämä teissä herätti? :thumbup: :thumbdown
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Toinen iso muutos tulisi radoille. Radat pitäisi muuttaa siten, että ne voidaan ajaa molempiin suuntiin.
Ensimmäiset harjoitukset ja aika-ajot ajettaisiin toiseen suuntaan, sen jälkeiset harjoitukset ja varsinainen kilpailu toiseen suuntaan.
Tällä estettäisiin yhden ajolinjan muodostuminen radalle ja parhaan ajolinjan ulkopuolella olisi myös pitäviä kohtia, jolloin ohitustilanteet helpottuisivat.
Tää on aika iso muutos, sillä radan kulkusuunnan muuttaminen on aika iso homma, sillä turva-alueet on väärin päin (pl. Tilkedromit) ja katsomot väärään suuntaan. Iso homma olisi, mutta eihkäpä mielenkiintoinen...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
MM-sarjan ulkopuoliset kisat takaisin, joihin osallistuminen olisi täysin vapaaehtoista, mutta tietenkin korvauksia olisi luvassa ja voittajalle jonkinnäköinen rahallinen muisto kisasta. Sitten kaikki uudet radat testattaisiin myös tässä ulkopuolisessa sarjassa ennenkuin pääsevät virallisiksi...
Eli jälleen ne joilla on resursseissa varaa saisivat entistäkin enemmän etulyöntiasemaa, koska pääsisivät ajelemaan muita enemmän. Tietty, jos noi ajelut järjestettäisiin vanhoilla autoilla ja junnukuskeilla, niin etua ei olisi ainakaan niin paljoa.

Uusien ratojen testaaminen ennen kalenteriin ottamista olisi mahdotonta. Ei kukaan suostu rakentamaan satojen miljoonien rataa, jos paikkaa kalenterissa ei voida luvata ennen jotain keinotekoisia testikisoja.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Tuosta ohittamisen helpottamisesta tuli mieleen, että ei se ohittamisen helppous välttämättä kisoja kauhean paljoa mielenkiintoisemmaksi tekisi. Jos jossain vaiheessa nopeampi auto olisi hitaamman takana niin se sitten hetikohtapian ohittaisi sen hitaamman ja menisi menojaan. Lopputuloksena voisi olla, että ajettaisiin edelleen jonossa, mutta pidemmillä välimatkoilla.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Toinen iso muutos tulisi radoille. Radat pitäisi muuttaa siten, että ne voidaan ajaa molempiin suuntiin.
Ensimmäiset harjoitukset ja aika-ajot ajettaisiin toiseen suuntaan, sen jälkeiset harjoitukset ja varsinainen kilpailu toiseen suuntaan.
Tällä estettäisiin yhden ajolinjan muodostuminen radalle ja parhaan ajolinjan ulkopuolella olisi myös pitäviä kohtia, jolloin ohitustilanteet helpottuisivat.
Eikö halvempaa ja helpompaa olisi pestä rata ennen kisaa? Olen jo pitkään ihmetellyt miksi näin ei tehdä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuosta ohittamisen helpottamisesta tuli mieleen, että ei se ohittamisen helppous välttämättä kisoja kauhean paljoa mielenkiintoisemmaksi tekisi. Jos jossain vaiheessa nopeampi auto olisi hitaamman takana niin se sitten hetikohtapian ohittaisi sen hitaamman ja menisi menojaan. Lopputuloksena voisi olla, että ajettaisiin edelleen jonossa, mutta pidemmillä välimatkoilla.
Ratojen pitäis olla vaikeampia niin että pienestä virheestä seurais sijojen menetyksiä ja menisi pakka sekaisin. Keinotekoinen pakan sekoittaminen kuitenkaan ei ole kivaa.

Ohittamisen pitäisi olla sopivan vaikeaa. Ei sekään ole kivaa jos aina nopeampi pääsee hitaammasta ohi liian helposti. Se on jännää kun hitaampi onnistuu pitämään nopeamman takanaan hyvällä ajolla. Mutta ohituksen pitäisi kuitenkin teoriassa olla mahdollista, muuten siinä trullijunassa ei ole mitään jännää.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ratojen pitäis olla vaikeampia niin että pienestä virheestä seurais sijojen menetyksiä ja menisi pakka sekaisin.
Joo. Tästä päästäänkin taas kivasti niihin asfaltoituihin turva-alueisiin. Eli kun rajojen ylittämisestä ei tule kuin korkeintaan jokusen kymmenesosasekunnin menetys niin niitä on hyvä kokeilla tyyliin: "Kokeillaas jos tässä pystyis jarruttamaan näinkin myöhään ja jos ei pysty niin jarrutan seuraavalla kierroksella hiukan aikaisemmin." Ja katso! Raja on löytynyt ja sen jälkeen jarrutetaan hiukan aikaisemmin sen sijaan, että periaatteessa kierros toisensa jälkeen mietittäisiin, että voisikohan sitä jarruttaa pikkasen myöhemmin vai ei kun ei oikein huvittaisi jäädä soralle sudittelemaan.
 
Ylös