Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Näyttää mielenkiintoiselta. Tuo diffuhan on ihan kunnolla muutettu tuollaiseksi pikku possuksi.:eek!:

Mut sori vaan. RB:llä on nyt putki. Kukaan ei tule pärjäämään Vettelille!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Massan Ferrari-sopimuksessa "Barrichello-pykälä"?
Tuosta Massan "kakkoskuski" asemasta vielä sen verran että lajin historiassa...

Huhut ja spekulaatiot ovat olennainen osa formuloita, eikä vähiten mediassa. Ykköskuski/kakkoskuski-asetelmalla spekuloiminen on jo suorastaan klassikko. Aikoinaanhan huhuiltiin myös Häkkisen nauttivan ykköskuskin asemasta Mclarenilla. Jostain syystä nimenomaan brittilehdistö oli asiasta paikoin hyvinkin vakuuttunut. Asiaa edesauttoi luonnollisesti se, että brittien silloinen ykköstykki Coulthard ei tahtonut pysyä Häkkisen vauhdissa.

Schumacherin aikana Ferrari aivan ilmiselvästi toimi ainutlaatuisen kuskinsa suhteen ainutlaatuisella tavalla. Koko talli oli rakennettu Schumacherin ympärille. Jopa niin pitkälle mennen, että Schumilla oli oma huoneisto tehtaan yhteydessä. Ja niin edelleen.

Nykyisen Ferrarin toiminnassa mikään ei viittaa siihen, että Schumin jälkeisten vuosien tasavertaisesta kohtelusta olisi luovuttu. Sehän oli tuoda Ferrarille kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta Massankin kyetessä lähes samaan mihin Kimi.

Tänä vuonna Alonso oli alkukaudesta selvästi Massaa nopeampi, mutta viime aikoina Massa on kyennyt Fernandon vauhtiin, ollen jopa tätä nopeampi. Onko, tai siis oliko isossa aikaerossa kyse Fernandon suvereenista paremmuudesta vai pikemminkin Massan ongelmista uuden auton ratissa? Asiantuntevan ex-kuski Martin Brundlen mielestä viime kauden onnettomuus selittää Massan vaisuutta tällä kaudella. Kenties myös Alonson tulo talliin sai puristamaan rattia vähän turhan kovaa.
 

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Tuosta Massan "kakkoskuski" asemasta vielä sen verran että lajin historiassa...

Huhut ja spekulaatiot ovat olennainen osa formuloita, eikä vähiten mediassa. Ykköskuski/kakkoskuski-asetelmalla spekuloiminen on jo suorastaan klassikko. Aikoinaanhan huhuiltiin myös Häkkisen nauttivan ykköskuskin asemasta Mclarenilla. Jostain syystä nimenomaan brittilehdistö oli asiasta paikoin hyvinkin vakuuttunut. Asiaa edesauttoi luonnollisesti se, että brittien silloinen ykköstykki Coulthard ei tahtonut pysyä Häkkisen vauhdissa.

Schumacherin aikana Ferrari aivan ilmiselvästi toimi ainutlaatuisen kuskinsa suhteen ainutlaatuisella tavalla. Koko talli oli rakennettu Schumacherin ympärille. Jopa niin pitkälle mennen, että Schumilla oli oma huoneisto tehtaan yhteydessä. Ja niin edelleen.

Nykyisen Ferrarin toiminnassa mikään ei viittaa siihen, että Schumin jälkeisten vuosien tasavertaisesta kohtelusta olisi luovuttu. Sehän oli tuoda Ferrarille kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta Massankin kyetessä lähes samaan mihin Kimi.

Tänä vuonna Alonso oli alkukaudesta selvästi Massaa nopeampi, mutta viime aikoina Massa on kyennyt Fernandon vauhtiin, ollen jopa tätä nopeampi. Onko, tai siis oliko isossa aikaerossa kyse Fernandon suvereenista paremmuudesta vai pikemminkin Massan ongelmista uuden auton ratissa? Asiantuntevan ex-kuski Martin Brundlen mielestä viime kauden onnettomuus selittää Massan vaisuutta tällä kaudella. Kenties myös Alonson tulo talliin sai puristamaan rattia vähän turhan kovaa.
Noista muiden kirjoituksista kannattaisi varmaan mainita tekstiä lainattaessa tai sitten jos kyseessä on oma teksti (mikä ei taida olla tilanne), niin voisi mainita, että on kirjoittanut saman jo muualle: http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=329211&page=4
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Noista muiden kirjoituksista kannattaisi varmaan mainita tekstiä lainattaessa tai sitten jos kyseessä on oma teksti (mikä ei taida olla tilanne), niin voisi mainita, että on kirjoittanut saman jo muualle: http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=329211&page=4
Itse kirjoittamani, kirjoitan siellä Ei nimimerkillä ja monella muullakin foorumilla samalla tavalla ja kopsaan viestejä eri foorumien välillä keskenään jos on sopivia tekstejä, hieman muokaten.

Sen olen oppinut että en lainaa enää nykyään muiden tekstejä, sillä olen siitä jo huutoa saanut.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuvia uudesta pakoputkien ulostulosta + diffusta
Erona Red Bulliin on se, että pakokaasut menevät diffun yli. Sekin lukemani mukaan auttaa asiaa, mutta ei niin paljoa kuin RB:n versio, jossa osa kaasuista puhaltaa oikeasti diffun sisään... Jälkimmäinen on tosin kiellettyä ensi vuonna, joten kiva nähdä kopsataanko sitä lainkaan enää tänä vuonna vai tyytyvätkö ensi vuoden malliin....
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
FIA raivoissaan Ferrarille
ILTASANOMAT 29.06.2010 11:21

Ferrarin leirissä ei sulatettu sunnuntaisen GP:n tapahtumia.
Ferrari-talli on vaarassa saada rangaistuksia julkisen tunteenpurkauksensa takia.

Brittilehti Guardianin mukaan Ferrarin suorasanaiset haukut sunnuntaisen Valencian GP:n jälkeen ovat saaneet useat Kansainvälisen autoliiton (FIA) virkailijat näkemään punaista ja raivostumaan italialaistallille.

Lehden mukaan Ferrari on vaarassa saada jonkinlaisia sanktioita purnattuaan avoimesti kilpailun tuomariston ja FIA:n suuntaan osakilpailun turva-autohässäkästä.

Ferrari on ollut näreissään sen vuoksi, että sääntöjenvastaisesti turva-auton ohittanut McLarenin Lewis Hamilton pystyi rikkomuksestaan ja siitä seuranneesta varikonläpiajorangaistuksestaan huolimatta juhlimaan kilpailun jälkeen kakkostilaa.

Samaan aikaan esimerkiksi Ferrarin Fernando Alonso tipahti kolmannelta tilalta turva-auton vuoksi lopulta kahdeksanneksi.

Ferrari latasi kisan jälkeen täyslaidallisen turva-autosääntöjen ja sitä kautta FIA:n niskaan. Vaikka osa talleista onkin Ferrarin kanssa samoilla linjoilla, palautteen sävy on ollut selvästi maltillisempi, kuin alkukauden pettymyksien paineistamalla italialaistiimillä.

- En pidä kilpailua mitenkään manipuloituna. FIA:n vain pitää tarkastella turva-autosääntöjä jatkossa, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner tyytyi toteamaan Guardianin mukaan.

.............
oma huomautus: vaan eipä noita sanktioita tulle.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No manipulaatiopuheet nyt on täyttä kukkua, mutta muuten Ferrarilla on kyllä pointtinsa tuolle nurinalle. Molempien kuljettajien kisa pilalla ilman mitään vaikutusmahdollisuutta tilanteeseen johtaneisiin tapahtumiin, ja samalla kaksi kovinta kilpailijaa pääsee kuin koira veräjästä.

FIA:n kyky vastaanottaa kritiikkiä tuntuu vaan olevan samaa tasoa kuin FIFA:lla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No manipulaatiopuheet nyt on täyttä kukkua, mutta muuten Ferrarilla on kyllä pointtinsa tuolle nurinalle. Molempien kuljettajien kisa pilalla ilman mitään vaikutusmahdollisuutta tilanteeseen johtaneisiin tapahtumiin, ja samalla kaksi kovinta kilpailijaa pääsee kuin koira veräjästä.

FIA:n kyky vastaanottaa kritiikkiä tuntuu vaan olevan samaa tasoa kuin FIFA:lla.
Vettel ei tehnyt mitään, joten hän ei missään vaiheessa päässyt kuin koira veräjästä. :rolleyes: Mitä tulee Hamiltoniin, niin sama koskee kaikkia. Alonso olisi tehnyt luultavasti Lewisin tilanteessa samoin. Lisäksi tallit kauden mittaan saavat turva-autotilanteista joko hyötyä tai sit toisinaan taas ei. Tällä kertaa kävi näin ja siinä on turha kenenkään kitistä mitään.

Ainut joka teki hieman hitaasti hommiaan oli tuomaristo, joka olisi voinut virheen sattuessa tehdä päätöksen hieman nopeammin. Luultavasti Lewiksen kisavauhdilla vähintään viiden parhaan joukossa Lewis olisi silti ollut.

Ferrarilla ongelmana on edelleen se, että syytellään kaikkia muita paitsi itseä. Santanderin vuoksi ei parane Alonsoa syytellä ja taktiikkapuolen sällille annettiin jo viime vuonna kenkää. Jotta nyt ne keskittyy siihen, että muut ne syyllisiä on.

Suoraan sanottuna v*tuttaa jo koko tallin ja noiden latinojen pelleily, menisivät välillä itseensä. :yuck:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ferrarilla on ongelmana se, että muiden varauksettoman kunnioituksen omaavaa ja asiat hallitsevaa johtajaa ei ole.

Onhan se nähty ennenkin:

- Scheckter ajoi mestariksi 1979, tallimestaruudet vielä 1982 ja 1983, Alboreton pistejohdon sulamiseen loppukaudella 1985 oikeastaan konkretisoitui tallin alamäki. Enzo olisi nuoruuden voimissaan kurssin varmasti kääntänyt, mutta viikatemies vei mahdollisuuden edes yrittää.

- 89 ja 90 Ferrari pääsi "vanhoilla höyryillä" varsin lähelle McLarenia, mutta laivalta puuttui kapteeni ja kaudesta 1991 alkoi alamäki.

- Todt tuli kapteeniksi 1993, seuraava voitto tuli jo 1994, mestaruudesta taisteltiin 1997, mutta se voitettiin vasta 1999 (tallit; kuljettajien mestaruus tuli seuraavana vuonna).

- Todtin lähdön jälkeen tuli mestaruus 2007 "vanhoilla höyryillä", mutta alamäki oli jo nähtävissä. Ferrari ei ollut enää samanlainen kone, kuin se oli ollut Schumin mestaruusutken aikana.

- Tällä hetkellä organisaatio tuntuu menevän samalla tavalla ilman peräsintä, kuin se meni 80 ja 90 -lukujen taitteessa. Toisaalta organisaatio on kuitenkin pohjimmiltaan korkeammalla tasolla (Todtin perintö) kuin se oli tuolloin, joten toiminnan järkevöityessä ei kurssin korjaamiseen pitäisi mennä yhtä kauaa, kuin 20-vuotta sitten.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
F-putki ehkä syynä Webberin virheeseen

Turun Sanomat 29.6 2010 23:05:02

Italialainen Auto Sprint -lehti esittää kiinnostavan väitteen, että Mark Webberin törmäys Heikki Kovalaiseen sunnuntaina Valencian kisassa johtui australialaisen virheestä käyttää takasiiven ilmavirtoja kanavoivaa F-putkea.

McLarenin kehittämä systeemi oli Red Bullin autoissa ensi kertaa kilpakäytössä.

Red Bullin F-putken toiminta on aktivoitava kädellä.

Saman lehden mukaan Ferrarilla puolestaan Red Bullilta kopioitu päästöilmojen ohjaaminen alaviistoon tupladiffuusorin tehojen vahvistamiseksi ei antanut toivottua etua. Näin Ferrarin F10 Evo 2-malli ei kuulu voittajasuosikkeihin seuraavissakaan kisoissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Saman lehden mukaan Ferrarilla puolestaan Red Bullilta kopioitu päästöilmojen ohjaaminen alaviistoon tupladiffuusorin tehojen vahvistamiseksi ei antanut toivottua etua. Näin Ferrarin F10 Evo 2-malli ei kuulu voittajasuosikkeihin seuraavissakaan kisoissa.
Mistäs tuo italialaislehti moisen päätelmän teki? Mun mielestä, tämän sanoin kyllä jo aikaisemminkin, tämän kisan perusteella ei voi tehdä kovinkaan tarkkoja johtopäätöksiä kyseisen uudistuksen toiminnasta. Lähinnä siksi, että Ferrarilla kulki jo Kanadassa kohtuu hyvin ja Valencia on ratana hieman samantyyppinen, hitaita mutkia.

Se missä Ferrarilla on ongelmia ollut niin nopeat mutkat. Tämähän nähdään nyt Silverstonessa, että oliko sitä hyötyä vai ei.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Saman lehden mukaan Ferrarilla puolestaan Red Bullilta kopioitu päästöilmojen ohjaaminen alaviistoon tupladiffuusorin tehojen vahvistamiseksi ei antanut toivottua etua. Näin Ferrarin F10 Evo 2-malli ei kuulu voittajasuosikkeihin seuraavissakaan kisoissa.
Luin tuon ja pistää ihmetteleen taas näitä sanamuotoja. Päästöilmojen..... :p no niin no...

Mutta Ferrarin systeemihän ei ole suora kopio, ainakaan vielä, Red Bullin pakokaasuilla autetusta diffusta. RB:llä osa menee diffun sisään. Ferrarilla pakokaasut menee vaan diffun päältä ilmeisesti.... Jälkimmäinen on sallittua myös ensi vuonna....
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Enpä tiedä - ehkä talli ei ollut tyytyväinen. Olisihan pakoputkiuudistuksen pitänyt näkyä juuri hitaissa mutkissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Enpä tiedä - ehkä talli ei ollut tyytyväinen. Olisihan pakoputkiuudistuksen pitänyt näkyä juuri hitaissa mutkissa.
RB:llä etu on juuri nopeissa mutkissa ja Ferrarilla ongelma on nopeissa mutkissa, ei hitaissa. Kyseisestä ratkaisusta haetaan pito-ongelmiin apua nopeisiin mutkiin, joita ei niin paljon Valenciassa ole, kuten ei Kanadassakaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä luulin pakoputken suuntauksen diffuun tuovan etua hitaisiin mutkiin. Eli kun kaasun aukaisee kurvissa painaa pakoputkisto laajenevaa kuumaa ilmaa diffuun joka saa d.forcen ja virtauksen voimakkaammaksi vapautuessaan diffusta. Olen sitten keskittynyt/syventynyt asiaan huonosti.

Tuntus vain siltä, että juuri kun vauhtia ei ole, niin pakokaasujen merkitys kasvaa tuotettaessa imua auton alle diffun kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vapaastihengittävien moottorien kanssa aikaisemmat ongelmat pakokaasujen johtamisesta diffuusoriin juontivat vissiin juurensa siihen, että kun kaasu nostetaan niin katoaa myös pakokaasut... Jolloin jarrutukseen tultaessa downforce tippui ja auton hallinta heikkeni muuttuvan downforcen takia. Näin luulisi asian olevan periaatteessa vieläkin. Nyt vain on keksitty johtaa pakokaasut diffun sivuille eikä keskelle kuten aikaisemmin.

Toisaalta olen hieman siinä ymmärryksessä (mitään en siis tämmösestä virtausopista oikeesti tiedä), että diffun sivuille ja päälle johdettu pakokaasu (Ferrarin versio, RB:llä menee myös diffun kakkoskerrokselle osa) vain tehostaa diffun toimintaa. Joten riittääkö hitaassa vauhdissa pakokaasujen apu tehostamaan diffua vai toimiiko paketti kuitenkin paremmin kun autolla on nopeuttakin jonkin verran?

Ja alkaako diffu toimimaan heti? Jos ajatellaan, että auto on paikallaan ja lähtee siitä täydellä kaasulla liikkeelle. Meneekö siinä hetki (sekunnin osia tms :)), että diffu alkaa toimimaan ja ilma liikkumaan kuten pitää tms.? Tässä vain siis pohdin noita hitaita ja nopeita mutkia...

Eni veis, selvää lienee, että kun mennään yhtäsoittoa niin varmasti pakokaasuavusteinen diffu toimii silloin parhaiten.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mutta Ferrarin systeemihän ei ole suora kopio, ainakaan vielä, Red Bullin pakokaasuilla autetusta diffusta. RB:llä osa menee diffun sisään. Ferrarilla pakokaasut menee vaan diffun päältä ilmeisesti.... Jälkimmäinen on sallittua myös ensi vuonna....

Tuossahan se putki näkyi kuvassa sponssi logojen alla..



Menee päästöilmat täysin difun yli ainakin kuvien perusteella, tosin Red Bullin systeemi näyttää päällisin puolin samalta, ellei sitten osaa päästöilmoista ole ohjattu difuun toista kautta joko katteiden sisäpuolelta tai Mepen difun yläpuolen kaltaisten pikku aukkojen kautta, mitä voi olla aikas vaikea kuvista havaita..







Ja lisää:




Vertailun vuoksi myös mersu

 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös