Dompparin rapo
Perjantai
Ajattelin valmistautua sisäkartingiin ajamalla vähän simulaatiota ja valintana tällä kertaa oli Live for speed ja autona pääasiassa Formula BMW. Etenin illan aikana omalla sarjasysteemilläni aloittelijatasolta PRO-tasolle ja lopulta kisatuloksien kautta päädyin paalupaikalle. Tässä vaiheessa humalatila oli jo sen verran vahva, etten pystynyt vetämään viiden kierroksen rundia startista maaliin spinnaamatta. No mutta, laitoin syyksi liian vahvaksi äityneen humalatilan.
Lauantai-aamu ja ennakko-odotukset
Jännitystä oli ilmassa heti ja keskittymisvaikeuksia heti aamusta. Tartti tarkasti miettiä mitä otan mukaan. Aamupalan ja koiranlenkityksen ja suihkun jälkeen lähdin liikenteeseen ja kävin ostamassa Lidlistä pari energiajuomaa nestehukan ja energianpuutteen pelossa.
Pelipaikalle saavuttuani pihalla pyöri kummannäköistä porukaa ja autoja tuli parkkiin, mutta katsekontaktin ottaminen ei aiheuttanut muuta kuin vittuako-siinä-tuijotat-tyylisiä ilmeitä - ei varmaan ollut ketään Forumin porukoita. F1-Forumin porukka oli nimittäin sisällä, mutta ilmeisesti juuri kukaan ei tunnistanut minua alussa. Paitti nyt
Craha, joka minut on nykyisellä naamallani ainaisemminkin tavannut.
Sitten asiaan.
Ennakko-odotukset
Maksimitavoite oli päästä suoraan AA:ssa A-finaaliin seitsemänteen ruutuun. Korkeammalle en millään asteikoilla olisi itseäni uskaltanut laskea.
Tyydyttävä tavoite AA:ssa B-finaalin eturiviin, B-finaalin voitto ja nousu A-finaalin kisaan.
Tavoitteet täytyy olla jumalauta korkealla!
Noni, riittää bullshit.
Omakustanteinen harjoitus
Ajoin siis yhden omakustanteisen harjoituksen ja alla oli auto #1, josta en siinä tilanteessa osannut vertailua vetää auton kyvyistä - tietenkään. Ongelman aiheuttivat lähinnä Turku kartingin ajohanskat, jotka eivät tarjonneet YHTÄÄN PITOA rattiin, joten käytännössä 10 minuutin ajaminen meni kolmen minuutin jälkeen ratin puristamiseksi ja ajolinjojen hausta tuli toissijainen seikka. SAATANA! Tulosliuskaa en kotiin asti tuonut, joten en pysty muistamaan mitä aikoja tuossa ajoin, mutta ajo tuntui kohtuullisen hyvältä, ottaen huomioon, etten ollut sisäradalla ajanut viimeisen parin vuoden aikana kuin kaksi kertaa. Ulkoradalla neljä kertaa muistaakseni.
Kädet ja varsinkin puristusvoima oli aivan hapoilla tuon ajon jälkeen, mutta onneksi siinä oli riittävästi palautusmisaikaa ennen varsinaista koitosta.
Viralliset harjoitukset
Ensinnäkin kävin hakemassa omat
vitun kalliit nahkahanskat, jotka ONNEKSI antoi rattiin sen verran grippiä, ettei koko homma mene pelkäksi puristamiseksi, niinkuin mun jutut yleensä tuppaa menemään. Alla oli auto #4. Auto tuntui tosi hyvältä, ei liukunut pahasti ja kääntyi mutkiin kauniisti. FIILIS OLI TODELLA HYVÄ ja niin oli kierrosaikakin. Olin oman ryhmäni toinen, vain
planeettamme kiertotähti - astmaatikko-KyrpäW edellä. Oiskohan oma paras kierros ollut 24.6X? NickW ajoi about 0.2 - 0.4 kovempaa, en kykene muistamaan tarkempaan.
Tässä vaiheessa tarinaa olin tietenkin todella innoissani, koska mielikuvat ennakko-odotuksien täyttymisestä alkoivat hiipiä mieleen.
Aika-ajot
Auto #7. Numero #7. Numero 7. Numero Seitsemän. Totaalisen paska auto, sen havaitsi jo ekassa käännöksessä varikolta ulospäästyä. No aika-ajoista ei ole muuta savottavaa, kuin että yritin puoliväkisin puristaa sen mitä irti tuossa tilanteessa ja noilla helmillä irti sain ja välillä päästin nopeampia ohitse. Aika 24.98 muistaakseni, eli pyöreästi noin puoli sekuntia harkkojen aikaa jäljessä. Kun totuus varikolla minulle selvisi omasta ajastani, niin voi jumalauta olin pettynyt. Mutta tämä on pelin henki, näin jokaiselle joskus käy. Toisille kisassa toisille AA:ssa. Eli lopullinen sijoitus oli B-finaalin starttiin 5. ruutu.
Kisa
Auto #11. Startissa mietin kovin, että uskaltaakohan näillä vehkeillä painaa kaasua, mutta pitää auto jarrulla paikallaan. En viitsinyt alkaa kikkailemaan, kun asiaa ei aikaisemmin tullut kysyttyä, joten odotin vaan valojen sammumista ja painasin kaasun pohjaan. Mielestäni lähdin etummaisen kanssa aika samaa tahtia, mutta silti takaa rupes porukkaa tunkemaan ohitse. Itse jäin sisänkurvin
Totke-pussiin ja
pyöräilijä-Jacques veti munamankelimaisella tyylillä ulkokautta jumalauta kaikkien ohi. MITÄ VITTUA - SAATANA?!
Tämä asia tosin unohtui koska huomasin, että edessäni ollut Trullijun...siis Totken, joka oli selkeästi minua hitaampi, joten taisin jo ensimmäisen kierroksen aikana yrittää ohitusta, ajatuksella: "Kyl se antaa tilaa". Ei antanut!
Tällaista ohituskolistelua jatkettiin siihen saakka, kunnes minulle annettiin järjestäjien toimesta varoitusliputus. Tässä vaiheessa ajattelin tyytyä ajelemaan iholla ja odottamaan pientä erhettä. Toki jaoin pikkupusuja koko matkan ajan vain pitääkseni kaverin hereillä.
Jossain vaiheessa kolisteluja FW08:kin pääsin minusta ohitse, mutta (mielenkiintoista kyllä) vaikka hänet jossain vaiheessa ohitin, Youtubesta jopa nähtyäni ohituksen, ei minulla ole tuosta tapahtumasta mitään reaalimaailman muistikuvaa. Ilmeisesti Totken punainen ajohaalari oli piirtynyt verkkokavoille siinä määrin, ettei mikään muu enää voinut mieltäni järkyttää. FW08 siis jäi jälleen taakse ja Totken jahtaaminen jatkuu. Yritin pysytellä niin lähellä peräkonttia kuin kykenin ja se (kommenttien perusteella) aiheutti Totkelle lisää hämmennystä, koska ei suoralla kyennyt näkemään minua missään, mutta mutkissa olin aina tulossa kylkeen.
No lopulta se virhe sieltä tuli ja sain napakalla poljinyhdistelmällä heitettyäni itseni sisäkurviin. Tässä vaiheessa kävi mielessä tuulettaa, mutten viitsinyt, kun oli varoiteltukin ja lisäksi seuraava päänahka oli karannut aivan liian kauas.
Oma kisan paras kierrosaika (24.2X) oli pari kymppää kahta edellä ajavaa parempi, mutta myös Totken paras kiekka ei lopulta ollut kuin kympän minusta, joten kyllä sieltä nyt vauhtia olisi löytynyt, mutta nyt kävi näin! =)
Yhteenveto
No alle tavoitteiden mentiin reilusti, mutta toisaalta. Eka kisa näissä kekkereissä - ehkä odotukset oli vähän yliammuttuja - mutta se on mun tyyli.
Jälkikäteen analysoimalla mahdollisesti B-finaalin kärki olisi olla realistinen jos päivä olisi ollut toinen. Joka tapauksessa, hyvä fiilis jäi ja saatanpa olla kiinnostunut tulla jatkossakin kisoja teittin kanssa ajelemaan! Oli myös mukava kuulla RacerX:ltä tommosia tsemppausviestejä.
Ja jälkipelit ois saanu kestää pidempään!
PS: Kuvamateriaali vaatii editoimista, ym. ja sitä on kertynyt se vajaa 2h, joten ihan heti sen sitä kykene saamaan, mutta yritetään tässä!