Ohhoh! Keke sanoi talviharjoitusten jälkeen, että pienten tallien ero kärkeen tulee kauden mittaan pikemmin kasvamaan kuin kutistumaan. Oikeassa oli Keke jälleen kerran.
Joko Mike Gascoyne arvioi Lotuksen päivitykset todellista suuremmiksi, tai sitten Lotus ei vielä Barcelonassa ole saanut hyödynnettyä päivityksiään täysitehoisesti, tai sitten muiden tallien päivitykset ovat olleet ennakoitua suurempia. Mahdollisesti kyseessä on yhdistelmä näitä kaikkia kolmea. Joka tapauksessa Lotus on selvästi parantanut vauhtiaan, mutta ei likikään niin paljon kuin Gascoynen puheet puolentoista sekunnin parannuksesta antoivat odottaa.
Aika-ajojen ilahduttavin tulos Lotuksen kannalta oli, että Lotuksen selkeä johtoasema uusien tallien keskuudessa varmistui Trullin voittaessa Glockin kahdeksalla kymmenyksellä, Kovalaisen ja Glockin eron ollessa vähän yli seitsemän kymmenystä kierroksella.
Myös Lotuksen ero keskikastiin kutistui, mutta varmaankin vähemmän kuin Gascoyne ennakoi. Nyt eroa paremman Toro Rosso-kuskin (Buemin) ja paremman Lotus-kuskin (Trullin) välillä oli kaksi ja puoli sekuntia kierroksella. Kun suhteutetaan nämä aika-ajovauhdit radan pituuteen ja verrataan Toro Rosson ja Lotuksen keskimääräisten kilometrivauhtien eroa Kiinan osakilpailun vastaaviin lukuihin, niin Lotus on tavoittanut Toro Rossoa keskimäärin 0,081 sekuntia kilometriä kohden (mikä Barcelonan radan pituuteen suhteutettuna tarkoittaisi vajaata neljää kymmenystä per kierros, ja Shanghain radan pituuteen suhteutettuna vajaata neljää ja puolta kymmenystä per kierros).
Itselleni oli yllätys, että Red Bull on tehnyt Barcelonassa suuremman kehitysharppauksen kuin Lotus, joten aika-ajojen perusteella Lotuksen ero kärkeen on Kiinan jälkeen kasvanut jopa vähän enemmän kuin mitä Lotus on onnistunut tavoittamaan Toro Rossoa. Itse asiassa Toro Rosso on ensimmäisten neljän kilpailun ajan ollut karkaamassa kauemmaksi Lotuksesta, kun taas Red Bullia Lotus on onnistunut tavoittamaan alkukauden aikana. Lotus on siis tuonut Barcelonaan selvästi paremman kehityspaketin kuin Toro Rosso, mutta Red Bullin kehitysharppaus on ollut Barcelonassa ylivoimainen näihin kahteen talliin (ja varmaankin useimpiin muihinkin talleihin) verrattuna.