Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin no, kai edullinen downforcen ja ilmanvastuksen suhde on kuitenkin ihan yhtä tärkeä päämäärä ja asia, johon talli eniten voi vaikuttaa suoranopeuksien suhteen. Yksi vaikuttava tekijä saattaa olla moottori, Gascoyne totesi Autosportille Cosworthien menettävän tehoa kilpailijoita enemmän käyttöiän loppua kohden.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vaikka sitä vauhtia löytyisikin lisää aika-ajoihin, niin Lotus ei saa vielä Barcelonassa asennettua autoihin koko aerodynamiikkapäivitystään. Siinä Turun Sanomien jutussa Heikki kertoo, että uusi takasiipi tulee vasta Monacoon. Mikä lienee tämän uuden takasiiven osuus lupaillusta puolentoista sekunnin parannuksesta? Ainakin se on varmaankin suunniteltu toimimaan yhdessä muiden päivitysten kanssa.

Uuden etusiiven merkitykseksi Mike Gascoyne on sanonut (James Allenin videolla) 50% ja Lotuksen uutislehtisessä Gascoyne kertoo jarrupalojen osuuden suunnitellusta vauhdin lisäyksestä olevan 20%.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No Lotus on, kuten epäilinkin niillä sijoilla missä aikaisemminkin. Ei saaneet kärkeä kiinni, eikä päässeet muita uusia karkuun.

Joten nämä puoletntoista sekunnin kirimiset voidaan unohtaa ja pitää niitä juuri sinä mitä ne ovat. Turhanpäiväistä mainoshöpinää.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
No Lotus on, kuten epäilinkin niillä sijoilla missä aikaisemminkin. Ei saaneet kärkeä kiinni, eikä päässeet muita uusia karkuun.
Aika-ajoissahan tuo nähdään. Gascoyne näyttää kirjoittaneen twitterissään, että kaikki Barcelonaan tuodut kehitysosat on nyt asennettu autoihin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos Espanjan lauantain harjotuksesta voi vetää jotain johtopäätöksiä aika-ajoja ajatellen, niin näyttää siltä että Lotus on 4 sekkaa kärjestä, ja 2 sekkaa hitaimmista vanhoista tiimeistä.

Muihin uusiin tiimeihin on kuitenkin ilmeisesti vedetty rakoa, Virgin hengitti niskaan vielä edellisissä kisoissa mutta nyt Lotus on repäissyt ainakin sekunnin etumatkan, Hispania sitten 2 sekkaa Lotusta jäljessä.

Espanjan rata kuitenkin tunnetusti vaatii paljon aerodynamiikalta, erityylisillä radoilla Lotus voi olla kenties sitten lähempänä kärkeä...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
No nyt alkaa Lotuksen päivitykset jo näkyä vauhdissakin -- radan lyhyydestä johtuen Lotuksen lisävauhti ei tosin ole ihan lupailtua luokkaa. Silti sekunnin kaula muihin uusiin talleihin on mukava suoritus, samoin kuin reilun puolentoista sekunnin ero edellä oleviin hitaimpiin vakiintuneisiin talleihin ja neljä sekuntia kärkeen. Jos nämä erot säilyvät aika-ajoissakin, niin Lotus on mielestäni onnistunut päivityksissään.

Heikki menee Jarnoa lujempaa ensimmäisellä sektorilla, mutta Trulli on nopeampi toisella ja kolmannella. Toisin sanoen, Kovalaisella näyttäisi olevan parempi suoranopeus, mutta Trullin nopeus on parempi mutkissa. Harjoitusten perusteella Trulli näyttäisi olevan vähän Kovalaista paremmassa vedossa, mutta toivotaan, että Heikki löytää vielä lisää vauhtia aika-ajoihin. :)

EDIT:
Itse asiassa Heikki olikin Jarnoa nopeampi kolmossektorilla. Gascoynen mukaan kumpikin Lotus-kuski menetti pari kymmenystä ruuhkassa, joten sekin saattaa selittää erot.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Katsellaan nyt että miten aika-ajoissa kulkee. Nyt näyttäis kuitenkin siltä että eteenpäin on menty. Kierros on lyhyt, mutta tosiaan aerodynaamisesti erittäin vaativa. Virgineistä Glockilla on uusi auto, jonka kaavailtiin olevan reilut puoli sekkaa aikaisempaa nopeampi. Siihen kun pistää päälle sen puolen sekunnin eron, joka Di Grassilla ja Glockilla on aikaisemmin ollut, niin oltaisiin taas Lotuksen vauhdissa. Toistaiseksi on kuitenkin näyttänyt siltä että uudella kärryllä on vaan otettu takapakkia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ohhoh! Keke sanoi talviharjoitusten jälkeen, että pienten tallien ero kärkeen tulee kauden mittaan pikemmin kasvamaan kuin kutistumaan. Oikeassa oli Keke jälleen kerran. :D

Joko Mike Gascoyne arvioi Lotuksen päivitykset todellista suuremmiksi, tai sitten Lotus ei vielä Barcelonassa ole saanut hyödynnettyä päivityksiään täysitehoisesti, tai sitten muiden tallien päivitykset ovat olleet ennakoitua suurempia. Mahdollisesti kyseessä on yhdistelmä näitä kaikkia kolmea. Joka tapauksessa Lotus on selvästi parantanut vauhtiaan, mutta ei likikään niin paljon kuin Gascoynen puheet puolentoista sekunnin parannuksesta antoivat odottaa.

Aika-ajojen ilahduttavin tulos Lotuksen kannalta oli, että Lotuksen selkeä johtoasema uusien tallien keskuudessa varmistui Trullin voittaessa Glockin kahdeksalla kymmenyksellä, Kovalaisen ja Glockin eron ollessa vähän yli seitsemän kymmenystä kierroksella.

Myös Lotuksen ero keskikastiin kutistui, mutta varmaankin vähemmän kuin Gascoyne ennakoi. Nyt eroa paremman Toro Rosso-kuskin (Buemin) ja paremman Lotus-kuskin (Trullin) välillä oli kaksi ja puoli sekuntia kierroksella. Kun suhteutetaan nämä aika-ajovauhdit radan pituuteen ja verrataan Toro Rosson ja Lotuksen keskimääräisten kilometrivauhtien eroa Kiinan osakilpailun vastaaviin lukuihin, niin Lotus on tavoittanut Toro Rossoa keskimäärin 0,081 sekuntia kilometriä kohden (mikä Barcelonan radan pituuteen suhteutettuna tarkoittaisi vajaata neljää kymmenystä per kierros, ja Shanghain radan pituuteen suhteutettuna vajaata neljää ja puolta kymmenystä per kierros).

Itselleni oli yllätys, että Red Bull on tehnyt Barcelonassa suuremman kehitysharppauksen kuin Lotus, joten aika-ajojen perusteella Lotuksen ero kärkeen on Kiinan jälkeen kasvanut jopa vähän enemmän kuin mitä Lotus on onnistunut tavoittamaan Toro Rossoa. Itse asiassa Toro Rosso on ensimmäisten neljän kilpailun ajan ollut karkaamassa kauemmaksi Lotuksesta, kun taas Red Bullia Lotus on onnistunut tavoittamaan alkukauden aikana. Lotus on siis tuonut Barcelonaan selvästi paremman kehityspaketin kuin Toro Rosso, mutta Red Bullin kehitysharppaus on ollut Barcelonassa ylivoimainen näihin kahteen talliin (ja varmaankin useimpiin muihinkin talleihin) verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Joko Mike Gascoyne arvioi Lotuksen päivitykset todellista suuremmiksi, tai sitten Lotus ei vielä Barcelonassa ole saanut hyödynnettyä päivityksiään täysitehoisesti, tai sitten muiden tallien päivitykset ovat olleet ennakoitua suurempia. Mahdollisesti kyseessä on yhdistelmä näitä kaikkia kolmea. Joka tapauksessa Lotus on selvästi parantanut vauhtiaan, mutta ei likikään niin paljon kuin Gascoynen puheet puolentoista sekunnin parannuksesta antoivat odottaa.
Minä ainakin ymmärsin tuon puolentoista sekunnin parannuksen verrattuna viime kisan Lotukseen ei muihin talleihin, koska varmaan muut tallit kehittynyt myös.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Itseasiassa Lotus taitaa olla Sauberin ohella ainut talli joka onnistui edes pienentämään aikaeroa Red Bulliin, vaikka kierroskin on lyhyempi kuin alkukauden kisoissa. RB:llähän on niin paljon uusia osia että sitä voisi melkeen sanoa uudeksi autoksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Minä ainakin ymmärsin tuon puolentoista sekunnin parannuksen verrattuna viime kisan Lotukseen ei muihin talleihin, koska varmaan muut tallit kehittynyt myös.
Niinpä. Minulle syntyi kuitenkin Gascoynen puheista sellaisia odotuksia, että jos Lotuksen vauhti kasvaa puolellatoista sekunnilla ja joidenkin kilpailijoiden nopeus kasvaa heidän omien päivitystensä myötä puoli sekuntia, niin Lotus olisi (pituudeltaan keskimääräisellä radalla) noin sekunnin näitä talleja nopeampi. Takana oleviin talleihin verrattuna Lotuksen harppaus Barcelonassa saattaakin olla jotakuinkin tällaisten odotusten mukainen, mutta edellä oleviin talleihin verrattuna Lotuksen vauhdinlisäys tuntuu pienemmältä.

Mutta kuten Veidt tuossa ylempänä totesi, niin Barcelonan rata palkitsee aerodynamiikaltaan hyviä autoja (kuten Red Bull ja Toro Rosso) sekä vastaavasti rankaisee aerodynamiikaltaan heikompia autoja (kuten uudet tallit). Lotuksen uudistukset saattavat vauhdittaa autoa paremmin suhteessa edellä oleviin talleihin sellaisilla radoilla, joilla aerodynamiikka on pienemmässä roolissa.

Lotukselle on vielä tiedossa Monacoon uusi takasiipi. Loppukausi Lotus-kuskien täytyykin kai sitten selvitä pienempien päivitysten varassa ja yrittäen maksimoida tästä nykyisestä päivityksestä irtoavaa vauhtia. Eli tällä kaudella Lotus kilpailee ensisijaisesti Virginiä vastaan ja Lotuksella keskitetään voimavarat siihen, että Kovalainen ja Trulli saavat ensi kaudeksi huomattavasti kilpailukykyisemmän auton.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lotukselle on vielä tiedossa Monacoon uusi takasiipi. Loppukausi Lotus-kuskien täytyykin kai sitten selvitä pienempien päivitysten varassa ja yrittäen maksimoida tästä nykyisestä päivityksestä irtoavaa vauhtia. Eli tällä kaudella Lotus kilpailee ensisijaisesti Virginiä vastaan ja Lotuksella keskitetään voimavarat siihen, että Kovalainen ja Trulli saavat ensi kaudeksi huomattavasti kilpailukykyisemmän auton.
Näin tässä todennäköisesti tulee käymään. Toisaalta näiden uusien tallien on myös päätettävä että tehdäänkö ensi kauden auto kokonaan puhtaalta pöydältä vai onko kyseessä evoluutiomalli nykyisestä raakileesta. Tällä kaudella on mielestäni turha odottaa että yksikään uusista talleista pystyisi taistelemaan keskikastin kanssa. Sen verran onnettomia nuo kotterot ovat ettei niitä pelkillä päivityksillä saada pari-kolme sekunttia nopeammaksi.

Toisaalta tämänkin kauden päivityksillä on tärkeä rooli myös ensi kauden auton suhteen. Näkevät ainakin että mikä toimii ja mikä ei. Virginin päivitykset eivät ainakaan menneet putkeen kun uusi auto on melkeimpä hitaampi kuin vanha. Ja vanhaa joutuu vielä ajattamaan aika-ajoissa raskaammalla lastilla bensansaantiongelmien takia.

Jatkuvuus on kuitenkin kaiken A ja O näillä uusilla talleilla. Kokoajan täytyy mennä eteenpäin ja saada lisää ymmärrystä auton käyttäymisestä ja erilaisten päivitysten vaikutuksesta siihen. Siinä mielessä tämän vuoden auton täydellinen hylkääminen kesken kauden ei ole kovin järkevää, sillä talvella on joka tapauksessa kiire eikä testipäiviäkään ole ihan tuhottomasti.

Virgin tulee varmasti vielä haastamaan Lotarin, mutta Hispanian tilanne vaikuttaa aika vaikealta. Välit auton suunnittelijaan on poikki, eikä tallilla ole omasta takaa minkäänlaisia resursseja sen kehittämiseen. Ensi kausikin taitaa olla vielä täysi kysymysmerkki niin budjetin kuin autonkin suhteen. Löytyykö tallista tietotaitoa oman auton suunnitteluun tai riittääkö rahat valmiin paketin tilaamiseen?
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Lotuksen ansiosta Monacosta voi hyvinkin tulla mielenkiintoinen :thumbup:
Nojaa, uudet tiimit eivät kuitenkaan tule pääsemään Q2:een, joten siltä osin ne eivät pääse vaikuttamaan kärkitaistoon. Oikeastaan jaettu aika-ajo olisi voinut tarjota enemmän yllätyksiä, jos esim. rataolosuhteet muuttuisivat aika-ajojen välillä. Esim. pieni sade kärkitiimien aika-ajoihin, ja eturivissä olisivatkin Sauberit :cool:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Red Bull oli Barcelonan aika-ajoissa niin paljon muita nopeampi, että kohta kaikista muista talleista tulee turvallisuusriski, kun meinaavat jäädä takaa nopeammin rynnistävien Punasonnien jalkoihin. :D
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Red Bull oli Barcelonan aika-ajoissa niin paljon muita nopeampi, että kohta kaikista muista talleista tulee turvallisuusriski, kun meinaavat jäädä takaa nopeammin rynnistävien Punasonnien jalkoihin. :D
Jep ajakoon retpull oman aika-ajonsa! :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En muuten tajua tätä taaskaan yhtään. 1990-luvulla siellä oli 26 autoa toikkaroimassa välillä vielä hitaampina kuin Hispania nyt ja huomattavasti kädettömimpien kuskien käsissä.
Niinpä. Ja autotkin olivat vielä leveämpiä tuolloin. Mutta ketkäpäs sielä ovatkaan olleet ekana vikisemässä? Ettei vaan kaksikko Nappi-Hami..??

Mikähän siinä on, että Mäkkäri tekee nykysin kuskeistaan noin kovia vinkuun joka asiasta. Onko nää nykyset veijarit oikeesti ollu valittamatta jostain vielä yhdenkään kisan aikana? :thumbfh:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotus Racingin verkkosivulla on saatavana tiimin uusin podcast-ohjelma äänitiedostona. Ohjelmassa haastatellaan Heikki Kovalaista, Graham Watsonia, Mike Gascoynea, Jarno Trullia ja Tony Fernandesia. Enimmäkseen haastattelut ovat tietysti PR-puhetta, mutta on siellä vähän asiaakin seassa.

Ohjelma on yhteenveto Lotuksen Barcelonan kokemuksista ja samalla ennakkokatsaus Monacon kisaa varten. Minä olin aiemmin saanut jostain käsityksen, että Lotus saisi uuden takasiiven jo Monacoon, mutta Heikki kertoo, että se tulee vasta Istanbuliin. Gascoyne on tyytyväinen päivitysten toimimiseen Barcelonassa lauantain aika-ajossa, mutta pettynyt sunnuntain kilpailumenestykseen, kun toinen autoista ei päässyt edes aloittamaan kilpailua. Jarno Trulli ilmeisesti vahingoitti autonsa takaosaa osuessaan yhteen toisen auton kanssa kilpailun ensimmäisessä mutkassa, ja tästä johtuen Jarnon kilpailu oli vaikea.

Gascoyne sanoo myös, että mikäli Lotus olisi voinut aloittaa valmistautumisensa tähän kauteen samaan aikaan muiden uusien tallien kanssa, niin tämä Lotuksen Barcelonaan tuoma auto olisi ollut valmiina jo kauden alussa Bahrainissa. Gascoyne kertoo, että Lotus saa uusia osia vielä pariin seuraavaan kilpailuun. Barcelonassa Lotus oli vastustajiinsa (muihin uusiin talleihin) verrattuna suhteellisesti parempi mutkaisilla kahdella viimeisellä sektorilla ja Gascoyne arvelee, että tämä on Lotukselle myönteinen asia hidasta ja mutkaista Monacon rataa ajatellen.

Jarno Trulli voitti Monacon GP:n 2004, joten Jarno saa esitellä Monacon radan haastatteluosuudessaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös