Ykkösten tulevaisuus

AkeRisu

Active member
Liittynyt
9.10.2009
Viestit
40
Minä olen leikitellyt ajatuksella että Formuloihin tulisi mahdollisuus oikaista pari kertaa/kisa joku shikaani. Näin päästäisiin näistä Trulli -junista. Se on tietysti vähän keinotekoinen tapa lisätä ohituksia mutta yksi lisä taktikointiin että missä vaiheessa käyttää oikaisun hyväkseen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Minä olen leikitellyt ajatuksella että Formuloihin tulisi mahdollisuus oikaista pari kertaa/kisa joku shikaani. Näin päästäisiin näistä Trulli -junista. Se on tietysti vähän keinotekoinen tapa lisätä ohituksia mutta yksi lisä taktikointiin että missä vaiheessa käyttää oikaisun hyväkseen.
Mulla kävi joskus mielessä, että sellainen rallicrossista tuttu "metsälenkki" vois olla kätevä samaan tarkoitukseen. Eli täytyisi kiertää pidempää reittiä esim. kaksi-viisi kertaa kilpailun aikana.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
- R. Kubican sanoihin on mahdotonta olla yhtymättä. Koko F1-kausi vm. 2009 on ollut täynnä kaikkea sitä mitä sen ei olisi pitänyt olla ja taas melkoisesti vailla kaikkea sitä, mitä sen taas olisi pitänyt olla. Kun moottoriurheilusta puhutaan, pitäisi radan ulkopuolisten asioiden ja politikoinnin lähestulkoon aina olla vasta toisella sijalla kun lehdissä revitään otsikoita kuninkuusluokasta.
Asennekysymys. Kubica on antanut politiikan vaikuttaa itseensä. Mitäs veikkaatte, onko Kimi antanut moisen vaikuttaa? Eiköhän Kimi ole keskittynyt 99% vain ajamiseen. Suosittelen samaa muillekin kuskeille. 1% varaus siksi, että Kimikin on joutunut vähän miettimään tulevaa talliaan, eikä vain ajamista 100%.

Sitä paitsi vaikka periatteessa F1:n maine on vedetty lokaan monenlaisista syistä viime vuosina, on myös niin, että kunhan pysyy lehtien otsikoissa ja palstoilla, se on plussaa. Jos nämä skandaalit olisivat aiheuttaneet F1:n unohtamisen mediassa, puhuttaisiin todellisesta kriisistä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No tuskin kukaan nyt niin naivi olisikaan, että tätä pitäisi minkään valtakunnan merkkinä mistään? Audi Singaporen johtaja sanoo, että kustannus on VAGille liian suuri. Hirveä yllätys. :rolleyes:

Suomen Audi-mies oli lähes yhtä merkittävä henkilö tämän konsernin johtoportaassa kuin hra Carl, joten tästä on todella pitkä matka mihinkään.
Olisi näemmä sittenkin pitänyt lisätä hymiö jos toinenkin :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Asennekysymys. Kubica on antanut politiikan vaikuttaa itseensä. Mitäs veikkaatte, onko Kimi antanut moisen vaikuttaa?
Ihan selvästi Kimi on ollut huolissaan F1:n tilasta, kun tulokset paranivat heti huomattavasti, kun FIA ja FOTA sopivat. :D
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Jos moottorikehitys olisi vapaampaa, se houkuttelisi mukaan uusia (ja vanhoja) yrittäjiä autotehtaiden puolelta ja Cosworth (sekä mahdollisesti lisäksi vielä toinenkin paja) puolestaan tarjoaisi vanhaan tapaan hyvän ja toimivan peruspaketin ilman tehdaspannuja ajaville.
Olisiko sun mielestä hyvä että toisissa autoissa olisi 100 hevosvoimaa enemmän kuin toisissa? Näinhän käy jos moottorien kehitys vapautetaan ja Cosworth tekee asiakasmoottoreita. Kuinkahan paljon Mika Saloa nauratti ajaa jotain Tyrrelliä Fordin V8:lla jossa oli 100-150hv vähemmän kuin kilpailijoilla?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olisiko sun mielestä hyvä että toisissa autoissa olisi 100 hevosvoimaa enemmän kuin toisissa? Näinhän käy jos moottorien kehitys vapautetaan ja Cosworth tekee asiakasmoottoreita. Kuinkahan paljon Mika Saloa nauratti ajaa jotain Tyrrelliä Fordin V8:lla jossa oli 100-150hv vähemmän kuin kilpailijoilla?
Olen vahvasti sitä mieltä, että Formula ykkösiä ei todellakaan pidä väkisin tasapäistää liikaa.

Kun aloitin seuraamisen 90-luvun alkupuolella, niin esim. legendaarinen pikkutalli nimeltä Minardi teki muutamalla kaudella resursseihin nähden hyvää tulosta moottoreinaan Fordin asiakasversiot. Lotus on toinen esimerkki. Jordan menestyi Hartin moottoreilla paikoin suorastaan loistavasti. Mugen-Hondalla oltiin muutama vuosi myöhemmin vaatimattomasti lähellä mestaruutta.

Esimerkissäsi puhut kaudesta 1997, jolloin Tyrrell oli F1-tallina todellisuudessa jo edesmennyt ja rahaa/mahdollisuuksia parempiin kiuluihin ei ollut.Tuskinpa tuo Saloa pahemmin nauratti, mutta eihän se mikään uusi tilanne miehelle ollut. Yamahan tehdaskoneilla parilla edeltävällä kaudella Mika lausui muutamaan otteeseen olleensa radalla "kuin liikkuva shikaani".

Force Indian yht. äkkisestä parin kisan noususta puhuttaessa tunnutaan kokonaan unohtavan esim. Damon Hillin ja Arrowsin Unkarin sensaatio vuodelta 1997 tai hieman vanhempi esimerkki Ivan Capellin ja Leyton Housen Ranskan GP:stä vm. 1990.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Korjatkaa toverit jos olen väärässä. Käsittääkseni nykyisissä säännöissä on pykälä joka määrää tallit toimittamaan saman moottorin asiakastalleille kun mitä itse käyttävät. Itse toivoisin moottori kehityksen paluuta lajiin. Joidenkin suuresti pelkäämää isojen ylivaltaa voitaisiin hillitä säännöillä. Asiakastallille olisi tarjottava samaa kehitysversiota moottorista mitä valmistajan talli itse käyttää. Pannun maksimi hinnaksi vaikka miljoonan kipale. Vielä kun rajoittaisivat polttoaine tankin koon fiksusti ja mahdollistaisivat muiden polttoaineiden käytön. Aeorodynamiikka vielä sille mallile, että toista autoa pystyy seuraamaan nopeissa mutkissa, niin johan on kumma jos ei ala radalla tapahtua.

Politikoinnista ja surkuhupaisasta tuomaroinnista tuskin päästään eroon ennen kun lajin johtoporrasta on kunnolla tuuletettu. Toivottavasti tämäkin nähdään lahitulevaisuudessa, ennen kun lajin viimeisetkin uskottavuuden rippeet ovat hävinneet.

Edit: Ja vielä...

Rengas pelleyly helvettiin. Jos monopoli on pakko säilyttää, niin voisivat sitten laittaa edes tasan samat nakit kaikille koko kaudeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Olen vahvasti sitä mieltä, että Formula ykkösiä ei todellakaan pidä väkisin tasapäistää liikaa.
Samoin! Ärsyttää vaan kun nyt arvioidaan Mersu parhaaksi, ja puhutaan taas tasapäistämisestä. Kilpaile siinä sitten paremmuudesta moottoritoimittajana. Se kuului minusta vain asiaan, kun oli enemmän eroja menneinä vuosina, ja sitten katurata tai sadekeli toi pikkutalleillekin paremmin yllätysmahdollisuuksia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Minä olen leikitellyt ajatuksella että Formuloihin tulisi mahdollisuus oikaista pari kertaa/kisa joku shikaani. Näin päästäisiin näistä Trulli -junista. Se on tietysti vähän keinotekoinen tapa lisätä ohituksia mutta yksi lisä taktikointiin että missä vaiheessa käyttää oikaisun hyväkseen.
Veisi sen viimeisenkin uskottavuuden rippeen. Monacossa joka ikinen kuski sitten oikaisee ensimmäisessä mutkassa ensimmäisellä kierroksella :idea:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kyllähän se olisi mahdollista, että rakennettaisiin ikään kuin "tuplamutka" josta lyhyempää reittiä saisi käyttää vaikka viisi kertaa kilpailun aikana. Varmistettaisiin, että kilpailun keskivaiheilla nopeat kuskit eivät jäisi hitaiden taakse. Itse en kuitenkaan hirveästi tästä ajatuksesta pidä, koska se olisi niin keinotekoinen ratkaisu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Korjatkaa toverit jos olen väärässä. Käsittääkseni nykyisissä säännöissä on pykälä joka määrää tallit toimittamaan saman moottorin asiakastalleille kun mitä itse käyttävät.
Voin olla väärässä, mutten muista säännöistä tuollaista kohtaa. Käsittääkseni tuo on vain seuraus siitä, että moottorikehitys on jäädytetty.
Itse toivoisin moottori kehityksen paluuta lajiin. Joidenkin suuresti pelkäämää isojen ylivaltaa voitaisiin hillitä säännöillä. Asiakastallille olisi tarjottava samaa kehitysversiota moottorista mitä valmistajan talli itse käyttää. Pannun maksimi hinnaksi vaikka miljoonan kipale.
Tuo on käytännössä tilanne tänäkin päivänä, ja silti vallalla on käsitys, että Mercedes on muita parempi moottori ja siksi Monzan aika-ajossa 7 kärjessä oli kaikki Mersun moottorilla ajavat autot. Vain Kimi tunki Ferrarilla väliin.

Moottoritoimitukselle on jo asetettu kattohinta. En nyt tähän aikaan jaksa tarkistaa onko se voimassa jo tällä kaudella vai vasta seuraavalla.
Rengas pelleyly helvettiin. Jos monopoli on pakko säilyttää, niin voisivat sitten laittaa edes tasan samat nakit kaikille koko kaudeksi.
Eli joillain radoilla ei renkaat toimi kellään, ja joillain radoilla ne toimii joillakin talleilla paremmin kuin toisilla. Ei muuta olennaisesti tilannetta, koska kyse olisi edelleen siitä, että kuinka saada renkaat toimimaan. Sama tilanne toki on ollut kahdenkin rengasvalmistajan kanssa, mutta sitä ei ole samalla tavalla noteerattu. Vaikka kaikki toki muistavat kuinka lämpötila vaikutti siihen oliko Michelinit vai Bridgestonet vahvoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen vahvasti sitä mieltä, että Formula ykkösiä ei todellakaan pidä väkisin tasapäistää liikaa.
"Liikaa" on tietysti kovin subjektiivista. Ovatko tulokset tällä kaudella olleet mielestäsi liian yllätyksellisiä ja pitäisi palata aikaan, jossa voitoista ja podiumeista taistelee vain 3-5 tallia? Ja yksittäinen satunnainen yllätys on parempi kuin se, että nyt voi melkein mikä tahansa talli ajaa hyvänä päivänä palkintopallille?

No, ensi kaudella nähtäneen taas useampi talli, jotka eivät taistele palkintopalleista.
 
Viimeksi muokattu:

AkeRisu

Active member
Liittynyt
9.10.2009
Viestit
40
Veisi sen viimeisenkin uskottavuuden rippeen. Monacossa joka ikinen kuski sitten oikaisee ensimmäisessä mutkassa ensimmäisellä kierroksella :idea:
Joo. Itsekin ajattelin kyllä ettei ensimmäiseen 5 kierrokseen tätä oikaisua saisi käyttää! Minusta on ihan yhtä loistava sääntö toi että pitää käyttää molempia renkaita kisan aikana tai että samalla motilla pitää päästä useempi kisa.

Tosin nykyisin tuo formulointi on sen verran robottimaista puuhaa että melkein sama mitä sääntöjä tehdään niin lopputulos ei juurikaan muutu. Ohituksia ei tule. Toista se on ollut ennen kun tietokoneet ei suunnitelleet suurta osaa autoa ja ei ollut tuulitunneleita.

Ja millon on olleet mielenkiintoisimmat kisat? Nykyisin melkeimpä aina sadekisat on olleet mielenkiintoisia. Elikkä autoista downforcea pois rankalla kädellä ja siivet pieniksi.

Siinä meikäläisen mielipiteitä. :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
"Liikaa" on tietysti kovin subjektiivista. Ovatko tulokset tällä kaudella olleet mielestäsi liian yllätyksellisiä ja pitäisi palata aikaan, jossa voitoista ja podiumeista taistelee vain 3-5 tallia? Ja yksittäinen satunnainen yllätys on parempi kuin se, että nyt voi melkein mikä tahansa talli ajaa hyvänä päivänä palkintopallille?

No, ensi kaudella nähtäneen taas useampi talli, jotka eivät taistele palkintopalleista.
Yllätyksellisiä? Voitot on jaettu suhteessa: Brawn 8, Red Bull 4, McLaren 2 ja Ferrari 1. Ja jos podiumeista puhutaan, niin tuon nelikon ulkopuolelta palkintopallille on enemmän kuin kerran onnistunut nousemaan ainoastaan Toyota.

Montako todellista yllätystä kauteen mahtuu Force Indian parin kisaa kestäneen väläytyksen lisäksi?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Yllätyksellisiä? Voitot on jaettu suhteessa: Brawn 8, Red Bull 4, McLaren 2 ja Ferrari 1. Ja jos podiumeista puhutaan, niin tuon nelikon ulkopuolelta palkintopallille on enemmän kuin kerran onnistunut nousemaan ainoastaan Toyota.

Montako todellista yllätystä kauteen mahtuu Force Indian parin kisaa kestäneen väläytyksen lisäksi?
Ja perinteisten kärkitallien romahdus noihin lukemiin (2 ja 1 voittoa) johtuu pelkästään merkittävistä teknisistä muutoksista, eikä niinkään moottorijäädytyksestä tai vaihtoehtorengastuksesta. Se vain ei oikein pitkässä juoksussa toimi, että sääntökirja kirjoitetaan muutaman vuoden välein kokonaan uusiksi, jotta saadaan heilutettua voimatasapainoa. Ensi vuonna sitä yritetään vielä ilmeisesti pikkuformuloista tutuilla "pienet renkaat eteen - isot taakse" - muutoksella, mutta seuraavan kerran tuota WebSlaven mainostamaan yllätyksellisyyttä täytyy sitten jo lähteä hakemaan siipien poistamisella tai rengasmäärän pudottamisella vaikka kolmeen...

Muiden sarjojen opit paljastavat, että kun tarpeeksi kauan mennään samalla kalustolla (siis kaikki ajavat täysin samalla autolla), niin silloinkin muodostuu megatalleja tyyliin ART F3:ssa tai Penske ja Ganassi IRL:ssä tai Newman Haas aikanaan Champ Carissa. Dale Coynen tiimi oli viimeisessä täysin vastaantulija vanhalla Lolalla, mutta uuden mullistavan DP01:n tultua sarjan pienin talli taisteli palkintokorokesijoituksista.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Meikäläinen kannattaa vaikka Todtia jos palataan 90-luvun f1 -autoihin :D

Muuten omasta mielestä toi sääntöjen muokkaaminen ei tuonu yhtään sen enempää ohituksia: esim. Spa: Fisichella oli jotai 0,8 - 1,0 sek Kimin perässä eikä päässy ohi vaikka oli omien sanojensa mukaan nopeempi, Singapore ei pari ohitusta näin, osittain Ecclestonen vika ku tuo tommosia paskoja ratoja sarjaan ja nyt viime viikonloppuna Japani, alkukierroksilla oli muutama ohitus. Ei helvetin perse
 
Viimeksi muokattu:
Ylös