Tähän tällä "Heikin Lotus-tallilla" on matkaa. Tällä hetkellä näyttää jopa siltä, että Virgin Glockin ajamana on nopeampi kuin Lotus. Nykyisellä testausmäärällä ei varmasti ensi kaudeksi yllätyksiä tehdä. Veikkaan että Toro Rossokin on vielä kaukana horisontissa.
Minä taas veikkaan, että Fernandesin Lotus on tavoittanut Toro Rosson ensi kauden alkuun mennessä ja jättää sen taakseen kauden edetessä.
Toro Rossohan oli jo viime kaudella kokenut ja rutinoitunut talli, jossa auton rakentaminen tälle kaudelle aloitettiin hyvissä ajoin. Lotus Racing puolestaan aloitti kaksitoista ja puoli kuukautta sitten tyhjässä rakennuksessa henkilökuntanaan neljä tai viisi ihmistä. Toro Rosson valmistautuminen ensi kauteen sujunee pitkälti samoilla nuoteilla kuin tähänkin kauteen, mutta Lotus Racing pääsee nyt ensimmäistä kertaa valmistautumaan uuteen kauteen täysin toimintakykyisenä ja riittävästi aikaa käytössään. Muistelen Gascoynen sanoneen jo heinäkuussa, että Silverstonen osakilpailun jälkeen kehitystyö keskitetään seuraavan kauden autoon. Force Indian nykyisen teknisen johtajan Mark Smithin siirtyminen Lotuksen leipiin vuoden vaihteessa saattaa myös näkyä Lotuksen vauhdissa ensi kaudella.
Toro Rosso siis tuskin parantaa menoaan ensi kauteen siirryttäessä mitenkään merkittävästi, mutta Fernandesin tallilta voi kyllä odottaa selkeää vauhdinlisäystä. Lisäksi huhuttu siirtyminen Renaultin toimittamiin moottoriin, hydrauliikkajärjestelmään ja vaihdelaatikkoon poistaisi pitkälti tekniset murheet, joista Lotus Racing on tällä kaudella kärsinyt.
Karun Chandhok kertoi muistaakseni hiljattain BBC:lle, että uusien tallien mestaruudesta on palkintona 20 miljoonaa euroa. Arvattavasti Virginillä on tämä potti tavoitteenaan, kun ovat jatkaneet tämänvuotisen autonsa kehittämistä loppukauteen asti. (Virgin sai osan tämän kauden viimeisestä isosta päivityksestään Singaporeen ja loppuosa tulee Japaniin.) Nähtäväksi jää, onko Virgin satsannut tämänvuotisen autonsa kehittämiseen ensi vuoden auton kustannuksella.