Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Heh. Eivät ne Team Lotuksen maineikkaan menneisyyden saavutukset lisää tämän nykyisen F1-Lotuksen vauhtia pätkääkään, joten Fernandesin tiimin on kyllä ansaittava ne tulevaisuuden mahdolliset menestykset puhtaasti omilla ansioillaan. ;)
Joo onhan se näin, mutta puhe oli tuosta peräpään tiimin saamasta huomiosta. Tuskin Air Asia F1 Racing Fernandes Grand Prix Team olisi ihan noin paljon otsikoissa liikkunut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Group Lotus haukkaa kyllä paskaa jos tunkee kaikkiin noihin luokkiin lähes yhtä aikaa. Rahaa palaa tuhottomasti, vaikka olisi pelkkä sponssi.

Lotus on kuitenkin suht. pikkutekijä autonvalmistajien joukossa.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Huh..melko kuumana tuntuu imiset käyvän Lotuksesta.. En ymmärrä miksi eräät hahmot täällä ovat niin kovin nykystä porukkaa vastaan? Minä nostan hattua hemmoille että saivat homman noinkin pyörimään. GroupLotuksen on aivan turha tulla itkemään asioista mitkä eivät edes heille kuulu. tuo uusi logo ja lippis on ihan hieno vastaveto (säilyy nimittäin otsikoissa), mainosta mainosta :ahem: Toivottavasti pojat rupeaa pärjäämään, sama pärjääkö heikki vai ei kuhan tiimi pärjää. :alppu:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Group Lotus haukkaa kyllä paskaa jos tunkee kaikkiin noihin luokkiin lähes yhtä aikaa. Rahaa palaa tuhottomasti, vaikka olisi pelkkä sponssi.

Lotus on kuitenkin suht. pikkutekijä autonvalmistajien joukossa.
No onhan Group Lotuksen omistaja Proton, joka on Malesian valtion omistama yritys, ja tuolla maalla riittää rikkauksia:
Merkittävimmät luonnonvarat

* tina
* öljy
* puu
* kupari
* maakaasu
* rautamalmi


Merkittävimmät vientituotteet

* öljyt
* koneet
* elektroniikka
* tina

http://fi.wikipedia.org/wiki/Malesia
joten meidän tuskin tarvitsee tuosta olla huolissammme. :eek:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Se on eriasia että mitenpaljon malesian valtio haluaa tukea tuota yhtäkkistä innostusta mennä moneen luokkaan kerralla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No onhan Group Lotuksen omistaja Proton, joka on Malesian valtion omistama yritys, ja tuolla maalla riittää rikkauksia:
[
joten meidän tuskin tarvitsee tuosta olla huolissammme. :eek:
Suomessakin on lukuisia valtion kokonaan ja enemmistö-omistamia yrityksiä. Eipä hallitukselta kuitenkaan mahtikäskyjä tule niille sponssattavista kohteista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja onko monelta mennyt ohi, että nyt Fernandesin oikeutta käyttää Lotus-nimeä ei ole kyseenalaistanut ainoastaan Bahar ja Group Lotus, vaan myös Proton? Ne jotka olettivat Baharin ja Lotuksen olevan tässä kamppailussa juuri malesialaisten vuoksi heikommassa asemassa ainakin olivat ilmeisen väärässä, kun Malesian suurin autonvalmistaja ja Lotuksen omistaja melko yllättäen ei asettunutkaan Fernandesin puolelle itseään vastaan.
Ei se ohi ole mennyt ja tietyllä tapaa se oli yllätys. Silti voi tuskin sanoa, että asia olisi Malesian päässäkään ratkaistu, Malesian hallitus kun on sekä Protonin omistaja että 1Malaysian kautta F1-tallin tärkein sijoittaja. Maininta Malesian intressien huomioimisesta Asmatin tiedotteessa ei jäänyt sekään huomaamatta ja siinä F1-talli on tehnyt hitusen parempaa työtä kuin Group Lotus ja Proton tahoillaan. Täytyy toki muistaa sekin, ettei Malesian valtio ole tähänkään asti lähtenyt junailemaan valtionyhtiöiden päätöksiä Lotus Racingin hyväksi esimerkkinä nyt vaikkapa Petronas-tuen meno Mercedesille.

Tuli muuten vastaan sellainen yllättävä tieto, että Perodua olisi ohittanut Protonin Malesian suurimpana autonvalmistajana.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No onhan Group Lotuksen omistaja Proton, joka on Malesian valtion omistama yritys, ja tuolla maalla riittää rikkauksia...

joten meidän tuskin tarvitsee tuosta olla huolissammme. :eek:
Protonin käpistelyt esim. IRC:n puolella ovat olleet niin epämääräistä katsottavaa, että enpä tuota minään mahtitekijänä pitäisi moottoriurheilussa. Oli valtion omistuksessa tahi ei.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joo onhan se näin, mutta puhe oli tuosta peräpään tiimin saamasta huomiosta. Tuskin Air Asia F1 Racing Fernandes Grand Prix Team olisi ihan noin paljon otsikoissa liikkunut.
Asiaahan voisi tarkastella vaikkapa niin, että ensin kuvittelet Hispania Racing Teamin hankkineen tälle kaudelle käyttöoikeuden Lotus-nimeen Fernandesin tiimin sijasta. Millaisena siis olisi tällainen Hispania-Lotus Racing Team näyttäytynyt yleisölle?

Ovat kolmesta uudesta tallista selvästi hitaimpia. Eivät asenna kauden mittaan mitään päälle päin näkyviä päivitysosia autoonsa. Vaihtelevat aiempaa F1-kokemusta vailla olevia maksukuskejaan sen mukaan kuka sattuu milloinkin maksamaan eniten. Eivät kerro itsestään julkisuuteen yhtään enempää kuin on pakko -- ilmaantuvat vain kisoihin, köröttelevät joukon viimeisinä ja häipyvät sitten vähin äänin jonnekin Espanjaan (tai missä se HRT:n päämaja nyt sitten sijaitseekin). Tältä pohjalta voit miettiä, kuinka paljon huomiota tällainen Hispania-Lotus-viritelmä olisi saanut.

Sitten voit verrata tuota kuvitelmaa siihen, mitä Fernandesin Lotus-tiimi on saanut aikaiseksi tällä kaudella. Näin voit jo varmaankin hahmottaa, noin ympäripyöreästi ja suurin piirtein, kuinka paljon Lotus F1 Racingin saamasta huomiosta tällä kaudella on puhtaasti Lotus-brändin ansiota, ja kuinka suuri osa huomiosta johtuu Fernandesin poppoon omasta toiminnasta. :D
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Täytyy sanoa että tää fernandesin viritelmä on ollut todella kiinnostava ja hauska seurattava , kiva on ollut huomata tiettyä avoimuutta ja hyvätuulisuutta tiimissä =) ja toi twittailu yms , on nykypäivään todellakin sopivaa ... en koskaan tule sekoittamaan jps lotuksia nykyiseen , enkä täysin yhdistämään nykyistä tallia entiseen , mutta siihen nähden mitä viimeiset vuodet lotus aiemmin f1:sissä koheloi niin tämä vaikuttaa huomattavasti lupaavammalta kuin 90 luvun sähellykset . Jos joku pilasi lotuksen maineen ykkösissä niin se , eikä tämä fernandesin viritelmä . Monet ovat iloisianähdessään brg:een pitkästä aikaa radalla joten miksi kaikkien pitää dissata ja jotenkin yrittää kaataa koko homma . Arvostan perinteitä mutta arvostan myös tätä yritystä tuoda nimi takaisin :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täytyy sanoa että tää fernandesin viritelmä on ollut todella kiinnostava ja hauska seurattava , kiva on ollut huomata tiettyä avoimuutta ja hyvätuulisuutta tiimissä =) ja toi twittailu yms , on nykypäivään todellakin sopivaa ... en koskaan tule sekoittamaan jps lotuksia nykyiseen , enkä täysin yhdistämään nykyistä tallia entiseen , mutta siihen nähden mitä viimeiset vuodet lotus aiemmin f1:sissä koheloi niin tämä vaikuttaa huomattavasti lupaavammalta kuin 90 luvun sähellykset . Jos joku pilasi lotuksen maineen ykkösissä niin se , eikä tämä fernandesin viritelmä . Monet ovat iloisianähdessään brg:een pitkästä aikaa radalla joten miksi kaikkien pitää dissata ja jotenkin yrittää kaataa koko homma . Arvostan perinteitä mutta arvostan myös tätä yritystä tuoda nimi takaisin :alppu:
Vuosina 1992-1993 ja vielä väläytyksenä 1994 Monzassa vanha Team Lotus oli hyvässä vauhdissa keskikastin kärkipäässä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
väläytyksenä 1994 Monzassa vanha Team Lotus oli hyvässä vauhdissa keskikastin kärkipäässä.
Jep, ´94 Monzaan Herbertillehän tuli uusi versio ko. kauden kärrystä. Mahdollisuuksia olisi ollut ehkä jopa voittoon, ainakin palkintopallille, jollei Irvine olis teilannu tätä parempaa Herbertin kärryä ajokelvottomaksi. Uusintastarttiin Herbert osallistui vanhalla versiolla, jolla ei pisteille ollut asiaa.

Tähän tällä "Heikin Lotus-tallilla" on matkaa. Tällä hetkellä näyttää jopa siltä, että Virgin Glockin ajamana on nopeampi kuin Lotus. Nykyisellä testausmäärällä ei varmasti ensi kaudeksi yllätyksiä tehdä. Veikkaan että Toro Rossokin on vielä kaukana horisontissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos Fernandes saa pitää Lotus-nimen, yllyttääkö se kenties jatkossakin tulemaan F1:iin, jonkin lopettaneen legendaarisen tallin nimellä (Benetton, Brabham, BRM...)? :tongue:
 

ChipsAhoy

New member
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
3
Miksi Fernandes ei hommannut "Team Lotus" -oikeuksia jo vuosi sitten, vaan talli "tyytyi" tuohon Lotus Racingiin? Vai yritettiinkö sitä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Miksi Fernandes ei hommannut "Team Lotus" -oikeuksia jo vuosi sitten, vaan talli "tyytyi" tuohon Lotus Racingiin? Vai yritettiinkö sitä?
Aihetta on käsitelty jossain määrin noissa lukuisissa nimisotkua valottavissa tiedotteissa ja haastatteluissa.

Fernandesin mukaan alunperin ei ollut aivan selvää mitä Hunt tarkalleen ottaen omisti, joten kaupat tulivat ajankohtaiseksi vasta, kun asia oli selvitetty.

Toisekseen alunperin oli tarkoitus tehdä yhteistyötä Protonin (ja Group Lotuksen) kanssa. Proton taas ei voinut myöntää lisenssiä Team Lotus -nimeen, koska ei sitä omista.
 

ChipsAhoy

New member
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
3
Fernandesin mukaan alunperin ei ollut aivan selvää mitä Hunt tarkalleen ottaen omisti, joten kaupat tulivat ajankohtaiseksi vasta, kun asia oli selvitetty.
Olisin kuvitellut näihin asioihin perehtyneiden lakimiesten kykenevän tarvittaessa selvittämään hyvinkin ripeästi sen, kuka jonkun nimen ja/tai logon omistaa. Mutta ehkä tämä on kinkkisempää.

Proton taas ei voinut myöntää lisenssiä Team Lotus -nimeen, koska ei sitä omista.
Tämän toki ymmärrän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14281
Lotuksella oli vain yksi evoluutiomallin moottori eli periaatteessa kaudella 94 Lotuksella oli muutoin vain pelkkiä vanhoja Mugenin moottoreita jotka olivat erittäin teknisiä ongelmapesiä ja hitaita. Rahoituksen järjestyessä kausi 94 olisi voinut olla toinen kokonaisuudessaan Lotukselle. Evoluutiomallilla ja etenkin useammilla moottoreilla pisteille olisi voinut ajaa säännöllisemmin ja kenties palkintokorokkeelle. Yhtään pistettä ei Lotukselle tullut joten se oli huono juttu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tähän tällä "Heikin Lotus-tallilla" on matkaa. Tällä hetkellä näyttää jopa siltä, että Virgin Glockin ajamana on nopeampi kuin Lotus. Nykyisellä testausmäärällä ei varmasti ensi kaudeksi yllätyksiä tehdä. Veikkaan että Toro Rossokin on vielä kaukana horisontissa.
Minä taas veikkaan, että Fernandesin Lotus on tavoittanut Toro Rosson ensi kauden alkuun mennessä ja jättää sen taakseen kauden edetessä. :p

Toro Rossohan oli jo viime kaudella kokenut ja rutinoitunut talli, jossa auton rakentaminen tälle kaudelle aloitettiin hyvissä ajoin. Lotus Racing puolestaan aloitti kaksitoista ja puoli kuukautta sitten tyhjässä rakennuksessa henkilökuntanaan neljä tai viisi ihmistä. Toro Rosson valmistautuminen ensi kauteen sujunee pitkälti samoilla nuoteilla kuin tähänkin kauteen, mutta Lotus Racing pääsee nyt ensimmäistä kertaa valmistautumaan uuteen kauteen täysin toimintakykyisenä ja riittävästi aikaa käytössään. Muistelen Gascoynen sanoneen jo heinäkuussa, että Silverstonen osakilpailun jälkeen kehitystyö keskitetään seuraavan kauden autoon. Force Indian nykyisen teknisen johtajan Mark Smithin siirtyminen Lotuksen leipiin vuoden vaihteessa saattaa myös näkyä Lotuksen vauhdissa ensi kaudella.

Toro Rosso siis tuskin parantaa menoaan ensi kauteen siirryttäessä mitenkään merkittävästi, mutta Fernandesin tallilta voi kyllä odottaa selkeää vauhdinlisäystä. Lisäksi huhuttu siirtyminen Renaultin toimittamiin moottoriin, hydrauliikkajärjestelmään ja vaihdelaatikkoon poistaisi pitkälti tekniset murheet, joista Lotus Racing on tällä kaudella kärsinyt.

Karun Chandhok kertoi muistaakseni hiljattain BBC:lle, että uusien tallien mestaruudesta on palkintona 20 miljoonaa euroa. Arvattavasti Virginillä on tämä potti tavoitteenaan, kun ovat jatkaneet tämänvuotisen autonsa kehittämistä loppukauteen asti. (Virgin sai osan tämän kauden viimeisestä isosta päivityksestään Singaporeen ja loppuosa tulee Japaniin.) Nähtäväksi jää, onko Virgin satsannut tämänvuotisen autonsa kehittämiseen ensi vuoden auton kustannuksella.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös