Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Alkaa todella harmittamaan toi nimihässäkkä yms , minusta lotus racing oli kiva tiimi kaikenkaikkiaan... Twittailu , faniavoimuus , huumori , tulevaisuuteen panostaminen ... Tulin jotenkin vain todella hyvälle tuulelle koko tiimistä ... Harmi kun kaatuu nimisotkuihin ... Ja lotus kaarojen pyörittäjään... Ei ummarra , ilmaista mainosta , suosittu tiimi , hyvät kuskit , tekemisen meininki .... Noh ... minkäs sille mahtaa... Toki tiedän et nimellä ratsastettiin , mut minun mielest peri brittiläinen meno tallissa oli... Monella mittapuulla. Nykynen lotuksen autolinjauskin , sillä on vähemmän tekemistä perustajan kanssa kuin tällä tiimillä... Mut minkäs sille voi jos kateellisuus iskee.... Fernandesin tallia pidän aina silti enemmän filosofiaa edustavana... Huumoria , alotetaan pienestä , kunnioitetaan periaatteita...
Taisi käydä niin, että pärjäsivät brändimielessä liian hyvin, ja nyt kateelliset haluavat osille (Proton & Co). Toivottavasti sotku päättyy kuitenkin niin, että Lotus jatkaa Lotuksena ensi vuonna F1:ssä, eikä joku Bahar pääse 10000km lähemmäksi projektia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Group Lotus ja Team Lotus ovat olleet eri firmoja jo iät ja ajat ja se on todettu noin 89 000 kertaa. Oletko tyhmä vai etkö vain ymmärrä?
Olen turhautunut, kun noin monen kerran jälkeenkin asia tuntuu olevan monelle täysin epäselvä. Vielä turhautuneempi alan olla siihen, että varsinaisia vastauksia esittämiini pointteihin ei ole tarjottu, vaan edelleen paras puolustus on henkilökohtainen hyökkääminen ja Lotuksen moottoriurheiluohjelmien herjaaminen.




Tasapuolisuuden nimessä haluatte varmaankin rutista myös näistä kerroista, kun autonvalmistaja liimasi tarransa yksityyppiluokan autoon, jonka kanssa sillä ei varsinaisesti ollut mitään tekemistä.
Lisäksi tällä Fernandesin Lotuksella on edelleenkin Clive Chapmanin siunaus.
Käytän WebSlave-puolustusta ja pyydän osoittamaan linkin, jonka mukaan tämä olisi edelleen totta. Täysin tietoisena siis siitä, ettei sellaista löydy.

Ja onhan tuo melko heikko puolustus. Clive oli paikalla kun "ei-Chapmanin Lotus" lanseerasi uudet automallinsa Pariisin autonäyttelyssä. Hänen Classic Team Lotus-pajansa sijaitsee Lotus Carsin kanssa samassa pihapiirissä, joten ei tarvitse mielikuvitusta paljon käyttää, jotta voisi kuvitella Chapmanien tukevan Lotuksen moottoriurheiluhankkeita. Olihan hänen tiiminsä vastuulla entisöidä Clarkin Indianpolisin voittoauto Lotus 38 juurikin merkin Brickyard-paluun kunniaksi.
Colinhan kyllä Group Lotuksen perusti, mutta ei sekään enää sama yhtiö ole, malesialaisten omistuksessa sekin.
Tuolla perusteella McLarenkaan ei oikeasti ole McLaren (siis se F1-talli), eikä oikeastaan mikään yritys, jonka omistuspohjassa on tapahtunut pieninkään muutos sitten sen perustamisen, johon Jellinik jo viittasikin

Tässäkin argumentissa Baharin palkkaaminen puhuu oikeastaan Lotuksen puolesta, sillä mikäli tämä harhakäsitys "Malesian mafiasta" pitäisi paikkaansa, niin toki Protonin omistuksessa ollut firma olisi pakotettu ruotuun. Käsitys malesialaisesta Lotuksesta kuitenkin syntyi alunperin David Huntin työpöydällä ja Lotus on hiljalleen tehnyt asioitaan samassa rakennuksessa Norfolkissa, jonne Colin Chapman sen sijoitti.

Emoyhtiön panostaminen brittimerkkiin puolestaan ei eroa mitenkään mm. Audin aloittamasta Le Mans-projektista, jonka tuloksena Bentley voitti vuoden 2003 24 tunnin ajon.
neos sanoi:
Tää munkin mielestä on huvittavaa kun toinen tiimi rakentaa autonsa itse BRITEISSÄ mutta toinen on silti aidompi ja Colinia kunnioittavampi sponsoroimalla jotain keskitason tallia
89 000 ja ensimmäisen kerran: Fernandesin Lotuksessa ei ollut tänä vuonna muuta Lotusta kuin Cliven luovuttama hattu ja Lotukselta liisattu lisenssi. Siis sen Lotuksen, joka nyt ei eräiden mielestä ole Lotus, koska Fernandesin Lotus on Lotus.

"Tää toinen" Lotus puolestaan on Colin Chapmanin perustama ja heillä on varmasti monia hattuja. Ainakin heillä on hallussaan Chapmanin heille ja heidän merkilleen suunnittelemia autoja sekä niiden myymiseksi valmistettuja mainoksia, joissa juhlistetaan Lotuksen kunniakasta moottoriurheiluhistoriaa. Fernandes voi rikkaana miehenä ostaa Chapmanin suunnittelemia autoja, mutta eihän se ole koskaan sama ja tämän toivottavasti kaikki ymmärtävät.

Moni kiittelee siitä, että Fernandes sai puolessatoista vuodessa aikaan näin paljon. Kilpailullisesti se onkin hatunnoston arvoinen asia ja siksi häntä siitä onnittelenkin. Mutta tämä nimisekoilu myös osoittaa, että hätäisesti ja kiireellä tulee myös jotain muuta. Fernandes halusi oman Lotuksen ja hän halusi sen ykkösiin heti. Tapa oli väärä ja väkinäinen. Ei ollut heillä käytössä kuin ennen julkaisua Lotuksen omaa merkkiä, sen jälkeen syntyikin Lotus Racing, joka kuitenkin oli jollain tavalla Team Lotus, mutta ei kuitenkaan voinut olla Team Lotus.

Rauhassa ja ajan kanssa Fernandes olisi voinut vakuuttaa Huntin ja tukea Lotuksen moottoriurheiluprojekteja jo ennen kuin hän haki tallilleen osallistumisoikeutta ykkösiin. Hän olisi voinut elää täydessä harmoniassa kaikkien leikkikentän lasten kanssa. Mutta se ei tullut kuuloonkaan, koska hän halusi Lotuksen itselleen ja vain itselleen, eikä nyt ainoastaan tahrannut Lotuksen mainetta, vaan sai samalla myös malesialaisten "Yhtenäinen Malesia - 1Malaysia" - projektin vaikuttamaan varsin ontolta ja tyhjältä markkinamiesten suhmuroinnilta. :rolleyes:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
TomorrowNewsf1.com juoruaa Lotus Carsista tulevan huomenna paitsi Renault F1-tiimin sponsori, myös vähemmistöosakas. Samanaikaisesti autonvalmistaja Renault vetäytyisi tallista, mutta jättäisi tallille nimensä vielä ensi vuoden ajaksi. Renault toimittaisi tallille myös pariksi vuodeksi eteenpäin ilmaiset moottorit. Viiden vuoden mittaisesta nimisponsorin asemasta Lotus Cars maksaisi kaikkiaan 120 miljoonaa euroa (24 miljoonaa / vuosi).

Kubica ja Petrov jatkaisivat tämän huhun mukaan kuljettajina. Petrov sitoutuisi monivuotiseen pestiin ja toisi tallille kymmenen miljoonaa euroa.

(Google-englanninnos)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tasapuolisuuden nimessä haluatte varmaankin rutista myös näistä kerroista, kun autonvalmistaja liimasi tarransa yksityyppiluokan autoon, jonka kanssa sillä ei varsinaisesti ollut mitään tekemistä.
Et sitten huonompaa vaihtoehtoa keksinyt? Katsos mikä teksti siinä moottorikatteen juuressa kimaltelee?


Mutta se ei tullut kuuloonkaan, koska hän halusi Lotuksen itselleen ja vain itselleen, eikä nyt ainoastaan tahrannut Lotuksen mainetta, vaan sai samalla myös malesialaisten "Yhtenäinen Malesia - 1Malaysia" - projektin vaikuttamaan varsin ontolta ja tyhjältä markkinamiesten suhmuroinnilta. :rolleyes:
Vaikka Fernandes kuinka olisi käynyt ryöstöretkellä, on aika pitkälti yleisön sympatiat Fernandesin tallin puolella, ja G Lotus nähdään sinä ilkeänä pahantekijänä, joka tulee ja pilaa kaiken hyvin alkaneen. Ainakin tällä voorumilla tilanne taitaa olla noin 25-2...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Moni kiittelee siitä, että Fernandes sai puolessatoista vuodessa aikaan näin paljon. Kilpailullisesti se onkin hatunnoston arvoinen asia ja siksi häntä siitä onnittelenkin. Mutta tämä nimisekoilu myös osoittaa, että hätäisesti ja kiireellä tulee myös jotain muuta. Fernandes halusi oman Lotuksen ja hän halusi sen ykkösiin heti. Tapa oli väärä ja väkinäinen. Ei ollut heillä käytössä kuin ennen julkaisua Lotuksen omaa merkkiä, sen jälkeen syntyikin Lotus Racing, joka kuitenkin oli jollain tavalla Team Lotus, mutta ei kuitenkaan voinut olla Team Lotus.

Rauhassa ja ajan kanssa Fernandes olisi voinut vakuuttaa Huntin ja tukea Lotuksen moottoriurheiluprojekteja jo ennen kuin hän haki tallilleen osallistumisoikeutta ykkösiin. Hän olisi voinut elää täydessä harmoniassa kaikkien leikkikentän lasten kanssa. Mutta se ei tullut kuuloonkaan, koska hän halusi Lotuksen itselleen ja vain itselleen, eikä nyt ainoastaan tahrannut Lotuksen mainetta, vaan sai samalla myös malesialaisten "Yhtenäinen Malesia - 1Malaysia" - projektin vaikuttamaan varsin ontolta ja tyhjältä markkinamiesten suhmuroinnilta. :rolleyes:
Kaikki muut muniin puhaltelijat eivät saaneet mitään aikaan vuoden 1995 jälkeen, jolloin Lotus -nimi hävisi F1:stä Pacific -tallin mukana väliaikaisesti historiaan.

Tony sai aikaan ja toi nimen takaisin ykkösiin. Se, mitä sen jälkeen on tapahtunut, onkin jo asia erikseen. Näyttäisi kovasti siltä, että Lotus Group heräili vasta Tonyn projektin myötä ja alkoi talloa Tonyn tiimin hiekkalaatikkoa kun pikkulapsi. Lotus Groupin harrastama omiminen ei edes jää tähän.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Kaikki muut muniin puhaltelijat eivät saaneet mitään aikaan vuoden 1995 jälkeen, jolloin Lotus -nimi hävisi F1:stä Pacific -tallin mukana väliaikaisesti historiaan.
Vuoden 1995 Lotuksesta sen verran että se oli malliltaan 112 ja sitä oli suunitellut Chris Murphy mutta koskaan me emme tietenkään autoa nähneet ja Lotus pisti pillit pussiin 17 tammikuuta. Kuskeinahan olisi pitänyt toimia kenties Salo/Zanardi.

Vaikka tiimi sulautuikin Pacific-talliin niin tietääkseni insinöörejä Lotukselta sinne ei mennyt.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Et sitten huonompaa vaihtoehtoa keksinyt? Katsos mikä teksti siinä moottorikatteen juuressa kimaltelee?
Tarkistappa itse mikä moottori sen nimen alla oikein mahtaa käydä. :doubtful:
Vaikka Fernandes kuinka olisi käynyt ryöstöretkellä, on aika pitkälti yleisön sympatiat Fernandesin tallin puolella, ja G Lotus nähdään sinä ilkeänä pahantekijänä, joka tulee ja pilaa kaiken hyvin alkaneen.
Sue_me sanoi:
Näyttäisi kovasti siltä, että Lotus Group heräili vasta Tonyn projektin myötä ja alkoi talloa Tonyn tiimin hiekkalaatikkoa kun pikkulapsi.
On tietenkin varsin ikävää, että vielä nykypäivänäkin suurta yleisöä ja F1-faneja pystyy viemään kuin vierasta pässiä narussa. Tämä keskustelukin on täynnä spekulaatiota, mutuilua ja puhtaita väärinkäsityksiä sekä räikeitä asiavirheitä, joita olen parhaani mukaan yrittänyt korjata, mutta joihin vain harvoilla näyttää olevan halua tai paukkuja tarttua.

Fernandesin F1-talliprojekti ja Baharin palkkaaminen Lotuksen johtajaksi samoihin aikoihin olivat yksinkertaisia yhteensattumia, jotka tietenkin yhdestä suunnasta tiettyyn kellonaikaan tarkastelemalla voi tulkita aivan kuten itse tahtoo.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Reinkarnaatio -ei aina kovin kivuton

Aina kun jotain lopetettua merkkiä niin henkilö/urheilu- tai kilpa-autopuolella ryhdytään valmistamaan uudelleen herää epäilys perinteiden kunnioituksesta. Esim. Mersun herättäessä henkiin Maybachin ei tässä ollut juuri mitään skismaa, koska merkeillä on vahvat historialliset kytkökset ja asia saikin oitis merkin perustaijien jälkeläisen Ulrich Schmid-Maybachin siunauksen. Sen sijaan kun malesialainen liikemies perustaa erittäin suurta arvostusta nauttivan F1-tallin uudelleen kotimaahansa rekisteröityneenä ja samalla yrittää kaapata itselleen koko merkin F1-historian, ei asia voi olla noin yksiselitteinen, varsinkin kun urheiluautoja valmistava Iso-Britannian edelleen kotimaakseen tunnustava Group Lotus on vielä voimissaan. Mitäköhän brittiläiset F1-fanit ovat mieltä kumpi on aidompi Lotus? F1 kaipaa Fernandesin kaltaisia innokkaita ja ökyrikkaita ja muutenkin hänellä on ihan asiallinen meininki, joten en halua teilata häntä, mutta voiko legendaarisen F1-tallin pyhäinjäännöksiä ihan rahalla omia? :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Fernandesin F1-talliprojekti ja Baharin palkkaaminen Lotuksen johtajaksi samoihin aikoihin olivat yksinkertaisia yhteensattumia, jotka tietenkin yhdestä suunnasta tiettyyn kellonaikaan tarkastelemalla voi tulkita aivan kuten itse tahtoo.
Tämä on huvittava syytös sinun näkövinkkelistäsi tulevana. Sinä olet tässä otsikossa mm. tuominnut Fernandesin päätöksen lopettaa Cosworth-yhteistyö ja siirtyä Renault'hon, koska Lotus tekee yhteistyötä Cosworthin kanssa. Nyt, kun Group Lotus hyppää petiin Renault'n kanssa, se onkin kerrassaan mainiota. Dany Bahar ei mielestäsi voi näköjään tehdä mitään väärää.

CARTer 12.9.2010 sanoi:
Tästähän mielenkiintoinen soppa syntyy. Lotuksella ollaan tunnetusti oltu erittäin tyytymättömiä Fernandesin omavaltaiseen tyyliin johtaa tallia, joka käytännössä on Malesian valtion kautta myös Protonin alaisen Lotus Carsin omistuksessa. Viimeisimpänä tietenkin huhut moottorin vaihdosta ovat aiheuttaneet Lotuksella suurta närkästystä, sillä Lotushan tekee tiivistä yhteistyötä Cosworthin kanssa, eikä siksi siirtyminen Renault'n moottoreihin ole Lotuksen kannalta mitenkään looginen askel.
Mitä tulee hiekkalaatikkoleikkeihin ja mahdollisiin riitapukareihin, niin Tonyn alkaessa leikkiin viime syyskuussa Dany Bahar ei vielä ollut paikalla. Tällöin viisivuotinen lisenssi nimen käytöstä saatiin aikaan ilman tuskia. Vaikuttaa enemmänkin siltä, että Fernandesin "virhe" on ollut olla suostumatta Baharin kaikkiin oikkuihin.

Kysyinköhän jo aiemmin jotain konkreettista esimerkkiä siitä, kuinka Lotus Racing on Lotus-brandia vahingoittanut.
 
Viimeksi muokattu:

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Kysyinköhän jo aiemmin jotain konkreettista esimerkkiä siitä, kuinka Lotus Racing on Lotus-brandia vahingoittanut.
Mun mielest ei ole kyse siitä että onko Fernandesin Lotus Racing vahingoittanut Lotus-brändiä vaan ennemminkin siitä että hän ison lompakkonsa turvin osti oikeuden Lotus-nimeen ja alkoi leikkimään Team Lotusta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mun mielest ei ole kyse siitä että onko Fernandesin Lotus Racing vahingoittanut Lotus-brändiä vaan ennemminkin siitä että hän ison lompakkonsa turvin osti oikeuden Lotus-nimeen ja alkoi leikkimään Team Lotusta.
Ei. Proton / Group Lotus ei ole luovuttanut käyttöoikeutta nimeen vasten tahtoaan, vaan alun perin hyvinkin yhteistyöhaluisena, mistä esimerkkinä Protonin lähteminen mukaan tukijaksi. Fernandesilla on aloittaessaan ollut siunaus nimen käytölle. Se, onko Fernandes tehnyt jotain brandia vahingoittavaa on hyvinkin tärkeää kun puhutaan siitä, onko välirikkoon jokin todellinen syy vai onko taustalla vain Baharin halu pitää kaikki langat käsissään.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mike Gascoynea haastatelleen Turun Sanomien mukaan englantilaiselta oikeuslaitokselta odotetaan marraskuun 19. päivänä tuomiota Tony Fernandesin ja Group Lotuksen väliseen kiistaan Team Lotus -nimestä.

Tämä tiedonmurunen selittääkin Lotus Racingin viimeaikaisia aktiviteetteja Twitterissä ja Facebookissa. Jos tuomio on Fernandesille myönteinen, saattaa formuloissa olla ensi kaudella kaksi Lotusta. Jos taas tuomio on myönteinen Group Lotukselle, niin Fernandesin täytyy luoda tiimilleen uusi brändi ilman Lotus-nimeä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tasapuolisuuden nimessä haluatte varmaankin rutista myös näistä kerroista, kun autonvalmistaja liimasi tarransa yksityyppiluokan autoon, jonka kanssa sillä ei varsinaisesti ollut mitään tekemistä.
Kyllä niistä voidaan rutista, mutta eivät ne tähän Lotus-keskusteluun liity, joten rutistakoon jossain omassa ketjussaan. Lyhyesti kuitenkin totean, että typeräähän se. Niin kuin sekin, että Renaultin F1-auton kyljessä lukee Lada. Mutta minkäs teet, lukihan Fernandesin Lotuksenkin takasiivessä Proton.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös