Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Eli et olisi halunnut Lotuksen palaavan Indianapolisiin etkä nyt Euroopan formularadoille tai Le Mansiin? Miksi? Koska se nyt uhkaa Fernandesin narratiivia ja Kovalaisen F1-tiimiä?
Koska mikään Fernandesin viritelmä ei voi häpäistä vanhaa Team Lotusta sen pahemmin kuin Lotus-tarrojen liimaaminen amerikkalaisen formula-autoilun raunioilla ajatettavaan Dallara-Honda-tankkiin? Kaikki kunnia Le Mans -projektille, jos siitä jotain tulee, mutta erinäisten yksityyppiformuloiden maalaaminen BRG:ksi Lotus-logoin on lähinnä surullista. Sitten pitää vielä teeskennellä, että Lotus Groupilla olisi jotain annettavaa brändätyille autoille. En epäile, etteikö Lotus Group omaisi monenmoista insinööritaitoa, mutta mahtaisiko ART:lla kuitenkin olla tiettyä kokemusta GP2-yksityyppiautojen ajattamisesta? Mutta puhdas sponsorointi tietenkin edustaa aidointa Lotusta, koska Kovalainen, sinivalkolasit ja Fernandesin narratiivi.

Bahar tuskin voittanee Fernandesia oikeudessa, kun ei aiemminkaan ole pystynyt riistämään Huntilta Team Lotusta. Ja se taas tarkoittaa, että Lotus Groupin tie F1:een on tämän itkupotkuraivarin seurauksena lopullisesti (eli niin kauan kuin Fernandesin rahat riittävät) tukossa. Saattaapa asiasta olla harmia myös siviiliautopuolelle, jos Fernandes pystyy estämään Team Lotuksen F1-historian käyttämisen Evoran markkinoinnissa.

Oikeustaistelun lisäksi kannattaa odotella myös Malesian sisäpoliittisen pelin seurauksia. Bahar saattaa vuoden päästä olla rakentamassa jonkun toisen maan Ferraria.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sinänsä arvostan Group Lotuksen pyrkimyksiä päästä takaisin F1:een ja moottoriurheiluun yleensä. Tapa jolla se tehdään, aiheuttaa taasen pelkkää pahoinvointia. Mulle tuo Fernandesin Malesia-Lotus ei ole millään tavalla Chapmanin legendaarisen tallin jatkumo, vaan yritys hyötyä hienon historian omaavasta brändistä. Kaikki kunnia kuitenkin Fernandesille siitä, että on saanut tallin pystyyn vielä kaiketi melko elinvoimaiseksi.

Sitä en ymmärrä, että miksi Group Lotus haluaa riidellä yhteistyön sijaan? Vuosi sitten ei kuulunut mitään, ja nyt yhtäkkiä on täysi höökä päällä formuloiden suhteen. Baharin tulolla lienee jotain osuutta asiaan? Tämän hetkinen sotatila ei kuitenkaan palvele ketään. Ihmettelen, jos Group Lotus onnistuu oikeusteitse Team Lotus -nimen itselleen hankkimaan, kun se ei aiemminkaan onnistunut. Huntilla on kaiken järjen mukaan ollut nimeen oikeudet (jotka Fernandes nyt osti), kun hänen johdollaan talli on kolmeen F1-kisaankin osallistunut.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä tulee väkisinkin mielleen, onko aikaisemmin sarjan häntäpäässä roikkunut talli saanut näin suurta huomiota keskusteluissa ja medioissa?
(Oliko Fernandesin perimmäisin tarkoitus Lotus-brandin hankinnassa saadakin huomiota bisneksilleen ja firmoilleen?) :doubtful:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Tässä tulee väkisinkin mielleen, onko aikaisemmin sarjan häntäpäässä roikkunut talli saanut näin suurta huomiota keskusteluissa ja medioissa?
(Oliko Fernandesin perimmäisin tarkoitus Lotus-brandin hankinnassa saadakin huomiota bisneksilleen ja firmoilleen?) :doubtful:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/tulokset.shtml?tallit

Noh kuitenkin neljänneksi menestynein talli(Ferrarin, Williamsin ja Mclaren tallien jälkeen) kautta aikojen. :rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tarkoitin tuolla kysymykselläni, että onko koskaan aikaisemmin mikään talli, joka on sillä hetkellä ollut kisoissa häntäpäässä saanut moista huomiota osakseen?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tarkoitin tuolla kysymykselläni, että onko koskaan aikaisemmin mikään talli, joka on sillä hetkellä ollut kisoissa häntäpäässä saanut moista huomiota osakseen?
Tuskimpa. Vanhalla maineellahan tuossa ratsastetaan, maineella joka ei tämän nykyisen F1-tallin saavutuksiin liity millään tavalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tuskimpa. Vanhalla maineellahan tuossa ratsastetaan, maineella joka ei tämän nykyisen F1-tallin saavutuksiin liity millään tavalla.
Heh. Eivät ne Team Lotuksen maineikkaan menneisyyden saavutukset lisää tämän nykyisen F1-Lotuksen vauhtia pätkääkään, joten Fernandesin tiimin on kyllä ansaittava ne tulevaisuuden mahdolliset menestykset puhtaasti omilla ansioillaan. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87055
Lotuksen tekninen johtaja Mike Gascoyne jatkaa tallin palveluksessa vuoden 2015 loppuun asti kestävällä sopimuksella.
No mikäpäs Mike Gascoynella on Tony Fernandesin F1-tallissa ollessa? Fernandes on kertonut, että näkee omaksi tehtäväkseen rahoituksen sekä muiden resurssien hankkimisen ja jättää kaikki tekniset päätökset Gascoynelle. Tilanne on varmastikin täysin toisenlainen kuin esim. Gascoynen Toyota-aikoina.

Mika Salo kertoili jälkeenpäin, että Toyotan johtoporras pyrki opastamaan jopa kuskeja näiden osaamisalueella. Olivat Toyotalla laskeskelleet, että Salo jarrutti mutkiin aiemmin kuin kärkiaikoja ajavat kuskit ja kehottivat näiden havaintojen perusteella Saloa hyppäämään jarruille vasta lähempänä mutkia. Sitä eivät Toyota-pomot kuitenkaan olleet ottaneet huomioon, ettei Toyotan F1-autoista tuolloin löytynyt yhtä paljon pitoa kuin nopeimpien kuskien autoista. :D

Toyotalta ja Force Indialta "rottweileriksi" nimitetty Gascoyne poistui muristen ja ovet takana paukkuen, mutta Fernandesin Lotus F1 Racing -tiimissä mies on näyttäytynyt usein hyväntuulisena ja hymynvirne suupielessään. Odottelen mielenkiinnolla millaiseen vauhtiin Gascoynen suunnittelema auto pääsee ensi kaudella, kun Fernandes on antanut Mikelle kaikki tarpeelliset resurssit ja aikaakin on käytettävissä riittävästi täyden osaamisensa näyttämiseen.

Viiden vuoden sopimus tarkoittaa, ettei Gascoynella ole veitsi kurkulla, vaikka kaikki osat eivät vielä loksahtaisikaan täysin kohdalleen ensi vuonna. Ja Fernandesin tiimille se on vakuutus jatkuvuudesta -- vasta yhden vuoden ikäinen talli on turvannut tällä sopimuksella itselleen jo parinkymmenen vuoden F1-kokemuksen ja -osaamisen mukanaan tuovan teknisen puolen kipparin vuosiksi eteenpäin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Täytyypi ostaa ens vuonna uutta lippistä siis :thumbup:
Riitaa on tullut jo T-paidoistakin:
At the same time, Lotus has withdrawn its naming license to the current F1 team Lotus Racing, and has vowed to fight the team's intention to deploy the alternative 'Team Lotus' name in 2011 and beyond.

Group Lotus owner Proton is also withdrawing its on-car sponsorship of Fernandes' team.

"Unfortunately we never reached the point where we discussed extending that one year deal," said the team's chief executive Asmat.

He revealed that the naming license has been terminated due to "some very trivial points", including "t-shirt design approvals of all things".

Asmat said there will need to be talks with Group Lotus about the real reasons for the termination because "we thoroughly reject" the marque's right to have done so.

"Initially there was good cooperation but then issues cropped up after that and it came to a point where they said we were detrimental to their brand and infringed their rights," he told MediaCorp.

"One of these was about producing t-shirts, which we were told did not follow correct procedures and they terminated our agreement about two weeks ago," said Asmat.



Read more: http://www.worldcarfans.com/110092928685/lotus-withdrew-f1-naming-license-over-t-shirt-dispute#ixzz10vVvRACJ:D
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Tarkoitin tuolla kysymykselläni, että onko koskaan aikaisemmin mikään talli, joka on sillä hetkellä ollut kisoissa häntäpäässä saanut moista huomiota osakseen?
Aa ok :D No ei sitten mitään anteeksi. :eek:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Koska mikään Fernandesin viritelmä ei voi häpäistä vanhaa Team Lotusta sen pahemmin kuin Lotus-tarrojen liimaaminen amerikkalaisen formula-autoilun raunioilla ajatettavaan Dallara-Honda-tankkiin?
Ja milläköhän muulla tavalla ehdotat, että Lotus Indianapolisiin ja pikkuformulaluokkiin olisi lähtenyt? Maailma ei ole enää yhtä avoin kuin se Chapmanin IndyCar- ja F2-projektien aikaan oli, joten kokonaan oman auton rakentaminen ei tule kysymykseenkään. Sen sijaan Lotuksen kaltainen insinööripaja saattaa tervehtiä haastetta, jossa kaikilla kilpailijoilla on alussa sama pieni laatikko, suurella mielenkiinnolla.

Ja kovinpa tarkasti tunnut tietävän mikä painoarvo Lotuksen teknisellä yhteistyöllä on ART:n ja KVRT:n kaltaisille yhtiöille. ARTin kanssa yhteistyö koskee tietenkin ensi vuonna kaikille uutta GP2-autoa ja pikkuluokka tulee mukavana kylkiäisenä. IndyCarin kohdalla Lotus tietenkin halusi asemoida itsensä ensi vuoden 100-vuotisjuhlakisaa varten ja muutenkin testata sarjan vesiä kun uusi kalusto tulee 2012 viivalle. Mutta tietenkin mikäli Lotus ei olisi lähtenyt sponsoroimaan ja tarjoamaan Lotus Engineeringin teknistä osaamista KV Racingille tänä vuonna, niin silloin olisi puolestaan valitettu kuinka Lotus ei ole ollut mukana moottoriurheilussa ja nytkin se "tunkee sinne vain koska Fernandes yrittää kaapata sen brändin."

Ja onko monelta mennyt ohi, että nyt Fernandesin oikeutta käyttää Lotus-nimeä ei ole kyseenalaistanut ainoastaan Bahar ja Group Lotus, vaan myös Proton? Ne jotka olettivat Baharin ja Lotuksen olevan tässä kamppailussa juuri malesialaisten vuoksi heikommassa asemassa ainakin olivat ilmeisen väärässä, kun Malesian suurin autonvalmistaja ja Lotuksen omistaja melko yllättäen ei asettunutkaan Fernandesin puolelle itseään vastaan.
Jellinek sanoi:
Nyt kehtaa Fernandeskin esiintyä aidon Lotus-logon kanssa
No tuohon logoonhan Fernandesilla nyt ei ole mitään oikeuksia, vaikka hän kuinka olisi Huntin yhtiön itselleen hankkinut. Osoittaa lähinnä riidanhakuista ja huonoa luontoa. Mutta ostamalla tuollaisen esimerkiksi Elise Shopista hintaan 22,50, tukee luonnollisesti Lotus Carsia, joten tietenkin siitä vain kaikki halukkaat vaan tilaamaan tuon upean upean lippiksen itselleen. Varokaa kuitenkin "Team Lotus"-piraatteja, sillä ne voivat olla hämmästyttävän aidon näköisiä. ;)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Mika Salo kertoili jälkeenpäin, että Toyotan johtoporras pyrki opastamaan jopa kuskeja näiden osaamisalueella. Olivat Toyotalla laskeskelleet, että Salo jarrutti mutkiin aiemmin kuin kärkiaikoja ajavat kuskit ja kehottivat näiden havaintojen perusteella Saloa hyppäämään jarruille vasta lähempänä mutkia. Sitä eivät Toyota-pomot kuitenkaan olleet ottaneet huomioon, ettei Toyotan F1-autoista tuolloin löytynyt yhtä paljon pitoa kuin nopeimpien kuskien autoista. :D
Jos yrität sanoa että Gascoyne oli sanomassa Toyotan johtoportaasta moisia sanoja Salon aikaan niin niitä ei ainakaan Miken suusta päässyt tulemaan sillä hän oli vielä sillon Renaultin leirissä.

Toyota antoi aikoinaan väärälle miehelle potkut toyotalla ei näet kestetty sitä, että Gascoynen terävä kieli iski suoraan heikkoon kohtaan. Rahaa poltettiin hukkaan, eikä voittoja kuulunut sarjan suurimmasta budjetista huolimatta. Ja kun Gascoyne alkoi piikitellä asiasta herkkähipiäistä japanilaisjohtoa, se oli siinä. Ne japanilais johtajat (Tomita jne) olivat toyotalle heikoimmat lenkit organisaatiossa koko olemassa olo ajan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Toyota antoi aikoinaan väärälle miehelle potkut toyotalla ei näet kestetty sitä, että Gascoynen terävä kieli iski suoraan heikkoon kohtaan. Rahaa poltettiin hukkaan, eikä voittoja kuulunut sarjan suurimmasta budjetista huolimatta. Ja kun Gascoyne alkoi piikitellä asiasta herkkähipiäistä japanilaisjohtoa, se oli siinä. Ne japanilais johtajat (Tomita jne) olivat toyotalle heikoimmat lenkit organisaatiossa koko olemassa olo ajan.
Japanilainen johtamiskulttuuri ei siedä yhtään kritiikkiä tai arvostelua ja tämän takia niin Salo kuin Gascoyne saivat tallista lähteä vaikka Salon suoritukset ja Gascoynen menestys kertovat aivan jotain muuta...:thumbdown
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ja milläköhän muulla tavalla ehdotat, että Lotus Indianapolisiin ja pikkuformulaluokkiin olisi lähtenyt? Maailma ei ole enää yhtä avoin kuin se Chapmanin IndyCar- ja F2-projektien aikaan oli, joten kokonaan oman auton rakentaminen ei tule kysymykseenkään. Sen sijaan Lotuksen kaltainen insinööripaja saattaa tervehtiä haastetta, jossa kaikilla kilpailijoilla on alussa sama pieni laatikko, suurella mielenkiinnolla.
Oliko sinne pakko mennä lainkaan? ICS-projekti ei liene tuottanut muuta kuin hiilikuidunpalasia ja GP2-yhteistyö lähinnä pahaa verta. :wink: Olisihan Lotus Group voinut keskittää voimavaransa urheiluautoihin, mikä minusta olisi firmalle loogisin suunta myös sikäli, että Lotuksen/Protonin insinööritaito oikeasti näkyisi. Fokusoiminen ei taloudellisestikaan lieneisi pahaksi. Mitä maailman avoimuuteen tulee, on F3 käsittääkseni edelleen avoin luokka. Siellä tosin saa Dallaralta pataan.

Autonvalmistajillakin on totta kai oikeus sponsoroida, mutta kun käytetään Lotus Groupin nimeä legendaarisen kilpa-autonvalmistajan brändistä muistuttavalla tavalla (ja mm. "Lotuksen paluusta Indyyn" puhuen) luoden vääriä mielikuvia puljun oikeasta osuudesta (sponsorointi) ja historiallisesta jatkumosta, kalastellaan sameissa vesissä. Niin kuin jo totesin, ei Chapmanin perintöä kohdella yhtään sen arvokkaammin kuin Fernandesin virityksissä. Pikemminkin toisin päin.

Ja kovinpa tarkasti tunnut tietävän mikä painoarvo Lotuksen teknisellä yhteistyöllä on ART:n ja KVRT:n kaltaisille yhtiöille.
Kyllähän raha on kliffaa, sillä se homma pyörii. Tekniseltä kannalta lienee turha opettaa isäänsä panemaan. Saattaapi ART:n konttorissa muutama pysti olla.

Ja onko monelta mennyt ohi, että nyt Fernandesin oikeutta käyttää Lotus-nimeä ei ole kyseenalaistanut ainoastaan Bahar ja Group Lotus, vaan myös Proton?
Ei, mutta minulle on syntynyt vaikutelma, että nimen omaan Bahar olisi tässä aktiivisena toimijana.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jos yrität sanoa että Gascoyne oli sanomassa Toyotan johtoportaasta moisia sanoja Salon aikaan niin niitä ei ainakaan Miken suusta päässyt tulemaan sillä hän oli vielä sillon Renaultin leirissä.

Toyota antoi aikoinaan väärälle miehelle potkut toyotalla ei näet kestetty sitä, että Gascoynen terävä kieli iski suoraan heikkoon kohtaan. Rahaa poltettiin hukkaan, eikä voittoja kuulunut sarjan suurimmasta budjetista huolimatta. Ja kun Gascoyne alkoi piikitellä asiasta herkkähipiäistä japanilaisjohtoa, se oli siinä. Ne japanilais johtajat (Tomita jne) olivat toyotalle heikoimmat lenkit organisaatiossa koko olemassa olo ajan.
No ei. Tarkoitin, ettei Toyotalla annettu ammattimiehille (Salolle ja Gascoynelle) tarpeeksi toimintavapautta, vaan ylhäältä päin pyrittiin opastamaan osaavampia alaisia ja työnnettiin näin kapuloita omiin rattaisiin. Siellä Japanissa nyt vaan on sellainen käskyttämiskulttuuri, mikä ei näköjään toiminut F1-maailmassa. Salo ei siitä ainakaan tykännyt, ja luulen Gascoynenkin saaneen siitä lopulta tarpeekseen. Tällaista taustaa vasten arvelen Gascoynen osaavan arvostaa Fernandesin rennompaa johtamistapaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös