Vuonna 1959 CSI eli ikivanha FIA:n edeltävä kattojärjestö määräsi uuden starttirahajärjestelmän talleille ja kuljettajille. Tallien syytösten takia määrättiin uusi starttirahajärjestelmä joka jakoi rahaa 10:lle parhaalle kuljettajalle kaudelta ja neljälle parhaalle tallille.
Lisäksi kolme parasta kuljettajaa saisivat CSI:n oman henkilökohtaisen mestaruuspalkintoshekin ja tiimejä varten perustettiin erityinen rahasto jonka voittaja saisi kymmenyksen ja muille jaettiin sijoitusten ja starttirahan perusteella oma osuus.
Yhdysvaltain kisan järjestäjien kanssa sovittiin poikkeuslailla siitä että voittajille annettiin erityinen voittoshekki palkintorahojen sijaan. Epäiltiin, että päärahoittajina toimivat öljy-yhtiöt suuttuisivat asiasta kovin.
Myös mainontaa ei haluttu liikaa lajiin.
Tässä tulevat kuljettajien tulot kaudella 1959:
Jack Brabham: Sai kaudelta yhteensä 65 200 markkaa. Tästä 3600 markkaa oli starttiraha ja 6600 markkaa oli CSI:n mestaruuspalkintoshekki.
Tony Brooks: Sai kaudelta yhteensä 88 455 markkaa. Tästä 1800 markkaa oli starttirahaa ja 9000 markkaa tuli Sebringin kolmossijasta ja CSI:n mestaruushaastajan (Runner-up) raha oli 3300 markkaa.
Stirling Moss: Yleisesti 50-luvun ja 60-luvun alun rahamiehenä tunnettu Moss sai 45 405 markkaa kaudelta. Starttirahaa oli 900 markkaa ja CSI:n parhaan palkintoajajan raha oli 1650 markkaa.
Phil Hill: Ansaitsi kaudelta 23 742 markkaa. 600 markkaa oli starttirahaa.
Maurice Trintignant: 70 360 markkaa kaudelta oli palkka kaudelta. 18 000 markkaa tuli Sebringin kakkossijasta ja 360 markkaa oli starttirahaa.
Bruce McLaren: 168 300 markkaa kaudelta tuli McLarenille ja hän oli sarjan rikkain kuljettaja. Suurin osa rahasta oli 36 000 markan Sebringin voittorahaa ja 300 markkaa oli starttirahaa.
Dan Gurney: Sai 15 240 markkaa kaudelta. Siitä 240 markkaa oli starttirahaa.
Joakim Bonnier: Sai 20 180 markkaa kaudelta. Siitä 180 markkaa oli starttirahaa.
Masten Gregory: 15 120 markkaa tuli kaudelta. Siitä 120 markkaa oli starttirahaa.
Roger Ward: Sai enimmät osat rahoistaan Indystä. F1:n puolelta rahaa tuli vain vaivainen 90 markkaa joka oli starttiraha.
Talleista saivat 4 parasta rahaa ja mestaruusrahaa tarjolla oli 180 000 markkaa. Tässä rahat tiimien puolella:
Cooper: Sai kaudelta 600 markkaa starttirahaa ja sai 18 000 markkaa mestaruusrahaa.
Ferrari: Sai kaudelta 300 markkaa starttirahaa ja sai 9000 markkaa toisesta sijasta.
BRM: Sai starttirahaa 150 markkaa ja 4500 markkaa kolmannesta sijasta.
Lotus: Sai 60 markkaa starttirahaa ja 2250 markkaa neljännestä sijasta.
Lopuille tiimeille jaettiin oma osuus ja ylijääneet rahat säästettiin seuraavan kauden starttirahoiksi.